Skip to main content

ik heb een contract met de KPN voor supersnel (1GB/s) afgesloten maar ik heb nooit een snelheid hoger dan 200 Mb/s gemeten. Hoe los ik dit probleem op? 

Nou @JohnBC dan gaat er iets niet goed. Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?


  • Ik heb een laptop met een Cat 8 internet kabel met mijn Experia Box verbonden en alle andere verbindingen ontkoppelt.

Hallo @JohnBC via onderstaande link kun je je verbinding met KPN testen:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen/servicetool-geen-diensten.htm

 


De app vond geen problemen. Demodem is op nieuw ogestart maar de snelheid blijf hangen op iets beneden 200Mb/s.


Hallo @JohnBC dan is de snelheid tot en met je modem/router dus goed. Probeer eens een andere kabel, CAT5e of CAT6 en/of een andere poort op het modem.

Succes

 

Dit is mijn 25.000e reactie.


Ik snap niet waarom je concludeerde dat de snelheid goed is. De snelheid moet 1Gb/s zijn maar haald pas 1/5 daarvan.

Ik gebruik een Cat 8 kabel. De Experia Box heeft  een WAN poort. Dus daar is geen mogenlijkheid om een andere poort te kiezen.


Goedemorgen @JohnBC en welkom hier op ons forum :)

Dat lijkt inderdaad niet goed te gaan met jouw snelheid dus goed dat je aan de bel trekt. Heb je hier ook al eens contact over gehad met onze helpdesk (0800 0402) en zo ja, wat is daar uitgekomen? Heb je wellicht ook nog andere apparaten in huis om de snelheid eens mee te meten? Met wat voor apparaat heb je de snelheid nu trouwens gemeten als ik mag vragen? Niet ieder apparaat is namelijk geschikt voor deze snelheden (1 GB). 


  • Ik heb een laptop met een Cat 8 internet kabel met mijn Experia Box verbonden en alle andere verbindingen ontkoppelt.

Het wordt steeds gekker ... Cat8.

Hoe komt het toch dat mensen altijd maar hogere cijfertjes aanschaffen? Denkt men soms dat die kabels "beter" zijn. In een consumenten netwerk met veelal kortere kabels is Cat5e voldoende voor een 1Gbps verbinding.


Heeft u de utp-kabel rechtstreeks in de laptop gestoken? Of gebruikt u een usb naar ethernet adapter of dockingstation?

Loopt de kabel echt rechstreeks naar de KPN Box? Of zit de kabel aangesloten op een wandcontactdoos waarvan de kabel dan door de muur naar de KPN Box loopt?

Is het een fabriekskabel met vaste stekkertjes? Of een zelfgemaakte kabel? 


  • Ik heb een laptop met een Cat 8 internet kabel met mijn Experia Box verbonden en alle andere verbindingen ontkoppelt.

Het wordt steeds gekker ... Cat8.

Hoe komt het toch dat mensen altijd maar hogere cijfertjes aanschaffen? Denkt men soms dat die kabels "beter" zijn. In een consumenten netwerk met veelal kortere kabels is Cat5e voldoende voor een 1Gbps verbinding.

Hallo @wjb  en @JohnBC ik zag vorige week ook CAT8-kabels liggen bij de BCC, kunnen tot maximaal 40Gb aan, inderdaad wel noodzakelijk voor een fatsoenlijke KPN-verbinding.😎


Ik snap niet waarom je concludeerde dat de snelheid goed is. De snelheid moet 1Gb/s zijn maar haald pas 1/5 daarvan.

Ik gebruik een Cat 8 kabel. De Experia Box heeft  een WAN poort. Dus daar is geen mogenlijkheid om een andere poort te kiezen.

Hallo @JohnBC ik bedoel aan de LAN-kant van de modem, niet aan de WAN-kant.


  • Ik heb een laptop met een Cat 8 internet kabel met mijn Experia Box verbonden en alle andere verbindingen ontkoppelt.

