Beantwoord

Trage wifi met Box 12 en Experia Wifi

  • 9 February 2022
  • 35 reacties
  • 1242 keer bekeken

Reputatie 1

Problemen na softwareupdate; Plaats hier een bericht na afstemming met Servicedek, welke contact heeft gehad met Erik;

 

Mijn situatie:

KPN BOX 12
5 Experia wifi punten (De zwarte vierkante, bekabeld aangesloten)
Tot software-upgrade een geniale verbinding met mijn maximale download-snelheid in alle ruimtes in mijn huis.

Na software-update

Wifi-verbindingen ineens naar rond de 10Mbps in plaats van ongeveer 200Mbps en soms helemaal geen wifi.
Bekabelde verbindingen gaan allemaal goed, al lijkt er soms een kleine (hele korte) hapering te zijn bij het openen van een internetpagina.

Wat heb ik daarna gedaan:

  1. KPN BOX 12 gereset zonder de Experia Wifi-punten aan het netwerk
  2. Alle instellingen gemaakt in de box; 15 Vaste ip-adressen, 3 port-forwarding-regels en de settings van de wifi, zoals deze voor de software-update stonden inclusief eigen SSID.
  3. Experia Wifi punten gereset en weer gekoppeld

Resultaat: Nog steeds erg langzaam en onbetrouwbare wifi (valt 4x uit bij het kijken van een film vanaf een interne server via wifi). Vlak daarna werkt wifi weer naar behoren, maar de ene keer een stuk trager dan de andere keer.

Vervolgens een paar dagen “gespeeld” met de wifi-instellingen, maar dit hielp uiteindelijk niets. Soms even snel wifi (maar die wisselingen waren er al), en zeker niet betrouwbaar.

Uitgevoerd 9 februari (gisteren):

  1. KPN BOX 12 gereset zonder de Experia Wifi-punten aan het netwerk
  2. Alle instellingen gemaakt in de box; 15 Vaste ip-adressen, 3 port-forwarding-regels. Settings van de wifi gelaten, zoals de BOX deze had ingesteld (wel eigen SSID ingesteld.
  3. Experia Wifi punten gereset en weer gekoppeld

Resultaat (rond 14:30 uur): Wifi lijkt nu goed; In alle ruimtes weer rond de 200Mbps. Daarna geen wifi concreet gebruikt, dus geen idee wat de status was van de wifi in de verdere middag.

's avonds wederom hele trage wifi en soms helemaal niet. De wifi speaker naast mijn bed heeft vannacht zo vaak geknipperd (betekend dat hij even geen verbinding heeft met de wifi) dat ik de speaker heb uitgezet.

Gisterenavond laat:
Ik wilde kijken in de KPN BOX 12 of ik nog gekke dingen zag, Na inloggen kreeg ik het volgende scherm:

Na inloggen op de KPN BOX 12 ziet het er zo uit

 

Waar ik ook op klik, er gebeurd niets en ik zie de Experia wifi-punten niet meer en ook niet of ik nog online ben.

Vervolgens de KPN BOX 12 uitgezet en na 10 seconden weer aangezet. Wederom het scherm zoals hierboven, waarbij geen enkele knop iets doet als je er op klikt.
Bekabeld werkt internet op dit moment prima en ook de wifi doet het op dit moment, maar zoals geschreven is deze al vaak uitgevallen, of erg traag geweest.

Vanochtend

Situatie ongewijzigd,

Ik merk als ik nu een Speedtest doe, dat het vaak laag begint (max 30 mbps) en dan langzaam omhoog loopt. Bij de oude software was het vanaf de eerste seconde rond de 200mpbs,

Hierbij nog een resultaat van een monitoring van het wifi-netwerk, Deze is uitgevoerd met een laptop welke 1 meter verwijderd is van een Experia Wifi punt.

Vervolg?

Wij hebben een bedrijf aan huis, welke erg afhankelijk is van internet. Ben van oorsprong een IT’er, maar kom er na ongeveer 10 uur tijd hierin steken niet uit en hoop op een spoedige oplossing.
Snelste oplossing lijkt mij terugrol naar de oude software en wachten op de verbeterde versie van de huidige software?

