Skip to main content

Wat is de minimum snelheid die ik van sneller internet buitengebied mag verlangen.

Sinds twee jaar het ik een Experiabox + een Sagem 4 g. Voor de Sagem heb ik een buitenantenne geplaatst.

Ik zit ongeveer 700m van een GSM mast.

In het begin was mijn downloadsnelheid max 32 Mbps. De laatste weken echter komt de downloadsnelheid niet verder als 14 - 20 Mbps gemeten met Ookla.

Is dit normaal ???

Daar is weinig over te zeggen.  Mobiele telefoons hebben voorrang dus als het druk is is je snelheid lager. De ene keer heb ik er nauwelijks snelheid bij en de andere keer moeiteloos 40. Je zou kunnen resetten.  Als je reset wel eerst het 4g modem loskoppelen.


Je kan hier zien hoe jouw positie is tov de zendmasten. Branden de blauwe ledjes allemaal?


@Joep1965 

Een reset maakt geen verschil, maar op de kaart voor de zendmasten zie ik dat de GSM mast die 700 m van mijn huis staat helemaal niet voorkomt en ik zou moeten richten op een mast op 2,5 km afstand

 


Dan ben ik bang dat kpn geen gebruik maakt van die mast. Bij mij is dat ook zo. Op 400mtr staat een mast maar geen kpn. Die staat op ruim 1 km. Je zou een buitenantenne kunnen proberen.  Helpt dat niet dan stuur je em terug. Als je dat overweegt stuur ik je de link. 


Ik heb al een antenne want zonder antenne had ik helemaal geen ontvangst en nu met antenne 2 streepjes

 


Heb je deze?

 


Nee, ik heb de vlakke antenne zoals die door KPN werd geadviseerd.

Ga morgen even opnieuw richten

 


Deze wordt door kpn geadviseerd.  Althans volgens de webshop. Maar goed uitrichten is belangrijk.


Ik heb de antenne opnieuw uitgericht. Het verschil is dat ik nu regelmatig drie streepjes ontvangst heb, maar voor de capaciteit zie ik nog geen verbetering.
Ik zal wel op de verkeerde plaats wonen.


Meet je wel bekabeld? Wifi kan natuurlijk ook nogal eens wisselen. Het beste kan je meten op www.speedtest.net


Ja, meet altijd bekabeld.
Ik meet met Ookla, hetzelfde al speedtest.net.
Zal vanavond nog een paar keer kijken. Denk dat er nu veel mobiel verkeer is.


Wat is je snelheid zonder 4g? en wat met?


Zonder 4G 8 - 10 Mbps. Met 4G nu 14 - 22 Mbps


Wie kan mij vertellen waar ik met deze klachten bij de KPN terecht kan.

Ik heb nu 24 uur lang speedtests uitgevoerd maar kom gemiddeld niet hoger als 15 - 18 Mbps download


Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  Een medewerker van kpn reageert doorgaans over een dag of 4.


Mijn profiel is al helemaal ingevuld, dus ik wacht af.


Hoi @JohanGols . Ik begrijp dat die 15-18Mbp de totale snelheid is? (dus dsl + 4g ) ?


Dat klopt.

Ik heb net nog even gekeken.

Als ik als server KPN Amsterdam invul kom ik nu op 14,5 down en 15,7 up.

Gisteravond om 23:30 was ik voor het eerst sinds weken boven de 20 .


Zo te meten levert jouw dsl ongeveer 11Mbit van die verbinding. Dan vind ik het stukje dat de 4g aanvult wel erg karig.

Je hebt zowel de experiabox als de sagecom al eens gereset neem ik aan? 


Ik heb diverse malen gereset, antenne opnieuw uitgericht, maar weinig resultaat

 


Hoi @JohanGols . Die sagecom. Zit die rechtstreeks op de v10 aangesloten? 

 


Ja, zit alleen ongeveer 6 m kabel tussen.

 


Heb je toevallig ook een mobiel van KPN? Zo ja, hoe is het 4g ontvangst daarmee? Zo niet, ken je mensen in de omgeving die klagen over slecht 4g in jouw omgeving?


Ik heb geen mobiel KPN. Vlgs. mijn zoon wel en die heeft regelmatig klachten over de ontvangst als hij bij ons op bezoek is.

Ik zit met mijn mobiel op een mast op 700 m afstand, maar moet voor 4G internet richten op een mast op 2,5 km afstand. Is dus een beetje moeilijk vergelijken.

Ik denk dat de mast waar ik op moet richten lichtelijk overbelast is. Tijdens de speedtest zie ik de downloadsnelheid soms varieren van 12 - 26.


Ik ben wat terughoudend om je op tweede kerstdag te bellen maar mocht je dat geen probleem vinden, laat het even weten.

ik werk tot 14:30