Skip to main content

Helaas constateer ik ook het probleem dat ik maar net 300 mbps haal  i.p.v. 500 mbps . Upload is wel 500 mbps. dat verschil vind ik erg veel voor glasvezel. Ik heb al een reboot gedaan maar niets helpt. Ik overweeg om naar 1000 mbps te upgraden maar vraag me af of dat zin heeft. Sneldheid moet eerst goed functioneren. Wat nu KPN?
 

@VinV Wat waardeloos dat de monteur niet de juiste apparatuur bij zich had. Ik had er specifiek bij vermeld waar het om ging. Wel zie ik inderdaad dat er voor donderdag tussen 14:00 en 16:00 opnieuw een monteur ingepland staat, deze is hier specifiek op ingepland. Ik ga er dan ook vanuit dat deze monteur meer voor je kan betekenen dan de laatste. Zou je mij donderdag kunnen laten weten hoe het is gegaan?


Beste Rutger,
Monteur is geweest en we hebben alles doorlopen. Het blijft lastig omdat we steeds wisselende resultaten kregen waarvan hij getuige was. Ik heb met de monteur afgesproken dat ik de komende periode het netwerk ga monitoren. Daar heb ik software voor en is dus afwachten. Want de verbinding blijft onstabiel door uitvallen of haperingen. Als dat gebeurd dan krijg ik daar melding van en word dat bijgehouden. We wachten dit af. Wel 1 puntje. Sinds ik de nieuwe router heb zie ik continu KPN fon  in mijn WIFI overzicht. Terwijl ik dat in de router admin uit heb staan. Ik vind het niet prettig dat mijn netwerk open toegankelijk is dus dat moet wel uit. Hoe kunnen we dit oplossen?


@VinV Vreemd dat je dit netwerk nog ziet, ondanks dat je het uit hebt gezet in je Experiabox. Zou het kunnen dat je toevallig een KPN Fon netwerk uit de omgeving ziet?

Er zijn nog wel betaalde Hotspots waar gebruikt van kan worden gemaakt. Maar KPN is gestopt met KPN Fon per 01-08-2020, ik verwacht dan ook dat als je probeert te verbinden met dit netwerk dat dit niet lukt of dat in ieder geval de verbinding niet werkt. Heb je een mogelijkheid om dit te controleren? Ook was het met KPN Fon niet zo dat je netwerk open toegankelijk was. Er werd een klein stukje van je verbinding gebruikt in een eigen losstaand netwerk. 


Beste Rutger,
Dank voor je reactie. Allereerst wil je aangeven dat KPN Fon wifi van mijn router afkomstig is. Dat zie je door simpel de router uit te zetten en weer aan. Daarnaast is het ook te meten. Bij mijn vorige router wat dit euvel er niet. Dus ik zou graag willen weten hoe we dit kunnen oplossen.

 


Dan het belangrijkste. Ik kan nu alvast een update geven na monitoren van de router. 
Voor wat de snelheid betreft kan ik nu al aantonen dat er wel degelijk onregelmatigheden zijn als het gaat on download snelheden. De speedtest geeft de juiste snelheid aan dus tot dusver lijkt het goed. Maar het gebeurd te vaak dat er momenten zijn dat het behoorlijk terugvalt naar zelfs 42MB/s. De upload daarentegen blijft aardig stabiel. Juist deze onregelmatigheden verklaart ook onze ervaring tijdens het internetten. Op het moment van het meten door een monteur is een moment opname en gaat het goed. Echter het is ook voorgekomen dat ze ook gezien hebben dat het een moment niet snel wat. Dat maakt het erg lastig voor de monteurs. Echter door dit te monitoren is het nu aangetoond. Dat blijft ik ook de komende periode doen.


 


En nog een punt en zeker zo vervelend is de registratie het afbreken de connectie en weer actief is.
De combinatie van deze punten geeft ons een onstabiele beleving tijdens het gebruik van internet.
Het is aan KPN om dit dan ook te monitoren maar ik ga ervan uit dat zij dat al doen. Hoe dan ook zit er ergens iets niet goed.