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 11 February 2022, 15:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 7

Hoi @Henry1969, dit is het losse topic wat ik voor je bericht heb aangemaakt. Loopt inderdaad niet helemaal lekker. Om te beginnen heb ik een paar basisvragen en tips voor je. Zou je die willen beantwoorden/uitproberen? Laat hier weten wat daar uitkomt. Dan gaan we van daaruit verder. Ik kan al wel gelijk aangeven dat terugrollen naar een eerdere softwareversie geen optie meer is. 

  • Weergave dingetjes met de webinterface zien we wel vaker na een update waarbij er in de interface dingen veranderen. Het verwijderen van cookies en legen can de cache van je browser(s) is over het algemeen voldoende
  • Doorloop, voor de volledigheid, eens de Wifi Manager
  • Merk je ook met een of meerdere van de Experia Wifi's dat daarmee meer problemen zijn dan met andere op het gebied van wegvallen/traagheid?
  • Zitten alle Experia Wifi's op de laatste versie van de firmware (1.00.34v2)?

 

En, last but not least, vul je forumprofiel in zodat ik hier kan meekijken.

Reputatie 1

Hoi @Henry1969, dit is het losse topic wat ik voor je bericht heb aangemaakt. Loopt inderdaad niet helemaal lekker.

 

Hoi@Erik_ 

Dank voor het bericht. Onderstaand mijn reactie op alle punten:

 

 

  • Weergave dingetjes met de webinterface zien we wel vaker na een update waarbij er in de interface dingen veranderen. Het verwijderen van cookies en legen can de cache van je browser(s) is over het algemeen voldoende

Bovenstaande tip helpt niet. Het inloggen op een andere laptop en op mijn Smartphone geeft hetzelfde resultaat.

 

 Gedaan tot de laatste stap (herstarten van de KPN BOX). Dit kan nu niet aangezien hier contact is met klanten middels Videobellen. Gisterenavond rond middernacht al wel de BOX herstart.

 

  • Merk je ook met een of meerdere van de Experia Wifi's dat daarmee meer problemen zijn dan met andere op het gebied van wegvallen/traagheid?

 Ja, het ene Experia-wifi punt is soms heel erg langzaam (< 15mbps) of komt bijvoorbeeld bij een speedtest heel langzaam op gang om dan na een aantal seconden een acceptabele snelheid te hebben (meestal rond de 100 Mbps, terwijl als ik op een ander experia-wifi punt aangemeld ben hij meteen naar rond de 200Mbps schiet bij een test. Dit gedrag is per Experia-wifi-punt wel consistent; De snelle blijft snel en de slome blijft sloom.

 

  • Zitten alle Experia Wifi's op de laatste versie van de firmware (1.00.34v2)?

Ja, ik heb gisteren toevallig een screenshot gemaakt van alle punten. Ze hebben allemaal 1.00.34v2.

 

En, last but not least, vul je forumprofiel in zodat ik hier kan meekijken.

 Done!

 

Reputatie 1

@Erik_

Goedemorgen,

Ik heb inmiddels de KPN BOX herstart, maar kan behalve inloggen nog steeds niets “zien” en/of aanpassen. Nog steeds exact hetzelfde scherm als in bovenstaand bericht.

Ik durf de KPN BOX niet opnieuw te resetten; Bang dat we dan helemaal geen internet meer hebben en dat zou voor ons bedrijf dramatisch zijn.

Moet de KPN BOX vervangen? Zo ja; kan ik deze ophalen in Amersfoort bij de KPN winkel? 
Ik moet rond 13:00 uur naar Amersfoort.

Als ik de klantenservice bel, krijg ik de melding dat ik door jullie ben gebeld en wordt de verbinding weer verbroken? Ik zie niet dat ik een telefoontje heb gemist….

Reputatie 1

@Erik_ Ik heb in mijn forumprofiel bij persoonlijke opmerkingen mijn telefoonnummer toegevoegd en ben nu goed bereikbaar en tot 12:30 uur thuis.

Reputatie 1

@Erik_

Inmiddels Router gereset in overleg met een collega van jou.
De beheerschil van de router werkt weer.

Ben nu weer alles aan het installeren.
Ik laat hier weten wat de resultaten zijn als het klaar is.

Reputatie 1

@Erik_

Ik heb uitgebreid getest en heb nog steeds het probleem dat de wifi langzaam is in sommige situaties.

