Skip to main content

Hallo,

Vorige maand is de vaste Internet verbinding overgezet van het Telfort netwerk naar het KPN netwerk.

Sindsdien ziijn er een aantal applicaties die erg traag reageren als deze geopend worden.

  • WhatsApp Web (op desktop): het scherm opent, maar het laden van de conversaties duurt soms 20-30 seconden
  • NOS app op smartphone: het duurt 35-50 seconden voordat de nieuws-artikelen geladen zijn
  • PostNL app op smartphone: het duurt 50-75 seconden voordat de post items of bestellingen geladen zijn, en dan nog 45-60 seconden voordat de afbeeldingen van de brieven geladen worden 

En zo zijn er nog een aantal pagina's die luttele seconden duren voordat content zichtbaar wordt. Bovenstaande is bij álle laptops/desktops en smartphones in dit huishouden.

Als we de smartphones omschakelen naar het data netwerk (HollandsNieuwe) dan laden de apps direct de content. Bij álle smartphones, dus het is geen probleem van één smartphone.

Dit was zéker niet zo op het Telfort netwerk!

Al uitgevoerd:

  • herstart van de modem
  • op de smartphone de app cache geleegd voor de diverse apps
  • snelheid getest van de modem (ook via WiFi) op diverse test-sites is de snelheid volgens de snelheid van het abonnement (100mbps down, 30mbps up); dus géén ISRA probleem qua snelheid of verbinding.

dit heeft helaas niets geholpen  :(

 

Het lijkt er op dat er (ergens) een probleem is met de aansluiting.

 

@KPN: welke oplossing is hier mogelijk?

 

@Kees-Jan-Ex-Telfort Welkom op het forum. 

Wat irritant dat er een vertraging op je wifi verbinding lijkt te zitten, vooral omdat dit eerder niet het geval was. 

Ik controleer graag of er iets is dat ik voor je kan betekenen. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik alvast een aantal metingen uitvoeren :)


@Kees-Jan-Ex-Telfort Welkom op het forum. 

Wat irritant dat er een vertraging op je wifi verbinding lijkt te zitten, vooral omdat dit eerder niet het geval was. 

Ik controleer graag of er iets is dat ik voor je kan betekenen. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik alvast een aantal metingen uitvoeren :)

Done...


@Kees-Jan-Ex-Telfort Bedankt voor het invullen van je profiel. 

Ik heb even gekeken en klopt het dat je Expera wifi’s gebruikt? Het kan soms gebeuren dat je na de migratie deze namelijk even moet resetten. 

 


Ja, dat klopt. Ik gebruik 2 Experia-WiFi boxen.

Die heb ik net herstart. Of bedoel je een fabrieks-reset?

Alle andere AccessPoints zijn ook herstart.

Echter, dat heeft niets geholpen. Dus dezelfde situatie:

  • WhatsApp Web (op desktop): het scherm opent, maar het laden van de conversaties duurt soms 20-30 seconden
  • NOS app op smartphone: het duurt 35-50 seconden voordat de nieuws-artikelen geladen zijn
  • PostNL app op smartphone: het duurt 50-75 seconden voordat de post items of bestellingen geladen zijn, en dan nog 45-60 seconden voordat de afbeeldingen van de brieven geladen worden 

Bovendien, de desktop die bedraad aangesloten is heeft ook nog dezelfde klacht.

Voor de desktop geldt over het algemeen: webpagina's die voor de omzetting in no-time op het scherm stonden, niet alleen de fun pagina's, maar ook de web-pagina's die ik voor m'n werk vaak nodig heb geven het gevoel dat ze traag laden en later de content laten zien als dat ik gewend was. En dat is continue het geval en het gevoel. Geen fun!

Terwijl de content direct laadt als er via de data-verbinding van de smartphones de apps gestart worden. ikzelf heb 2 telefoons (1 werk, 1 privé) die exact hetzelfde "probleem” laten zien.

Ik heb voor mijn gevoel alles gedaan wat ik zou kunnen doen om hier in huis de verbindingen zo goed mogelijk te maken. Het kan er bij mij niet in dat álle leden van het gezin klagen over traagheid sinds de omzetting van Telfort naar KPN!

 

 

@Rutger_ en nu? 

 

P.S. ik heb je via PB 2 video's gestuurd.

 


@Kees-Jan-Ex-Telfort Bedankt voor je reactie. 

Ik heb de verbinding nogmaals uitgemeten en op het oog ziet alles er nu inderdaad ook goed uit. Feit blijft natuurlijk dat je een trage verbinding ervaart. 

Op dit moment hebben we qua resetten en dergelijke volgens mij alles geprobeerd. Wat ik graag nog zou willen proberen is het omruilen van de Experiabox, om te kijken of het probleem hierin zit. 

Ik heb een nieuwe Experiabox besteld. Ik stuur je een privé bericht met meer informatie over het omruilen! 


Hey @Rutger_ :

Bedankt voor de nieuwe modem, echter heeft in eerste instantie deze omruilactie niets opgeleverd.

Ik heb met dit modem hetzelfde resultaat. Vanmiddag kregen m'n zoon en ik zelfs geen pushnotificaties meer binnen voor de "Microsoft authenticator” app :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Maar…

… ik heb later op de avond in de modem IPv6 op UIT gezet en de modem herstart (er is blijkbaar een herstart nodig om IPv6 daadwerkelijk te disablen). Na die herstart heb ik op alle devices (alle smartphones en de desktops) weer een normale response.

