Skip to main content

Beste Kpn,

Ik heb al eigenlijk een paar jaar dat soms het internet weg valt. Nu heb ik een soort van kenner hier gehad en die heeft een download bekeken op mijn pc en zag daar dat het internet gewoon vaker weg viel. De snelheid (ofzoiets) ging helemaal omlaag naar 0 en weer terug omhoog. Hij vertelde dat dit kwam door de kabel van de telefoonaansluiting naar de modem. (Dit zou bij ziggo niet het geval zijn geweest vertelde hij mij)

 

Nu mijn vraag.. ik heb het laminaat laatst vervangen en dus de plinten waar de kabel achter zat weg gehaald. Ik zag een klein gaatje in de kabel wat mij niet goed lijkt.. ook is de kabel ongeveer 6 meter lang naar de modem en las dat dit eigenlijk max 1.5 mag zijn.  Kan hier mijn probleem door komen?

Ik wil eigenlijk wel de modem laten staan en een nieuwe kabel aanleggen die extra bescherming heeft en wel voldoet ipv de standaard kabel van kpn. Alleen heeft kpn er ooit 2 aansluitingen van gemaakt voor hogere snelheid die we nu niet meer gebruiken omdat het geen zin had. Kan dit weer 1 aansluiting worden? Moet ik eventueel ergens een kabel kopen en een monteur laten komen of wat raad u me aan?

 

Mvg Kevin

Kunt u een foto plaatsen van wat u heeft?


 

Bedoeld u dit?


Iemand van Kpn hier? Of kan ik het beste bellen ervoor?


Hoi @Strijdertje 
Het forum is inderdaad niet het snelste medium
Wil je snel antwoord, bel dan 0800 0402


@Strijdertje, op moment zijn we wat sneller. Is het gelukt via 0800 0402?


@Strijdertje Op die foto is zo geen groot probleem te zien. De kabel hoeft niet het probleem te zijn, kan ook een algemeen internet of infrastructuur probleem zijn. Soms vallen DSL modems wel eens even weg terwijl de kabel wel goed genoeg is.

Je zou op de ExperiaBox kunnen inloggen en dan bij DSL Status pagina kijken wat de historie en kwaliteit van de verbinding is. Een screenshot kan verduidelijken, o.a. waarde van showtime, CRC errors.


@Alex_P , nog niet geprobeerd. Misschien kun jij me helpen?

 

@tmoesel , mag de kabel open liggen dan? En bij de plint op een ander punt zit er een gaatje in. Ook zoals ik zei is de kabel erg dun en 5 a 6 meter lang. Kan dit allemaal geen kwaad?

 

Ik heb gekeken naar de dsl status, ik heb de Box V12 maar vind geen instelling hiervoor in de modem?

 

Mvg Kevin


 

@tmoesel , mag de kabel open liggen dan? En bij de plint op een ander punt zit er een gaatje in. Ook zoals ik zei is de kabel erg dun en 5 a 6 meter lang. Kan dit allemaal geen kwaad?

 

Ik heb gekeken naar de dsl status, ik heb de Box V12 maar vind geen instelling hiervoor in de modem?


Met een V12 kan het er anders uitzien, dat weet ik niet. Check anders even

Daar is het ook een V12 denk ik.

 

Die 6 meter is niet veel, want buitenshuis door de grond is het ook nog eens 1000 meter ofzo.

Zo’n kabel heeft hoofdzakelijk te vrezen van katten, honden, ratten, muizen, stofzuiger enz. Ik zou hem in een vierkante plakgoot doen, want heb genoeg meegemaakt dat de beesten ‘spelen’ met aanlokkelijk plastic. Een geit heeft b.v. een micro-USB stekker van een lader opgegeten. Misschien fijne sensatie van 5V prikkeling op de tong, wie weet, elke dag hooi en gras is ook maar saai misschien.

