Skip to main content

Hallo,

Ik heb de Experiabox V10 en 1 WiFi versterker (wit oud model).

De Wifi versterker is bekabeld aangesloten.

Ik heb een 2e WiFi versterker (ook wit oud model) gekocht. 

Deze 2e wil ik ook bekabeld toevoegen op de eerste verdieping, (kabel ligt daar al), wat is de aansluit procedure hiervoor?

Pieter

 

 

Als dit SuperWifi punten van KPN zijn is het een kwestie van netwerkkabel erin en stroom erop en aan zetten. 
Deze zal dat automatisch de naam en wachtwoord over pakken van huidige apparaten en zichzelf kenbaar maken voor deze. 
Dit gehele proces kan tot zoen 20 minuten duren alvorens dit helemaal naar behoren werkt. 

Mocht dit andere apparatuur zijn die niet door KPN geleverd is dan zal u de handleiding die u erbij heeft ontvanger erop moeten naslaan want dan kan dit variëren van heel simpel tot zeer complex. 

 



 


@LaurensZalm 

Dank je, zoals ik aangaf het is het oude model KPN wifi versterker.

 


Ah het oude model, Vindt het jammer om te horen dat u voor deze heeft gekozen want er is een reden dat KPN deze inmiddels niet meer levert. 


Deze vormen niet 1 netwerk samen met Experiabox en/of andere 2de versterkers ( SuperWifi ) en deze dienen volledig zelf ingesteld te worden t.o.v dat dit automatisch gaat.

Tevens hebben deze geen weet van een ander WiFi punt in uw netwerk en blijft u dus Plakken op een specifiek punt t.o.v dat u actief word overzet naar de gene met het beste bereik zoals bij de SuperWifi het geval is . 

daarom ook de naam SuperWifi.


Bij de oude is het zo dat deze zelf ingesteld dienen te worden dit kan door gebruik te maken van WPS koppeling of door via de interface deze apparaten in te stellen. 

Nogmaals mijn advies is toch te kijken naar de SuperWifi Punten onderstaande de voordelen hiervan t.ov huidige

  • Makkelijk beheerbaar via KPN Thuis app
  • Instellen gaat feilloos en automatisch.
  • Herkennen of er meerdere punten zijn en zetten u actief over naar de beste ( Mesh )
  • Geven u altijd en overal het beste bereik wat u daar kunt hebben. 

 

 


 

Makkelijk beheerbaar via KPN Thuis app

Het is makkelijk omdat er feitelijk niks in te stellen valt. Alleen de netwerk naam en wachtwoord kun je wijzigen via de app. Verder niks. Dus ik vraag me af wat u onder "beheer" verstaat.

Ah het oude model, Vindt het jammer om te horen dat u voor deze heeft gekozen want er is een reden dat KPN deze inmiddels niet meer levert. 

Op die oude vierkante kun je tenminste het 2,4 en 5 Ghz netwerk nog verschillende namen geven.


Deze 2e wil ik ook bekabeld toevoegen op de eerste verdieping, (kabel ligt daar al), wat is de aansluit procedure hiervoor?

Pieter

Kunt u inloggen op de Experiabox? Als u de 2de versterker dan ook bekabeld aansluit, dan ziet u hem er bij komen in de lijst met aangesloten apparaten? 


 

Makkelijk beheerbaar via KPN Thuis app

Het is makkelijk omdat er feitelijk niks in te stellen valt. Alleen de netwerk naam en wachtwoord kun je wijzigen via de app. Verder niks. Dus ik vraag me af wat u onder "beheer" verstaat.

Ah het oude model, Vindt het jammer om te horen dat u voor deze heeft gekozen want er is een reden dat KPN deze inmiddels niet meer levert. 

Op die oude vierkante kun je tenminste het 2,4 en 5 Ghz netwerk nog verschillende namen geven.

kan toch echt wat meer instellen… 
en via de app inderdaad niet maar voor de gene die het echt willen kan je het altijd via de interface doen zoals het bij de oude dus wel moet. 

er is een reden dat je 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden dit heeft alles te maken met mesh. 
Een mesh systeem kan je overschakelen tussen Wifi Punten even als via Bandsteering naar de andere band zetten … vereiste wis wel dat deze namen dan gelijk zijn. 

Een ieder moet voor zich weten wat ze prettig ervaren en als jij  gescheiden SSIDs prettig vindt wie ben ik dan om te zeggen dat dit niet zo is. 
Maar realiseer wel dat als dit het beste en pretigste voor jouw werkt dat dit niet per definitie het geval is. 


om even terug on-topic te gaan. 
Als de versterker is aangesloten kan je deze via het IP adres wat je in je Experiabox kan terugvinden benaderen met uw browser
Dan zal deze vervolgens vragen om een wachtwoord die u terugvindt op het apparaat. 
Hierna kunt u hem via de aanwezige wizard instellen naar wens en eventueel voorzien van eigen naam en wachtwoord etc. 
 


Hallo @LaurensZalm ,

Welkom op het forum!

Maar wat ik van andere gebruikers heb begrepen is dat op een gegeven moment het scheiden van de SSIDs wel mogelijk wordt.Betekend dat dat mesh vervalt?Lijkt me niet toch?


Hallo @LaurensZalm ,

Welkom op het forum!

Maar wat ik van andere gebruikers heb begrepen is dat op een gegeven moment het scheiden van de SSIDs wel mogelijk wordt.Betekend dat dat mesh vervalt?Lijkt me niet toch?

Nee dit gaat niet mogelijk worden

Wel word er een optie toegevoegd “Extra Wifi” En hiermee wordt het mogelijk om een extra 2.4Ghz uit te zenden die naar wens kan worden ingesteld, voornamelijk met reden dat sommige apparaten ( looking at you domotica ) eigenwijs zijn met koppelen bij een netwerk wat zowel via 2.4 als 5Ghz loopt.

Dus dit zal hiermee afgevangen worden zodat deze apparaten met het losse 2.4 netwerk kunnen koppelen


Dus er zal dan een 2.4Ghz zijn met huidige netwerknaam ( ivm Mesh ) en een extra 2.4Ghz met eigen gekozen naam.


nee dit gaat niet mogelijk worden

Wel wordt er gekeken naar een optie om een Extra 2.4ghz uit te zenden en deze kan dan uiteraard een andere naam dragen. 

Dus er zal dan een 2.4Ghz zijn met huidige netwerknaam ( ivm Mesh ) en een extra 2.4Ghz met eigen gekozen naam.

ah,Oke.


 

Makkelijk beheerbaar via KPN Thuis app

Het is makkelijk omdat er feitelijk niks in te stellen valt. Alleen de netwerk naam en wachtwoord kun je wijzigen via de app. Verder niks. Dus ik vraag me af wat u onder "beheer" verstaat.

Ah het oude model, Vindt het jammer om te horen dat u voor deze heeft gekozen want er is een reden dat KPN deze inmiddels niet meer levert. 

Op die oude vierkante kun je tenminste het 2,4 en 5 Ghz netwerk nog verschillende namen geven.

kan toch echt wat meer instellen… 

Dit is niet de thuis app, maar gewoon de webinterface. Daar heb je de thuis app niet voor nodig om daar op te komen hoor 😊

er is een reden dat je 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden dit heeft alles te maken met mesh.

Dat heeft niets te maken met mesh. Op andere mesh systemen, zoals bijvoorbeeld een TP-Link Deco kun je gewoon aparte 2,4 of 5 Ghz netwerken maken. Daarbij werkt mesh ook gewoon.

 Een mesh systeem kan je overschakelen tussen Wifi Punten even als via Bandsteering naar de andere band zetten … vereiste wis wel dat deze namen dan gelijk zijn. 

Het ene heeft niets met het andere te maken. Het zijn 2 technieken die los van elkaar staan.


Wel word er een optie toegevoegd “Extra Wifi” En hiermee wordt het mogelijk om een extra 2.4Ghz uit te zenden die naar wens kan worden ingesteld,

En daarbij werkt mesh ook gewoon.

voornamelijk met reden dat sommige apparaten ( looking at you domotica ) eigenwijs zijn met koppelen bij een netwerk wat zowel via 2.4 als 5Ghz loopt.

