Skip to main content

Ik had een abonnement bij Oxxio. Oxxio klanten zijn nu KPN klanten geworden.

 

Mijn modem is een Fritzbox 7490, als Internet connection gebruikte ik eerst het profiel Telfort.

Verbinding en snelheid was perfect: 97Mbps bij Ookla speedtest.

 

Op 19 november vond er een verandering plaats, ik kreeg een nieuw IP adres: 145.129.210.xxx

Op 3 december had ik geen verbinding meer, ik wisselde op de Fritzbox het profiel van Telfort naar

KPN en had weer verbinding. Plus wederom een ander IP adres: 195.240.18.xx en een IPv6 adres!

De snelheid is echter nu een derde van voorheen: 30 Mbps (soms 40Mbps enbij uitzondering 49Mbps maar nooit meer de 97Mbps). De servers voor de speedtest zitten ook niet meer in de buurt: voorheen Haaarlem en Amsterfdam, maar nu Zwolle, Meppel en Groningen?! (ik woon in Noord Kennemerland)

 

De fritzbox toont: Receive direction: 107,51 Mbi

(Voorheen was Receive 108, maar dat zou niet zoveel verschil moeten maken, toch?)

 

Het vreemde is is dat de upload speed wel hetzelfde is gebleven: rond de 28Mbps.

Selecteer ik voor de speedtest echter een preferred server zoals Leaseweb Haarlem, dan zijn de

resultaten:

 

Bandwidth - Download: 49.83 Mbps (data used: 62.6 MB) Upload: 28.85 Mbps (data used: 36.0

MB)

Quality : Latency: 10.89 ms (2.23 ms jitter) - Packet Loss: 0.0%

 

Wat te doen om weer op mijn oude snelheid te komen?

 

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties, tips en hulp.

Erwin

De 1e vraag is, Welk abonnement nam je af bij Oxxio. en dan niet welke snelheid je meet, maar waar je op papier "recht” op had (qua snelheid). En welk abonnement heb je nu bij KPN qua snelheid. 

Deze waardes zouden ongeveer gelijk moeten liggen. Dat betekend dus als je bij Oxxio een 50mbps abonnement afnam (ongeacht welkle snelheid je daadwerkelijk kreeg) je dit ook bij KPN zal krijgen. En dan zijn de waardes die je nu krijgt niet heel gek en vermoed ik dat de enige manier om die 100mbps te krijgen (of meer) je KPN abonnement moet ophogen (inclusief prijsverhoging)

Vul iig je profiel van dit forum in zodat een Moderator in je abo's kan kijken of daar mogelijk een administratieve fout (je had een 100mbps contract bij oxxio en hebt nu maar een 50Mbps contract bij KPN) of mogelijk een technische fout (je hebt nu een 100Mbps of meer contract bij KPN maar krijgt de geleverde snelheden niet) aanwezig is


Dank voor je reactie Vulpen. Mijn profiel had ik inderdaad al voorzien van de KPN gegevens. Ik heb mijn signature geupdate zodat deze ook de afgenomen producten weergeeft. 

Bij Oxxio had ik “Tot 100 Mbps download” en nu bij KPN “Type abonnement: Internet, extra opties: Sneller Internet tot 100/10 en Vast telefoonnummer”.

Wat ik zo vreemd vind is dat de speedtest servers nagenoeg allemaal in de provincie Groningen zijn. Zoek ik info over mijn eigen IP adres dan is de locatie ook Groningen, terwijl het voorheen Heemskerk was (wat correct was).


Geolocatie op basis van IP adressen is (gelukkig) niet heel accuraat in Nederland. (iets met privacy enzo) dus dat zegt niet zo heel veel.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je het “Tot 100mbps” ruimschoots niet haalt. Mocht je dat nog niet gedaan hebben: kun je even testen door je pc/laptop als enige op je Fritsbox aan te sluiten (rechtstreeks en bekabeld uiteraard) en dan kijken wat dan de snelheid is. op die manier kun je je hele thuis netwerk uitsluiten.

Een Moderator kan je lijn testen en zien of daar nog iets geks op voorkomt. mogelijk komt het advies om de fritzbox even te herstarten/resetten zodat die ook "fris en fruitig” staat te zoemen

 

 


Ik ben de meterkast ingedoken (wat ik niet graag doe omdat het deurtje is weggewerkt achter de garderobe) en rechtstreeks een kabeltje ingeprikt: 99Mbps!

Vervolgens terug gewerkt naar de oorzaak: de tp-link powerline adapter boven is de boosdoener!
Sinds oktober 2016 dus 97Mbps en nu dus de snelheid gehalveerd. Na 5jr x 365d x 24u vindt hij het welletjes…

Dank voor je hulp Vulpen en prima suggestie.