Skip to main content

We hebben sinds enkele weken last van glasvezel internet dat op sommige momenten erg traag is. Alles is bekabeld, maar het hapert erg vaak. Dat merk ik bijvoorbeeld bij het terugkijken van TV (veel haperingen) of bij het gamen op de PlayStation (hoge Ping, vertragingen in het spel). Dat laatste kan ook aan de servers van het spel liggen uiteraard. 
 

Nu moet de tvbox nieuwe software downloaden en dit duurt een eeuwigheid. Als ik vervolgens de WiFi check via de KPN Thuis app krijg ik de waarden die hierboven staan  

 

Ik weet niet waar het aan kan liggen. Wel weet ik dat als ik het zwarte kastje van de glasvezel aantik in de meterkast, soms het hele internet wegvalt. Het punt waarop de glasvezel binnenkomst dus, niet de Xperiabox.

Hoe kan ik de problemen oplossen?

 

 

Bij live tv is het inmiddels ook traag, het beeld is niet vloeiend. En als ik nu de thuis app gebruik, geeft ie aan dat er geen modem is..


Zo dat ziet er niet best uit @Speculaes ! Heb je get glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald? 


Zo dat ziet er niet best uit @Speculaes ! Heb je get glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald? 


Nee, ga ik vanavond eens proberen. Het modem zelf al wel meermalen gereset 


Prima en laat even weten hoe het afloopt. 


Prima en laat even weten hoe het afloopt. 

 

Ik vermoed dat het daarna weer even stabiel is. Ik heb namelijk nog geen lijn kunnen ontdekken in de storingen. 

 

Het lijkt ook in het begin van de aansluiting te zitten: zowel WiFi als bekabeld komen de problemen voor. Qua WiFi heb ik in principe door het hele huis een stabiel mesh-netwerk (Deco M6 op elke verdieping, WiFi van KPN-modem uit)


Hoe is de tv ontvanger aangesloten op het modem?


Hoe is de tv ontvanger aangesloten op het modem?

 

Het is op dit moment zo:

 

Glasvezelkast → Modem → kabel richting woonkamer → kabel uit muur naar switch → op switch 3 kabels (tv, playstation, tv-ontvanger).

 

De kabel uit de muur ri. switch en de kabel vanuit switch naar de drie ontvangers heb ik al eens vervangen en daar hebben zich nooit problemen voorgedaan.


Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je alle aangesloten appartuur los haalt van het modem en dan met een bekabelde pc of laptop de snelheid meet. Bijvoorkeur met de Ookla app die je in Windows kan vinden.  Igmp snooping is iets waar je goed op moet letten als je een switch gebruikt.  


Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je alle aangesloten appartuur los haalt van het modem en dan met een bekabelde pc of laptop de snelheid meet. Bijvoorkeur met de Ookla app die je in Windows kan vinden.  Igmp snooping is iets waar je goed op moet letten als je een switch gebruikt.  

 

 

Het is een goedkope switch van TP-Link, maar wel met lgmp-snooping  (TP-LINK unmanaged netwerk switch 5-poorts 10-1000 Mbps (TL-SG105) | Elektramat)

 

Ik ga ‘em ook eens direct doormeten met de kabel aan het modem, maar ik merk de problemen dan ook op de WiFi. Dat zou al uitsluiten dat het op de kabels moet zitten toch?


Eerst even kijken we even hoe het plaatje er uit ziet met de bekabelde verbinding. Kijken we daarna verder.


Glasvezel er even afgehaald (stroom) en speediest gedaan via de thuisapp. Gevolg is dat de tv gelijk gaat haperen en deze twee resultaten. Zie vooral dat de download snelheid naar beneden knalt.

 

 


Als dit gemeten is direct bekabeld direct aan het modem dan is het verstandig om de klantenservice 0800-0402 te bellen.  Meer dan wat je gedaan hebt kan je niet doen m.i.


Dat was via de WiFi.

 

Nu bekabeld aangesloten op het modem:

 

 

 

Sluit ik de laptop direct aan op de muur (nog voor de switch), ook dit resultaat. Sluit ik de kabel aan die van de switch naar het tv-kastje gaat, zelfde resultaat.