Dat ligt niet aan die domotica apparatuur. Maar aan aan het systeem van KPN. Dat dwingt apparaten die helemaal geen 5 Ghz ondersteunen om verbinding te maken via 5 Ghz. En nee... dat werkt dan niet nee :thinking:

Lees hier eens wat AVM, de producent van Fritzbox, zegt over bandsteering:

https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/avm-verklaart-band-steering/

Er staat:

"Band steering is de benaming voor het procedé waarbij de FRITZ!Box deze bandbesturing automatisch uitvoert, d.w.z. zonder dat je zelf iets hoeft te doen beslist welk dual band-apparaat wanneer op welke band communiceert."

De router, het WiFi toegangspunt dus, dat bepaald bij bandsteering op welke band het apparaat verbinding maakt. Niet het apparaat zelf.


 

Dat ligt niet aan die domotica apparatuur. Maar aan aan het systeem van KPN. Dat dwingt apparaten die helemaal geen 5 Ghz ondersteunen om verbinding te maken via 5 Ghz. En nee... dat werkt dan niet nee :thinking:

 

Dat is ook de voornaamste reden dat ik blijf bij de v9.En ja,Bij de box 12 die de 448 update niet heeft gehad kan dat scheiden gewoon maar ik ben bang dat dat ooit wel veranderd.Overigens werkt hij nog prima.


Als KPN straks dat "extrawifi" heeft uitgerold, dan word het normale WiFi netwerk gewoon een WiFi 6 netwerk. Waar je je nieuwe smartfoon en laptop mee verbind. En de rest van de apparaten verbind je dan met het "extrawifi".


Hallo,

Ik heb de Experiabox V10 en 1 WiFi versterker (wit oud model).

De Wifi versterker is bekabeld aangesloten.

Ik heb een 2e WiFi versterker (ook wit oud model) gekocht. 

Deze 2e wil ik ook bekabeld toevoegen op de eerste verdieping, (kabel ligt daar al), wat is de aansluit procedure hiervoor?

Pieter

 

 

 

De wifiversterker op die kabel aansluiten. De WPS knop 5sec ingedrukt houden. Daarna de WPS knop op je modem 5sec ingedrukt houden, en hij gaat werken.

 

 

Beide lampjes moeten blauw gaan branden.

De bovenste betekend dat hij ingesteld is en dus internet verbinding heeft en uitstraald.

De onderste betekend dat hij bekabeld is aangesloten. Als dat lampje oranje of paars brand, werkt hij draadloos.

 

Ik weet niet of de versterker eerder ingesteld is geweest. Anders eerst even resetten met het pinnetje achterop.


De wifiversterker op die kabel aansluiten. De WPS knop 5sec ingedrukt houden. Daarna de WPS knop op je modem 5sec ingedrukt houden, en hij gaat werken.

Waarom zou je WPS gebruiken bij een apparaat wat je bekabeld aansluit? WPS is om een WiFi verbinding tot stand te brengen. Daar is geen sprake van bij een apparaat wat je bekabeld aan sluit.

In uw onderschrift staat dat u monteur bij KPN bent, dus u zult het wel weten. Maar anders zou ik zeggen dat u volslagen onzin uitkraamt.


Wel word er een optie toegevoegd “Extra Wifi” En hiermee wordt het mogelijk om een extra 2.4Ghz uit te zenden die naar wens kan worden ingesteld,

En daarbij werkt mesh ook gewoon.

voornamelijk met reden dat sommige apparaten ( looking at you domotica ) eigenwijs zijn met koppelen bij een netwerk wat zowel via 2.4 als 5Ghz loopt.

Dat ligt niet aan die domotica apparatuur. Maar aan aan het systeem van KPN. Dat dwingt apparaten die helemaal geen 5 Ghz ondersteunen om verbinding te maken via 5 Ghz. En nee... dat werkt dan niet nee :thinking:

Lees hier eens wat AVM, de producent van Fritzbox, zegt over bandsteering:

https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/avm-verklaart-band-steering/

Er staat:

"Band steering is de benaming voor het procedé waarbij de FRITZ!Box deze bandbesturing automatisch uitvoert, d.w.z. zonder dat je zelf iets hoeft te doen beslist welk dual band-apparaat wanneer op welke band communiceert."

De router, het WiFi toegangspunt dus, dat bepaald bij bandsteering op welke band het apparaat verbinding maakt. Niet het apparaat zelf.

Bandsteering is niet een specifiek AVM iets maar gewoon een protocol .. afijn.
De router en/of Wifi AP bepaalt via welke band de het apparaat verbind.. dat klopt helemaal dat is exact wat het doet. 
ofwel laat niet de controle over aan cliënt maar laat het door de apparatuur regelen.  

en tuurlijk werkt mesh met het “Extra Wifi” gezien alle APs het uitzenden echter wel alleen op 2.4Ghz het is ook niet dat mesh afhankelijk is specifiek van 5 en 2.4  maar wel als je daartussen wilt kunnen roamen wat niet altijd, Maar in meeste gevallen gewenst is door net dat ene hoekje waar je beter 2.4 kan pakken dan 5 door de langere golf en hierdoor stabiele hetzij tragere verbinding. 
Maar om juist dat stukje te kunnen doen dienen ze zelfde naam te dragen. 

je zal straks met “Extra Wifi” nooit vanuit het primaire 5Ghz+2.4Ghz netwerk naar het “Extra Wifi” gezet worden d.m.v mesh.


De wifiversterker op die kabel aansluiten. De WPS knop 5sec ingedrukt houden. Daarna de WPS knop op je modem 5sec ingedrukt houden, en hij gaat werken.

Waarom zou je WPS gebruiken bij een apparaat wat je bekabeld aansluit? WPS is om een WiFi verbinding tot stand te brengen. Daar is geen sprake van bij een apparaat wat je bekabeld aan sluit.

In uw onderschrift staat dat u monteur bij KPN bent, dus u zult het wel weten. Maar anders zou ik zeggen dat u volslagen onzin uitkraamt.

 

 

Hoe zou jij hem opdracht geven de wifigegevens van het modem over te nemen dan zonder in te hoeven loggen? Het is geen Superwifi, dus hij doet niks automatisch. 

 


 

Wel word er een optie toegevoegd “Extra Wifi” En hiermee wordt het mogelijk om een extra 2.4Ghz uit te zenden die naar wens kan worden ingesteld,

En daarbij werkt mesh ook gewoon.

voornamelijk met reden dat sommige apparaten ( looking at you domotica ) eigenwijs zijn met koppelen bij een netwerk wat zowel via 2.4 als 5Ghz loopt.

Dat ligt niet aan die domotica apparatuur. Maar aan aan het systeem van KPN. Dat dwingt apparaten die helemaal geen 5 Ghz ondersteunen om verbinding te maken via 5 Ghz. En nee... dat werkt dan niet nee :thinking:

Lees hier eens wat AVM, de producent van Fritzbox, zegt over bandsteering:

https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/avm-verklaart-band-steering/

Er staat:

"Band steering is de benaming voor het procedé waarbij de FRITZ!Box deze bandbesturing automatisch uitvoert, d.w.z. zonder dat je zelf iets hoeft te doen beslist welk dual band-apparaat wanneer op welke band communiceert."

De router, het WiFi toegangspunt dus, dat bepaald bij bandsteering op welke band het apparaat verbinding maakt. Niet het apparaat zelf.

Bandsteering is niet een specifiek AVM iets maar gewoon een protocol .. afijn.

Het is een techniek op het accesspoint wat bij KPN op vergelijkbare manier werkt als bij een Fritzbox. Alleen gaat het bij KPN wel eens fout.

je zal straks met “Extra Wifi” nooit vanuit het primaire 5Ghz+2.4Ghz netwerk naar het “Extra Wifi” gezet worden d.m.v mesh.

Dat hoop ik inderdaad niet nee, want dan zou dat het hele effect van zo'n "extrawifi" teniet doen.


De wifiversterker op die kabel aansluiten. De WPS knop 5sec ingedrukt houden. Daarna de WPS knop op je modem 5sec ingedrukt houden, en hij gaat werken.

Waarom zou je WPS gebruiken bij een apparaat wat je bekabeld aansluit? WPS is om een WiFi verbinding tot stand te brengen. Daar is geen sprake van bij een apparaat wat je bekabeld aan sluit.

In uw onderschrift staat dat u monteur bij KPN bent, dus u zult het wel weten. Maar anders zou ik zeggen dat u volslagen onzin uitkraamt.

Hoe zou jij hem opdracht geven de wifigegevens van het modem over te nemen dan zonder in te hoeven loggen? Het is geen Superwifi, dus hij doet niks automatisch. 

Ik zou dat niet doen. Aangezien zowel de Experiabox als de versterker geen fast of seamless roaming ondersteund.