Ik heb wel achterhaald waarom de Wifi soms langzaam is bij specifieke Experia punten;

Als ik bijvoorbeeld naar de slaapkamer ga en de telefoon nog verbinding heeft met het Experia wifi punt in de meterkast, of met het wifi-punt van de slaapkamer van onze dochter, dan schakelt hij niet over over de Experia Wifi punt in de slaapkamer, waardoor de verbinding slecht wordt.
 

Als ik dan de wifi op de telefoon uit - en weer aan zet, dan pakt hij wel de sterkste Experia wifi punt en is de wifi wel goed.

Bij andere Experia wifi punten gebeurd dit niet omdat de afstand dan te groot is om nog verbinding te kunnen hebben met het Experia Wifi punt waar daarvoor een verbinding mee was. Daardoor lijkt het aan de Experia wifi punten te liggen, maar dat is dus niet zo.


Dit probleem was met de oude software niet; Dan ging hij meteen over op het sterkste Experia wifi-punt.
Zou wel heel prettig zijn als dit opgelost kan worden.

De wifi lijkt ook nog steeds weg te vallen, aangezien mijn camera's meerdere keren hun verbinding in de nacht hebben verloren:

1x 45 minuten en 3x ongeveer 10 minuten

Reputatie 7

Dank voor alle info en je gegevens, @Henry1969.  Ik stip nog even een paar specifieke punten aan:

 

Ik durf de KPN BOX niet opnieuw te resetten; Bang dat we dan helemaal geen internet meer hebben en dat zou voor ons bedrijf dramatisch zijn.

 

Het resetten van je Experia Box kan niet zo'n effect hebben. Tenzij het apparaat zelf echt stuk zou zijn, en dat is niet hoe deze situatie klinkt. Resetten kun je dus eigenlijk altijd veilig doen. Het enige wat er daarbij gebeurt is dat je zelf aangepast instellingen kwijtraakt. En dat dus opnieuw moet instellen.

 

Als ik de klantenservice bel, krijg ik de melding dat ik door jullie ben gebeld en wordt de verbinding weer verbroken? Ik zie niet dat ik een telefoontje heb gemist….

Ik zie dat er gisteren een technische melding is aangemaakt. Van daaruit wordt je dan gebeld. Waarschijnlijk ziet ons telefoonsysteem dat die melding er is en verbreekt dan de verbinding omdat er dan nog contact met je wordt opgenomen. 

 

Fijn te lezen dat de interface nu wel weer goed werkt na de reset. Blijft over de trage wifi, en het af toe wegvallen. Dit zien we wel wat vaker sinds de laatste update van de Box 12. We hebben dit inmiddels intern gemeld. Ik hoop daar in de loop van volgende week dan op terug te kunnen komen. Betekent dat ik in de tussentijd even geen andere suggesties voor je heb dan wat je al doet. De wifi op de telefoon even uit en weer aanzetten als deze op een verder wifipunt blijft hangen.

 

Reputatie 1

@Erik_

Goedemorgen Erik. De wifi-problemen waren dit weekend echt extreem. Als zelfs Spotify steeds hapert op een wifi-verbinding, dan is het wel echt beroerd. Wifi uit- en aanzetten om met het juiste wifi-punt te worden verbonden helpt onvoldoende. De wifi is domweg instabiel.
Mijn wifi-camera's vallen iedere dag meerdere keren uit. Soms voor een paar seconden, maar soms ook minuten lang.

Is er al meer duidelijkheid over wanneer de oplossing beschikbaar komt? Ik overweeg om mijn router en wifi-punten te vervangen voor een eigen oplossing, maar dat is wel een hele investering voor het vervangen van iets wat altijd heeft gewerkt en door een software-update om zeep is geholpen..

Reputatie 7

Hoi Henry, er is geen structureel probleem met de huidige software van de Box 12 die dit veroorzaakt. Er wordt natuurlijk wel altijd doorgewerkt aan verdere optimalisatie. Maar voor de problemen die jij ervaart is niet van ons een uit een hapklare oplossing te geven. In het algemeen is het nogmaals doorlopen van de Wifi Manager iets wat ik kan aanraden. 

Wat verder een (deel) van het probleem kan zijn is dat de mesh en je apparaten samen schakelen tussen 2,4 en 5GHz frequenties. Waardoor sommige misschien terecht komen op een frequentie waar ze niet (goed) mee overweg kunnen. Normaliter zou het zo moeten zijn dat als een apparaat niet met 5GHz overweg (want dat is het meestal) hij ook op de 2,4 blijft. Maar dit gaat ook niet altijd goed. 

