Skip to main content

Hallo Allemaal,

Toen de monteur het isra ging vervangen zag ik dat er twee lijnen zijn,Hij bevestigde dat ook.Nu lijkt het me dan dat er ook pairbonding mogelijk moet zijn,Maar waarom stond dat niet in fourstack?(toen het nog kon ong 2 maanden geleden).Voor de toekomst lijkt me pairbonding namelijk wel prettig aangezien hier voorlopig nog geen glas komt.Wel delta heb ik gehoord maar ik wil niet naar delta.

De lijnen moeten ook beide aan de hoofdkabel die naar de centrale loopt gelast zijn. Voor uw huis onder de grond dus. Dat is vaak niet het geval. Bij mij ook niet. Ik heb ook een isra punt met 2 poortjes en een kabel waar heel wat adertjes in zitten. Er zijn er echter maar 2 gelast.


Hallo @Nick83 ,

PSTN was volgens de klantenservice ook mogelijk(i.c.m internet op losse ader) dus moet die 2e wel aangesloten zijn toch?PSTN heb ik uiteindelijk maar niet genomen omdat dat duurder was dan via het modem.


Bedoel je soms linesharing of echt PSTN op het ene aderpaar en internet op het andere aderpaar?

 

Voor pairbonding zijn er een paar eisen, het moet bijvoorbeeld zo zijn dat beide aderparen ingelast moeten zijn zoals @Nick83 ook al aangaf. In veel wijken zie je dat er bijvoorbeeld één 50’er (hoofdkabel met 50 aderparen) door de wijk ligt waar alle woningen van afgetakt zijn met één ingelast aderpaar. Er bleven dan wat aderparen over als reserve op de 50’er voor als iemand een extra telefoonlijn nodig had bijvoorbeeld. Deze werd dan bijgelast. Op deze manier hoefde er niet bijvoorbeeld een volledige 100’er gelegd te worden wat de kosten erg drukte. Let wel, ik spreek nu over de PTT tijd. Wat de standaard werkwijze is geworden sinds de komst van xDSL weet ik eigenlijk niet.

Volgende eis is ook dat beide aderparen een gelijkwaardige capaciteit nodig hebben (dezelfde lengte). In een aantal gebieden zijn de hoofdkabels in een ring gelegd, het ene aderpaar liep dan in een hoofdkabel met de klok mee en het andere aderpaar tegen de klok in. Op die manier was het gemakkelijk om diensten te herstellen als er een kabel door ging. Omsteken in kabelverdeler en klaar. Het kan daardoor echter wel zo zijn dat aderpaar 1 maar 50 meter is en aderpaar 2 tegen de 200 om maar een voorbeeld te noemen. Door deze afwijkende capaciteit lopen de lijnen niet synchroon met elkaar. Hoe pairbonding exact in elkaar zit op OSI-model niveau is mij niet bekend. Ik weet wel dat door dat lengteverschil data niet juist of op de verkeerde volgorde aan kan komen. Bij diensten als tv en ander UDP-verkeer is het belangrijk dat dit wel goed gaat natuurlijk.

Volgende eis is dat je ook echt op VDSL of VVDSL moet zitten of moet kunnen krijgen. Bonded ADSL bestaat niet bij KPN omdat ADSL veelal hele grote afstanden betreft met een grotere kans dat de lijnen niet synchroon gaan lopen. Ook is een verbinding op een grotere afstand iets gevoeliger voor storingen omdat deze op veel meer plekken kan plaats vinden, als één lijn klappert dan kan dat de stabiliteit van de andere lijn ook verminderen.

Laatste eis is de koperkwaliteit. Als beide aderparen ingelast zijn maar ééntje is ooit defect gemeld en niet hersteld omdat het niet nodig was dan worden daar nu de vruchten van geplukt. Er wordt ook geen ondergronds-ploeg aangestuurd om een eventueel tweede aderpaar in te lassen. De kosten daarvoor zijn te hoog en het is geld dat liever in de aanleg van glasvezel gestoken wordt.

 

Als PSTN mogelijk is op een los aderpaar ten opzichte van de DSL-verbinding dan gok ik dat het een ring-netwerk betreft en dat pairbonding daarom niet mogelijk is.


Hallo @NHendriks ,

Ze bedoelen PSTN op een los aderpaar.Ook heb ik VVDSL2.

Misschien kan een moderator hier nog even naar kijken?

OSI zegt mij niks...

 


Ik dacht eigenlijk dat er helemaal geen nieuwe pstn abonnementen meer afgesloten werden...


Ik dacht eigenlijk dat er helemaal geen nieuwe pstn abonnementen meer afgesloten werden...

het is al een tijdje geleden:)


Hi @klantuitvelp, @NHendriks is een KPN monteur en weet álles van de achterliggende techniek, in tegenstelling tot wij moderators en andere klantenservice medewerkers :wink: Wij zien wat er technisch mogelijk is en niet meer dan dat. Als er geen pairbonding beschikbaar is, hebben we daar geen verdere informatie over beschikbaar. Ik ben dus erg blij dat @NHendriks hier nu uitgebreid uitleg over heeft gegeven, zodat we nu iets meer achtergrondinformatie tot onze beschikking hebben :slight_smile:

 


Hallo @Maja_ ,

Hmm,apart.

Vorig jaar stond hier trouwens nog 107 en 33 mbps.

Waarom is dat nu anders?Lijkt net alsof er iets niet helemaal klopt met de werkelijkheid.


