Skip to main content

Slechte wifi/service.

Inmiddels al ruim 10 jaar klant bij KPN. Internet, wifi en draadloze televisie werkten altijd prima.
 

In najaar 2020 werd bij ons glasvezel aangelegd en aangesloten op de woning. Sinds dit is aangesloten was opeens de verbinding van de televisie erg slecht (1 tv draadloos op 2 meter van de modem en de andere tv draadloos op de 1e verdieping). Ik maak al jaren gebruik van de destijds door KPN geleverde draadloze verbindingset, MT 2360, waarvan ik er 3 heb. Op de site van KPN is informatie terug te vinden van de 3 nieuwste types, echter is mijne al van voor 2014 en daarmee wel wat verouderd. Ik heb toen gebeld met KPN, ze kunnen niet met zekerheid zeggen of de slechte TV verbinding sinds de aansluiting van glasvezel  door de MT 2360 verbindingset komt maar adviseren mij  om de nieuwste set aan te schaffen voor 115,-
Dit verbaasd mij  wel, want ik ben van mening dat KPN mij als klant de juiste apparatuur levert en als deze verouderd is dat deze vervangen wordt.
Ik heb het opgelost door de TV’s bekabeld aan te sluiten, iets minder mooi maar wel veel goedkoper.

 

Eind mei 2021 reageer ik op de aanbieding voor sneller internet ( 200MB) de eerste 3 maanden gratis en daarna 8,99 per maand met de optie om dit ook weer terug te zetten.
Tot mijn verbazing krijg ik een nieuwe modem, de V12, en moet ik mijn oude modem terugsturen, de V9.
Aan mijn oude modem had ik een wifiversterker van KPN gekoppeld (via kabel ) zodat we ook boven goede wifi hebben. Bij installatie van de V12 wordt aangegeven dat deze wifiversterker niet bij de V12 past maar dat de V12 zo sterk is dat dat ook niet nodig. Na installatie bleek echter dat de betonnen vloeren van onze “gewone” eengezinswoning uit 1983 dit toch tegen houdt. Toen al gebeld met KPN en hierbij uiteindelijk gekozen om dan ook voor de playstation en latop’s een kabel naar boven te trekken. Andere optie was om zelf de wifiversterkers aan te schaffen van 149,-
Ook hierbij kreeg ik weer een apart gevoel bij. Want alles was goed totdat ik de nieuwe modem kreeg en dan zou ik nu kosten moeten maken voor de wifi omdat ik had gekozen voor 3 maanden gratis sneller internet.

 

Na een maand merken we toch, en dan vooral de kinderen op hun mobiel als ze daar op netflix of youtube gaan, dat de wifi erg  slecht is. De wifimanager gaf gisteren op zolder een waarde aan van 0,1MB en op de 1e verdieping 8 MB. Vandaag weer gebeld en daarbij kreeg ik te horen dat hij niks voor me kan doen. Hij geeft aan dat hij geen goeie meting kan doen omdat er “niet KPN-apparatuur zou zijn aangesloten, ik heb aangegeven dat ik geen idee heb wat dat dan zou moeten zijn behalve de laptop, playstation of een blokje om de kabel te verlengen.
Daarna gaf hij aan om te wachten tot maandag want dan gaat de nieuwe wifimanager live en die zou nog beter zijn en daarnaast gaan dan de kosten van de wifiversterkers sterk naar beneden…..dan 30 euro ipv 150.

Medewerker kon nu niks voor me doen en ik wacht dan maar tot maandag en ga dan wel weer opnieuw kijken of er iets te verbeteren is.
Wel erg vreemd vind ik het dat nu in 1 jaar tijd 2 keer iets wordt gewijzigd door KPN ( eerst de aansluiting van glasvezel in de straat en daarna een nieuwe modem) en dat als oplossing voor de problemen die daarbij komen een oplossing wordt geboden waarbij ik apparatuur aan moet schaffen zonder dat ik dan zeker weet dat het probleem daarmee is verholpen.
Daarnaast vreemd dat de wifiversterkers vandaag nog voor 150 euro op de site staan maar dat die vanaf aanstaande maandag verlaagd worden naar 30 euro.

 

Iemand ervaring of een idee om de wifi te verbeteren, of toch maar wachten tot maandag?

@Vincent de Vries "een blokje om de kabel te verlengen"

Ben benieuwd hoe dat er uit ziet……..?

"Daarna gaf hij aan om te wachten tot maandag want dan gaat de nieuwe wifimanager live en die zou nog beter zijn en daarnaast gaan dan de kosten van de wifiversterkers sterk naar beneden…..dan 30 euro ipv 150."

Iemand hier van @KPN die dit kan bevestigen ?


Het blokje is een splitter. :-)

 

https://www.bol.com/nl/p/rj45-splitter-1-naar-2-netwerk-adapter-lan-splitter-ethernet-netwerk-kabel-connector-adapter-zwart/9200000119890304?referrer=socialshare_pdp_androidapp


@Vincent de Vries U heeft ook de reviews gelezen over die splitter ? Als u die er tussenuit haalt en nog eens de wifi controleert met de wifi manager, hoe is het dan ?


thnx.

ook geprobeerd. dan lijkt t af en toe iets beter. dan kom ik op zolder af en toe op 14mb en op de 1e verdieping op 28mb.

