Skip to main content

Goedemiddag,

 

We hebben Glasvezel thuis en ik heb 200mb internet pakket. In de winkel hebben ze gezegd dat ik de V12 modem moet hebben, omdat wij nog weleens last hebben van trage wifi. Of zelfs wegvallend.

 

Nu las ik op meerdere forums dat het niet wordt vervangen als de modem nog werkende is en dat KPN vanuit gaat van de bekabelde snelheid.

 

Nu heb ik mijn snelheid via kabel getest en ik kom niet boven de 100mb! Betaal ik nu dan al jaren een paar euro per maand meer voor 200mb dat ik dan niet krijg? 
Hoe krijg ik dan nu mijn bekabelde snelheid naar de beloofde 200mb (of iig 150-200) en hopend dat wifi ook meegaat.

Of kan ik mijn modem vervangen naar v12? Als dat dan wel beter gaat werken..

 

Hallo @OvWe doe de bekabelde test met een Windows 10/11-pc met daarop de Ookla-app uit de MS-store geïnstalleerd, die blijkt het meest betrouwbaar bij hogere snelheidstesten. Doe daarbij alle overige (draadloze) apparatuur uit. Hoe kom je dan uit?

Goede snelheid, klaar.

Geen goede snelheid, haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef daarna de modem/router een fabrieks-reset. Nu goed? Ja, klaar.

Niet goed, probeer eens een andere netwerkkabel, kwaliteit minimaat CAT5e en controleer of je bekabelde pc wel 1Gigabit aan kan i.p.v. 100Mbit.

Alleen defecte modems worden door KPN vervangen en modems die niet meer aan de eisen van KPN voldoen.

Welk merk en type modem heb je, is dat een V8 of V9, dan komt deze voor omruil in aanmerking.

Heb je een V10 of V10a, dan is dat modem heel geschikt en biedt de KPN Box12 geen verbetering.

Succes.

 


Zoals Jan inderdaad aangeeft zou dit nog wel eens aan het apparaat kunnen liggen waarmee je test. Indien je PC/Laptop een netwerkadapter heeft van maximaal 100Mbps, dan zullen de testresultaten nooit hoger uitvallen dan 100Mbps. Hoe hoger de leeftijd van het apparaat waarmee je test, des te groter de kans dat het een dergelijke adapter heeft.

En om terug te komen op de WiFi: een wegvallende verbinding is natuurlijk niet fijn. Maak je ook gebruik van eigen WiFi apparatuur, zoals een versterker o.i.d? Dit kan de wegvallende verbinding verklaring. Indien deze problemen aanhouden, kun je het beste contact opnemen met 0800-0402. Wellicht kunnen zij dan voor jou checken waarom je verbinding wegvalt en eventueel een monteur aansturen.


Net via de Ookla app getest, maar ook hier niet boven de 100mb.

Ik ga nog testen nadat ik de modem even van de stroom heb gehaald, maar dat kan ik nu nog niet doen.

Als dat ook nog niet werkt, dan check ik de kabel.

 

Ik gebruik een deel kpn wifi versterkers, maar boven eentje van TPLink? Wifi komt later dan wel. Eerst even de bekabelde internet fixen.

ik kom hier nog op terug, wanneer ik alles heb geprobeerd.


Hallo @OvWe aléén testen met de pc rechtstreeks op de modem, anders zinloos.

 


Kabel: Minimaal cat5e
Welke TP-Link (volledig type nr)?
De kpn wifi versterkers bij voorkeur bedraad aansluiten.
Word er bedraad getest via een apparaat die een Fast Ethernet poort (max 100 MBit/s) of een Gigabit Ethernet poort heeft?
Om problemen met de tv ontvanger te voorkomen deze bedraad aansluiten met de Experiabox.
Als dit niet kan een switch gebruiken die igmp snooping ondersteund. Bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2 (deze kan ook gebruikt worden om netwerkkabels te testen).


Goedemiddag @OvWe en welkom hier op ons forum :)
Ik zie dat je al goede reacties hebt ontvangen van de community. Heb je naast je pc ook nog andere apparaten in huis waarmee je de snelheid kunt testen? Het kan wel eens voorkomen dat wat oudere laptops bepaalde snelheden niet aankunnen. Of daar in jouw geval sprake van is durf ik niet met zekerheid te zeggen maar uitsluiten kan ik het niet. In ieder geval zien we je bevindingen graag tegemoet en laten we, indien nog nodig, vanuit daar verder kijken! Trouwens, welk type modem/Experia Box heb je op dit moment in gebruik?


Sorry, even een tijd niet gelezen.

 

Ik moet nog steeds even de kabel testen, rechtstreeks op de modem. Ik zal dan wrs ook 1  van de versterkers bedraad aansluiten, ga ik proberen dan.

Op het moment heb ik de Experia 10v (als ik het goed heb) in gebruik.

En 1 van de versterkers is TPLink RE450. Die is boven.

Beneden zijn de versterkers van KPN.


Sorry, even een tijd niet gelezen.

 

Ik moet nog steeds even de kabel testen, rechtstreeks op de modem. Ik zal dan wrs ook 1  van de versterkers bedraad aansluiten, ga ik proberen dan.

Op het moment heb ik de Experia 10v (als ik het goed heb) in gebruik.

En 1 van de versterkers is TPLink RE450. Die is boven.

Beneden zijn de versterkers van KPN.

Geen punt @OvWe, we zien je bevindingen alsnog graag tegemoet!


Een maand geen internet gehad doordat de gemeente de glasvezelkabels kapot hebben gegraven.

Dus ook dat heeft even een tijdje geduurd.

 

Ik heb een CAT 5 kabel direct aan de laptop gesloten en daarmee krijg ik wel 200 mb.

Wifi blijft rond de 100-120mb, maar ik begreep dat dit best goed was. Boven is het helaas wat minder, maar waarschijnlijk door betonnen muren etc.

 

Ik ga denk ik even die Netgear switch kopen, want niet alles kan via de modem direct worden aangesloten. 

 

Hartelijk dank iedereen voor de hulp! 

 


Een maand geen internet gehad doordat de gemeente de glasvezelkabels kapot hebben gegraven.

Dus ook dat heeft even een tijdje geduurd.

 

Ik heb een CAT 5 kabel direct aan de laptop gesloten en daarmee krijg ik wel 200 mb.

Wifi blijft rond de 100-120mb, maar ik begreep dat dit best goed was. Boven is het helaas wat minder, maar waarschijnlijk door betonnen muren etc.

 

Ik ga denk ik even die Netgear switch kopen, want niet alles kan via de modem direct worden aangesloten. 

 

Hartelijk dank iedereen voor de hulp! 

 

Goedemorgen @OvWe en bedankt voor je terugkoppeling!

Fijn om te lezen dat je met een CAT 5 kabel nu de snelheid haalt die je zou moeten halen.

Voor wifi is 100-120 Mbit/s inderdaad een prima snelheid. Omdat het wifi signaal zich door de lucht verplaats, lever je in principe altijd wel wat in. Hoeveel je inlevert is echt per omgeving heel verschillend maar met deze snelheid heb je prima wifi. 

Mocht je ons in de toekomst nog eens nodig hebben, laat dit dan vooral weten zodat we met je mee kunnen denken :)