Skip to main content

Situatie was als volgt:

v10 modem, met daarop 3 wifipunten, laptop ( wifi6 compatible, maar niet van belang bij v10 modem ) op de wifipunten aangesloten ( want bij de v10 schakelt het interne wifi uit )

Abonnement; glasvezel 100/100, snelheden werden ook stijf gehaald, laten we zeggen 105 down en 115 up.

 

Nieuwe situatie:

 

Glasvezel 1000/1000 ( 1 gbit ) abonnement.

Experiabox 12 ( wifi 6 compatible )

zelfde laptop met zelfde wifi 6 kaart er in.

2.4ghz band uitgeschakeld in het modem, wifipunten afgekoppeld en uit ( zo simpel mogelijke testopstelling )

5ghz kanaal en bandbreedte op auto.

Kom ik aan 350 down, en 70 up.. ????? ( met desktop speedtest app )

 

als ik de bandbreedte handmatig op 160mhz zet krijg ik een IETS hogere snelheid;

360 down

120 up

 

Lijkt me dat er iets niet helemaal fris gaat hier, toch?

 

Laptop is het enige gekoppelde apparaat tijdens de test, en ik zit nu “as we type” NAAST het modem.

 

Snelheid met kabel op het nieuwe  1gbit abonnement is ook lager geworden na installatie v12 modem??

v10: ( even uit mn hoofd ) 970 down en 970 up.

v12; 830 down, 930 up

 

Verdere informatie; ( vraag gerust als je meer informatie nodig hebt om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven! )

 

laptop draait windows 10 pro, netwerkfuncties heb ik al 2 keer helemaal gereset.

er zit een Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650x 160MHz Wireless Network Adapter (200NGW) 

netwerk kaart in.

Geen updates via windows update, lenovo vantage, intel site en intel app

Netwerkeigenschappen geven ook aan dat hij op de 5ghz band zit, en wifi 6 draait.

 

wat doe IK verkeerd ( ik neem aan dat het een user error is )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misschien is het bericht zó traag, dat het nog moet landen op de servers van kpn.

 

Wachtende op uw raad!


Hallo @TheDutchShepherd , ik vind het mooie draadloze waarden in dezelfde ruimte. Als je de laptop verplaatst naar een andere ruimte haal je die snelheden al niet meer.

Welke kanalen gebruik je binnen die 5.0-band? Hoe hoger het kanaal c.q. de kanalen, hoe sneller, doch hoe korter het bereik.

In EU wordt t.e.m. kanaal 140 ondersteund, dus als je ergens een kanaal vanaf 100 en hoger in kunt stellen zit je goed.

Alleen als je in de buurt van een radar woont, kun je onderbrekingen vervachten daar de kanalen vanaf 52 zogenaamde DFS-kanalen zijn die ook door, weer-, militaire en luchtvaartradars gebruikt worden.

Succes.

 


Hallo @TheDutchShepherd , ik vind het mooie draadloze waarden in dezelfde ruimte. Als je de laptop verplaatst naar een andere ruimte haal je die snelheden al niet meer.

Welke kanalen gebruik je binnen die 5.0-band? Hoe hoger het kanaal c.q. de kanalen, hoe sneller, doch hoe korter het bereik.

In EU wordt t.e.m. kanaal 140 ondersteund, dus als je ergens een kanaal vanaf 100 en hoger in kunt stellen zit je goed.

Alleen als je in de buurt van een radar woont, kun je onderbrekingen vervachten daar de kanalen vanaf 52 zogenaamde DFS-kanalen zijn die ook door, weer-, militaire en luchtvaartradars gebruikt worden.

Succes.

 

Hoi @JanD 

Dank voor je antwoord.

 

Echter haal ik op mijn verouderde telefoon snelheden van ruim 500 down en 400 up ( wifi 5 ) terwijl ik boven zit ( router beneden )

 

Kanalen staan nu op "auto" 

Zodra ik weer bij de router in de buurt ben ( ben op locatie aan het werk ) zal ik eens controleren.

 

Met de laptop ( wifi 6 ) haal ik genoemde snelheden náást de router.

Is het een must om de bandbreedte van 5ghz op 80 of 160 te zetten om überhaupt theoretisch die hogere snelheden te halen of?

 

Ik kan volgens mij op 108 zitten, met 160 breedte en geen andere apparaten dwarszitten.

 


Hallo @TheDutchShepherd om de hogere snelheden te kunnen halen kun je inderdaad het beste op 40/80/160 zetten bij een zo hoog mogelijk kanaal.

Of alleen wifi 5 gebruiken met de bandbreedte 40/80 op een zo hoog mogelijk kanaal en dan kijken of je betere resultaten boekt zonder wifi6 en alleen met wifi5.

Succes.

 


Hallo @TheDutchShepherd om de hogere snelheden te kunnen halen kun je inderdaad het beste op 40/80/160 zetten bij een zo hoog mogelijk kanaal.

Of alleen wifi 5 gebruiken met de bandbreedte 40/80 op een zo hoog mogelijk kanaal en dan kijken of je betere resultaten boekt zonder wifi6 en alleen met wifi5.

Succes.

 

Ik ga er vanavond mee bezig, en zal m'n bevindingen rapporteren!


Ik kom er ff niet uit. Ik weet niet precies hoe hoog ik kan/mag geen in de 5ghz band als ik 160mhz ( of 80 ) instel als bandbreedte. 

Ik heb even wat geprobeerd, ( 160mhz en rond kanaal 120 volgens mij ) maar er komen hoe meer ik aanpas, hoe nóg slechtere snelheden er uit dan dat ik de boel op automatisch zet.

 

Dat alles terwijl m'n wifi5 continu hogere snelheden haalt dan m'n WiFi 6 laptop.

 

Morgen even rustig opnieuw kijken, want ik moet de materie wel snappen wil ik bewuste keuzes maken 


Hallo @TheDutchShepherd , binnen het modem wordt aangegeven welke kanalen beschikbaar zijn bij de 5.0-band, daar kun je niets verkeerd aan instellen.

Als jij in jouw persoonlijke omgeving betere resultaten behaalt met Wifi5 i.p.v. Wifi6, vooral Wifi5 gebruiken en Wifi6 negeren c.q. uitschakelen op de betreffende devices.

Wifi6 is in theorie sneller, maar ook weer een korter bereik dan Wifi5.

Gewoon een beetje experimenteren met de diverse instellingen en dan na een instelling meteen een speedtest doen. Afhankelijk van de resultaten een bepaalde i.nstelling aanhouden en opslaan.

Er is geen algemenre richtlijn te geven daar ieder huis weer anders is en iedereen het anders ervaart.

Succes.


Hallo @TheDutchShepherd , binnen het modem wordt aangegeven welke kanalen beschikbaar zijn bij de 5.0-band, daar kun je niets verkeerd aan instellen.

Als jij in jouw persoonlijke omgeving betere resultaten behaalt met Wifi5 i.p.v. Wifi6, vooral Wifi5 gebruiken en Wifi6 negeren c.q. uitschakelen op de betreffende devices.

Wifi6 is in theorie sneller, maar ook weer een korter bereik dan Wifi5.

Gewoon een beetje experimenteren met de diverse instellingen en dan na een instelling meteen een speedtest doen. Afhankelijk van de resultaten een bepaalde i.nstelling aanhouden en opslaan.

Er is geen algemenre richtlijn te geven daar ieder huis weer anders is en iedereen het anders ervaart.

Succes.

 

 

Wederom dank voor je informatie!

 

Ik probeer de materie er achter te begrijpen, zo dat ik met een helder hoofd de boel instellen.. bijvoorbeeld; als bandbreedte 160mhz 6 kanalen beslaat, dat je op kanaal 3 zit, en hij 1 t/m 6 Dan pakt.. als ik dan de laatste band pak ( bijv 10 banden, band tien ) gaat hij dan automatisch omlaag rekenen ( 10 tm 4 ) of iets anders?

 

Ook kreeg ik enkele malen het bericht "deze band kan niet gekozen worden ivm xxx "

 


Hallo @TheDutchShepherd hieronder een plaatje over de diverse kanalen:

 


Als ik het plaatje goed begrijp, zou ik voor de 160mhz bandbreedte enkel  kanaal 50, en 114 kunnen gebruiken?


Als ik het plaatje goed begrijp, zou ik voor de 160mhz bandbreedte enkel  kanaal 50, en 114 kunnen gebruiken?

Hallo @TheDutchShepherd , de gebundelde kanalen 36-64 of 100-128, inderdaad, want de kanalen boven de 140 kunnen niet voor regulier internet in NL gebruikt worden.

Bij 80mhz bandbreedte de kanalen 36-48, 52-64, 100-112 en 116-128.

In de grafiek zie je meteen hoe de verdeling naar boven en naar beneden gebeurt, kies je voor kanaal 114 dan worden in werkelijkheid de kanalen 100-128 gebundeld, ook een antwoord op je vraag.

 

 


Als ik het plaatje goed begrijp, zou ik voor de 160mhz bandbreedte enkel  kanaal 50, en 114 kunnen gebruiken?

Hallo @TheDutchShepherd , de gebundelde kanalen 36-64 of 100-128, inderdaad, want de kanalen boven de 140 kunnen niet voor regulier internet in NL gebruikt worden.

Bij 80mhz bandbreedte de kanalen 36-48, 52-64, 100-112 en 116-128.

