Skip to main content

Onlangs is mijn internetaansluiting verhoogd naar 1 Gbit (was Hussel 500 Mbit). Speedtest geeft aan dat download snelheid typisch inderdaad dicht bij 1 Gbit/s zit. Upload echter blijft steken op 500 Mbit/s - deze waarde is zo consistent dat het een opzettelijke limiet lijkt. 

Nu is download een stuk belangrijker, maar het stoort me toch dat de upload snelheid gehalveerd is.
 

Iemand hier dezelfde ervaring? 

Voor de volledigheid: snelheid is gemeten via kabel direct aan de Experia-box (model H369A). Experia-box en glasvezel modem zijn diverse malen gereset. Diverse malen op verschillende tijdstippen gemeten.

 

Hallo @RonIncognito meet nog eens bekabeld met een Ookla-app uit de MS-store op een Windows10/11-pc. Dat is tot nu toe de meest  betrouwbare meetmethode gebleken.

 


Hallo @JanD, ik heb Speedtest van Ookla gebruikt zowel op PC (Win 10) als op Mac (MacOS Ventura). Beide tonen vergelijkbare waardes.


Hallo @JanD, ik heb Speedtest van Ookla gebruikt zowel op PC (Win 10) als op Mac (MacOS Ventura). Beide tonen vergelijkbare waardes.

Hallo @RonIncognito jammer, dan ik KPN aan zet.

Succes.

 


ik heb Speedtest van Ookla gebruikt zowel op PC (Win 10) als op Mac (MacOS Ventura).

Heb je ook de Speedtest app van Ookla gebruikt?


@wjb - ik heb zowel de app als de browservariant geprobeerd. Allen toonden vergelijkbare meetwaardes :(


Vaak zien we dat de downloadsnelheid achterblijft en dus bevreemt het mij dat jij juist klaagt over het feit dat de uploadsnelheid achterblijft.


Onlangs is mijn internetaansluiting verhoogd naar 1 Gbit (was Hussel 500 Mbit). Speedtest geeft aan dat download snelheid typisch inderdaad dicht bij 1 Gbit/s zit. Upload echter blijft steken op 500 Mbit/s - deze waarde is zo consistent dat het een opzettelijke limiet lijkt. 

Nu is download een stuk belangrijker, maar het stoort me toch dat de upload snelheid gehalveerd is.
 

Iemand hier dezelfde ervaring? 

Voor de volledigheid: snelheid is gemeten via kabel direct aan de Experia-box (model H369A). Experia-box en glasvezel modem zijn diverse malen gereset. Diverse malen op verschillende tijdstippen gemeten.

 

Je vraagt of iemand dezelfe ervaring heeft. En zoals je aangeeft is voor velen de download snelheid veel belangrijker dan de upload snelheid. Voor ons geldt dat niet,. Ook niet dat het significant iets uit maakt. Maar voor ons lijkt de upload snelheid (voor wat het betekent ten aanzien van de 12Kb 20 jaar geleden) significant hoger dan de download snelheid met KPN glasvezel. +900 Mb. 


Voor wie het interesseert, het probleem van de te lage upload snelheid is uiteindelijk opgelost.

Na navigatie door drie lagen van KPN-helpdeskmedewerkers bleek de oplossing een simpele factory reset van de Experia box te zijn.

Zo’n handeling wist uiteraard wel alle instelingen maar gelukkig had ik niet veel getweaked aan de Experia box (ik gebruik ‘m alleen maar als een doorgeefluik naar mijn Fritzbox en de TV/stb)

Anyhow, de medewerker legde uit dat ‘de reset het script van de Experiabox herlaadt’  en dit heeft het inderdaad het probleem verholpen. Ik heb nu de volle 1 Gbit/s voor zowel up- als download :)