Skip to main content

ik heb sinds vorige week kpn hussel 500mbs glasvezel netjes geïnstalleerd door een hele vriendelijke monteur, en netjes ook 2 tv ontvangers op de wifipunten  ivm geen kabels kunnen trekken door het huis. 

het werkt allemaal prima en goed de box wifi staat uit en eerste punt is primair aangeslotenop de box12 v de mesh  maar de internet snelheid is tegenvallend 70mb tot 100mbs op de wifi het eerste punt hangt in de meterkast primair aan de box 12 en er staat er een in de huiskamer en er staat er een boven achter de tv.

het bereik is prima maar de snelheid pfft ik heb expres 500mb hussel genomen maar dit is teleurstellend.

nog even ter aanvulling dit is ook aangegeven op de monteursbon bij aflevering cq aansluiting.


Waar staat u op het moment dat u die 70 tot 100 mbit meet? Voor de meterkast met geopende deur? Hoe meet u? Laptop of mobiel? Zit daar verschil in?


met de snelheidstest v de kpn thuis app  met mn mobiel en zit dan gewoon op de bank in de huiskamer , waarcook n wifipunt staat boven idem dito


@patrickal Welkom op het forum. Je haalt dus 70-100 Mbit en de speedtest is draadloos uitgevoerd op je telefoon. Het zou kunnen dat je telefoon verbinding heeft met het 2.4 Ghz netwerk, dan zal 100 Mbit in veel gevallen inderdaad ongeveer de maximale snelheid zijn die gehaald wordt. Om dit te controleren kun je inloggen op je Superwifi punt en wanneer ingelogd op apparaten klikken. Vraag is dan natuurlijk wel waarom je mobiele toestel niet met 5 Ghz verbindt. Is er wellicht ook een ander apparaat waarop getest kan worden? Zou je voor mij ook je forumprofiel willen invullen, dan kan ik je gegevens er bij pakken wanneer nodig. 


500 mbit zal je alleen halen waneer je laptop of mobiel via 5 GHz verbonden is met de bekabeld aangesloten SuperWiFi in de meterkast. Wanneer deze verbonden is met een draadloze SuperWiFi, dan is 500 mbit een utopie.

Verder: lees ook dit topic eens: https://forum.kpn.com/internet-9/speedtest-waarschuwing-over-kpn-speed-test-en-andere-web-based-speedtests-497814

Voor snelheden boven de 100 mbit is de web-based speedtest niet zo geschikt. 


hallo @Rutger_ bedabkt v je reactie alles is aangesloten op 5ghz


 @Rutger_ heb ook de thuis app v kpn waar mee ik alles kan bekijken en zie wat er ingelogd staat en op welke snelheid evt het netwerkvheeft. alleen 2 kobo e readers communiceren met 2.4 ghz op het netwerk.voor de rest ben ik wel tevreden hoor maar als dit het max is dan is het zo, ik ben geen zware gebruiker mbt gamen etc etc alleen internet surfen netflix etc mailen etc daarvoor schijnt de snelheid voldoende te zijn?gewoon huis tuin en keuken gebruik en natuurlijk i tv  v kpn 2x boven en beneden. nog maals de monteur heeft het super netjes aangesloten echt top!! alleen het lijkt of er niet genoeg binnenkomt? voorts zal ik nooit maar ook nooit wat bedraad aansluiten in huis doe alles op de 2  tv's na met wifi. 


of evt n monteur richting wijkcentrale evt @Rutger_ @Nick83 want ik vind dit toch wel n intressant artikel daar de installatiemonteur ook aangaf op de werkbon dat wat er binnen kwam matig was ook berdraad op zijn eigen apparatuur en heeft ook gebeld met zijn eigen desk dus het is bekend deze monteur was tevens glasvezelcoach dus bekwaam neem ik aan!, hij is hier in huis ruim 2,5 uur bezig geweest echt n topper . maar hij gaf ook aan dat er tzt een storingsmonteur dient te komen.


misschien dat het glasvezelpunt niet goed gelast is!! qua storing etc ik weet de waarde nog wat de medewerker die m gelast heeft vv kpn netwerk die kwam uit op 1.0 de installaatiemonteur gaf oook aan dat dit hoog was en dat het rond de 0..... ergens moet zitten.


Die 500 mbit zal wel binnen komen hoor. Verwacht ik. Test dat maar eens met een bekabeld aangesloten pc of laptop.

