Skip to main content
Beantwoord

Trage wifi met Box 12 en Experia Wifi

  • 9 February 2022
  • 35 reacties
  • 1251 keer bekeken

Problemen na softwareupdate; Plaats hier een bericht na afstemming met Servicedek, welke contact heeft gehad met Erik;

 

Mijn situatie:

KPN BOX 12
5 Experia wifi punten (De zwarte vierkante, bekabeld aangesloten)
Tot software-upgrade een geniale verbinding met mijn maximale download-snelheid in alle ruimtes in mijn huis.

Na software-update

Wifi-verbindingen ineens naar rond de 10Mbps in plaats van ongeveer 200Mbps en soms helemaal geen wifi.
Bekabelde verbindingen gaan allemaal goed, al lijkt er soms een kleine (hele korte) hapering te zijn bij het openen van een internetpagina.

Wat heb ik daarna gedaan:

  1. KPN BOX 12 gereset zonder de Experia Wifi-punten aan het netwerk
  2. Alle instellingen gemaakt in de box; 15 Vaste ip-adressen, 3 port-forwarding-regels en de settings van de wifi, zoals deze voor de software-update stonden inclusief eigen SSID.
  3. Experia Wifi punten gereset en weer gekoppeld

Resultaat: Nog steeds erg langzaam en onbetrouwbare wifi (valt 4x uit bij het kijken van een film vanaf een interne server via wifi). Vlak daarna werkt wifi weer naar behoren, maar de ene keer een stuk trager dan de andere keer.

Vervolgens een paar dagen “gespeeld” met de wifi-instellingen, maar dit hielp uiteindelijk niets. Soms even snel wifi (maar die wisselingen waren er al), en zeker niet betrouwbaar.

Uitgevoerd 9 februari (gisteren):

  1. KPN BOX 12 gereset zonder de Experia Wifi-punten aan het netwerk
  2. Alle instellingen gemaakt in de box; 15 Vaste ip-adressen, 3 port-forwarding-regels. Settings van de wifi gelaten, zoals de BOX deze had ingesteld (wel eigen SSID ingesteld.
  3. Experia Wifi punten gereset en weer gekoppeld

Resultaat (rond 14:30 uur): Wifi lijkt nu goed; In alle ruimtes weer rond de 200Mbps. Daarna geen wifi concreet gebruikt, dus geen idee wat de status was van de wifi in de verdere middag.

's avonds wederom hele trage wifi en soms helemaal niet. De wifi speaker naast mijn bed heeft vannacht zo vaak geknipperd (betekend dat hij even geen verbinding heeft met de wifi) dat ik de speaker heb uitgezet.

Gisterenavond laat:
Ik wilde kijken in de KPN BOX 12 of ik nog gekke dingen zag, Na inloggen kreeg ik het volgende scherm:

Na inloggen op de KPN BOX 12 ziet het er zo uit

 

Waar ik ook op klik, er gebeurd niets en ik zie de Experia wifi-punten niet meer en ook niet of ik nog online ben.

Vervolgens de KPN BOX 12 uitgezet en na 10 seconden weer aangezet. Wederom het scherm zoals hierboven, waarbij geen enkele knop iets doet als je er op klikt.
Bekabeld werkt internet op dit moment prima en ook de wifi doet het op dit moment, maar zoals geschreven is deze al vaak uitgevallen, of erg traag geweest.

Vanochtend

Situatie ongewijzigd,

Ik merk als ik nu een Speedtest doe, dat het vaak laag begint (max 30 mbps) en dan langzaam omhoog loopt. Bij de oude software was het vanaf de eerste seconde rond de 200mpbs,

Hierbij nog een resultaat van een monitoring van het wifi-netwerk, Deze is uitgevoerd met een laptop welke 1 meter verwijderd is van een Experia Wifi punt.

Vervolg?

Wij hebben een bedrijf aan huis, welke erg afhankelijk is van internet. Ben van oorsprong een IT’er, maar kom er na ongeveer 10 uur tijd hierin steken niet uit en hoop op een spoedige oplossing.
Snelste oplossing lijkt mij terugrol naar de oude software en wachten op de verbeterde versie van de huidige software?

 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 1

@Erik_ 

Goedemorgen,

Na het nog een poosje te hebben aangezien, moet ik concluderen dat de wifi nog steeds op regelmatige basis (meerdere keren op een dag) erg slecht of niet beschikbaar is om vervolgens op een ander moment (op dezelfde plek) zeer snel te zijn. De V10 router heeft daarmee niet gezorgd voor een stabiele wifi.
Voordat ik overga tot het aanschaffen van eigen apparatuur, of een overstap te maken, zou ik toch graag zien dat er eens een ervaren techneut langs komt om mijn situatie te bekijken en te ontdekken of er een oplossing mogelijk is. Het is nog steeds onwerkbaar en ik heb het modem en de wifi-punten al meerdere keren gereset en anders ingesteld.

Mijn telefoonnummer staan in mijn gegevens.

Hartelijke groet,
Henry

 

Badge +19

Heel bijzonder dit. Ik heb de v10 met 4 bekabelde experia wifi's al een jaar of drie probleemloos werken. Die combinatie is prima maar waarom het dan bij jou mis gaat is een groot raadsel. Ik ga toch stiekem er van uit dat er iets in jouw netwerk is wat problemen geeft. 

Reputatie 1

@Joep1965 En heb je dan enig idee wat dat zou kunnen zijn? Ik ben er nu al zo lang mee bezig en heb werkelijk alles geprobeerd.

Badge +19

Wat heb je zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur?

Reputatie 1

@Joep1965 

Een Cisco switch, 6 bekabelde KPN-wifi-punten (de zwarte uitvoering) en verder mobiele telefoons, Smart-tv, 2 Decoders van KPN, 4 pc's, een Homey Pro (Home automation), Deurbel van Ezviz en diverse Home automation schakelaars en sensoren.

Badge +19

Ondersteunt de switch igmp snooping? 6 versterkers?? Woon je in een kasteel??? Geen zonnepanelen?

Beschrijft ook exact mijn probleem,

Nu de wifi versterkers uitgezet ( vierkante zwarte experia) 
Met de versterkers aan haal ik nog maar 10 - 15 mbps 

zit nu maar via mijn telefoon als hotspot verbonden

versterkers eruit voor een par dagen zodat kpn ze oook niet meer uitlees en dan kijken of de nieuwe draadloze verstekers wel werken.

Lijkt er wel heel veel op dat het inderdaad een software dingetjes is waardoor de oude vierkant niet lekker meer werken met de nieuwe software op de box

Reputatie 1

Ik heb de afgelopen tijd relatief goed kunnen draaien met de beschreven configuratie door 2 wifi-versterkers te vervangen en 1 wifi versterker minder te gebruiken, dus een enigsinds stabiele omgeving is nog wel te maken.

Zelf heb ik sinds een week de Fritz!box 4060 aangeschaft in combinatie met twee Fritz!box 1200AX repeaters en dat is echt een verademing. Echt geniale wifi in mijn hele huis.

Een behoorlijke investering, maar als je het geld er voor hebt, zeker de moeite waard!

Reputatie 1

@Joep1965 Ik ben nog wel benieuwd wat “igmp snooping” op mijn switch voor verschil zou kunnen maken. Kun je dat uitleggen?

Reputatie 7

@Henry1969, als je TV van ons afneemt, dan is een switch gebruiken met IGMP snooping erop en actief belangrijk. Ook als het een switch is die niet rechtstreeks met een tv ontvanger verbonden is.. Zie: