Skip to main content

Heb net twee SuperWifi punten aangeschaft.

De ene heb ik op 50 cm van de router staan; daarvan brand het lampje groen.

De andere heb ik op de eerste verdieping geplaatst omdat ik op de zolder ook wifi ontvangst wenst te hebben. Dat ding brand echter altijd geel.

Wordt er verwacht dat ik een verlengsnoer uitleg om de versterker halverwege de trap te plaatsen !?

En..  Na installatie komt de mededeling dat de router nu OOK een SuperWifi blijkt te zijn; had ik die twee versterkers dan toch niet nodig ? 

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid van je topic

Hoi @Telschow, een geel lampje op een SuperWifi punt hoeft niet erg te zijn, het zegt iets over het type verbinding. Als je wifi boven en op zolder verder goed werkt, is er weinig aan de hand: 

  • In het geval van een minder snelle wifiverbinding tussen twee KPN SuperWifi punten onderling via 2.4Ghz: verplaats de draadloos verbonden versterker dichterbij het andere KPN SuperWifi punt om te kijken of het lampje groen gaat branden. Dan is de onderlinge verbinding via 5Ghz.

We hebben hier op het forum een handig topic gewijd aan het installeren en gebruiken van SuperWifi. Daarin lees je er alles over, inclusief tips en uitleg over de kleur van het lampje.

Wat jouw Experia Box betreft: Sinds de laatste update werken de Experia Box V10a en de KPN Box 12 ook mee in het wifinetwerk van de SuperWifi's. Het wordt een zogenaamd mesh-netwerk dat voor een nog betere verbinding zorgt. Je leest hier alles over de mesh update van de Experia Box V10a en de mesh update van de KPN Box 12.


Dat laatste kreeg ik ook te zien toen ik een en ander met behulp van een app ging installeren.

Het had veeeeel beter gekund indien die "nieuwe wifi app” ,waar KPN reclame mee maakt, die instelling reeds had kunnen uitvoeren en Box 12 al als SuperWifi punt had kunnen instellen!

Nu heb ik twee zogenaamde SuperWifi punten moeten kopen zonder dat die enige toegevoegde waarde  hebben. Ja, alleen een boel ellende met installeren een niet functioneren.

In de handleiding en de app wordt aangegeven dat wanneer het lampje niet groen brand, de afstand te groot is , nu wordt eenvoudig meegedeeld dat de afstand misschien te groot is maar wel functioneert. Moet ik dan halverwege de trap een verlengsnoer uitleggen en die zooi dáár neerzetten!?

Het zou overigens mooi zijn wanneer KPN aan het begin van de beschrijving aangeeft dat die SuperWifi niet op Bos 12 aangesloten behoeft te blijven. Nu heb ik gaatjes geboord om de voeding en datakabeltjes daar te krijgen, waarvan ik dacht, een goed zichtbereik te creëren, komt aan het einde van de installatieprocedure de mededeling dat Box 12 nu ook een SuperWifi punt is geworden en dat die pannenkoek elders geplaatst kan worden!!! 


@Telschow Ik raad je aan om de Wifi Manager nog eens te doorlopen. De uitrol van de mesh-update van de Box 12 is heel recent gestart, dus de kans is groot dat je de Wifi Manager gevolgd hebt toen je modem de update nog niet had. Het kan ook helpen om beide SuperWifi's van plek te veranderen in huis, om zo tot een goed werkend wifi netwerk te komen. Ieder huis is anders, daarom kan het even zoeken zijn naar de bij jou beste opstelling.


Er is zelfs een monteur van KPN langs geweest en hebben na lang zoeken een plekje gevonden, waar ik die pannenkoek eigenlijk niet wenste te zien. Maar goed, daar zou die het doen; echter nadat ik een gaatje had geboord en een schroef om die pannenkoek op te hangen: HIJ DEED HET DAAR NIET MEER !!!

Mijn advies aan KPN: stop met rommel op de markt te brengen die veel stroom verbruikt, niet functioneert. Laat vooral het woord SUPER achterwege. want één van die twee pannenkoeken heb ik noodgedwongen al met een kabel moeten aansluiten op slechts 50 cm vanaf het modem en het tweede punt op slechts DRIE meter afstand moeten plaatsen om een verbinding op de zolder te kunnen realiseren. En dat in een jaren 75 huis met gewoon metselwerk, dus geen gewapend beton o.i.d. 

Dus KPN, laat in het vervolg ook de toevoeging WIFI achterwege !!!

Moraal van dit verhaal: Het lijkt aardig maar het is gewoon héééél slechte troep.