Het wordt steeds gekker ... Cat8.

Hoe komt het toch dat mensen altijd maar hogere cijfertjes aanschaffen? Denkt men soms dat die kabels "beter" zijn. In een consumenten netwerk met veelal kortere kabels is Cat5e voldoende voor een 1Gbps verbinding.

je kijkt natuurlijk dan niet alleen naar de snelheid die over de kabel gaat in Gbps maar ook naar de bandbreedte deze is wel 2000Mhz bij een cat 8.1 kabel


je kijkt natuurlijk dan niet alleen naar de snelheid die over de kabel gaat in Gbps maar ook naar de bandbreedte deze is wel 2000Mhz bij een cat 8.1 kabel

Maar het gaat toch alleen maar om het aantal Gbps dat door die kabel ondersteunt?

Ja, met een grotere bandbreedte kan er een hogere snelheid gehaald worden maar dat die kabel daardoor een hogere snelheid kan leveren heeft geen enkel nut immers hoger dan 1Gbps ga je toch niet en dat kan zelfs op een Cat5e kabel gehaald worden.

Het is allemaal geldklopperij want die Cat8 kabels zijn wel een stuk duurder.


 


Precies, dat zeg ik.

Het draait enkel om de maximale snelheidstransmissie, de bandbreedte is enkel om die doorstroomsnelheid mogelijk te maken.

Jouw plaatje onderbouwt ook dat Cat5(e) al voldoende is.


Hallo @robinjoo1 wil je wel even de BRON vermelden? Overeenkomstig de forumregels.

 


ja hoor , sorry

 

 

bron afbeelding https://qnected.nl/advies/welke-netwerkkabel-heb-ik-nodig/


Precies, dat zeg ik.

Het draait enkel om de maximale snelheidstransmissie, de bandbreedte is enkel om die doorstroomsnelheid mogelijk te maken.

Jouw plaatje onderbouwt ook dat Cat5(e) al voldoende is.

tuurlijk is cat5e voldoende 

 

 

cat 8.1 vind ik niet heel duur

https://www.kabeldirect.nl/s-ftp-cat8.1-40-gigabit-netwerkkabel-cu-basic-10-meter-zwart.html

 

offtopic: hier draait alles gewoon met cat 8.1 op een 2,5Gbit switch om interne datatransmissies van hoge snelheid mogelijk te maken 


Goedemorgen @JohnBC en welkom hier op ons forum :)

Dat lijkt inderdaad niet goed te gaan met jouw snelheid dus goed dat je aan de bel trekt. Heb je hier ook al eens contact over gehad met onze helpdesk (0800 0402) en zo ja, wat is daar uitgekomen? Heb je wellicht ook nog andere apparaten in huis om de snelheid eens mee te meten? Met wat voor apparaat heb je de snelheid nu trouwens gemeten als ik mag vragen? Niet ieder apparaat is namelijk geschikt voor deze snelheden (1 GB). 

  • Bedankt voor je reaktie Jan. Ik bel morgen by de KPN.

Goedemorgen @JohnBC en welkom hier op ons forum :)

Dat lijkt inderdaad niet goed te gaan met jouw snelheid dus goed dat je aan de bel trekt. Heb je hier ook al eens contact over gehad met onze helpdesk (0800 0402) en zo ja, wat is daar uitgekomen? Heb je wellicht ook nog andere apparaten in huis om de snelheid eens mee te meten? Met wat voor apparaat heb je de snelheid nu trouwens gemeten als ik mag vragen? Niet ieder apparaat is namelijk geschikt voor deze snelheden (1 GB). 

  • Bedankt voor je reaktie Jan. Ik bel morgen by de KPN.

Hoi @JohnBC, dat lijkt me een goed plan, laat je weten wat hier uit is gekomen en of wij nog iets voor je kunnen doen?