Sinds de meest recente update hebben de Box 12 en de Experia Wifi de mogelijkheid tot Extrawifi. Dit is een tweede wifinetwerk dat je kunt instellen. En op dit aparte netwerk kun je de beide frequenties een aparte naam geven, of zelfs een van de twee uitzetten. Wat je zou kunnen doen is deze Extrawifi gebruiken voor een deel van je apparaten. Bijvoorbeeld je camera's. Ervaring leert me dat die vaker alleen op 2,4GHz kunnen. Je zou dan op de Extrawifi de 5 GHZ kunnen uitzetten. Waardoor de camera's niet meer kunnen schakelen en actief zouden moeten blijven.

Reputatie 1

Ik merk dat ik het antwoord erg lastig vind. Voor de software update heb ik NOOIT problemen gehad met de wifi en nu haperen de telefoons van de kinderen als ze filmpjes willen kijken, wordt de muziek onderbroken die ik via Spotify luister, worden videogesprekken met klanten onderbroken en ineens lukt het de telefoons niet meer om automatisch verbinding te maken met het sterkste wifi-punt in dit huis.

Andere momenten draait alles als een zonnetje en heb ik op alle apparaten die ik kan checken 200Mbit download en meer dan 200Mbit Upload om dan ineens naar bijvoorbeeld 5Mbit download te gaan.

Het is dan heel bijzonder om te stellen dat er “geen structureel probleem” is met de software.

Hoe dan ook; KPN heeft mij de afgelopen jaren positief verrast en ik had alleen nog maar lof voor jullie diensten. De situatie die nu is ontstaan is voor mij, mijn gezin en bedrijf niet werkbaar en als er voor dat “niet-structureel probleem” geen oplossing komt, dan moet ik wel op zoek naar een andere oplossing / ander provider.

Nog één vraag: Moeten we misschien concluderen dat de bekabelde wifi-punten eigenlijk niet meer goed werken met de nieuwe software?

Ik zal jouw suggestie nog verkennen en kijken of ik er 2 netwerken van maken, maar ik ben bang dat dat voor mij niet eens een optie is, omdat ik apparaten in mijn woning heb die alleen samenwerken als ze op hetzelfde wifi-netwerk zitten (Home Automation).

p.s. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem? Wellicht kunnen anderen met vergelijkbare problemen ook reageren op deze post?

Reputatie 7

Ik begrijp wat je bedoelt, Henry. Voor mijn part: ik bedoel niet te bagatelliseren wat jij ervaart. Het is geen structureel probleem in de zin dat bij het overgrote deel van de klanten het prima gaat. Laat onverlet dat jij wel een probleem ervaart. Het is er alleen niet een waar ik firmwarematig een oplossing voor verwacht.

Zou je eens een overzicht kunnen geven van wat je aan apparaten in huis hebt? Je noemt ook home automation. Beetje afhankelijk van wat voor soort apparaten dit zijn zou je die op de Extrawifi kunnen instellen. Vooral als de home automation apparaten niet van plek veranderen én je ze niet (heel) vaak actief hoeft te besturen. 

Reputatie 1

Ik zou nog graag weten of het met de Wifi-experia-punten te maken heeft (de bekabelde versie) en of de nieuwere wifi-punten zonder kabel-aansluiting beter zou kunnen werken.

Ik merk nu bijvoorbeeld dat mijn telefoon verbinding maakt met een wifi-experia-punt in een andere ruimte (15 meter verwijderd van waar ik zit) en daarmee met 2.4Ghz, terwijl ik 1 meter naast een andere wifi-experia-punt zit, waar hij normaal op de 5.0Ghz band verbind.
Ditzelfde geldt voor mijn Stereo-installatie met Spotify Connect. 

Ook als ik Wifi uit- en weer inschakel, blijft hij verbinding maken met het andere wifi-punt.

Als ik de laptop op wifi verbinding laat maken (staat op dezelfde plek als waar mijn telefoon, de stereo-installatie en de Google Hub is), maakt deze wel verbinding met het wifi-punt wat 1 meter van hem verwijderd is. Dus ook mijn Google Home Hub maakt netjes verbinding met het punt wat 1 meter van hem verwijderd is.