Het zal wel kloppen met de werkelijkheid @klantuitvelp :slight_smile:

Het gebeurt vaker dat de verwachte maximale snelheid omlaag wordt bijgesteld, dit kan meerdere oorzaken hebben bijvoorbeeld instabiliteit op de lijn waardoor er geswitcht wordt naar een lager snelheidsprofiel om de stabiliteit terug te laten keren. Wat bij jouw specifieke lijn de oorzaak is, hebben wij hier helaas ook niet inzichtelijk.


Hallo @Maja_ ,

Klopt inderdaad wel:

Dit geeft het modem aan.

Verder heb ik nooit een onstabiele lijn gehad.Maar het zij zo.


@klantuitvelp en @NHendriks 

Heeft iemand al bedacht dat er een verschil kan zijn tussen 2 lijnen en 2 aderparen?

 

Het zou mij niet verbazen als hier daadwerkelijk twee lijnen naar binnen gaan. Twee lijnen vormen samen geen pairbonding. Dat zou DSL stapelen zijn en dat is iets wat al jaren niet meer gedaan wordt.


@klantuitvelp en @NHendriks 

Heeft iemand al bedacht dat er een verschil kan zijn tussen 2 lijnen en 2 aderparen?

 

Het zou mij niet verbazen als hier daadwerkelijk twee lijnen naar binnen gaan. Twee lijnen vormen samen geen pairbonding. Dat zou DSL stapelen zijn en dat is iets wat al jaren niet meer gedaan wordt.

Ik had al wel benoemd dat de invoer mogelijk in een ring gelegd was inderdaad. Hoe jij het beschrijft is mij niet helemaal duidelijk. Zou je het verschil voor mij kunnen toelichten? :) 

Of bedoel je daadwerkelijk twee invoerkabels?


Het is toch de bedoeling dat het dan aangesloten wordt via een PTSN/ISDN splitter
        

                          Modem
ISRA > Splitter<
                          Telefoon


Zoals onderstaand is beschreven

Hallo @Nick83 ,

PSTN was volgens de klantenservice ook mogelijk(i.c.m internet op losse ader) dus moet die 2e wel aangesloten zijn toch?PSTN heb ik uiteindelijk maar niet genomen omdat dat duurder was dan via het modem.

 


Het is toch de bedoeling dat het dan aangesloten wordt via een PTSN/ISDN splitter
        

                          Modem
ISRA > Splitter<
                          Telefoon

Dan krijg je linesharing waarmee telefonie en DSL over éénzelfde aderpaar gestuurd wordt. Zoals ik het las was dat niet aan de orde.


Hallo @Pauwerful ,

Nee,geen linesharing.

Dat werd toen niet meer geleverd.

Echt op de ene isra aansluiting pstn en op de andere DSL.

De telefonie was opeens heel duur maar toen bleek dat kpn een fout had gemaakt (dubbele prijs).Dus toen overwoog ik pstn.Maar uiteindelijk was dat nog duurder en door een aardige man aan de telefoon was Voip gewoon weer de normale prijs:)

 


Maar ik heb dus nooit ervaren of de 2e ader wel werkt.Ik heb ooit wel pstn gehad(2007 tm 2014) met een SX551 modem in linesharing mode maar die werd destijds vervangen voor een v8 met Voip als ik het goed heb.


Hallo @Maja_ ,

Klopt inderdaad wel:

Dit geeft het modem aan.

Verder heb ik nooit een onstabiele lijn gehad.Maar het zij zo.

Maar @klantuitvelp ik zie dat je VDSL hebt, en wat de anderen al zeggen is BVDSL niet mogelijk. Gelukkig heb je geen ADSL2+, dan had je nog minder gehad. 😉


Maar de snelheid is niet overweldigend:)


Dat komt omdat de V8 ‘slechts’ Wifi 4 ondersteund en daarbij enkel de 2.4Ghz kan gebruiken, een frequentieband waarop enorm veel ruis aanwezig is. Via de Wifimanager kan je deze omruilen voor een Box12, deze gaat hoger halen op de wifi.


Hallo @NHendriks ,

Ik hoor daar slechte verhalen over.De monteur die het isra heeft vervangen heeft dat ook gezegd en de v8 kon ik het best houden zei hij.Verder werkt hij bekabeld prima.Toen de wifi manager nog gratis experia wifi kon aanbieden kreeg ik ze niet aangeboden.Erg jammer….


Ik heb daarom ooit een los unifi acces point gekocht.Alleen ging het instellen mij wat boven de pet:grin:


Ahja, Unifi kan wel tricky zijn en hiervoor moet je volgens mij ook de Controller Software downloaden op de pc. Verder heb ik geen idee hoe dat systeem werkt, ik gebruik namelijk TP-Link Omada.


Hallo @NHendriks ,

Ik had ook superwifi maar die had ik maar teruggebracht want tv enzo ging raar doen.Ik las dat dat vaker voorkomt in een review van totaal tv ofzo.


Experiabox v8 blijkt bottleneck

Na de installatie leek alles goed te werken, maar in de dagen erna melden de bewoners zich bij ons dat er elke dag meerdere storingen plaatsvonden. Hierbij verdwenen zowel het internet als het televisiesignaal. Alleen door alles te resetten werkte het vervolgens weer. Wij probeerden vervolgens de configuratie van de Experiabox te optimaliseren via de meer geavanceerde instellingen. Dit bracht echter geen soelaas. Uiteindelijk heeft KPN de Experiabox v8 getest en geconcludeerd dat die niet goed samenwerkt met SuperWifi en de tv-decoders, waardoor er storingen optreden. Onze conclusie is dan ook dat KPN SuperWifi niet goed samenwerkt met de Experiabox v8. De technologie van de v8 is te gedateerd.

 

Bron:techzine


nou,Het moet niet gekker worden.

eerst was het 105mb daarna 108 en nu 106.Dan gaat er toch iets mis?Waarom veranderd het de hele tijd?