Het kan best zijn dat de kabel beschadigd is, maar de in principe onschuldige optische gebreken die je beschrijft, zijn geen reden voor uitval. Vervangen door een standaard Y-kabel, die inderdaad maar 1,5 meter ofzo is, kan, maar dan moet je de V12 ook dichterbij zetten. Als je dat niet wilt, zal iemand net als je nu hebt, een langere Y-kabel moeten maken. Is in theorie makkelijk, kwestie van de juiste 4 draadjes op de juiste manier verbinden, maar dit is een DSL pairbonding aansluiting en dan kom je nu in corana-tijd in een bureaucratisch moeras terecht, want dat doet KPN momenteel niet. En 2-draads kabel kan ook, maar dan is het maar de helft van de snelheid.

 


Ik heb gekeken naar de dsl status, ik heb de Box V12 maar vind geen instelling hiervoor in de modem?

Op de foto die u geplaatst heeft is een pairbounding aansluiting te zien. De KPN Box ondersteund helemaal geen pairbounding. Daarvoor moet u een Experiabox v10 hebben. Pairbounding met een ander modem dan de v10 heeft inderdaad geen zin nee. Sowieso is het een zelf gemaakt y-kabeltje, geen officiële. 

De afstand van 6 meter hoeft misschien geen probleem te geven, maar aangezien u wel problemen heeft, zou het beter zijn de KPN Box dichter bij te zetten. KPN adviseert max anderhalve meter volgens mij. En gebruik een officiële kabel. Een KPN medewerker wil er misschien wel 1 toesturen? 


Probeer de 2 stekkertjes in de muur op die foto eens te verwisselen. Helpt dat?


@Nick83 Dank voor de correctie, ik borduurde nog voort op de DSL statuspagina wat ik eerder vroeg, maar door melding dat het een V12 is, is het dus geen actieve pairbonding. De custom-made Y-kabel heb ik ook wel gezien van officiële KPN hand, maar tegenwoordig niet meer.

@Strijdertje Welk type modemrouter had je voor de V12 ?


Probeer de 2 stekkertjes in de muur op die foto eens te verwisselen. Helpt dat?

Dat zou dan betekenen dat @Strijdertje kan kiezen uit 2 actieve enkele modem entiteiten in de wijkkast of straatkast of centrale. Of ‘het andere aderpaar’ is helemaal dood en dus ueberhaupt geen verbinding.

Ik hoop dat op de DSL statuspagina wat meer te zien is, kwa DSL profile enz. Dan zou je b.v. kunnen afleiden dat dit vroeger MDF was (ADSL), en nu SDL (en V?DSL).


Veel termen zeggen mij helaas niks. Parbounding is denk ik dat ik in het verleden van 100mbs naar 200 mbs ben gegaan? Toen hebben ze ook een y aansluiting gemaakt. Ik had echter niks aan de 200 mbs en ben terug gegaan naar de 100mbs waardoor de y aansluiting geen nut meer had en ik dus een enkelle nodig heb zoals voorheen? Ik heb overigens ook dit probleem met de v10 gehad vandaar dat ik eigenlijk de v12 wilde. Ook de v8 (of v9) hebben we geprobeerd en daar was dit probleem ook al mee.

 

Zelf denk ik dat de kabel van de telefoonaansluiting naar de modem (6 meter) niet optimaal is. Ik weet niet of ik hiervoor een nieuwe kan krijgen bij kpn of dat ik die zelf moet kopen ergens? De y aansluiting moet denk ik wel nog door een medewerker naar een enkelle aansluiting worden gemaakt? Dat zou ik zelf niet kunnen.

 

Als dit niet zou helpen wil ik best de modem dichterbij gaan zetten maar dan zullen wel de kabels van de modem naar mijn pc boven en de tvs langer worden, (toch wel 12 meter ongeveer) maakt dit niks uit dan? Maar het liefste eerst de andere optie.

 

Kan ik verder nog ergens in de v12 zien of mijn verbinding weg valt? Mijn wifi signaal op mobiel valt vaker weg, voornamelijk snachts soms wel 20 keer in een uur.