Blijft een vreemde puzzel; Ik kan de logica niet achterhalen…..

 

Reputatie 1

 

Ik merk nu bijvoorbeeld dat mijn telefoon verbinding maakt met een wifi-experia-punt in een andere ruimte (15 meter verwijderd van waar ik zit) en daarmee met 2.4Ghz, terwijl ik 1 meter naast een andere wifi-experia-punt zit, waar hij normaal op de 5.0Ghz band verbind.
Ditzelfde geldt voor mijn Stereo-installatie met Spotify Connect. 

Als ik het wifi-punt reset (1 meter verwijderd), en het andere wifi-punt (15 meter verwijderd) uitzet, dan ineens maakt de stereo-installatie wél verbinding met het wifi-punt wat het dichtste bij is en blijft dat ook zo, als ik het andere wifi-punt weer aanzet. 

Blijft toch een beetje vreemd….

Ik ga wel eens kijken naar dat “extra wifi”. Staat er ergens een uitleg van hoe dat precies werkt?

Reputatie 7

Ik zou nog graag weten of het met de Wifi-experia-punten te maken heeft (de bekabelde versie) en of de nieuwere wifi-punten zonder kabel-aansluiting beter zou kunnen werken.

 

Maakt in de praktijk niet heel veel uit, @Henry1969. Belangrijkste verschil, wat je zelf ook al noemde, is dat de SuperWifi punten niet bekabeld aangesloten hoeven te worden op de Box 12. Dit is handig omdat je ze dan makkelijker door je huis kunt spreiden. Je moet er daarbij dan echter wel goed op letten dat ze elkaar goed kunnen bereikend zodat ze via wifi het signaal naar elkaar kunnen doorgeven. Bij bekabeld aangesloten punten heb je dat niet, omdat die dan via de kabel het signaal binnenkrijgen. Je bent dan alleen gelimiteerd door de lengte van je kabel. 

 

Ik merk nu bijvoorbeeld dat mijn telefoon verbinding maakt met een wifi-experia-punt in een andere ruimte (15 meter verwijderd van waar ik zit) en daarmee met 2.4Ghz, terwijl ik 1 meter naast een andere wifi-experia-punt zit, waar hij normaal op de 5.0Ghz band verbind.
Ditzelfde geldt voor mijn Stereo-installatie met Spotify Connect. 

Dit is iets wat wel vaker voorkomt. En ook iets waar we niet in alle gevallen echt wat aan kunnen doen. 

Een stukje achtergrond over hoe de Experia Wifi (en ook de SuperWifi punten) omgaan met het bepalen van welk apparaat waarmee verbonden wordt:

In het algemeen, hoe dit werkt is dat een verbonden apparaat eerst door het roaming- en bandsteeringproces ingedeeld moet worden in een classificatie gebaseerd op bepaalde eigenschappen. Dit zijn de eigenschappen die het apparaat communiceert naar het access point (de Experia Wifi in dit geval). Aan de hand daarvan past het access point verschillende methodes van sturing toe. 

Nu zijn er een heleboel apparaten, met allemaal andere interfacemogelijkheden, drivers, overige software, etc... Al deze dingen bepalen waar een apparaat toe in staat is, en wat het apparaat communiceert naar het access point. 

Hierdoor kan het dus zijn dat het ene apparaat op een andere manier gestuurd wordt dan een andere. En ook heeft het apparaat zelf nog wat in de melk te brokkelen.

Op het moment dat een apparaat voor het eerst (weer) verbinding maakt met de wifi begint dat classificatieproces opnieuw. Hierbij kan het dan zijn dat het apparaat in eerste instantie verbindt met 2,4 GHz. Dit is een keuze van het apparaat zelf, vaak gebaseerd op het feit dat 2,4 GHz wat meer universeel is dan 5 GHz. Echter, geef op zo'n moment je apparaat wat tijd om de algoritmes hun werk te laten doen. Over het algemeen zal hij dan na een tijdje alsnog overspringen naar 5 GHz. Alternatief kan het helpen om de wifi op je apparaat even uit en weer aan te zetten.

