Skip to main content

BEste,

 

Ik heb dat mijn inkomende Internetsnelheid steeds verder terug zakt. Ik zou volgen jullie site max 27/28 mb/s kunnen halen. Nu zat ik hier aan het begin aan. Maar nu kom ik niet verder dan 12/13MB/s.

 

Ik heb dit probleem in januari ook al een gehad. Toen is er een monteur langs geweest en toen had ik na dat de monteur was was gegaan ineens 37mb/s. Maar sinds januari is het weer gezakt naar 12.

 

Ik gebruik nu een Fritsbox, maar geen verschil met de experia box. beide zijn al gereset, opnieuw opgestart. e.d. 

 

Zojuist ook de klantenservice gebeld, maar die willen mij niet verder helpen.

Laten we bij het begin beginnen.  Wat zegt deze site over de te behalen op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 


Die geeft 28mb/s aan

En dit geeft mijn fritz box aan

 


Is datgemeten zonder dat er iets aangesloten is op het modem? Heb je het kabeltje tussen het modem en israpunt al gecontroleerd of vervangen?


Ja de kabel tussen de isra en moden is al een keer vervangen en geen effect. Dat wat de fritzbox aangeeft is wat er op de lijn binnen komt.


In de Fritzbox zit ook een functie om de bits/toon weer te geven. Kan je die eens plaatsen? Dit is niet zo accuraat als de meetapparatuur die ik als monteur gebruik maar mogelijk kan ik daar wel wat in zien. Ook zal er vast wel een status-pagina zijn waarin je FEC's en CRC's kan inzien. Kun je daar eens een screenshot van plaatsen?

 

Als de snelheid plots naar beneden gaat kan dat meerdere redenen hebben, een van die redenen is Dynamic Line Management wat op de achtergrond kijkt naar de kwaliteit van de verbinding. Als er lange tijd op een bepaalde frequentie ruis gemeten wordt dan zal er op DLM hier minder data uitgestuurd worden om de kwaliteit van het signaal te behouden. Dit resulteert wel eens in snelheidsverlies.

 

Op 850 meter zou er inderdaad wel meer te halen moeten zijn inderdaad.


Hmm nu zie ik termen voorbij komen die ik nog niet ken. Dacht dat ik wel iets wist.

 

ik haalde nadat de monteur in januari was geweest 37mb/s maar na een maand werd het steeds minder 

 

hoop dat ik het goede bij een van de screenshots heb

 


Dat zijn de goede inderdaad! Ik moet er helaas weer vandoor in verband met andere afspraken maar als ik straks tijd heb ga ik alles even goed na!


Oké, ik heb er even overheen gekeken. De cijfers zien er goed uit en daarmee bedoel ik de fouten. Die zijn vrijwel afwezig dus dat is positief.

 

Waar ik vooral van sta te kijken is het DSL spectrum, en dan vooral de grafiek met het groene en blauwe. Groen zijn de upload-gebieden, blauw de download. Ik zie maar twee gebieden van beide terwijl een 17a-profiel normaal gesproken van beide 3 gebieden moet hebben. Verder blijft er echt gigantisch weinig van de lijn over en ik heb zo'n vermoeden dat

 

Ter vergelijking, zo ziet een vrijwel perfect spectrum eruit en deze is dan ook waarschijnlijk zeer dichtbij de centrale gemaakt:

Je ziet een dip tussen de 256 en 512 tones maar dat is gebruikelijk, dat is de ADSL power-backoff die gebruikt wordt zodat de ADSL2+ verbindingen wat minder last hebben van VDSL2-lijnen.

 

Heb je je profiel al ingevuld? Het lijkt mij handig als een moderator de verbinding eens doorneemt. Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens iets mis gaat, of er is ergens iets niet goed met de kabel of er is enorm veel ruis op de lijn. Er is in ieder geval iets waardoor er niks van je signaal overblijft..


Bedankt voor het kijken idd geval! Je hebt mij al meer geholpen als dat de klantenservice gisteren wou! Daar ben ik al blij om. Nogmaals bedankt voor het mee kijken 

 

ja ik heb mijn profiel ingevuld. Hopelijk kan een moderator mijn probleem ook oplossen! Zodat ik toch niet verder moet gaan kijken als kpn.


Waar ik vooral van sta te kijken is het DSL spectrum, en dan vooral de grafiek met het groene en blauwe. Groen zijn de upload-gebieden, blauw de download. Ik zie maar twee gebieden van beide terwijl een 17a-profiel normaal gesproken van beide 3 gebieden moet hebben. Verder blijft er echt gigantisch weinig van de lijn over en ik heb zo'n vermoeden dat

Ik zie nu dat ik hier mijn zin niet heb afgemaakt. Wat ik wilde zeggen is dat ik het vermoeden heb dat er ergens een defect in de kabel zit of dat er veel ruis zit. Mogelijk draait je verbinding ‘op één poot’, normaal gesproken worden er twee draadjes gebruikt om de verbinding te maken, als dit er maar één is dan zijn dergelijke resultaten ook mogelijk.

 

Ik ben benieuwd wat de resultaten van de moderator laten zien!


Helaas nog niets gehoord. Denk toch dat ik langzamerhand toch werder als KPN moet gaan kijken .. 

jammer...


Goedemorgen @Basst, welkom op ons forum!
Een reactie van ons moderators kan soms even duren afhankelijk van de drukte en bezetting. 
Ik heb de lijn alvast even uitgelezen en zie in eerste instantie zo geen rare dingen.

Het is voor mij en de reguliere klantenservice die je zaterdag gesproken hebt even lastig om de lijn goed uit te lezen omdat je een eigen modem gebruikt.
Heb je de gewone experiabox ook nog ergens? Als je die (tijdelijk, voor de meting) aansluit kunnen we de lijn goed uitlezen en waar nodig een monteur aansturen of een ticket aanmaken.


Die zal nog ergens in de kast liggen. Ja die kan ik vanmiddag denk wel gaan zoeken en aansluiten.

 


Is prima, gezien de reactietijd hier via het forum en het feit dat ik niet altijd aanwezig ben is het handigst er dan gelijk even over te bellen met 0800-0402. Mijn collega's kunnen dan meteen even meekijken.


Hoi Thomas,

 

ik had de experiabox aangesloten en gebeld. Na een zeer vriendelijke en behulpzame dame aan de lijn gehad. Bleek dat de DLM er meebezig was en er vandaag al veel getest was. 
mij gok dat jij hier mee bezig was? Alvast bedankt en hoop dat de DLM snel met een oplossing komt!


Ahh, dat is een goed teken. Die zullen we dan af moeten wachten, dit kan een paar dagen duren.
Ik had meeredere tests geprobeerd uit te voeren inderdaad.
Laat ons vooral weten hoe het afloopt!