Skip to main content

Beste KPN,

 

Voorheen bij Telfort had ik maar een enkele keer per jaar last van storingen. Sinds de overstap naar KPN gebeurt het geregeld, maar heel willekeurig dat er periodes zijn met storingen. Op TV verschijnt dan de cryptische melding STB-MNC-400.

Soms gebeurt het een enkele keer, soms blijven de storingen zich enige dagen voordoen. Nu heb ik weer zo'n periode.

Als alles normaal is, geeft de NT-kast het volgende weer:

  • Power: groen continu
  • Glas: groen snel knipperend
  • Ethernet: groen snel knipperend

De Experia Box V10:

Allemaal groene ledjes (geen bij eco, want dat heb ik niet ingesteld).

Thuis heb ik voornamelijk alles bedraad. Alleen een laptop en de smartphones gebruiken het wifi signaal van de Experia.

Zodra er een storing is opgetreden, is de status als volgt:

NT-kast:

  • Power: groen continu
  • Glas: groen continu (soms knippert het nerveus)
  • Ethernet: uit

Experia Box:

  • Power: groen
  • Wireless: knippert rustig
  • Internet: rood of is uit
  • Services: oranje

De enige oplossing is om de adapter van de NT-kast van het stroomnet af te halen. Alleen de Experia van het net afhalen werkt niet. Dus ik doe altijd maar beide adapters even uit het stopcontact halen...

 

De afgelopen tijd was er weer zo'n periode van storingen.

25-5: vanaf ca. 16u tot 20:30, meerdere malen

26-5: 01:23

28-5: 15:25

28-5: 15:30

28-5: 20:07

31-3: 16:58

31-5: 17:56

31-5: 19:58 ← een korte hapering. Even een rode led. Een reset was niet nodig. De service log van de Experia heeft niets geregistreerd.

Dit zijn alleen de storingen die ik op dat moment constateer. Soms, als ik 's ochtends op sta, en is er in de nacht een storing geweest.

Ik heb enige tijd geleden dit ook al eens gemeld. Men kon toen op afstand niets vinden, anders dan dat een switch misschien de boosdoener zou kunnen. Daarvoor hadden jullie een andere voor opgestuurd.

 

De online tools leveren niets op. Er is nooit een storing op mijn adres. Zeker nu met het hybride werken is dit een groot probleem voor mij.

Wat kunnen jullie voor mij betekenen?

 

Later op de avond (31-5) keken we alleen nog tv. Van 22:36 tot 22:44 weer hikjes. Herkenbaar aan bevriezend beeld en korte weergave van de melding STB-MNC-400. We zijn maar naar bed gegaan. De volgende ochtend bleek alles weer uitgevallen te zijn….


Hoi @Ex-Telfort. welkom hier. 

Bedankt voor je duidelijke omschrijving van de problemen die helaas ervaart. Ik wil graag met je op zoek naar de oplossing. 

Als ik je verhaal zo lees heb je last van een wegvallende verbinding. Met de rest tot gevolg. De storing STB-NMC-400 treedt namelijk op wanneer de tv-ontvanger te weinig tv pakketjes binnenkrijgt. Als de verbinding even wegvalt, dan is dat een logisch gevolg. 

Zeker ook omdat je aangeeft dat alles weer gaat werken nadat je het glasvezelkastje van het stroom haalt. Doe je dit minimaal voor 2 minuten? 

  • De Netgear switch van ons zit nu in het netwerk?
  • Heb je verder nog externe apparatuur in gebruik? Versterkers? Camera's, wat dan ook?

Beste @Ex-Telfort aan je beschrijving te lezen treedt de storing op tussen de NT en de Experiabox. Omdat het “glas” lampje aanblijft is de verbinding met de wijkcentrale nog wel aanwezig. Het lijkt dus te zitten in de netwerkverbinding tussen NT en Experiabox. Heb je al een andere kabel geprobeerd?


Gisteren heeft mijn vrouw telefonisch contact opgenomen met KPN. We waren beiden aan het werk en om de haverklap was er een storing.

Men kon blijkbaar zien dat de dag ervoor ca. 48x een onderbreking was geweest. Over de kabel tussen NT en box hebben we het ook gehad. De box hangt ongeveer 25 cm van de NT en is gekoppeld met de originele kabel.

@Bart_Z De Netgear heb ik destijds meteen geplaatst. Juist om optimaal ontvangst te hebben heb ik alles zoveel mogelijk bekabeld. Verder geen bijzondere hardware (de Arris, paar PC's en een NAS).

Vandaag is een nieuwe router onderweg. Als dat het probleem niet oplost, zou men een monteur langs sturen.

Bedankt voor het meedenken. Ik houd jullie op de hoogte.


Men kon blijkbaar zien dat de dag ervoor ca. 48x een onderbreking was geweest. Over de kabel tussen NT en box hebben we het ook gehad. De box hangt ongeveer 25 cm van de NT en is gekoppeld met de originele kabel.

Toch kan ook die overlijden en de beschrijving die ik hier lees (welke overigens top is!) past heel erg bij een kapotte kabel maar het kan uiteraard ook een defecte poort op de Experiabox zijn. Mocht een nieuw modem het issue niet oplossen dan kan ik aanraden om eerst een nieuwe netwerkkabel te proberen voordat je een monteur laat komen. Als deze kabel uiteindelijk het probleem vormt dan moeten er voorrijkosten in rekening gebracht worden omdat bekabeling valt in het domein van de klant. Misschien zit er al een bij het nieuwe modem en anders kan de klantenservice ook zo'n kabel opsturen dacht ik.


Korte update aan iedereen.

Gisteren heb ik de V12 ontvangen (zonder kabels, behalve de adapter). Dus de originele rode kabel weer gebruikt.

Tot nu toe lijkt het allemaal zonder horten en stoten te werken. Maar mijn vertrouwen is nog niet terug. Het zijn willekeurige periodes met onderbrekingen. Als er weer een periode aanbreekt met storingen, zal ik eens de verschillende kabels gaan testen.

Misschien een vervolg. Anders is geen nieuws, goed nieuws 😀


Laten we gaan voor het laatste, geen nieuws is goed nieuws. Dus hopelijk blijft het zo. 


Nou…

Helaas. Inmiddels hebben we al weer eens last gehad van een hikje of onderbreking. Ik heb de indruk dat de V12 zich er net wat beter van kan herstellen.

Inmiddels ben ik ook begonnen met kabels los te koppelen. Of te vervangen door een andere kabel. Het is zo willekeurig dat er moeilijk een vinger achter te krijgen is.

Wordt vervolgd...


Hopelijk werkt de nieuwe kabel. Test dat even, werkt het niet, dan hoor ik dat, dan moet er vermoedelijk een monteur komen als alles uitgesloten is. 


We zijn een maandje verder. Ter afsluiting nog een korte update.

Het is rustig geworden qua storingen. Ik ga er dus maar van uit dat ergens een los contactje zat. Anders zal ik wel weer een nieuw draadje openen.

Dacht ik slim te wezen door zoveel mogelijk in huis te bedraden. Het verbaast me dat een mogelijk breukje in een of andere kabel zo'n gevolgen heeft. Als dat het probleem was...


Bedankt voor de terugkoppeling. Het leek dus wel aan een kabeltje te liggen. Ook die kunnen kapot helaas. Gelukkig gaat het nu goed. :)