Verder kunnen roaming processen ook ontsporen als er geen beveiliging op zit. Je wilt niet hebben dat je apparaat constant heen en weer hopt tussen 2,4 en 5 GHz en/of tussen verschillende access points. Daarom zitten er processen ingebakken om te tellen, en om te dempen waar nodig. Dit zorgt er dan voor dat een apparaat een poosje aan de zijlijn staat in afwachting van sturing vanuit het access point. Dit wil niet zeggen dat het apparaat op dat moment geen wifi heeft, alleen dat de keus daarin op dat moment vanuit het apparaat komt en niet vanuit het access point.
Ook zijn er apparaten die wel sturingscommando's vanuit het access point accepteren maar ze in de praktijk niet uitvoeren. Dit alles zorgt er dus voor dat er dus gedrag kan voorkomen dat onlogisch is of lijkt.

 

Op deze manier kan het dus voorkomen dat een van je apparaten verbindt met een Experia Wifi die verder weg staat. Wat kan helpen, en wat je ook gedaan hebt, is dan de Experia Wifi eens resetten (of herstarten) en ze dan een voor een weer aanzetten.

Reputatie 1

@Erik_ 

Goedemorgen Erik,

Inmiddels heb ik het extra-wifi geactiveerd en alle apparaten binnen mijn Homeautomation volledig op 2.4 Ghz gezet. Het heeft niet mogen helpen; Ook nu verliezen bijvoorbeeld de deurbellen gemiddeld 3x per dag de verbinding met de wifi. Dit is voor de upgrade van het Experia-modem letterlijk nooit gebeurd.

Reputatie 7

Hmmm…. zou je kunnen aangeven merk en typenummers van wat je aan home automation hebt? Ik kan niet beloven dat we dit kunnen herstellen, maar dan gaan we nog even verder spitten.

Reputatie 1

@Erik_ 

Goedemiddag Erik,

Het gaat hier eigenlijk om de meeste apparaten (bij sommige is het mij niet helder of ze wel of geen verbinding verliezen omdat ik dat niet altijd kan checken → Geen log).

Op onze telefoons blijft de wifi erg instabiel (zowel op Oneplus toestel, als Samsung toestellen en een Oppo).
De Ezviz DB1C deurbellen (2 stuks) verliezen gemiddeld 8 keer per dag hun verbinding met de wifi, maar ook een LG WK7 smartspeaker is regelmatig niet bruikbaar omdat er dan geen verbinding is met wifi.

De deurbellen en de speaker worden uiteraard niet verplaatst en hebben binnen 3 meter een Experia Wifi station tot hun beschikking. De deurbellen hebben zelfs de router binnen 3 meter in hun bereik.

Zou het een idee zijn om eens een monteur langs te sturen met kennis van zaken om eens te kijken wat er hier mis gaat?
Het “switchen” van de ene Experia wifi naar de andere is sowieso iets wat niet meer goed gaat. Om dit te bewerkstelligen moet je op het apparaat eerst de wifi uitzetten en dan weer aanzetten. Dit is met het instellen van “extra-wifi” niet veranderd. Dit heeft voor de software-update van de router feilloos gewerkt.

Ik heb nog even gekeken naar een andere router met andere wifi-punten, maar dat gaat me toch wel heel veel geld kosten en nogmaals; Het heeft altijd goed gewerkt, dus er moet met de hardware die ik nu heb toch een werkende situatie gecreëerd kunnen worden? 

Reputatie 7

Excuses voor de vertraging in antwoord, Henry. Dit is me even ontschoten. Ik wil dit morgen nog even verder navragen. Ik kom er z.s.m. bij je op terug.

Wat betreft monteur: Ik kan hier zelf niet een monteur voor plannen. Als je zelf de Wifi Manager doorloopt, dan kun je over het algemeen aan het einde daarvan wel een monteur inplannen. Wel is de kans daarbij aanwezig dat dit een betaalde monteur zal zijn.

 

Reputatie 1

@Erik_ 

Goedemiddag Erik,

Ik heb inmiddels een oudere router mogen ontvangen (De 10A-versie)

Gek genoeg zijn de Experia Wifi-punten ook nu onderdeel van de router (geïntegreerd) en niet meer “los”.

Ik bedoel daarmee dat je voorheen de Experia Wifi-punten niet kon zien in de router en de router zelf deed niet mee in dat wifi-netwerk.

De problemen die ik ervoer met de BOX 12 ervaar ik nu nog steeds met de BOX 10A. het lijkt er ook op dat ik ook met de “oude” BOX10A niet dezelfde situatie heb als voor de upgrade naar de nieuwe software.

