Skip to main content

Het is de zoveelste dag dat ik baal van het internetverbinding van KPN. Ik heb al talloze keren met de helpdesk gebeld en ondanks de goede bedoelingen is er nog weinig veranderd. Ik woonde tot november in een klein gehucht waar alleen WDSL beschikbaar was. 2x100 Mbit omdat ik ook een 4K TV had. De snelheid daar was altijd goed en ik hoefde niet te klagen. Ik verheugde mij op de verhuizing naar Putten met een heuse glasvezel aansluiting. In de hoop, de verwachting, en alles wat daarbij hoort heb ik duurste abonnement van KPN genomen omdat wij nu eenmaal gek zijn op surfen etc. 

In de woonkamer haal ik snelheden tot 450mbit dus dat is netjes alleen op mijn werkkamer, ik heb een vitaal beroep, is op de eerste etage en mijn laptop staat ongeveer 3 a 4 meter bij de Experiabox vandaan. Ik haal amper 20Mbit maar meestal valt de verbinding wel regelmatig weg. Ik betaal dus voor 500Mbit maar krijg daar maar zo’n 4% van. Volgens mij aardig volksverlakkerij en levert KPN niet wat zij haar klanten beloofd. 

Ik weet dat als je helpdesk belt zij meekijken naar wat er op je modem gebeurt. Zo zagen zij ook dat de snelheid soms net boven de 20Mbit uitkwam en ja dan heb je geen recht op ondersteuning of aanvullende apparatuur die de snelheid wel kan halen. In een gesprek met de helpdesk was de jongedame die ik aan de lijn had genegen, omdat ik net aan de 19 Mbit kwam, om 2 wifi-versterkers te nemen die dan bedraad aangesloten moeten worden. Ik heb geen draden naar boven anno 2020.

Zijn er meer die dit soort problemen hebben of ben ik de enige?

Oh ja en ik gebruik laptops met 2,4Ghz en 5 Ghz wifi aansluiting en alleen de 5 Ghz is een fractie sneller maar dan heb ik het over een paar Mbits.

KPN maak waar wat jullie beloven anders ga ik er toch over na denken om een andere provider te zoeken.

Hallo @WillemPalm , snelheid meet je bekabeld met 1 pc en verder alle (draadloze) apparatuur uit.

Die snelheid meet je 3x achter elkaar met korte tussenpozen en neem dan het gemiddelde.

De 2,4-band kun je op 2 manieren afstellen:

een groot bereik

of een hoge snelheid.

Voor het eerste zet je de kanaalbreedte in het modem vast op 20 en niet op AUTO, 40 of 20/40.

Voor het tweede zet je de kanaalbreedte vast op AUTO of op 20/40.

De 5.0-band is per definitie sneller bij kanaalbreedte 20/40/80 maar heeft een minder ver bereik.

 


Hoi @WillemPalm. Wat vervelend dat je een trage wifi verbinding hebt. Heb je de tips van @JanD al uit geprobeerd? Ik ben erg benieuwd of jouw wifi verbinding daardoor verbeterd wordt. Op de pagina “Oplossingen voor trage en wegvallende wifi” vindt je uitleg en tips om jouw wifi netwerk te verbeteren. 


Hallo @Vikash. Ik kan de instellingen die  @JanD benoemde niet vinden voor wat betreft de kanaalbreedte. Dit wil ik nog wel proberen maar waar vind ik deze instellingen? Ik heb een experia V10.

Ik heb net wel even met de tools geprobeerd maar de resultaten zijn bagger. 22/12 - 2/8 - 8/9 - 9/? en steeds wegvallend signaal. Ik heb de experia box zo hoog mogelijk in de meterkast gehangen net onder het plafond. Ik zit op zeg maar 3 a 4 meter bij het modem vandaan. 

Het signaal is weer weg. (fv fg2tg23rt0923t923t238t 238t@#)(%#(%Q#%()


Hoi @WillemPalm. Wat vervelend dat je een trage wifi verbinding hebt. Heb je de tips van @JanD al uit geprobeerd? Ik ben erg benieuwd of jouw wifi verbinding daardoor verbeterd wordt. Op de pagina “Oplossingen voor trage en wegvallende wifi” vindt je uitleg en tips om jouw wifi netwerk te verbeteren. 

 

Ik heb zelf net ook even gekeken en kan deze instelling ook niet vinden. Ik zie dat je het kanaal voor het 5Ghz netwerk op 100 hebt staan. Zou je dit eens willen wijzigen naar 36 of 52? Wellicht verbeterd dit het probleem.

 


Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat je anno 2020 alleen met een experia box het hele huis van Wi-Fi kan voorzien. Trek kabels en zet op iedere etage een accespoint.  Er zijn gewoon teveel Wi-Fi signalen in de lucht.  Zelfs een vibrator is tegenwoordig voorzien van Wi-Fi!


Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat het probleem inmiddels is verholpen. 


Hallo Vikash jouw reactie had ik niet gezien omdat ik geen melding heb gehad.  Ik heb nog steeds problemen.  Ik heb er een extender tussen gezet maar ik dat helpt niet veel.  Zo rond de 15mbit.

 

Ik zal het kanaal eens wisselen en dan laat ik het wel even weten.  Als er geen oplossing komt ga ik toch bij een ander kijken.  Dit kost mij teveel geld en ik krijg er geen waar voor terug.  

Gr Willem 


Hallo Vikash net weer aangepast en 5ghz op kanaal 52 gezet. Weer de test gedaan. Eerst 12 MB en toen na de wifi-manager 14Mbit.

Prut dus. Nu krijg ik wel de mogelijkheid om een versterker er tussen te zetten maar dan moet ik dus draden ga trekken. Ik woon net in dit huis en het is wel mosterd na de maaltijd.

Ik kan natuurlijk 149 euro neer tellen maar als ik zie wat ik al aan abonnementskosten betaald heb, heb ik daar weinig trek in. Wat kan KPN aanbieden?

Gr Willem


Het zou kunnen dat jouw verbinding verbeterd wordt met het wijzigen van het kanaal, omdat het nu waarschijnlijk verstoort wordt door een ander wifi netwerk bij jou in de buurt. Ik hoor graag van je of het wijzigen van kanaal het probleem verhelpt. 


Ik heb op mijn Samsung telefoon een APP Wifi Analyzer en ik zie dat het net de Alpen zijn bij ons. Maar dan nog als ik een redelijk vrij kanaal kies dan haal ik 17Mbit


Eerder in dit topic heb ik een linkje gedeeld naar een ander topic op het KPN Forum. Heb je onze WiFi Manager al eens doorlopen? Zou je dat eens willen doen?


Ik start elke keer met de Wifi-Manager maar dat brengt geen verbetering. Hooguit tussen de 1-5 MB of soms helemaal niet. Ik ben zo’n beetje ten einde raad terwijl ik zelf in de IT werkzaam ben.

 


Vandaag heb ik de snelheid van 9,8Mbit gehaald 1/50 deel waar ik het abonnement voor heb


Hoi @WillemPalm. Dat is inderdaad erg laag. Kwam de WiFi manager niet met een passende oplossing of is alleen het kanaal gewijzigd? Heb je op dit moment wifi versterkers in jouw netwerk? Zou je jouw postcode en huisnummer achter willen laten op het KPN forum profiel?


Hallo Vikash, de WiFi manager kwam met het voorstel dat ik 2 extenders kon krijgen maar die zijn bedraad en dat wil ik niet want ik heb net het hele huis verbouwd.

wat ik mij nog afvroeg is of het handig om 2,4 en 5 ghz qua naam te scheiden. Is dat zinvol? Ik heb enkele apparaten die alleen maar op 2,4 kunnen communiceren. Is dat een optie?

ik mijn postcode en huisnummer aangepast


Hallo Vikash, de WiFi manager kwam met het voorstel dat ik 2 extenders kon krijgen maar die zijn bedraad en dat wil ik niet want ik heb net het hele huis verbouwd.

Dat had ik al verwacht, maar nu snap ik ook waarom je daar niet voor gekozen hebt. Wel jammer want waarschijnlijk was dit een mogelijke oplossing voor jouw probleem. 

wat ik mij nog afvroeg is of het handig om 2,4 en 5 ghz qua naam te scheiden. Is dat zinvol? Ik heb enkele apparaten die alleen maar op 2,4 kunnen communiceren. Is dat een optie?

Dat zou je nog kunnen proberen. Er blijven weinig ander optie over. Laat je mij weten of dit enige verbetering brengt?

 

 


Vikash er is in ieder geval verbetering in de beschikbaarheid maar het zit nog zo rond de 20Mbit. Wat ik mij afvroeg is of superwifi mij wat gaat brengen en of ik daar dan het volle pond voor moet betalen. 6 Maanden heb ik al eigenlijk teveel betaald.   


Ik durf niet te garanderen dat SuperWiFi de oplossing is. Daar kom je alleen maar achter na het aansluiten. Ik weet niet wat jouw wifi netwerk op dit moment verstoort. Dit kan van alles zijn, zoals je al in het linkje van mijn eerste bericht leest. Helaas kunnen/mogen wij geen korting geven op onze SuperWifi, anders had ik je graag daarin verder geholpen. Je kan onze SuperWiFi aanschaffen in onze webshop en binnen 14 dagen retourneren. 


Reageer