Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende zaken:

  • internetabonnement glasvezel 200Mbit
  • Experiabox V9
  • 3 DVS 200 ontvangers (1 zender, 1 ontvanger voor de TV en 1 ontvanger voor mijn vaste game-pc boven)

 

Ik ervaar 3 problemen:

  • Trage WIFI (max 50-60 Mbit), dit is de WIFI verbinding naar de experiabox V9
     
  • een rechstreekse LAN-cat5 verbinding naar de experiabox  bedraagt 90-120 Mbit
     
  • Mijn game-pc is verbonden met een DVS-200 ontvanger op LAN Cat5 kabel, de verbinding daar is helemaal drama (10-20Mbit)

Ik heb de DVS200 inmiddels ge-upgrade met de laatste firmware, dit heeft wel iets geholpen, niet veel.

 

Wat te doen? 

  1. Experiabox V9 vervangen voor V10?
  2. DVS200 op de game-pc vervangen? En dan voor wat? Andere DVS ontvanger of toch maar via WiFi verbindingen ipv CAt5 op DVS

 

Alle tips/trics zijn welkom!

 

Martin

 

 

 

 

Hallo @Martin van Cruchten , je schrijft steeds over CAT5-kabels.

Ik hoop wèl dat je CAT5e-kabels hebt, anders gaat het inderdaad niet goed.

Als je de speedtest bekabeld doet is dan wèl alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 


Je zou om te beginnen het glasvezelkastje eens 2 minuten stroomloos kunnen maken. En dan die dvs 200 vervangen voor een kabel. De echte gamer doet het bekabeld!!


Je zou om te beginnen het glasvezelkastje eens 2 minuten stroomloos kunnen maken. En dan die dvs 200 vervangen voor een kabel. De echte gamer doet het bekabeld!!

 

Heb ik gedaan. Ik kan helaas geen kabel trekken naar het modem toe. Vandaar dat ik een kabel leg naar de DVS200, die in het stopcontact naast mijn PC zit, zodat ik wel bekabeld ben. Maar zelfs de WiFi is sneller. Misschien dat ik daarom maar een Wifi ontvanger in de PC stop ipv via LAN.


Sowieso is de dvs 200 al op leeftijd. En daarbij komt als er maar iets van ruis op het elektriciteitsnetwerk zit hebben ze al een probleem. Dat kan al komen door een goedkope ledlamp of een niet goed werkende dimmer. Als je dan toch via wifi aan de slag gaat zou ik de super wifi's aanschaffen. Is wel een investering maar dan heb je een veel betere oplossing.


Hallo @Martin van Cruchten , je schrijft steeds over CAT5-kabels.

Ik hoop wèl dat je CAT5e-kabels hebt, anders gaat het inderdaad niet goed.

Als je de speedtest bekabeld doet is dan wèl alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 

Ja, Uiteraard Cat5ekabels.  Experiabox V9 2 minuten van de stroom af levert wel wat winst op, maar nog steeds geen max snelheden. Rechtstreeks bekabeld met Experiabox levert 100-140 Mbit op. verbinding via Wifi 50-60Mbit.

 

De verbinding via kabel met DVS200 naar DVS200 die aan modem hangt levert maar 30Mbit op. De beperking zit dus voornamelijk in de DVS200.


Maar heb je het glasvezelkastje ook stroomloos gemaakt? Dus niet het modem?


Sowieso is de dvs 200 al op leeftijd. En daarbij komt als er maar iets van ruis op het elektriciteitsnetwerk zit hebben ze al een probleem. Dat kan al komen door een goedkope ledlamp of een niet goed werkende dimmer. Als je dan toch via wifi aan de slag gaat zou ik de super wifi's aanschaffen. Is wel een investering maar dan heb je een veel betere oplossing.

Ok, snap ik voor de WIFI.  En de aanschaf van Experiabox V10? Zou dat helpen?

Maar als ik een abo heb van 200Mbit, is dan een bekabelde verbinding met Experibox van 100-140Mbit voldoende dan? Zou ik niet meer moeten kunnen ontvangen?


Maar heb je het glasvezelkastje ook stroomloos gemaakt? Dus niet het modem?

nope…...:zipper_mouth:  zal ik maar even doen dan...