In de grafiek zie je meteen hoe de verdeling naar boven en naar beneden gebeurt, kies je voor kanaal 114 dan worden in werkelijkheid de kanalen 100-128 gebundeld, ook een antwoord op je vraag.

 

 

 

 

 

Het gekke is, ik kan ( ondanks dat ik éérst de breedte op 160mhz heb gezet ) niét het juiste kanaal kiezen om goed gebruik te maken ván die 160mhz.

 

zou dus 114, of 50 moeten zijn, om “in het midden uit te komen met uitwijking naar onder/boven. echter kan ik 114, en 50 niet selecteren..

Betekent dit dat als ik bijvoorbeeld 48 selecteer, hij niet optimaal gebruik maakt van die 160mhz?

 

óf, kan ik eenieder kanaal bínnen die 2 groepen selecteren, en gaat hij automatisch “in het midden” zitten?


Als ik het plaatje goed begrijp, zou ik voor de 160mhz bandbreedte enkel  kanaal 50, en 114 kunnen gebruiken?

Hallo @TheDutchShepherd , de gebundelde kanalen 36-64 of 100-128, inderdaad, want de kanalen boven de 140 kunnen niet voor regulier internet in NL gebruikt worden.

Bij 80mhz bandbreedte de kanalen 36-48, 52-64, 100-112 en 116-128.

In de grafiek zie je meteen hoe de verdeling naar boven en naar beneden gebeurt, kies je voor kanaal 114 dan worden in werkelijkheid de kanalen 100-128 gebundeld, ook een antwoord op je vraag.

 

 

 

 

 

Het gekke is, ik kan ( ondanks dat ik éérst de breedte op 160mhz heb gezet ) niét het juiste kanaal kiezen om goed gebruik te maken ván die 160mhz.

 

zou dus 114, of 50 moeten zijn, om “in het midden uit te komen met uitwijking naar onder/boven. echter kan ik 114, en 50 niet selecteren..

Betekent dit dat als ik bijvoorbeeld 48 selecteer, hij niet optimaal gebruik maakt van die 160mhz?

 

óf, kan ik eenieder kanaal bínnen die 2 groepen selecteren, en gaat hij automatisch “in het midden” zitten?

Kort onderzoek wijst uit dat als ik hem op 112 zet, en 160mhz bandbreedte, ik een láger resultaat haal dan als ik beide op “auto” laat staan… ( ±  290 down met 160mhz en kanaal 112, tegenover 340 down bij gebruikmaking van “auto” in beide velden..

 

Beide niet afdoende, me dunkt? ( nogmaals, met mn verouderde telefoon met “simpel” wifi haal ik aan de andere kant van het huis ruim 500/500.

 

Indien u graag ergens anders een foto van ziet, of mij iets anders wil laten proberen, roept u maar!

 

Hoe dan ook, mn dank is groot voor de support die ik krijg!


Ik kwam er achter dat ik een "2x2" wifi kaart ( wifi killer 1650ax ) in m'n latop heb zitten, deze is wel wifi 6 geschikt ( dat zie ik ook in de verbindingsstatus ) maar zou betekenen dat het geen nut heeft/negatieve invloed heeft als je hem op 160mhz zet, IPV 80? Klopt dit?


Hallo @TheDutchShepherd als je met de AX-band geen bevredigende resultaten haalt, de AX band uitschakelen en alleen de AC-band 80 mhz gebruiken. Wat ik al eerder schreef, gewoon een beetje experimenteren met de diverse waarden en voor jou de beste resultaten vastleggen en gebruiken, je kunt er niets aan kapot maken.

Succes en prettig weekend.

 


Hallo @TheDutchShepherd als je met de AX-band geen bevredigende resultaten haalt, de AX band uitschakelen en alleen de AC-band 80 mhz gebruiken. Wat ik al eerder schreef, gewoon een beetje experimenteren met de diverse waarden en voor jou de beste resultaten vastleggen en gebruiken, je kunt er niets aan kapot maken.

Succes en prettig weekend.

 

 

Dat ga ik zeker doen!

 

Klopte het wat ik zei aangaande dat ik die band niet kan selecteren, moet ik dan gewoon 1 hoger of 1 lager gaan zitten, of klopt het dan niet meer met 160mhz


Hallo @TheDutchShepherd , maakt niet uit welk kanaal je kiest, verdeling gebeurt automatisch.

Tip

Koop het oktobernummervan ComputerTotaal, daarin o.a. alles over Wifi6 en doorvoersnelheden en optimale wifi instellingen.

 


Hallo @TheDutchShepherd , maakt niet uit welk kanaal je kiest, verdeling gebeurt automatisch.

Tip

Koop het oktobernummervan ComputerTotaal, daarin o.a. alles over Wifi6 en doorvoersnelheden en optimale wifi instellingen.