Ok wil en kan je die Ookla app in de windowsstore even downloaden en gebruiken dan zien we hoe het is zonder invloed van browsers. Het lijkt er dus op dat iets in jouw netwerk problemen geeft.


Nu ligt m’n hele WiFi via de Deco plat, maar doet de tv het wel weer vlekkeloos. 
 

Lijkt dan toch op de WiFi te zitten, maar hoe kan de WiFi/deco er dan voor zorgen dat bekabeld internet zo drastisch verziekt wordt?


Dus tot en met de switch gaat het goed maar daarna gaat het mis toch? Ik las ergens dat je op die switch igmp snooping aan of uit kan zetten.  Staat ie aan? Heb je zonnepanelen?


Dus tot en met de switch gaat het goed maar daarna gaat het mis toch? 

Nee want de tv komt na de switch. Ik heb de kabel die van switch naar tvbox gaat uit de tvbox gehaald en in m’n laptop gedaan. Daar haalde ik goede testresultaten uit. 
 

Op dit moment doet de tv het ook goed, maar ligt m’n WiFi wel plat (van modem naar de deco. De WiFi van het modem zelf staat uit)


Dus tot en met de switch gaat het goed maar daarna gaat het mis toch? Ik las ergens dat je op die switch igmp snooping aan of uit kan zetten.  Staat ie aan? Heb je zonnepanelen?


 

ik kan niet op deze switch inloggen en er zitten ook geen knoppen op (of ik mis ze volledig). 
 

ja ik heb wel zonnepanelen


Kan je die switch er tussenuit halen en dan 1 tv ontvanger en het decoset aansluiten op het modem? Wat gebeurt er dan? Welke omvormer heb je? Merk SMA?


Wacht. Deze Einstein heeft niet deze switch beneden staan… 

 

deze heb ik beneden: https://www.hardwarewebwinkel.nl/netwerk/switches/switch/logilink-5-port-gigabit-ethernet-desktop-switch.html?utm_source=tweakers&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricecompare&utm_term=Netwerk+%3E+Switches+%3E+Switch&utm_content=LogiLink++5-Port+Gigabit+Ethernet+Desktop+Switch

 

ik zie niet zo snel of hier snooping op zit. Elders heb ik wel de eerder genoemde switch. 
 

Omvormer voor zonnepanelen is een solax.

 

De Deco heeft na tien minuten nu ook weer de WiFi opgepakt; zonder iets aan de kabels te veranderen. Alles werkt nu ook vlekkeloos:

 

WiFi 200mb/s

TV is soepel

Bekabeld is 200mb/s


WiFi-test op m'n laptop:

 

 

Maar op dit moment werkt de TV ook zonder problemen..


Ok. Van SMA is het bekend dat ie problemen heeft met igmp snooping maar dat speelt waarschijnlijk niet. Ik ben bang dat je uitgebreid miet gaan testen.  Je netwerk loshalen van het modem en weer langzaam opbouwen en kijken wanneer het mis gaat. Sowieso zou ik de switch, allemaal,  vervangen door deze. Dan weet je zeker dat daar geen probleem vandaan komt.


WiFi-test op m'n laptop:

 

 

Maar op dit moment werkt de TV ook zonder problemen..

En wat is er nou anders in je netwerk dan toen je dit topic begon??


WiFi-test op m'n laptop:

 

 

Maar op dit moment werkt de TV ook zonder problemen..

En wat is er nou anders in je netwerk dan toen je dit topic begon??

 

Niets, dat is het verwarrende.. Het lijkt dus gewoon random te ontstaan


En nu werkte alles een halfuurtje goed. Net wat kleine haperingen op de tv en de WiFi doet het niet meer. Gekmakend.

 

Edit:

Volledige reset gedaan van het modem via de KPN-site.

Daarna kabel die naar woonkamer switch gaat erin gedaan. TV werkt nu goed.

Daarna Deco in poort 2 gedaan. WiFi werkt nu ook goed. Benieuwd hoe lang het nu goed gaat.