Skip to main content

De laatste paar weken valt het me op dat het internet op zondagavond telkens ontzettend traag is, de afgelopen 4 of 5 zondagen steeds tussen ongeveer 8 en 12 savonds is de snelheid niet vooruit te branden. Op andere dagen lijkt het prima te zijn. 

 

Paar keer de wifimanager enzo doorlopen, alles opnieuw opgestart, experiabox gereset maar niks helpt. Ook bekabeld wordt de verbinding niet beter. 

Speedtest komt uit rond de 4-8 Mbps down en 35-45 Mbps up. ping 2-3 ms en jitter 1. 

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/82b05ee0-c706-11eb-8e75-294d2fa89282

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/62320de0-c70a-11eb-b681-4b1cdd513172

 

Nu een paar keer gedacht om de klantenservice te bellen op maandag maar dan is alles opeens weer normaal, voelt ook zo nutteloos achteraf.. Is hier een logische verklaring voor ? Drukte in de wijk zou niet echt van invloed moeten zijn op glasvezel dacht ik ? 

 

groet, Hans

Meet de snel ook eens op een bekabeld aangesloten pc of laptop. Heeft u dat wel eens gedaan?


In eerste instantie dacht ik dat het wifi signaal gewoon slecht was, dus had al een paar keer de wifi-manager doorlopen, kreeg al zo'n extra wifi unit aangeboden omdat de resultaten niet overeenkwamen met mijn abonnement.

Helaas is bekabeld het resultaat vrijwel hetzelfde.

Zojuist de modem en het glasvezelkastje even opnieuw opgestart.  

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/590b6280-c70e-11eb-bf36-21caa27fd878

 


Nu een paar keer gedacht om de klantenservice te bellen op maandag maar dan is alles opeens weer normaal, voelt ook zo nutteloos achteraf.. Is hier een logische verklaring voor ? Drukte in de wijk zou niet echt van invloed moeten zijn op glasvezel dacht ik ?

Ook bij glasvezel is er gewoon een gedeelde infrastructuur. Bij nieuwe GPON glasvezel begint het delen al bij jouw thuis, net als bij coaxkabelinternet. Maar hoe dan ook vanaf het eerste fysieke knooppunt deel je de capaciteit met velen en er is ook flinke overboeking, d.w.z. het totaal aan abonumentssnelheden is vele malen groter dan wat de glasvezel naar een knooppunt verderop aankan. Iets van factor 10 of 20, blijft een groot vraagteken, is commercieel erg gevoelig. Maar iemand heeft wel eens automatisch speedtests laten lopen een week lang en aan de resulterende grafiek zag je overduidelijk op welke tijden het spitsuur/filevorming was. Zondagavond is voor zover ik weet het bekendste/drukste tijdstip.

Er kan e.v.t. nog wel wat anders aan de hand zijn, maar je ping getallen zijn prima. E.v.t. je WiFi van de bekabelde laptop uitzetten tijdens de test, kan wel eens voorkomen dat de kabel of connector slecht contact heeft, dan meet je nog steeds over WiFi, maar lijkt niet waarschijnlijk. KPN zal wat aan ‘capaciteitsmanagement’ moeten doen, hoe gemotiveerd ze daartoe zijn is de vraag. Als een ieder in de wijk de abosnelhied verhoogt, komt er meer geld binnen en zal het misschien sneller gaan, kan ook zijn dat met mooi weer en coronaversoepelingen internetgebruik minder wordt of door EK voetbal en veel vertraagd kijken nog trager.


Hoi @Hans_87, welkom bij ons op het forum. Dat de verbinding op zondagavonden minder wordt is lastig, en dat gebeurt dus zowel draadloos als met een kabel als ik je goed begrijp. Haal je op dat moment dezelfde snelheden via een kabel? Jouw abonnement is zo te zien 50 Mbit/s, haal je dat de rest van de week wel? Het signaal lijkt, in ieder geval op dit moment, goed aan te komen op het glasvezelkastje. Ik ben benieuwd of het herstarten van et glasvezelkastje een verschil maakt, maar aangezien je het alleen op de zondag ervaart moeten we nog even wachten op je ervaringen :slight_smile:


Hallo Jasper, bedankt voor je reactie. 

De laatste meting die ik zondag heb ik gedaan was om 23.30 via de kabel en nadat ik zowel de experiabox als het glasvezelkastje opnieuw heb opgestart. De max was 8.4 down / 37.2 up. Voor dat tijdstip verbaasd me dat wel. 

Snap dat het op piektijden misschien iets langzamer gaat maar het verschil is wel vrij extreem. Zojuist even opnieuw gemeten via de wifi, en kom op 64 up / 48 down. 

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/b2268900-c879-11eb-a903-5b870bcd9789 

 

Zelfs met een sneller internet abonnement krijg je tijdens dit soort pieken niet meer bandbreedte als de totaal beschikbare capaciteitte weinig is neem ik aan ? 


Ik vermoed inderdaad ook niet dat een abonnement met een hogere snelheid daar een verschil in zal geven, al is het ook lastig om met zekerheid te zeggen doordat we niet precies weten waar dit door wordt veroorzaakt. De snelheid die je gisteravond had gehaald ziet er prima uit, dat maakt het voor mij moeilijk om te zien wat er aan de hand is op het moment dat het speelt. Het is het makkelijkste om op zondagavond, op het moment dat je dit merkt, te bellen naar 0800-0402. De technische telefonische collega's kunnen dan met je meekijken wat er op dat moment op de verbinding gebeurt en kijken welke vervolgstappen er genomen kunnen worden om het te verbeteren.