Moet er wel bijzeggen dat ik op zolder ook vaak de melding krijg dat er geen bereik is...dus dan eerst nar benden lopen totdat ik de test kan uitvoeren, daarna loop ik naar boven en druk ik op test.


Dit is afval. Werkt alleen als je de beide aangesloten apparaten niet tegelijk gebruikt worden. En ook echt niet ingeschakeld zijn.

Gebruik in de plaats daarvan een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

 


Klopt. ik heb er maar 1 apparaat op aangesloten.  het is dan of de laptop of de playstation. als beide zijn aangesloten is t bagger.

 

Dit is beter dan niks. 

Als ik alles loskoppelen en alleen de WiFi gebruik kom ik op de 1e verdieping op een goede WiFi, echter op zolder blijft dit slecht...3 tot 7 mb.

Im heb e aan gedacht of een switch aan te schaffen of een WiFi versterker. Maar zoals in mijn bericht al staat, alles wa as goed met de oude modem en de daar aan gekoppelde wifiversterker van KPN. Ik vind het dan bizar dat ik kosten moet maken omdat KPN mij een modem stuurt die niet werkt met de wifiversterker die ik al heb.

Het enige waar ik op in ben gegaan is snellere WiFi, 3 maanden gratis.

 

Deze slltter is een goedkope oplossing voor bedraad internet op zolder. Ik heb ook al gedacht aan nieuwe langere kabels...maar dan geldt hetzelfde, datik kosten maak voor iets wat goed was


Inmiddels nogmaals met alles bezig geweest en losgemaakt en opnieuw gekoppeld.

daarbij ook de media converteren (ZXHN F3100)  losgeklopt en die kan ik nu niet meer terugblikken.

 

net gebeld met KPN en advies is om dat op t forum te plaatsen over rhoe dat teruggezet kan worden....en als dat niet lukt dan een monteur laten komen...die maandag beschikbaar is


Handig zo'n forum. Even zoeken en binnen 1 minuut zit het kastje er weer op.

goeie tip van KPN!!


Dat ding kan er maar op één manier op en als dat niet wilt dan is het toch raadzaam om een monteur onder de arm te nemen, dat is een stuk goedkoper dan het zelf blijven proberen in de hoop dat het eens gaat passen. Als je de FTU sloopt dan kost het namelijk veel meer om dit te laten maken. Ze gaan soms inderdaad wat stroef en als je die handigheid mist dan gaat het geheid kapot. Het enige wat je kan proberen is kijken of het blauwe klepje op de onderkant van de FTU dicht zit, als dat zo is dan zou de NT er zo op moeten schuiven. Werkt dat niet dan zou je eens kunnen proberen het klepje voorzichtig open te maken en het dan nog eens proberen. Ik heb namelijk ook wel eens dat dat klepje niet helemaal lekker gaat en ik het ‘palletje’ in de NT wegsnijdt om hem alsnog te laten passen.

 

Omdat dit iets is wat zelf gedaan is acht ik de kans groot dat er kosten aan het monteursbezoek verbonden zitten, voordeel is wel dat je deze monteur gelijk kunt laten kijken naar de wifi-problemen. De voorrijkosten van een monteur zijn 60 euro.

 

Even terugkomend op de oude wifiversterker (ik noem hem voor het gemak even de broodrooster want zo vind ik hem eruit zien 😅). Die kan prima met de Box12 samenwerken maar ideaal is het niet. Ik zie ergens ook staan ‘gratis sneller wifi’ maar dat is niet wat de 200Mbps-upgrade doet. Je krijgt sneller internet binnen op het modem, slechte wifi wordt daar niet perse beter van. Je zou de broodrooster eens bekabeld aan kunnen sluiten op een van de kabels die naar boven liggen. Die kan tevens als switch dienen. 


Dankjewel NHendriks.

Het was inderdaad het blauwe klepje wat even opengeschoven moest worden en daarna kon het maar op 1 manier en werkte alles gelijk weer prima.

Wat betreft het “Broodrooster” deze heb ik nu weer ingeschakeld en gebruik ik nu als switch. Dit werkt inderdaad beter dan de splitter ( alhoewel ik destijds op aanraden deze juist had afgekoppeld).
De wifi is nu ook iets beter boven. Of dat door de versterker komt of dat deze nu alleen als switch werkt  moet ik nog even controleren.
Als straks iedereen weer thuis is en alles aan staat kan ik pas echt checken of het helemaal naar wens is.


Thnx voor de uitleg mbt sneller internet. Ik begrijp dat de wifi daardoor niet sneller gaat werken, echter  doordat ik de versterker niet meer kon gebruiken (dat was gezegd en stond ook in de instructie) schoot ik er per saldo weinig mee op  omdat ik van "redelijk internet in de hele woning” naar “super internet op de BG en belabberde internet op de 1e en 2e verdieping” ging.