Skip to main content

Hi,

 

Ik heb een vreemd probleem. Mijn bekabeld internet is prima, ook laptops lijken het goed te doen op wifi. Speedtest geeft goede waardes (~60-70Mbps).

Echter alle telefoons zijn ontzetteeeeend traag met het gebruik van de Apps. Bv opstarten van "weeronline” of de bank duurt een eeuwigheid. Dit terwijl de website wel weer sneller lijken te werken.

 

Als ik dan op de telefoon de wifi uitzet, laden de apps razendsnel.

Vreemde is dus dat de down/up load snelheid okay is, maar de response van mijn apps erg traag zijn en gerelateerd lijken te aan de wifi (of KPN)

 

Iemand een suggestie waar ik dit moet zoeken?

Als je een speedtest doet zie je tevens Ping/latency in ms.

wat doen deze bij je op de getroffen telefoons ?


Net een meting gedaan, 6ms.

Direct na de meting heb ik weeronline-app gestart, en deze is nog aan laden terwijl ik dit typ. 

Terwijl in de achtergrond al wel de website van weeronline geladen is.

 


6ms is netjes..

 

kan je anders even de cache leeghalen van de app en dan eens kijken want als webpagina wel snel gaat is het wel heel.. bijzonder..


Cache (alles data) leeggehaald, maar geen verandering, helaas...


Hi @RunningGoofy! Goed om te lezen dat je via het KPN Forum contact met ons opneemt: welkom! :blush:

Iemand een suggestie waar ik dit moet zoeken?

Ja, ik heb er nog wel één. Een andere klant liep hier ook tegenaan en door het volgende te doen, was het probleem opgelost:

Controleren of IPV6 aan staat in jouw modem en zo ja, dit uitschakelen? 

  1. login op de modem via http://192.168.2.254 met het admin account (gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN): deze kun je niet veranderen. Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. 
    Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken. 

    Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in.

    Weet je het wachtwoord niet meer? Dan moet je de Experia Box terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
  2. kies (bovenin) "Instellingen”
  3. kies (links) IPv6
  4. zet "IPv6 switch” op UIT en klik op "Toepassen”
  5. Herstart de modem

Ben benieuwd of dit het probleem ook bij jou oplost! 


Dag @Shyrin_ 

 

Ik heb de IPv6 switch uitgezet, en modem herstart (zelfs uit/aan om het zeker te weten).

Het lijkt iets te doen, maar ik zal het eens een dag of 2 bekijken. Laat dan wel weten wat de bevindingen zijn.

Dank zover


Super, fijn dat je dit uitgeprobeerd hebt! Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Geen dank, voor nu een hele fijne kerst toegewenst! :christmas_tree:


Hey @RunningGoofy, ik was even benieuwd of je ook inderdaad een verbetering merkt nu de IPv6 uit staat? Zou je verder ook je forumprofiel willen invullen? Dan kunnen we dit ook van onze kant eens nakijken. Ook als het nu opgelost is door de IPv6 uit te zetten, want dat zou niet nodig moeten zijn.


Hi,

Ik heb nu idd 2 dagen IPv6 uit staan, en dit lijkt zeker wel te helpen. ik dacht eerst dat dit al geprobeerd had, maar nu heb ik het eind van de dag gedaan en modem uit/aan gehad. weet niet zeker of dat nog helpt.

Maar voorals lijkt het beter te zijn.

@Erik_  profiel pagina  ingevuld

 

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd wat nu het effect/gevolg is dat IPv6 uit staat?


Fijn dat het lijkt het te helpen! 

 

​​​​@Erik_  profiel pagina  ingevuld

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd wat nu het effect/gevolg is dat IPv6 uit staat?