Hoe kan ik terug naar de “oude” situatie? Is de BOX10A wellicht ook voorzien van nieuwe software, waardoor ik de oude situatie niet meer terug krijg?

Wellicht kan er telefonisch nog even contact met mij worden gezocht. Ik hoor het graag!

Reputatie 7

Klopt, sinds de vorige update is ook de V10A onderdeel van de mesh, @Henry1969.

Heb je naast het vervangen van de Box 12 verder nog iets gedaan in het netwerk? Zo nee, dan zou ik je voor de volledigheid willen vragen om de Experia Wifi ook nog eens opnieuw te installeren (loskoppelen, resetten, installatie opnieuw doen). Kijk het daarna nog even een dag aan en houd zoveel mogelijk bij wat er precies gebeurt aan wegvallen/traagheid. Met dan op welke apparaten, wanneer, wat er op dat moment gebeurt in je netwerk qua gebruik etc.. Dan hebben we zoveel mogelijk informatie om verder te kijken.

Reputatie 1

Ik krijg vandaag een Experia Box 10. Deze heeft de nieuwe MESH technology niet. Ik hoop dat dit de oplossing is. Ik laat het hier weten.

Reputatie 1

@Erik_

Goedemorgen Erik,

Zoals al eerder geschreven, ervoer ik dezelfde problemen met de Experia Box 10A. Deze was ook voorzien van de nieuwe software met MESH.

Ik heb nu de Experia Box 10 een paar dagen draaien. Dit draait gelukkig als een zonnetje.
Alles werkt weer zoals voordat de BOX12 werd voorzien van nieuwe software.
De Experia-wifi punten moeten weer benaderd worden via de punten zelf. Hiermee is duidelijk dat de nieuwe software op deze router nog niet is geïnstalleerd.

De problemen die nu zijn verholpen:

- Er zijn geen apparaten meer die meerdere keren per dag de verbinding verliezen met het wifi-netwerk.

- Als ik van de ene ruimte naar de andere loop neemt het het dichtstbijzijnde wifi-experia punt de verbinding meteen over en hou je dus een goede verbinding.


Volgens mij kunnen we nu wel constateren dat er wel degelijk een probleem is ten aanzien van de combinatie van de nieuwe software (MESH?) en de zwarte Experia Wifi punten (de bekabelde versie). Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

Ik lees op internet veel berichten dat klanten overstappen op een Fritzbox! modem en bijbehorende wifi-punten om hun wifi-problemen op te lossen. Wellicht hebben deze mensen nooit melding bij jullie gemaakt van de problemen die ze hebben met de apparatuur van KPN.

Mochten jullie onderzoek willen doen naar de problemen die ik heb ondervonden, dan werk ik daar graag aan mee. Ik heb een zeer uitgebreid netwerk, met 3 switches, 6 Experia-wifi punten, home-automation  en minimaal 26 apparaten verbonden via wifi.

Anderzijds denk ik dat deze situatie eenvoudig in een testomgeving na te bouwen is en de problemen die ik heb ervaren al snel zichtbaar zullen worden.

n.b. Door de nieuwe router heb ik wel een nieuw “probleem”; Ik kan maar 10 vaste ip-adressen toekennen aan apparaten, terwijl ik er eigenlijk meer nodig heb.

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Henry1969, dank voor je uitgebreide terugkoppeling! Heel fijn dat het nu als een zonnetje draait en dat de meeste problemen verholpen zijn. Erik is er momenteel even niet, maar we gaan jouw feedback zeker intern meenemen. Mochten we nog vragen hebben, laten we dit zeker weten. 

 

Voor wat betreft het toekennen van maar 10 vaste ip-adressen: wat krijg jij te zien na de 10e? We hebben hier een mooi artikel over het instellen van een vast IP op de V10, maar daar wordt niet gesproken over een maximum.

Reputatie 1

@Marcia_ 
Goedemiddag Marcia,

Dank voor de reactie. Hierbij een schermprint van wat er gebeurd als ik een 11e vast ip-adres op wil voeren op de Experia Box V10.

 

Reputatie 7

Het klopt inderdaad dat je maar tien kunt maken, @Henry1969, op de V10.

Goed punt wel van Marcia dat dit niet in het kennisbankartikel staat. Dit pas ik aan.