Skip to main content

Ik heb mijn laptop via wifi verbonden met een KPN versterker (de witte vierkante versie). Zodra ik de speedtest van KPN start dan valt het beeld van de tv op tilt. Zodra de speedtest stopt, dan heb ik weer normaal beeld. Ik ben verbonden via 5GHZ.

 

Iemand enig idee?

Wat is het resultaat van de speedtest?


Hoi @Jankees, klinkt alsof de speedtest op dat moment alle bandbreedte opeist. Dus ook die van de tv. Want alleen tijdens een speedtest ervaar je ergens problemen mee?


Nee @Bart_Z. De overige zaken werken prima. Toch vind ik dit vreemd. Ik heb Hussel200. Dan zou ik dergelijke haperingen niet moeten krijgen? 


Nee zou ik niet direct verwachten nee, maar als het echt alleen bij de speedtest is kan het niet anders dat het daardoor veroorzaakt wordt. 


Ik heb de vraag al eens eerder gesteld (vorig jaar) maar helaas er niet uitgekomen. 2e poging dus.
 

De tv ontvanger is verbonden met een wifi versterker (Arcadyan). Deze is vervolgens bedraad verbonden met de experia box. De laptop is via wifi verbonden met de versterker. Op moment dat ik bestanden  download naar de laptop of telefoon (bv bij een update IOS) die ook via wifi verbonden is met de versterker, valt het tv beeld stil. Na de download heb ik weer beeld. 

Ik heb de hustle200 dus voldoende bandbreedte zou je denken maar kan niet achterhalen waar het probleem zit. Vermoedelijk in de Arcadyan maar dat is mijn aanname. 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Heb je nog iets van externe apparatuur of dergelijke in het netwerk hangen? Een switch of acces point ofzo? Wellicht dat die getriggerd wordt als er wat gedownload wordt. 


Een NAS rechtstreeks aan de Expedia box. Het upload (draadloos) van de laptop naar NAS gaat ook niet want ook dan stilstaand beeld. 


Is de netwerkkabel tussen KPN WiFi "versterker" en Experia Box wellicht niet goed en kan hier maar 100Mbps door omdat één data ader geen contact maakt?


Dat is vreemd want itv zou voorrang moeten krijgen op internet, mits bekabeld aangesloten. (Vlan's)

Lijkt me dat die oude witte versterker hetgewoon door zou moeten geven. Zie je kans het te testen met de versterker ertussenuit?

 

 


Dat is vreemd want itv zou voorrang moeten krijgen op internet, mits bekabeld aangesloten. (Vlan's)

Op Internet wel, maar niet op het LAN, daar worden geen vlans gebruikt en kan er ook geen 802.1p priority tagging gebruikt worden.

Ik vermoed dan ook dat de verbinding tussen KPN WiFi "versterker" en de Experia Box maar 100Mbps is doordat één data ader die geen contact maakt. De speedtest of file transfer naar de NAS verbruikt dan de volledige bandbreedte op die verbinding en dan krijg je precies het fenomeen waar over gesproken wordt.


Goede tip van DennisA78. Ik zal dat eens proberen en tevens de kabel controleren. Zou die graag willen vervangen maar de kabel zit muurvast en krijg ik er helaas nier uit.


Zit het lipje van de kabel niet helemaal goed? Misschien kan je die met een klein schroevendraaiertje voorzichtig omlaag drukken en dan trekken?


Helaas zit het vast in de pvc pijp. Ooit samen met een coax door de pijp getrokken maar dat is geen succes helaas


Helaas zit het vast in de pvc pijp. Ooit samen met een coax door de pijp getrokken maar dat is geen succes helaas

Dan heb je waarschijnlijk ook heel wat kracht moeten zetten om die twee kabels door die PVC pijp te trekken. Ik ben dan ook bang dat daarbij één data-ader gebroken is en dat er daarmee dus nog maar 100Mbps door die kabel kan. Dan trek je die bandreedte dus volledig vol met een speedtest of filetransfer waarbij meer bandbreedte gevraagd wordt.

Met een kabeltester zoals deze zou je dat kunnen testen. Let op, je hebt hierbij nog wel een 9 volt E-Block batterij nodig.


Ik heb de kabel niet getrokken maar mag nu wel het probleem oplossen: dank voor de hulp. Ga de test eens doen.


Ik ben wel benieuwd of de kabel de boosdoener is. 


Ik heb zo’n tester ooit gekocht maar nu nog zien te vinden.


Inmiddels een test gedaan en nu gaan de lampjes keurig van 1 naar 8 in de juiste volgorde maar aan de andere kant wordt 4 en 5 overgeslagen en die lichten pas groen op als laatste. Een aansluiting klopt dus niet. Ga ik aanpassen. 
 

kan dit de problemen veroorzaken?


Inmiddels een test gedaan en nu gaan de lampjes keurig van 1 naar 8 in de juiste volgorde maar aan de andere kant wordt 4 en 5 overgeslagen en die lichten pas groen op als laatste. Een aansluiting klopt dus niet. Ga ik aanpassen. 
 

kan dit de problemen veroorzaken?

Zeer zeker.

Blijkbaar zijn de aders in de verkeerde volgorde geplaatst.


Top. Morgen even een nieuwe aansluiting maken. Dank allen voor het meedenken en de hulp. 


Inmiddels een nieuwe connector aan de kabel gemaakt en getest. Helemaal goed. En nu haal ik de download snelheid van 200 mbt en zonder storingen en haperend beeld… 

 

helemaal blij!!!!


Goed te lezen dat het verholpen is.