Je kunt geen v10 aanschaffen. Modems worden alleen omgeruild als er sprake is van een defect. Je zou bekabeld echt die 200Mbits moeten halen. Als dat na een reset van het glasvezelkastje nog niet lukt zal er een medewerker aan te pas moeten komen.


Je kunt geen v10 aanschaffen. Modems worden alleen omgeruild als er sprake is van een defect. Je zou bekabeld echt die 200Mbits moeten halen. Als dat na een reset van het glasvezelkastje nog niet lukt zal er een medewerker aan te pas moeten komen.

 

Na herstart glasvezel en experiabox is de snelheid bekabeld idd toegenomen naar 175-185Mbit, bijna max dus.

Probleem zit hem dus in de WiFi en in de DVS ontvanger, snelheden blijven daar tussen 40-55Mbit.  Dan maar voor de Super-wifi kiezen denk ik.

zit daar garantie op de snelheid op?

 


Kijk dat is vast mooi. Ik dacht dat een kleine afwijking binnen de snelheidsgarantie valt dus dit is dan opgelost. Die dvs moet je gewoon niet willen. Die zijn oud en de doorvoersnelheid is natuurlijk niet best. Bij wifi heb je nooit snelheidsgarantie.  Heb je een huis met meerdere verdiepingen of een appartement? even voor de opstelling van de super wifi’s.


Kijk dat is vast mooi. Ik dacht dat een kleine afwijking binnen de snelheidsgarantie valt dus dit is dan opgelost. Die dvs moet je gewoon niet willen. Die zijn oud en de doorvoersnelheid is natuurlijk niet best. Bij wifi heb je nooit snelheidsgarantie.  Heb je een huis met meerdere verdiepingen of een appartement? even voor de opstelling van de super wifi’s.

 

Ik gebruik de DVS om het TV-signaal te ontvangen in de woonkamer. Die zal ik nodig moeten hebben. Ik heb een oud huis (1892) met drie verdiepingen, iedere verdieping is 2.80 meter hoog. Muren zijn dik. het wifi-signaal boven is 4 van de 5 streepjes. Ik heb alleen beneden en boven goede Wifi nodig.

In de aanbouw is de WiFi verbinding slecht en heb dus een netgear versterker erbij, De verbinding daarop is hetzelfde, 40-50Mbit. Ook beneden is het Wifi-signaal sterk, maar de snelheid matig 40-50Mbit,

Ik snap gewoon niet waarom de verbinding langzaam is en het signaal sterk?

 

 

 

 


Dat is nog best een hele uitdaging. Waar staat het modem? In de meterkast in de gang?


Dat is nog best een hele uitdaging. Waar staat het modem? In de meterkast in de gang?

Op de benedenverdieping, in de meterkast waar geen meterkast meer om heen zit. terug naar de eerdere vraag: “Ik snap gewoon niet waarom de verbinding langzaam is en het signaal sterk?”  De vloeren /plafonds zijn gewoon van hout+plafonds van stucplaten, dus geen betonnen vloeren!

 


We gaan even kijken of we dat ook wat kunnen verbeteren. Haal alles wat op de experiabox zit er af en doe de wifimanager. https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login


We gaan even kijken of we dat ook wat kunnen verbeteren. Haal alles wat op de experiabox zit er af en doe de wifimanager. https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

uitgevoerd, inclusief kanaalwissel. Maar geen effect, eerder in het begin langzamer dan voorheen.

 

 


Op zich is 40-50Mbps voor wifi met alleen een modem nog zo slecht niet. Je kunt de super wifi’s natuurlijk gewoon proberen. Bevalt het niet dan stuur je ze weer terug. Je moet ze wel strategisch opstellen. 1 moet er met een kabel aan de experiabox. De ander op de eerste overloop en nr. 3 op de tweede overloop. Maar er moet natuurlijk wel een stopcontact in de buurt zitten. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363469/3-kpn-superwifi-punten/?pos=0


Op zich is 40-50Mbps voor wifi met alleen een modem nog zo slecht niet. Je kunt de super wifi’s natuurlijk gewoon proberen. Bevalt het niet dan stuur je ze weer terug. Je moet ze wel strategisch opstellen. 1 moet er met een kabel aan de experiabox. De ander op de eerste overloop en nr. 3 op de tweede overloop. Maar er moet natuurlijk wel een stopcontact in de buurt zitten. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363469/3-kpn-superwifi-punten/?pos=0

 Maar dat betekent dus dat het modem(experiabox) dus maar 40-50 mbit uitzendt?  kan ik dan niet beter een router kopen als accespoint en deze bekabeld aansluiten op de experiabox, daar de Wifi uitzetten en de Wifi via het accespoint uit laten zenden? Ik zag op hier (https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v9-geen-of-slechte-wifi-meer-goedkope-oplossing-492552 ) dat het daar ook opgelost word.


Als je vlakbij het modem zit moet je meer kunnen halen. Een router heeft geen zin want je gaat die dan gebruiken als accespoint. Dam kan je net zo goed een accespoint kopen

 


Ook dicht bij het modem is de wifi verbinding slechts 40-50Mbir. Wat is nu de beste oplossing dan? 

  • Multiroom wifi aanleggen (mesh netwerk)
  • Nieuwe router aansluiten die Wifi uitzendt
  • accespoint?

Het is natuurlijk maar net hoeveel geld je er voor over hebt...


Ik snap gewoon niet waarom de verbinding langzaam is en het signaal sterk?

Dat komt door die Netgear versterker. Zo'n draadloos aangesloten versterker versterker versterkt wel het signaal, dus meer streepjes op je mobiel, maar niet de snelheid. Want de snelheid die verloren gaat tussen de Experiabox en de Netgear, die komt niet meer terug. Dat is bij de SuperWifi's net zo als je die draadloos aansluit. En vergelijkbare producten van andere merken even zo goed. Beter is bekabeld aansluiten. Dan heb je dat verlies niet.


Hoi @Martin van Cruchten

Het V9 modem voldoet nog aan alle eisen die we stellen aan een goed modem. Je KPN diensten zouden hier goed op moeten werken. Ik zie ook vaak voorbeelden van klanten die met dit modem gemakkelijk 90% van de maximaal haalbare snelheid halen via de wifi. Mogelijk is er bij jou nog wat verbetering mogelijk, maar met snelheden van 50-60 Mbit/s kan het zijn dat omgevingsfactoren (afstand, draadloze signalen, inrichting etc) of internetverbruik tijdens de test invloed hebben op de uitkomst van de meting.

Via onze Wifi Manager bieden we in ieder geval een garantie tot 20 Mbit/s op de voor jou belangrijke plekken in je woning. Kom je uit op een lagere snelheid dan 20 Mbit/s na verbetering, dan kunnen er gratis bekabelde versterkers aangeboden worden. Je zou dit kunnen nemen om ook een 5Ghz-signaal tot je beschikking te hebben. Je start onze Wifi Manager door hier te klikken. Verder zijn er meerdere mogelijkheden om je draadloze netwerk in te richten zoals jij wilt. Vanuit KPN kunnen we SuperWifi van harte aanraden. Bevalt het niet? Dan kun je het binnen 14 dagen kosteloos retourneren. Klik hier om SuperWifi te bestellen. 

Wat betreft de draadloze adapters. Vooral bij de wat oudere types is het belangrijk dat je ze hebt aangesloten zoals wordt voorgeschreven. Denk dan aan plaatsing van de adapter rechtstreeks op een stopcontact in de muur. Geen andere elektrische apparaten op hetzelfde stopcontact plaatsen als waar de adapter op is geplaatst (in geval van dubbele stopcontacten). Je kunt het stopcontact van de adapter zelf wel in gebruik nemen om een verlengdoos op aan te sluiten. Alle andere apparaten die nog een plekje nodig hebben op een stopcontact kunnen daar dan op aangesloten worden. Als je dit bij alle adapters zo doet, dan zullen ze optimaal kunnen werken. Ik zie vooral bij de adapters in de meterkast (bij de Experia Box) dat het niet optimaal is aangesloten door het beperkte aantal stopcontacten. Dat kan storingen en een lagere internetsnelheid als gevolg hebben. 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust!


Reageer