Tot nu (of eigenlijk: tot aan de overzetting van Telfort naar KPN) toe heb ik in mijn thuis netwerk niets met IPv6 gedaan. Met de overzetting is IPv6 in de modem actief gemaakt (en dat is een ‘component’ in het netwerk dat alle devices via WiFi of bedraad gemeen hebben) waardoor deze jammerlijke vertraging optreedt. Nu kan het natuurlijk zijn dat de smartphones en desktops niet goed geconfigureerd kunnen zijn, maar dan had ik hierover wel graag geïnformeerd willen worden tijdens de omzetting van het Telfort naar het KPN netwerk. Uiteraard wil ik best IPv6 gaan gebruiken als de modem en de devices goed met elkaar kunnen communiceren. IPv6 is "de toekomst” en ik snap dat KPN met de activering van IPv6 op het netwerk een stap vooruit doet. Maar niet iedereen die deze omzetting 'meemaakt’ (en dat zullen best een aantal oud-Telfort klanten zijn!) zal dit zo op kunnen lossen omdat ze het niet snappen en/of niet zodanig technisch zijn dat ze in de modem IPv6 UIT kunnen zetten. En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit issue, want dan zou ik wel een heel bijzonder netwerk hebben...

 

Het lijkt mij handig dat je deze constatering doorgeeft aan de ontwikkelaars van de modem software?!

En uiteraard aan alle bij IPv6 ontwikkelaars?

Want het lijkt er op dat er "ergens” (maar dat had ik in mijn startpost al aangegeven) iets niet goed gaat.

Het ligt niet aan de Android apps op de smartphones, dat blijkt uit het feit dat via de dataverbinding en na de uitschakeling van IPv6 in de modem de apps gewoon goede response geven.

 

De oplossing is dus:

  1. login op de modem via http://192.168.2.254 met het admin account
  2. kies (bovenin) "Instellingen”
  3. kies (links) IPv6
  4. zet "IPv6 switch” op UIT en klik op "Toepassen”
  5. Herstart de modem

Kan ik eventueel een ExperiaBox v12 ontvangen om dit te testen?


@Kees-Jan-Ex-Telfort Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! 

Ik zal de constatering inderdaad doorzetten naar de ontwikkelaars, al moet ik wel zeggen dat ik deze persoonlijk nog niet veel vaker voorbij heb zien komen. 

Ik zal hem de komende tijd in de gaten houden, zodat ik eventueel meer voorbeelden kan aandragen bij mijn collega's! 

Ik heb helaas geen mogelijkheid om een Box 12 op te sturen, ik kan in dit geval alleen kiezen voor de optie "modem vervangen" zoals ik al eerder heb gedaan. Maar dan is de kans heel groot dat er opnieuw een V10 opgestuurd wordt. 

 


Hey @Rutger_ 

 

Heb je al feedback gehad van de ontwikkelaars waarom bij inschakelen van IPv6 de performance niet goed is?


Als er maar 1 of 2 mensen zijn die zo'n probleem melden, dan word er meestal niets mee gedaan.  Als het bij 99% wel werkt, dan denkt men: het zal wel een probleem in het thuisnetwerk zijn. Verkeerde configuratie op de apparaten ofzo.


Als er maar 1 of 2 mensen zijn die zo'n probleem melden, dan word er meestal niets mee gedaan.  Als het bij 99% wel werkt, dan denkt men: het zal wel een probleem in het thuisnetwerk zijn. Verkeerde configuratie op de apparaten ofzo.

aannames, aannames…

Als ik inlog bij de WiFi van de buurvrouw (Ziggo) dan werkt eea correct, zonder vertraging en mét IPv6 AAN…


@Kees-Jan-Ex-Telfort Ik heb helaas nog geen feedback gehad. Wel weet ik dat hij bij hen op de lijst staat. 

Ik durf ook niet te zeggen hoe lang dit kan duren helaas. Zodra ik meer weet zal ik het hier uiteraard delen! 


Ik heb een stukje terugkoppeling, @Kees-Jan-Ex-Telfort. Het kan zijn dat dit een gevolg is van een stap in het migratieproces. Wil je de Experia Box nog eens resetten en kijken of het daarna beter is?


@Erik_ : ik heb een andere V10 opgestuurd gekregen. Deze had (natuurlijk) de fabrieksinstellingen.

Maar dat had geen invloed op de performance mét IPv6.

 

Of wil je dat ik nu nóg een keer de fabrieksreset uitvoer en dan kijk hoe de performance is?


@Kees-Jan-Ex-Telfort Heb je inderdaad de mogelijkheid om nogmaals de fabrieksreset uit te voeren om te kijken of het verschil maakt? 

 


@Erik_  @Rutger_ 

Ik heb gisteravond de modem een fabrieksreset gegeven, maar het probleem van traag laden van content is daarmee niet verholpen.

De voorbeelden in de TS gelden nog steeds. Echter, we merken dit eigenlijk bij alle apps op de SmartPhones waar eerst het framework geladen wordt (dát is wel snel) maar de content, zoals afbeeldingen/filmpjes/webpagina-frames worden daarna pas véél later getoont.

Met alléén IPv4 AAN, en IPv6 UIT hebben we geen enkele last van traagheid.

 

IPv6 staat nu (dus) weer UIT en de modem is weer herstart om IPv6 daadwerkelijk UIT te zetten.


@Kees-Jan-Ex-Telfort Excuses voor het lang uitblijven van een reactie. Deze situatie is nog in onderzoek. 

Omdat het dus een gevolg lijkt te zijn van het migratieproces is het onderzoeken lastig. Ik hoop deze keer sneller met een update te kunnen komen. 


Ik wacht wel af.

 

Geen enkele andere klacht hierover?


Probeer eens een andere DNS server in te stellen ipv 192.168.2.254 in mijnmodem omgeving van kpn.


Probeer eens een andere DNS server in te stellen ipv 192.168.2.254 in mijnmodem omgeving van kpn.

been there, done that.

 

maar helpt niets.