Maar 500 mbit over wifi lukt eigenlijk alleen gied als je een bekabeld aangesloten versterker in dezelfde ruimte hebt staan. En dat heeft u niet.


nee dat denk ik ook niet maar 70% had ik wel verwacht oid daarom koos ik v 500,/500.


maar de installatiemonteur kreeg het ook niet bij installatie op zijn apparaat gemeten? dus?ik teken al v de helft vd snelheid die zou moeten binnen komen


@patrickal Duidelijk, als je op 5 Ghz zit is het toch vreemd dat je draadloos deze snelheid haalt. Heb je een mogelijkheid om toch een bekabelde speedtest uit te voeren? Mocht je hier je snelheid ook niet halen dan kan ik namelijk vervolgstappen nemen. 


@Rutger_ zoals ik al eerder aangaf ben ik hier NIET staat door een functiebeperking etc en hoe het modem gemonteerd zit,strak op de wand met bekabeling erachter!!! anders is het zoals het is ,en anders stuur je n storingsmonteur evt het probleem was al zoals ook aangegeven op de werkbon van de monteur bij installatie evt als de storing bij mij ligt dan betaal ik hiervoor maar dit lijkt mij sterk gezien de werkbon van 21 july jl.  Bedraad kwam er toen nog slechter uit met de meting v jullie medewerker!!!  Voorts kan ik je aangeven dat er hier in huis nooit maar dan ook nooit wat bedraad aangesloten gaat worden dus als de snelheid op wifi maar oke is!!Ik vind het fijn dat je me beantwoord op het forum maar heb nu alles erop gezet mbt tot dit topic, dus gaarne niet dezelfde vraagstelling cq verzoeken om handelingen uit te voeren aub, ik begrijp wel dat jullie een bepaalde werkwijze hebben maar mijn inziens kan dit probleem enkelt met n storingmonteur of evt iemand van kpn netwerk.nl opgelost worden!! Daar daar de problemen liggen dus kijk evt ook de historie mbt tot de werkbon van de installatiemonteur 21 july jl. 

mvg, 

 

Patrick.


@patrickal In dit geval wil in inderdaad een monteur inplannen. Gezien de bon van de monteur, en de tegenvallende snelheid. Ik stuur je een privé bericht met verdere informatie. 


@Rutger_ bedankt voor je meedenken cq ondernomen actie ik zie dat er n monteur 10 aug komt tussen 12-14 uur hij is welkom de koffie of evt een koele drank staat klaar nogmaals bedankt! We gaan zien wat er blijkbaar mis is  fijn weekend.


Voor iedereen die dit topic gevolgd heeft. de monteur is geweest en heeft nogmaals alles na gekeken @Nick83 @Rutger_ ook in de wijkcentrale en de glasvezelpunten opgepoetst maar er komt bedraad ook direct vanaf het modem 230 mb download  max helaas en alles staat goed ook nav v zijn collegas telefonisch.

 Gemeten direct v zijn apparatuur De upload is vele malen hoger hahaha, alsof het omgekeerd is. Vooralsnog is dit voldoende v mijn internetgebruik ik zie het allemaal wel.De zelfde waardes bij installatie dus. 

Hopelijk zal dit eens sneller worden oid?


@patrickal Bedankt voor je reactie, ik heb de bon van de monteur gelezen en zie inderdaad terugkomen wat je aangeeft. De metingen die de monteur uitvoert zijn goed maar toch wordt de snelheid niet gehaald. Wat we eventueel zouden kunnen doen is het abonnement terugzetten naar een 200/200 abonnement. Ik weet niet of de monteur hier ook over heeft gesproken? Want ik hoop natuurlijk dat het in de toekomst beter zal worden, maar dat kan ik niet garanderen. 


Laten we het maar even laten zoals het nu is. @Rutger_  De 5 euro verschil is niet mijn issue maar wel dat ik graag hogere snelheid wil wat jullie aangeven wat mogelijk is 500/500 ik ben ook bang dat ik procentueel een nog  lagere snelheid ga krijgen als het abbo word aangepast. naar 200/200 .Misschien dat het beter gaat worden in de toekomst. Ik zal in oktober ook mijn mobiel overzetten naar kpn en daar zit dan ook meer entertainment voordeel aan  dus linksom of rechtsom komt het op hetzelfde uit.

Voorts als er nog wat is mbt tot een oplossing van dit of als evt anderen dit ook ondervinden hoor ik graag. 

Nogmaals bedankt v je moeite.