 

Bedankt voor jullie moeite


Veel termen zeggen mij helaas niks. Parbounding is denk ik dat ik in het verleden van 100mbs naar 200 mbs ben gegaan? Toen hebben ze ook een y aansluiting gemaakt. Ik had echter niks aan de 200 mbs en ben terug gegaan naar de 100mbs waardoor de y aansluiting geen nut meer had en ik dus een enkelle nodig heb zoals voorheen? Ik heb overigens ook dit probleem met de v10 gehad vandaar dat ik eigenlijk de v12 wilde. Ook de v8 (of v9) hebben we geprobeerd en daar was dit probleem ook al mee.

Deze info maakt zaken al veel duidelijker. Pairbonding is een dubbele verbinding, 2x 100Mbps over 2x 2 draadjes. Dat kan alleen met de V10, maar nu heb je dus een V12 en die kan maar gewoon 1x 2 draadjes, dus zo’n 100Mbps.

Zelf denk ik dat de kabel van de telefoonaansluiting naar de modem (6 meter) niet optimaal is. Ik weet niet of ik hiervoor een nieuwe kan krijgen bij kpn of dat ik die zelf moet kopen ergens? De y aansluiting moet denk ik wel nog door een medewerker naar een enkelle aansluiting worden gemaakt? Dat zou ik zelf niet kunnen.

Als met alle andere modems ook veel uitval was, lijkt het toch dat de kabel van modem naar centrale ergens niet goed optimaal is, of ergens zit een hele sterke stoorbron, maar dat is erg zeldzaam.

Je hebt nu dus geen Y-kabel nodig, maar een gewone 2-aderig telefoonsnoer van voldoende kwaliteit. Ik denk dat KPN dit wel kan sturen, maar die is dan te kort, dus zelf bij allekabels.nl ofzo kopen, anders monteur bestellen. Dat is denk ik niet gratis.

Als dit niet zou helpen wil ik best de modem dichterbij gaan zetten maar dan zullen wel de kabels van de modem naar mijn pc boven en de tvs langer worden, (toch wel 12 meter ongeveer) maakt dit niks uit dan? Maar het liefste eerst de andere optie.

Van de modem naar PC en TV zijn hele andere kabels, lengte daarvan kan probleemloos tot 100 meter zijn.

Kan ik verder nog ergens in de v12 zien of mijn verbinding weg valt? Mijn wifi signaal op mobiel valt vaker weg, voornamelijk snachts soms wel 20 keer in een uur.

Ja, bij die eerder genoemde DSL status. Dat moet ook op een V12 te zien zijn. Ook is er volgens mij een systeemlog (in ieder geval heb ik er vele gezien van de V10a hier op dit forum). Daaraan is soms wel te zien of het wellicht aan je kabel in huis ligt of ergens buitenshuis en misschien zelfs in de straatkast, als je b.v. op een brakke poort in die straatkast zit.


Werkt de tv wel goed? Of stopt die er ook 20 × in een uur mee?


Veel termen zeggen mij helaas niks. Parbounding is denk ik dat ik in het verleden van 100mbs naar 200 mbs ben gegaan? Toen hebben ze ook een y aansluiting gemaakt. Ik had echter niks aan de 200 mbs en ben terug gegaan naar de 100mbs waardoor de y aansluiting geen nut meer had en ik dus een enkelle nodig heb zoals voorheen? Ik heb overigens ook dit probleem met de v10 gehad vandaar dat ik eigenlijk de v12 wilde. Ook de v8 (of v9) hebben we geprobeerd en daar was dit probleem ook al mee.

Deze info maakt zaken al veel duidelijker. Pairbonding is een dubbele verbinding, 2x 100Mbps over 2x 2 draadjes. Dat kan alleen met de V10, maar nu heb je dus een V12 en die kan maar gewoon 1x 2 draadjes, dus zo’n 100Mbps.

