Skip to main content
Vraag

Terugkerende klacht: extreem trage internetverbinding

• May 28, 2026
  • 3 reacties
  • 89 keer bekeken

Beste KPN,

Ik ben een KPN-fan, echt :) - en al heel lang klant. Ik wil helemaal niet naar Ziggo. Maar nu heb ik weer heel traag internet. nadat ik in december vorig jaar hier ook op dit forum ook al melding had gemaakt van traag internet, zie: 

Voor de online tests heb ik toen weer de officiële Experia Box V10 modem van KPN aangesloten, er is 2x een monteur binnen geweest, het lag niet aan de verbinding in de flat. Ik heb twee keer (erg goed) contact gehad met Nico via de telefoon. En een paar weken later had ik weer 50MBit/s. Hoera!

Maar kijk nu eens: 24.9Mbit/s download en 1.5Mbit/s upload. Dat is gewoon echt niet te doen. 

Help!

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@JeepNL. Goed om te lezen dat je een fan bent van KPN. Dat is altijd leuk om te vernemen. Maar nu nog een fatsoenlijke verbinding. Dat zou ook wel zo fijn zijn 😉

Je hebt je profiel ingevuld staan met je gegevens, dus ik heb eerst even een kijkje genomen wat we in theorie maximaal kunnen leveren op jouw adres. Dat zou 34 a 35 Mbit/s max zijn. Echter jij hebt het erover dat je max 24,9 Mbit/s uit je lijn haalt en dat is wel significant minder te noemen. Als ik een meting doe van jouw verbinding, dan kom ik ook dezelfde waardes tegen. Dus er klopt iets niet. 

Allereerst heb ik nu een DSLAM reset gedaan om te kijken of daar misschien een kink in de kabel zit. Dat is jouw aansluiting in de wijkkast die nu opnieuw opgestart wordt. Je hebt misschien gemerkt dat je verbinding eventjes wegviel een paar minuten geleden, maar dat levert dan hopelijk wel het gewenste effect op. Zou je straks eens kunnen kijken wat de snelheid is die binnenkomt op jouw FRITZ!Box? Als dat onveranderd is, dan kijken we weer even verder. 

Laat het maar weten! 

• Auteur
  • Topper
  • May 30, 2026

Beste Arjan,

Voor de duidelijkheid vermeld ik hier dat ik niet in een buitengebied woon, maar in een flat in Amstelveen, letterlijk op een steenworp afstand van Amsterdam, waar ik tot eind vorig jaar snelheden haalde van 50+ Mb/s. Daarvoor zelfs jarenlang 80+ Mb/s.

Vorig jaar december had ik precies dezelfde klacht (link naar die post staat hierboven). Er is toen twee keer een monteur langs geweest. Ik ken niet alle technische termen, maar ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven: er zit een KPN-punt (of verdeelkast o.i.d.) in de flat zelf en daarnaast een KPN-punt verderop in de wijk (DSLAM?) op een paar honderd meter afstand van de flat, als ik het goed heb begrepen.

Volgens de monteurs zat het probleem niet in de bekabeling van mijn flat zelf, maar ergens tussen het KPN-punt in de flat en het KPN-punt verderop. De tweede monteur sprak volgens mij over slechte soldeerverbindingen in de verdeelkast in de flat zelf. Hij heeft daar toen iets aan gedaan en enige tijd later haalde ik weer 50+ Mb/s.

Ook voor de duidelijkheid: die maximumsnelheid van 35 Mb/s die nu online (zie screenshot hieronder) voor mijn adres wordt weergegeven, lijkt mee naar beneden te bewegen wanneer de verbinding slechter wordt. Dat is dus niet de maximale snelheid die op deze lijn historisch mogelijk is geweest. Een half jaar geleden stond er namelijk ook ongeveer dezelfde maximumsnelheid vermeld, terwijl ik korte tijd later weer gewoon 50 Mb/s haalde. En dan laat ik nog buiten beschouwing dat ik wel betaal voor een 50 Mb/s-abonnement.

Oh, en het was niet Nico maar Niels met wie ik meerdere keren telefonisch contact heb gehad. Mijn geheugen liet mij even in de steek 🙂 Hij heeft destijds overigens best veel tijd hierin gestoken.

Glasvezel

Volgens mij is het inmiddels alweer zo’n twee jaar geleden dat er in mijn flat glasvezel zou worden aangelegd. Op de dag zelf kwam er echter een monteur aan de deur die vertelde dat het niet doorging en dat we later bericht zouden krijgen over de voortgang. Helaas heb ik daarna nooit meer iets vernomen.

Ik huur een flat van een woningbouwvereniging en als particulier kon ik via de KPN-website destijds geen onderzoek laten starten naar waarom dit zo lang duurt. Tenminste, een half jaar geleden was dat nog zo. Ik heb geen idee wanneer deze flat glasvezel krijgt. Maar tot die tijd wil ik toch wel heel graag een redelijke internetsnelheid.

Hieronder een screenshot van de huidige stand van zaken. Je ziet onder andere dat de verbinding even wegviel tijdens de reset.

En de 'maximale internetsnelheid’ die zich automatisch naar beneden bijstelt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hm, de DSLAM reset heeft dus helaas niet geholpen begrijp ik. Ik begrijp dat dit hetzelfde probleem is als een paar maanden geleden en ik heb ook het bijbehorende topic gelezen. Ik wil ook even een reactie uit dat topic aanhalen om aan te geven wat er waarschijnlijk aan de hand is.

Vaak is de ‘teruggang’ in snelheid een technisch gegeven. DSL apparatuur in de centrale ‘voelt’ dat er een storing op de lijn zit en voor de stabiliteit schroeft deze automaat de snelheid terug naar een stabiele situatie. Hopelijk is de aanleg ook snel geregeld. Bij ons heeft het ook meer dan twee jaar geduurd! 

Er zit ergens wat weerstand op de verbinding wat zorgt voor een geleidelijke verlaging van de snelheid. Nu weet ik niet of dit weer (tijdelijk) te herstellen is, maar we kunnen weer een poging wagen om te kijken of de snelheid weer wat te verhogen is. Ik wil er wel bijzeggen dat dit probleem inherent is aan het gebruik van de oudere kopertechniek en dat we natuurlijk uiteindelijk iedereen op glasvezel over willen zetten waar dit allemaal veel minder speelt. Dat is bij jou ook het idee en daarom wil ik ook eens kijken of er meer informatie op te vragen is wat de glasvezelstatus bij jou is en of er beweging mogelijk is. Dan hoeven we niet elke keer tijd en geld te investeren in het herstellen van een oude techniek en zijn we beide geholpen :) 

Daar kom ik nog later bij je op terug. Maar nu eerst eens kijken of we de kopersnelheid wat omhoog kunnen brengen. Via een privébericht heb ik je een voorstel gedaan op welke momenten een monteur kan langskomen. Laat maar weten wat jou het beste uitkomt.