Skip to main content
Antwoord

Traag internet, ik haal bekabeld 90 van de 200 Mbps

• August 26, 2025
  • 13 reacties
  • 114 keer bekeken

Ik heb een abbonement van 200mbps internet. Ik heb mijn PC direct bekabeld aangesloten op de Experia Box v10 maar ik krijg maar ~90 mbps intenet binnen. Kan iemand mij hierin verder helpen? Ik heb een DSL verbinding

Beste antwoord door Flitsend

​@Flitsend 

Deze stappen heb ik uitgevoerd maar helaas nog geen verbetering

Als je die 90mb/s haalt terwijl je PC het enige apparaat is dat aangesloten is op een volledig schoon modem, waarvan de kabel en de PC de snelheid aankunnen kan het goed zijn dat er aan de achterkant iets niet goed gaat. 

Ik zou hiervoor even contact opnemen met de telefonische klantenservice van KPN door hier een belafspraak te maken, dan kunnen zij even kijken of er iets aan de achterkant fout is.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 26, 2025

​@Thomas1357 

als je bij de V10 naar de lampjes kijkt bij de aansluitingen hiervan. zie je dan bij de DSL poort zowel L1 als ook L2 solide brandden?

en de LAN poort die naar je PC gaat. brandt hier 1 groene led of zowel 1 groene en 1 oranje led bij de LAN poort?

een snelheid van ~90mbit/s, duidt meestal op een LAN kabel die maar 100mbit doorgeeft. of een instelling op de PC waardoor deze maar 100mbit binnen krijgt.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 26, 2025

Heb je gecontroleerd welke snelheid er haalbaar is op je adres? Dan hebben we even een inzicht van de winst die er te behalen valt. Je abonnement is namelijk TOT 200 mbit/s, het verscheelt per adres of dit ook echt gehaald kan worden.

Dit kun je doen door even op de website van KPN en te doen alsof je een nieuw abonnement gaat bestellen op jouw adres, dan geeft de website de maximaal haalbare snelheid aan. 

Forum|alt.badge.img+7
  • August 26, 2025

Zou ook kunnen dat je een Experia box V10 met pairbonding hebt (2 lijnen x 100 Mbps) waarvan 1 lijn is uitgevallen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

​@joey92 

Alleen de L2 lamp brand solide, de L1 knippert. Bij de LAN poort die naar de pc gaat branden zowel oranje als groen (groen knipper soms). Mijn PC poort kan 1Gbit internet aan. De UTP kabel is een CAT 6 kabel (zelf aangelegd) maar geeft dezelfde snelheid als de bijgeleverde UTP kabel. Ik heb het DSL doosje direct aangesloten op de draden uit de muur (zie afbeelding). 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

​@Flitsend 

Dit is de maximaal haalbare snelheid:

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 26, 2025

​@Flitsend 

Dit is de maximaal haalbare snelheid:

Dat zou dan geen obstructie mogen opleveren.

Op het moment dat je die speedtest uitvoert, is dan je PC het enige apparaat dat bekabeld is aangesloten op het modem? Zo nee; haal alle andere ethernet kabels eens uit het modem en doe de speedtest dan opnieuw voor het meest betrouwbare resultaat. Qua speedtest zou ik https://kpn.com/speedtest adviseren omdat je dan test via de servers van KPN. 

Ik zou je sowieso even aanraden om de standaard stappen even uit te voeren. Je modem herstarten, eventueel je modem een fabrieksreset te geven en het dan nogmaals te proberen. 

Je geeft volgens mij aan een andere ethernet kabel al te hebben geprobeerd, heb je ook een andere LAN poort op het modem geprobeerd? Dan hebben we alle voor de hand liggende opties in ieder geval uitgesloten! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

​@Flitsend 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • August 26, 2025

​@Flitsend 

Als je die 90mb/s haalt terwijl je PC het enige apparaat is dat aangesloten is op een volledig schoon modem, waarvan de kabel en de PC de snelheid aankunnen kan het goed zijn dat er aan de achterkant iets niet goed gaat. 

Ik zou hiervoor even contact opnemen met de telefonische klantenservice van KPN door hier een belafspraak te maken, dan kunnen zij even kijken of er iets aan de achterkant fout is.

Forum|alt.badge.img+7
  • August 26, 2025

​@joey92, is dit geen pairbonding (2x100 down en 2x30 up) probleem waarvan 1 lijn niet werkt ? Moet een monteur hier de boel aansluiten?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 26, 2025

​@Edu2020 ​@Thomas1357 

ja klopt dit is een Pairbonding lijn waarvan er blijkbaar eentje niet in dienst is.

als ik zo naar de foto kijk, is het inderdaad verstandig om hier een monteur bij te laten komen. dan kan er ook meteen een nieuwe aansluiting gemaakt worden in de muur.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

​@joey92 ​@Edu2020 ​@Flitsend  Zojuist heb ik met de klantenservice gebeld en er gaat een monteur langskomen. Bedankt voor jullie hulp!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Thomas1357, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht is! Laat je ons weten hoe t afloopt met de monteur?

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 29, 2025

​@Thomas1357 Fijn dat ik je in ieder geval de juiste kant op heb kunnen wijzen! Ben benieuwd wat de conclusie is van de monteur.Â