Zelf denk ik dat de kabel van de telefoonaansluiting naar de modem (6 meter) niet optimaal is. Ik weet niet of ik hiervoor een nieuwe kan krijgen bij kpn of dat ik die zelf moet kopen ergens? De y aansluiting moet denk ik wel nog door een medewerker naar een enkelle aansluiting worden gemaakt? Dat zou ik zelf niet kunnen.

Als met alle andere modems ook veel uitval was, lijkt het toch dat de kabel van modem naar centrale ergens niet goed optimaal is, of ergens zit een hele sterke stoorbron, maar dat is erg zeldzaam.

Je hebt nu dus geen Y-kabel nodig, maar een gewone 2-aderig telefoonsnoer van voldoende kwaliteit. Ik denk dat KPN dit wel kan sturen, maar die is dan te kort, dus zelf bij allekabels.nl ofzo kopen, anders monteur bestellen. Dat is denk ik niet gratis.

Als dit niet zou helpen wil ik best de modem dichterbij gaan zetten maar dan zullen wel de kabels van de modem naar mijn pc boven en de tvs langer worden, (toch wel 12 meter ongeveer) maakt dit niks uit dan? Maar het liefste eerst de andere optie.

Van de modem naar PC en TV zijn hele andere kabels, lengte daarvan kan probleemloos tot 100 meter zijn.

Kan ik verder nog ergens in de v12 zien of mijn verbinding weg valt? Mijn wifi signaal op mobiel valt vaker weg, voornamelijk snachts soms wel 20 keer in een uur.

Ja, bij die eerder genoemde DSL status. Dat moet ook op een V12 te zien zijn. Ook is er volgens mij een systeemlog (in ieder geval heb ik er vele gezien van de V10a hier op dit forum). Daaraan is soms wel te zien of het wellicht aan je kabel in huis ligt of ergens buitenshuis en misschien zelfs in de straatkast, als je b.v. op een brakke poort in die straatkast zit.

 

Ze hebben in het verleden wel eens getest of er een stoorbron was, die was er geloof ik niet. Athans niet in huis. In de kelder hebben ze wel nog een bepaald iets vervangen, maar volgends mij had dat toen ook te maken met de 200mb snelheid (y aansluiting)

 

Als ik een 2 aderig telefoonsnoer koop is dit met de Y aansluiting dan plug en play wel gezegd?  Of moet dit eerst worden aangepast? Heb 2 aansluitingen nu , is het mogelijk om dan een open te laten? (Zoals op de foto hierboven waar er wel 2 inzitten)

 

Ik ga nog eens kijken naar de dsl status in de modem maar heb laatst alles afgezocht en helaas niks gevonden van dsl, ben hier wel benieuwd na


Werkt de tv wel goed? Of stopt die er ook 20 × in een uur mee?

Ja die werkt wel goed eigenlijk, tenminste het interactieve kastje wordt wel omgeruild binnen 2 dagen omdat die geluid maakt en warm wordt, maar qua verbinding blijft die wel oke. Het is vooral dat de download snelheid ineens helemaal weg valt op de pc (kabel) , je ziet dan een piek naar beneden gaan naar 0. Toevallig zag een kennis dit toen die mijn nieuwe pc installeerde. En mijn wifi valt heel vaak weg tijdens bijv. Youtube kijken. Krijg ik steeds een groene melding: "Weer online" dat is wel echt bijna 20x per uur het snachts vooral. Heb ook al diversen kanalen geprobeerd.

 

Veel mensen hebben ons verteld gewoon naar ziggo te gaan omdat je daar niet via telefoonaansluiting werkt, zelfs ooit een medewerker van kpn telefonisch vertelde ons dat dat beter was. Helaas daar veel problemen gehad vroeger, wel al 8 jaar geleden maar toch.. de tv gids ook niet zo over te spreken. Het is gewoon jammer dat het internet hier zoon drama is al zeker een dik jaar, want verder zijn we wel tevreden. 


Als de tv goed werkt, dan is de verbinding goed in ieder geval. Is de pc rechtstreeks op de KPN Box aan gesloten? Of zit er nog iets tussen? Een switch ofzo?