 


En nog een punt en zeker zo vervelend is de registratie het afbreken de connectie en weer actief is.
De combinatie van deze punten geeft ons een onstabiele beleving tijdens het gebruik van internet.
Het is aan KPN om dit dan ook te monitoren maar ik ga ervan uit dat zij dat al doen. Hoe dan ook zit er ergens iets niet goed.

 

Welk type router heb je nu?

Als het nog steeds hetzelfde type is, kan best zijn dat deze ook zelfde euvel heeft. Hoewel het er wel op lijkt dat er ergens buiten jouw huis starvation o.i.d. optreedt af en toe. Kan ook DDoS attack zijn die er voor zorgt dat er niet meer te ontvangen is en die tool zegt: Connection Went Down.

Wat is dit voor tool?


Hallo Rutger, Wellicht heb je vakantie maar ik wacht nog op een reactie. Met namen hoe KPN FON uitgezet kan worden. In de configuratie van de modem staat hij op uit namelijk.


@VinV Ik heb geen vakantie, maar het is erg druk en ik heb een aantal zaken voor je moeten navragen. 

De situatie met KPN Fon is een fout is de Experiabox die hersteld moet worden met de volgende software update. De dienst werkt niet meer dus het stukje verbinding kan niet meer gebruikt worden. Het "netwerk" is enkel nog zichtbaar. Het wachten hiervoor is dus op de volgende software update. 

Wegvallende verbindingen worden overigens zeker gemonitord maar als ik dit uitlees kom ik ze niet tegen. Ik heb zelf geen mogelijkheid om snelheden te monitoren maar ik begrijp dus dat deze nog erg schommelend is?  

 


Hi Rutger,
Dank voor je antwoord. Ter info wil ik je mededelen dat ik dit weekend een bericht gehad heb  van KPN dat men op 26 okt 2020 tussen 4:00 en 7:00 verbeteringen gaan aanbrengen aan het netwerk in onze buurt. Dat heeft rond 4:16 plaatsgevonden zoals mijn monitoring systeem heeft gedetecteerd.
Ik kan nog niet beoordelen of dit verbetering gaat geven en dat moet ik dan de komende dagen monitoren. Wat me nu wel opvalt dat sommige IP trackers een ander adres tonen i.p.v. een normaal IP adres. Zie afbeeldingen. Dat was voor de actie van vanmorgen niet het geval. Hoe komt dat?

 


@VinV 

Dit zag ik inderdaad ook terugkomen, kun je mij op de hoogte houden van de ontwikkeling wat betreft je verbinding? 

Ik vermoed overigens dat het veranderde ip adres te maken heeft met de overgang naar iPv6.


Hallo Rutger, Hoe staat het nu met dat IP adres gedoe. Het begint nu echt vervelend te worden namelijk. Wij kunnen bij het inloggen bij diverse accounts i.v.m. verificatie niet inloggen omdat namelijk dat vreemde IP niet geaccepteerd word. Zo kunnen wij niet werken vanaf thuis. Dus mijn klacht hierover moet wel direct opgelost. Het is gebeurd nadat KPN vorige week (26-10-2020) werkzaamheden hebben uitgevoerd in de wijk. Kunt u hier aub direct actie ondernemen dat dit opgelost word? dank u.


@VinV Dan lijkt het er op dat deze accounts niet kunnen omgaan met het iPv6 adres. 

Het handigst lijkt mij dan voorlopig om iPv6 uit te zetten, hiervoor kun je inloggen op de Experiabox. Als je dan aan de linkerkant naar Network gaat zie je helemaal rechts bovenaan iPv6 staan, hier kun je het uitschakelen.

Het zou kunnen dat het modem hierna even herstart moet worden. Zou je mij kunnen laten weten of het daarna wel weer lukt om gebruik te maken van de accounts? 


Hallo Rutger,

Was vergeten je door te geven dat ik jou advies heb gedaan en inderdaad dan zien we weer het normale IP adres. Ben ik heel blij mee. Bedankt voor je input.