Skip to main content

trekken jullie bij een aansluiting ook kabels van het modem in de meterkast naar de kamer

Welkom op het forum.

Hangt van de situatie af. Is het een DSL of FttH aansluiting in de meterkast? Indien FttH zal er ook een stopcontact voor moeten zijn.

Een monteur boort geen gaten, dat mag ie niet. Ook mag ie niet de kruipruimte in.

Ik denk dat @HHendriks of @Laurens A je het best verder uitleg kan geven. Dat zijn kpn monteurs die hier op eigen titel actief zijn.


Welkom op het forum.

Hangt van de situatie af. Is het een DSL of FttH aansluiting in de meterkast? Indien FttH zal er ook een stopcontact voor moeten zijn.

Een monteur boort geen gaten, dat mag ie niet. Ook mag ie niet de kruipruimte in.

Ik denk dat @HHendriks of @Laurens A je het best verder uitleg kan geven. Dat zijn kpn monteurs die hier op eigen titel actief zijn.

Wij mogen zeker wel boren en de kruipruimte in 😉

 

De monteur zal indien de mogelijkheid bestaat zeker een kabel kunnen trekken, als er een gat geboord moet worden dan kan deze dat ook doen, echter is dit op eigen risico. De monteur gaat zorgvuldig te werk maar er bestaat altijd een risico dat er iets geraakt wordt en dat risico draagt KPN niet. De monteur zal zelf ook altijd oordelen of deze boort of niet.

Kruipruimtes zijn wel aan wat regels ondervonden, zo moet deze vrij toegankelijk zijn, moet de bodem zichtbaar zijn en mag hier geen water in staan. De monteur mag tot 2 meter de kruipruimte in als de klant de wacht houdt bij het luik, anders zal er een tweede monteur bij moeten komen. De monteur voert altijd een risico analyse uit en deze mag weigeren de kruipruimte te betreden.


Een monteur boort geen gaten, dat mag ie niet. Ook mag ie niet de kruipruimte in.

Dit lees ik de laatste tijd wel vaker hier, en daar verbaas ik mij over.

We hebben niet voor niets een dikke klopboormachine ons met flink lange hout en steen/betonboren.

We boren wel degelijk. Uiteraard op risico en in overleg met de klant.

 

Kruipruimtes mogen we ook in. Uiteraard alleen als het veilig kan, en als je echt onder de vloer moet, met 2 monteurs.

 

Dit alles valt wel onder meerwerk. Het is flink wat extra werk en moeite en zal dus niet onder gratis vallen.

 

trekken jullie bij een aansluiting ook kabels van het modem in de meterkast naar de kamer

 

Dus ja. We trekken ook kabels, Dit kan op meerdere manieren. Door loze leidingen, over de plint, onder de vloer, door de muur, langs het plafond (evt met kabelgootjes).

We kunnen van alles, en hebben veel bij ons.

Uiteraard moet het te doen zijn, veilig, en valt het onder meerwerk.


Uiteraard moet het te doen zijn, veilig, en valt het onder meerwerk.

Hier wil ik wel even op reageren want dit is ietwat kort door de bocht, als er een gat geboord moet worden om de eerste tv aan te kunnen sluiten is dit geen meerwerk, hetzelfde geldt voor de kruipruimte. Het is meerwerk als dit voor een extra kabel gedaan moet worden maar als dit voor een tv is waarvan de installatie gratis (eerste tv) of betaald (25 euro per extra ontvanger) is dan valt dit absoluut niet onder meerwerk.


Uiteraard moet het te doen zijn, veilig, en valt het onder meerwerk.

Hier wil ik wel even op reageren want dit is ietwat kort door de bocht, als er een gat geboord moet worden om de eerste tv aan te kunnen sluiten is dit geen meerwerk, hetzelfde geldt voor de kruipruimte. Het is meerwerk als dit voor een extra kabel gedaan moet worden maar als dit voor een tv is waarvan de installatie gratis (eerste tv) of betaald (25 euro per extra ontvanger) is dan valt dit absoluut niet onder meerwerk.

 

Ja dat is een eindeloze discussie. Het word vaak genoeg onder service kosteloos gedaan, omdat monteurs mensen zijn. Ik ben zelf ook vaak genoeg "te goed". Maar er is ook een grens in wat gratis is. Een eerste kabel is natuurlijk niet eindeloos gratis als hij onder de vloer moet en/of vast gespijkerd weggewerkt enz is. Dat zegt KPN ook niet. De eerste meters ja, maar hoe hij aangelegd word is wat anders. Maar wat ik zeg, die discussie komt nooit ten einde, juist omdat de monteurs mensen zijn.