Skip to main content

Als voorzitter van Dorpsbelang ben ik benieuwd naar de uitrol van glasvezel door KPN. Veel dorpsgenoten vragen mij om advies of ze de aanbieding van Delta te accepteren om glasvezel tot aan de deur te laten aanleggen. Op onze dorpswebsite heb ik de standaard antwoorden gegeven dat ik er van uit ga dat KPN het Delta glasvezelnetwerk niet gaat gebruiken. Maar, op de vraag wanneer de straten in het dorp nog een keer op de schop gaan maar dan voor glasvezel van KPN, moet ik het antwoord schuldig blijven en gebruik de kreet medio 2024. Of het klopt weet ik niet. KPN: laat svp weten wat jullie glasvezelbeleid is voor de komende jaren.

De concurrentie in deze sector is groot, als u denkt dat KPN haar strategie hier in een openbaar forum gaat posten bent u wel een beetje naïef.


Helaas heeft KPN geen gewoon mailadres, dit is gewoon een poging om een persoonlijke reactie van KPN te krijgen. Zij kunnen aan de achterkant van dit forum zien wat mijn mailadres is. De onderhandelingsposities over wie nu wie gaat overnemen op de glasvezelmarkt is voor mij niet aan de orde. Wel duidelijkheid naar bestaande en potentiële klanten.


Hallo @Karel Nijland , dit forum is van KPN, de provider.

Voor vragen over de infrastructuur kun je bij www.kpnnetwerk.nl terecht.

Succes

 


Informeer bijv. eens bij gemeentes als “Deurne” en “Den Haag” waar “dubbele” glasvezel is of wordt aangelegd hoe de procedures daar zijn verlopen. Alsof je ook dubbele waterleiding - riolering, gasnetten aanlegt.
Pure verspilling van geld en middelen in dubbele netwerken. Kost uiteindelijk altijd meer geld voor “hetzelfde” aantal abonnees wat er gebruik van moet maken.
Nooit begrepen dat overheid / ACM daar niet betere regelgeving / controle op heeft afgestemd.


Als Delta verplicht had geweest om KPN toe te laten voor een vooraf bepaald bedrag, een scherp bedrag wat voor KPN ook interessant had geweest, dan had Delta nooit begonnen aan glasvezel aanleggen. Want ze hadden zelf bijna geen enkel abonnement verkocht. En daar moet het mee verdient worden. Met klanten die elke maand 60 euro betalen. Liefst meer.

Met glasvezel aanleggen waar vervolgens andere providers - concurrenten - over leveren, daar valt denk ik geen klap aan te verdienen. 


Navraag over het glasvezelnetwerk kun je doen via KPN Netwerk. Mogelijk dat je daar antwoorden kunt krijgen die wij als internetprovider KPN je niet kunnen geven. 


Bedankt voor jullie reacties. De logica van allemaal zelf netwerken aanleggen ontgaat mij ook, maar dat is een wissel van privatisering die in de jaren '90 van de vorige eeuw is genomen en terugrijden om de wissel anders te zetten is geen optie. Uit de reacties maak ik op dat ik niet de enige ben die “naïef” de wereld in kijkt. Ik zie op KPN Netwerk.nl wel providers aangeboden worden die ook via Delta worden aangeboden. @ Jeroen_dB moderator: Deze constatering roept vraagtekens op waarom de providers via Delta ook via KPN Netwerk worden aangeboden, maar omgekeerd niet. Het valt natuurlijk zoals Ernst Jan Slimmerik aangaf gaan om strategische stappen, maar als eindgebruikers willen we weten waar we aan toe zijn. De vraag inmiddels voorgelegd via KPN Netwerk. Reactie termijn wordt ingeschat op 3 weken. 


Het is eigenlijk heel simpel waarom KPN niet via andere netwerken levert, KPN heeft een eigen netwerk liggen die bijna 100% dekkend is, in veel gevallen het oude vertrouwde koper netwerk en een deel glasvezel en een groot deel daarvan ook nog eens koper er naast.

En huren bij de concurrent is gewoon duurder dan wat klanten minder te hebben, providers met een echt eigen netwerk zitten ook niet bij anderen op de lijn.