 

Hallo @TheDutchShepherd , maakt niet uit welk kanaal je kiest, verdeling gebeurt automatisch.

Tip

Koop het oktobernummervan ComputerTotaal, daarin o.a. alles over Wifi6 en doorvoersnelheden en optimale wifi instellingen.

 

Wederom dank voor je goede raad.

Ik ga dat blad zeker kopen! 

 

En, jij ook een fijn weekend uiteraard!

 


Hallo @TheDutchShepherd , maakt niet uit welk kanaal je kiest, verdeling gebeurt automatisch.

Tip

Koop het oktobernummervan ComputerTotaal, daarin o.a. alles over Wifi6 en doorvoersnelheden en optimale wifi instellingen.

 

Blad gekocht, gelezen en aan het proberen geslagen inderdaad met de instelling “het kan niet kapot”

 

ik heb het volgende gedaan;

 

 5ghz AX

Auto Breedte, Auto Kanaal -  410 / 890 down / up
Auto Breedte, Kanaal Hoog in lijst - 410 / 890
Auto Breedte, Kanaal Laag in lijst - 370 / 720
80mhz Breedte, Auto Kanaal - 370 / 730
80mhz Breedte, Kanaal Laag in lijst - 370 / 450
80mhz Breedte, Kanaal Hoog in lijst - 350 / 790
160mhz Breedte, Auto Kanaal - 360 / 780
160mhz Breedte, Kanaal Laag in lijst - 430 / 860
160mhz Breedte, Kanaal Hoog in lijst - 410 / 870

en 5Ghz A+N+AC

Auto breedte, Auto kanaal; 340 / 400 ( down / up )
Auto breedte, kanaal hoog in lijst: 290 / 400
Auto Breedte. Kanaal laag in lijst: 290 / 410
80MHz Breedte, Auto kanaal - 360 / 380
80MHz Breedte, Kanaal Laag in lijst - 370 / 570
80MHz Breedte, Kanaal Hoog in lijst - 370 / 620
160MHz Breedte, Auto Kanaal - 380 / 630
160MHz Breedte, Kanaal Laag in lijst - 210 / 200
160MHz Breedte, Kanaal Hoog in lijst - 210 / 200

Bedraad. 940 / 930 down / up

 

“collega” laptop eigenaar met kpn 500 haalt stijf 500/500 ( heb hem gevraagd of hij iets gewijzigd heeft in modem/laptop, ben op antwoord aan het wachten.


Hallo @TheDutchShepherd , aan de hand van de lijst kun je dus zelf al je conclusies trekken welke instelling voor jou het beste is.

 


Hallo @TheDutchShepherd , aan de hand van de lijst kun je dus zelf al je conclusies trekken welke instelling voor jou het beste is.

 

Het beste, of minst slechte?

 

Hoort veel hoger te zijn me dunkt, zeker omdat ik op een verouderde telefoon hogere snelheden haal, 9p hetzelfde netwerk


Hallo @TheDutchShepherd , theoretisch kan het misschien best wel hoger kunnen op 1 apparaat en verder alle overige (draadloze) apparaten uit.

Bij de 5.0-band is het belangrijk dat de ontvanger en de zender elkaar ‘zien’ en daarom adviseert een medeforum-lid, (wjb) om indien mogelijk de 5.0-zender aan het plafond te hangen voor een optimale ontvangst. Dat zie je bij grote bedrijven zoals ziekenhuizen e.d. ook altijd, de accesspoints hangen zo hoog mogelijk aan de muur tegen het plafond of aan het plafond zelf.

Verder kan ik je met mijn kennis en ervaring helaas niet helpen.

Succes verder.

 


Hallo @TheDutchShepherd , theoretisch kan het misschien best wel hoger kunnen op 1 apparaat en verder alle overige (draadloze) apparaten uit.

Bij de 5.0-band is het belangrijk dat de ontvanger en de zender elkaar ‘zien’ en daarom adviseert een medeforum-lid, (wjb) om indien mogelijk de 5.0-zender aan het plafond te hangen voor een optimale ontvangst. Dat zie je bij grote bedrijven zoals ziekenhuizen e.d. ook altijd, de accesspoints hangen zo hoog mogelijk aan de muur tegen het plafond of aan het plafond zelf.

Verder kan ik je met mijn kennis en ervaring helaas niet helpen.

Succes verder.

 

Er zijn verder geen apparaten verbonden op het moment van de test, en de afstand tussen router en laptop is 2 meter, Line of sight.

 

Dank voor je hulp! Misschien meld zich iemand nog met een andere tip!

 


Volgens mij, is er iets anders aan de hand.

Met speedtest app kom ik aan 41 MB/s down.

Als ik in Steam een game download trekt hij rond de 100 MB/s.. lijkt mij goed dan, toch?