Skip to main content

Ik ben al tijden aan het “strijden” met KPN over mijn steeds terugvallende wifi snelheid: abonnement voor 1GB en zoals wederom vanochtend komt deze nauwelijks boven de 100MB uit. Telkens momentopnames snel/langzaam, waar de KPN monteur vorige week meende dat ik mijn (KPN) Wifi versterker maar beter kan ontkoppelen. Deze 2 witte schoteltjes heb ik juist aangeschaft op advies van KPN Helpdesk voor betere (spreiding) van Wifi in huis. Hij liet daarbij nog een rekening achter van €80 voorrijkosten, inmiddels na de nodige telefoontjes door KPN teruggedraaid, maar dat terzijde.

Het gaat om alle apparaten in huis, van iPad tot HP laptop. Wifi manager geeft sinds 1,5 maand aan dat ik “niet verbonden” ben en stopt daarna, Helpdesk KPN geeft als ik bel een boost waardoor snelheid inderdaad weer toeneemt, soms een paar uur, soms een week maar de terugval is altijd daar. Wanneer ik zelf het modem ontkoppel van elektra, is de snelheid daarna ook weer verbeterd (maar niet voor lang). Mijn buren hebben met KPN nergens last van en voor mij breekt het moment aan de “strijd” te staken en over te stappen naar een andere provider, als iemand nog een geitenpaadje naar een ECHTE, DEFINITIEVE oplossing weet…….

NB- Modem is ca. 1 jaar geleden vervangen door een box 12 wat eveneens tijdelijk een oplossing bleek te zijn.

Je hebt witte SuperWiFi's gekocht? Niet via KPN toch? Want die verkoopt ze niet meer. 

Witte SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Dus 200 / 300 mbit is het in de praktijk meestal wel. Als je die dingen draadloos gebruikt, dan is max 100 mbit redelijk normaal als ze 5 of 6 meter van de KPN Box af staan en jij zit ook weer ern stukje verder.

Jawel, aangeschaft via KPN op advies van Helpdesk KPN (ca 2 jaar geleden) om de problemen zoals geschetst “op te lossen”. Later is ook modem vervangen van V10 voor box 12. Probleem is dat adviezen KPN nimmer eenduidig zijn. Zo heb ik vorige week de adapter van modem moeten vervangen omdat 1 van uw collega’s zei dat ik “een van de weinigen was met een adapter met productiefout”, aldus gedaan maar met beperkt- en uiteindelijk geen resultaat. Nu de schotels/wifi versterkers en wat morgen? 

Het blijken iedere keer adviezen van zoals de wind waait, ondertussen duurt dit al met al geen maanden maar al jaren en wordt het steeds meer absurdistisch wat de Helpdesk allemaal heeft geadviseerd  

Je hebt witte SuperWiFi's gekocht? Niet via KPN toch? Want die verkoopt ze niet meer. 

Witte SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Dus 200 / 300 mbit is het in de praktijk meestal wel. Als je die dingen draadloos gebruikt, dan is max 100 mbit redelijk normaal als ze 5 of 6 meter van de KPN Box af staan en jij zit ook weer ern stukje verder.

Nou ik haal de volle 200 Mb/s van mijn abo over SW1. De Thuis app geeft zelfs regelmatig een verbindingssnelheid van boven de 700 Mb/s (Wifi5) aan tussen mijn Galaxy A54 in de woonkamer en de SW1 naast de V10 in de meterkast (beiden nog met de klassieke software). Dus hogere snelheden dan 100 Mb/s moeten zeker mogelijk zijn. Wat wel een probleem kan zijn is de aanwezigheid van allerlei verstorende signalen in de omgeving (magnetrons, koelkasten, Wi-Fi van de buren, etc) en dempende materialen zoals (gewapend) beton en dergelijke. Maar daar kan kpn ook niets aan doen. 

Reageer