Bedankt voor het invullen van je gegevens! Antwoord op die vraag kunnen wij nu niet geven: wordt op basis van je klantgegevens onderzocht, want zoals Erik dit zou niet zo mogen zijn! :wink:


Het uitstaan van IPv6 heeft in de basis geen gevolgen. Dat heeft te maken met het kunnen benaderen van websites. Maar eigenlijk alle websites zijn op IPv4 only, of IPv4/v6 dual stack (beide). Dus je zult met IPv6 uit eigenlijk niets merken. In de loop der komende jaren wordt IPv6 steeds groter, maar voor nu kan het kwaad om het uit te hebben staan.

 

Nog even een aanvullende vraag, ben jij een voormalig Telfort klant? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat dit een gevolg is van een stap in het migratieproces. Dan willen we je vragen om nog eens je Experia Box een reset te geven. Hierna zal deze weer op fabrieksinstellingen staan, inclusief IPv6 aan. Kijk dan even of het probleem dan nog steeds speelt.


@Erik_ 

 

Dank voor de uitleg.

Ik zal dit vandaag eind van de dag ergens resetten, zodat ik er het minste last van heb (aangezien ik een andere lokaal ip-range ed heb)

 

En ja ik ben voormalig telfort klant, sterker nog ik ben voormalig tiscali klant (ik heb nog steeds een email adres @tiscali.nl 😃.

Ik laat het je weten of het probleem dan blijft met IPv6 aan.

 


Nou ik heb vanmorgen het modem de harde reset gegeven. Maar daar maak ik geen vrienden in het gezin  :frowning2:

… Andere probleempje was dat de IP range / DNS weer aangepast moet worden ed. Maar dat is nu weer opgelost.

 

Ook na de reset heb ik nog steeds problemen, nadat de switch weer uitstaat lijkt het weer goed te gaan.

Is het verstandig om dit nog verder uit te zoeken cq op te lossen ? @Erik_ 


Excuses voor de late reactie, @RunningGoofy. Het was me even ontgaan dat je weer gereageerd had.

Begrijp ik goed dat je hiermee bedoelt dat IPv6 uitstaat, en dat het dan wel goed gaat?

Ook na de reset heb ik nog steeds problemen, nadat de switch weer uitstaat lijkt het weer goed te gaan.

 

Want dan is het fijn dat het op die manier werkt bij je. Maar zo zou het niet moeten zijn. En dan neem ik dat nog wel even mee voor wat verdere navraag. Ik kom er op terug.


niet erg @Erik_ , probleem is inderdaad weg, sinds dat IPv6 uitstaat geen problemen mee gehad. Na de harde reset probleem weer terug, maar IPv6 weer uitgezet, en even later waren de problemen weer weg.

Heb wel het idee dat deze switch even tijd nodig heeft voor effect (beide kanten op)

 

Als ik nog wat moet weten/uitzoeken hoor ik het, voorlopig heb ik geen problemen meer.

 


We weten voldoende zo, @RunningGoofy. 'k Heb inmiddels ook reactie op mijn navraag. Dit lijkt een wisselwerking te zijn tussen Experia Box en sommige apparaten. Wel iets waar we hopen wat aan te doen in een komende firmwareversie. Maar hoe lang dat dan gaat duren is op het moment helaas nog niet aan te geven. Ik kan je dan voor nu ook alleen aanraden om dan IPv6 uit te laten staan.

 

 

Iemand een suggestie waar ik dit moet zoeken?

Ja, ik heb er nog wel één. Een andere klant liep hier ook tegenaan en door het volgende te doen, was het probleem opgelost:

Controleren of IPV6 aan staat in jouw modem en zo ja, dit uitschakelen? 

  1. login op de modem via http://192.168.2.254 met het admin account (gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN): deze kun je niet veranderen. Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. 
    Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken. 
    Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in.
    Weet je het wachtwoord niet meer? Dan moet je de Experia Box terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
  2. kies (bovenin) "Instellingen”
  3. kies (links) IPv6
  4. zet "IPv6 switch” op UIT en klik op "Toepassen”
  5. Herstart de modem