Skip to main content

Glasvezelaansluitpunt  - check

Provider: KPN/T-Mobile - twijfel

Vraag nu of de KPN monteur een UTP kabel van het NT kastje in meterkast door de oud KPN telefoonleiding naar de woonkamer trekt om daar het modem aan te sluiten, an welke kosten hieraan verbonden zijn.

 

“heb trouwens vernomen van KPN Netwerk medewerkers die de aansluiting gelegd hebben dat de KPN in huis monteur dit allemaal netjes zal doen”

Hallo @Pattes, welkom op het KPN forum! Wat leuk dat je KPN overweegt.

Een KPN installatiemonteur zorgt ervoor dat jij internet (en televisie) krijgt. De installatiemonteur helpt je met de installatie van het modem, de wifi, 1 tv, 1 pc en 1 telefoon.

De monteur kan op jouw verzoek een UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer trekken. De monteur boort echter geen gaten in de muur. Een kabel door een loze leiding trekken kan dus wel. Maar een kabel door muur leggen niet.

Of dit extra kosten met zich mee brengt, is afhankelijk van de afstand tussen de meterkast en de woonkamer. Bij meer dan 15 meter kabel wordt er 4 euro per 5 meter extra in rekening gebracht. Meer over de meerkosten van monteurs en materiaalkosten lees je op onze website.


@Denise_ schrijft:

Een kabel door een loze leiding trekken kan dus wel. Maar een kabel door muur leggen niet.

Kijk, dat vind ik nou hartstikke stom!! En dit is nou pure ellende hier. Op last (ahum) van de woningbouw komt de aansluiting niet in de woonkamer, maar in de meterkast net buiten de woning. Een stopcontact zit daar niet en willen ze, vooralsnog, ook niet maken. Verder ligt er hier geen buis v.u. de meterkast naar (een plek) in de woonkamer: boren door muren en strips is dan de mogelijkheid. Weigert de woningbouw ook (vooralsnog). En KPN doet dat dus ook niet….

Ik dreig dus straks, medio april, met een nutteloze en waardeloze glas aansluiting te blijven zitten en overigens iedereen in de flat hier. Ca 2/3 van de bewoners heeft KPN of Budget. We moeten dan met 3 jaar, als de koperdraad uit gaat, dus '’dan maar'’ naar Ziggo:sob: .

Zie ook mijn topic.

 


 

 

De monteur kan op jouw verzoek een UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer trekken. De monteur boort echter geen gaten in de muur. Een kabel door een loze leiding trekken kan dus wel. Maar een kabel door muur leggen niet.

Of dit extra kosten met zich mee brengt, is afhankelijk van de afstand tussen de meterkast en de woonkamer. Bij meer dan 15 meter kabel wordt er 4 euro per 5 meter extra in rekening gebracht. Meer over de meerkosten van monteurs en materiaalkosten lees je op onze website.

Nu snap ik er niks meer van, Boort een monteur nu wel of niet, als ik hier zeg dat het niet gebeurt word ik daar op aangesproken dat een monteur dit nu wel doet en nu is het weer niet.

Dit niet om een welles nietes spelletje er van te maken, maar wat zijn nu de echte regels in de aanleg, wat doet een monteur nu gratis en wat gaat geld kosten, soms zeer onduidelijk.


 

Kijk, dat vind ik nou hartstikke stom!! En dit is nou pure ellende hier. Op last (ahum) van de woningbouw komt de aansluiting niet in de woonkamer, maar in de meterkast net buiten de woning. Een stopcontact zit daar niet en willen ze, vooralsnog, ook niet maken. Verder ligt er hier geen buis v.u. de meterkast naar (een plek) in de woonkamer: boren door muren en strips is dan de mogelijkheid. Weigert de woningbouw ook (vooralsnog). En KPN doet dat dus ook niet….

Ik dreig dus straks, medio april, met een nutteloze en waardeloze glas aansluiting te blijven zitten en overigens iedereen in de flat hier. Ca 2/3 van de bewoners heeft KPN of Budget. We moeten dan met 3 jaar, als de koperdraad uit gaat, dus '’dan maar'’ naar Ziggo:sob: .

 

 

 

Hier dus precies hetzelfde,glasvezel is bijna onmogelijk om aan te leggen in mijn huis.

Voorlopig houd ik koper wel,Al zit glas eraan te komen.Ziggo heb ik niet veel zin in daarna,Maar het is niet anders…

Voor dit soort gevallen vind ik dat koper gewoon aan moet blijven,Dat werkt prima hier en bijna niemand hier heeft klachten...


 

 

De monteur kan op jouw verzoek een UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer trekken. De monteur boort echter geen gaten in de muur. Een kabel door een loze leiding trekken kan dus wel. Maar een kabel door muur leggen niet.

Of dit extra kosten met zich mee brengt, is afhankelijk van de afstand tussen de meterkast en de woonkamer. Bij meer dan 15 meter kabel wordt er 4 euro per 5 meter extra in rekening gebracht. Meer over de meerkosten van monteurs en materiaalkosten lees je op onze website.

Nu snap ik er niks meer van, Boort een monteur nu wel of niet, als ik hier zeg dat het niet gebeurt word ik daar op aangesproken dat een monteur dit nu wel doet en nu is het weer niet.

Dit niet om een welles nietes spelletje er van te maken, maar wat zijn nu de echte regels in de aanleg, wat doet een monteur nu gratis en wat gaat geld kosten, soms zeer onduidelijk.

Dit zal per situatie en huis verschillen. Denk bijvoorbeeld aan dat een muur van alles kan betekenen, gips muurtje tot dragende gewapend beton muur, Dus de uiteindelijke beoordeling zullen we aan de monteurs moeten laten.

De regel zal zijn “niet boren” zodat daar geen rechten aan te ontlenen. Maar als een monteur het binnen zijn werkzaamheden ziet passen, de materialen in zijn bus heeft liggen (een kabel mag bijvoorbeeld nooit zonder buis/mantel door een muur gevoerd worden) en het een kwestie is van “ Kleine moeite, groot plezier”  vermoed ik dat een monteur gewoon een boor bij zich heeft in de bus. 

Theoretische regels zijn niet altijd zwart wit in de praktijk.

Een monteur ziet de situatie en kan daarop eventueel ook advies aan de bewoner geven, 


Een lastige situatie @PeterG! En ik snap dat het verwarrend is om verschillende dingen te horen, @Doornekamp33!

In de basis is het inderdaad zo dat KPN monteurs niet boren. Maar een monteur kan natuurlijk zelf besluiten om wel een gat te boren als hij mogelijkheden ziet, zoals @Vulpen ook aangeeft. Niet iedere monteur zal dit doen. En ze hoeven dit dus ook niet te doen.

Wil je dus dat de kabel door een muur gaat, dan kan je dit gat het beste zelf van tevoren boren. De monteur legt er dan met liefde een kabel doorheen.

In jouw geval, @PeterG, zal de woningbouw dus aan de slag moeten. :confused:


@Denise_

De woningbouw doet alsof de neus bloedt.

Ziggo brengen ze wel terug na een complete renovatie. De (nu nog) koperaansluiting is voor nieuwe bewoners geheel verdwenen, die '’dan maar'’ Ziggo nemen. Nu dus ook weer boycot van de KPN.

Jammer dat KPN niets doet of kan doen tegen dit soort praktijken.

Juist vanwege de bezwaren/problemen had Glaspoort de aansluiting (achterin) de huiskamer gepland. Tot nu heel tevreden met de woningbouw, maar nu zéér boos, geïrriteerd en teleurgesteld. Steeds maar weer dat blokkeren van KPN. Dat dat mag!