Skip to main content
Sticky

Toegang tot Usenet via news.kpn.nl stopt

• March 2, 2026
  • 29 reacties
  • 1185 keer bekeken
Toon eerste bericht

29 reacties

• May 5, 2026

Zijn er nog andere providers die wel de newsgroepen ondersteunen want ik denk na jaren trouwe klant dat ik een andere provider ga zoeken

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2026

Zijn er nog andere providers die wel de newsgroepen ondersteunen want ik denk na jaren trouwe klant dat ik een andere provider ga zoeken

Zie onderstaande link ​@peterc63 

https://top10usenet.com/nl/best-usenet/?gad_source=1&gad_campaignid=772870951&gbraid=0AAAAADwXXeqd2x2iRg959yYf6h11ndMWz&gclid=EAIaIQobChMI_L3ghqSilAMV7k1BAh0czjNNEAAYASAAEgIaqPD_BwE

rvk01
Slimmerik
  • May 5, 2026

Zie onderstaande link ​@peterc63 

https://top10usenet.com/nl/best-usenet/?gad_source=1&gad_campaignid=772870951&gbraid=0AAAAADwXXeqd2x2iRg959yYf6h11ndMWz&gclid=EAIaIQobChMI_L3ghqSilAMV7k1BAh0czjNNEAAYASAAEgIaqPD_BwE

Ik denk dat Peter andere internet providers bedoeld die ook usenet nog aanbieden.

Maar ik denk niet dat die er nog zijn. KPN was volgens mij nog de laatste.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • May 5, 2026

Hi ​@peterc63 ,

Hoezo ouderwets en niemand die het gebruikt, ik gebruikte het dagelijks voor tv programma's software en games te downloaden, helaas gaat KPN hier slecht mee om, het was gratis en nu moet je betalen voor een rete sloom spotnet

Het is zo dat de usenetdiensten die je bij providers af kon nemen nooit erg geschikt voor het downloaden van binaries zijn (hetgeen waar jij het voor gebruikte). De retentie was matig en de compleetheid was er ook niet altijd. Als je dergelijke dingen toch zou willen doen, dan doe je er sowieso goed aan om een payserver te nemen (op eigen risico, want uiteraard zijn dit illegale activiteiten). 

Tevens is het nergens gesteld dat niemand het gebruikt, de groep gebruikers is alleen dusdanig klein dat het een enorme kostenpost is om de dienst in de lucht te houden. Het wordt dan een keuze tussen afscheid nemen van de dienst, of een verhoging op een ieders abonnementsprijs (waarvan de meesten het niet zullen gebruiken). De keus valt dan vaak voor het afscheid nemen van de dienst, zoals elk ander bedrijf dat precies zo zou doen. 

Ik zou het niet weten of dit het geval is, maar als het zo is zul je ook daar niet teveel moeten verwachten van de kwaliteit van de dienst, specifiek voor het doeleinde waar jij het voor wil gebruiken.