Skip to main content

Door problemen met het glasvezelbedrijf buiten onze schuld, ziet het er naar uit dat wij geen aansluiting krijgen op het glasvezelnet. Het buitengebied hier is nagenoeg klaar met aansluiting. Nu lees ik dat KPN gaat stoppen met diensten via de koperverbinding. Wij maken daar nu gebruik van via de vaste telefoonaansluiting. Als wij geen glasvezel aansluiting krijgen, blijft de dienst voor ons via de koperverbinding dan in stand, anders hebben wij geen internet meer?

Welk glasvezelbedrijf betreft het hier? En wat zijn de problemen? 


Het betreft DeltaFiber. In opdracht van Delta is door firma Spie de glasvezel gelegd langs de percelen, om later aangesloten te worden naar de woningen. Spie heeft zonder toestemming aangelegd over het perceel van onze buurman. Aangezien wij gebruik maken van de erfdienstbaarheid (Recht van overpad) zijn wij qua aansluiting afhankelijk van de buurman. Spie biedt nu een oplossing aan die ons ca. € 2000,= extra zou gaan kosten. Uiteraard gaan wij dat niet betalen aangezien Spie zelf de fout heeft gemaakt. Delta geeft niet thuis en zegt dat wij het maar met de aannemer moeten afhandelen. Onzin natuurlijk. Wij hebben een overeenkomst met Delta.


Het betreft DeltaFiber. In opdracht van Delta is door firma Spie de glasvezel gelegd langs de percelen, om later aangesloten te worden naar de woningen. Spie heeft zonder toestemming aangelegd over het perceel van onze buurman. Aangezien wij gebruik maken van de erfdienstbaarheid (Recht van overpad) zijn wij qua aansluiting afhankelijk van de buurman. Spie biedt nu een oplossing…

Oplossing voor wat? Wat is het probleem precies? Want dat zie ik niet erg...

...aan die ons ca. € 2000,= extra zou gaan kosten. Uiteraard gaan wij dat niet betalen aangezien Spie zelf de fout heeft gemaakt. Delta geeft niet thuis en zegt dat wij het maar met de aannemer moeten afhandelen. Onzin natuurlijk. Wij hebben een overeenkomst met Delta.

 


KPN levert niet over het netwerk van Delta. En KPN zal dus ook niet het kopernetwerk uitschakelen in gebieden waar alleen glasvezel van Delta ligt waar ze zelf niet over leveren.

Maar ... je weet natuurlijk niet wat er in de toekomst gebeurt. KPN kan misschien toch nog wel eens een overeenkomst sluiten met delta, dat ze er wel over gaan leveren, en dan een aantal jaren later alsnog het koper uit zetten


@dutchsongwriter Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. KPN gaat weliswaar op termijn de koperverbindingen uitschakelen, maar dat zal voorlopig alleen gebeuren in gebieden waar een glasvezelnetwerk is aangelegd waarover KPN zelf ook diensten levert. Ik weet niet of dat via het glasvezelnet van Delta ook het geval is. Indien dat niet het geval is zal de koperverbinding in ieder geval gewoon in stand blijven, zodat KPN daarover haar eigen diensten kan blijven leveren. Indien KPN wel diensten levert via het glasvezelnet van Delta zal KPN te zijner tijd vanzelf contact opnemen met haar abonnees die nu nog via koper aangesloten zijn. Mijn advies zou zijn: gewoon klant blijven via de koperverbinding van KPN, en de ontwikkelingen gewoon afwachten. Ga er maar vanuit dat er in ieder geval de komende twee tot drie jaar niets verandert.

Piet.


Het betreft DeltaFiber. In opdracht van Delta is door firma Spie de glasvezel gelegd langs de percelen, om later aangesloten te worden naar de woningen. Spie heeft zonder toestemming aangelegd over het perceel van onze buurman. Aangezien wij gebruik maken van de erfdienstbaarheid (Recht van overpad) zijn wij qua aansluiting afhankelijk van de buurman. Spie biedt nu een oplossing…

Oplossing voor wat? Wat is het probleem precies? Want dat zie ik niet erg...

...aan die ons ca. € 2000,= extra zou gaan kosten. Uiteraard gaan wij dat niet betalen aangezien Spie zelf de fout heeft gemaakt. Delta geeft niet thuis en zegt dat wij het maar met de aannemer moeten afhandelen. Onzin natuurlijk. Wij hebben een overeenkomst met Delta.

De buurman laat niet toe dat er nog ooit op zijn grond wordt gegraven. Een omweg kost ca. € 2000,= Snap je het nu wel?

 

 


De buurman laat niet toe dat er nog ooit op zijn grond wordt gegraven. Een omweg kost ca. € 2000,= Snap je het nu wel?

 

Is er überhaupt een omweg dan? Waarom heeft u dat recht van overpad dan? En ik begrijp dat de kabel er al legt. Moet deze er weer uit dan? 

Als je recht van overpad hebt, dan mogen daar ook kabel liggen lijkt me. U heeft dan misschien een andere route waarbij de kabel niet door buurmans grond hoeft. Maar er zijn legio situaties waarbij zo'n alternatieve route heel niet mogelijk is. Wat dan?


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen en mag er dus sowieso niet gegraven worden. De kabel lag er inderdaad, maar de buurman heeft de kabel kapot laten maken omdat hij kwaad was dat Delta die ongevraagd op zijn terrein heeft gegraven. Dat is de fout van de aannemer die ingezet is door Delta. Zowel Delta als aannemer Spie geven niet thuis. Rest mij nog een procedure te starten.


Delta is verantwoordelijk voor zijn onderaannemers. Uw buurman ( is het er zo eentje?) heeft de kabel gesloopt. Conflict derhalve tussen uw buurman en Delta met u als lijdend voorwerp. Lijkt mij een zaak voor een jurist, of vraag het anders Meester Visser :upside_down:

 

 


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen ...

Dan zaag je die om... 😑


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen ...

Dan zaag je die om... 😑

Delta is verantwoordelijk voor zijn onderaannemers. Uw buurman ( is het er zo eentje?) heeft de kabel gesloopt. Conflict derhalve tussen uw buurman en Delta met u als lijdend voorwerp. Lijkt mij een zaak voor een jurist, of vraag het anders Meester Visser :upside_down:

 

 

Ik ben voldoende juridisch onderlegd om te weten hoe daar mee om te gaan. Delta heeft niets met de buurman te regelen. Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. De buurman mocht de kabel dus verwijderen, al heeft die eikel mij daar ook mee te pakken. Het is er dus inderdaad zo eentje! Delta is aansprakelijk, maar is niet bereikbaar voor een oplossing. Zal dus wel een rechtszaak gaan worden. 


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen ...

Dan zaag je die om... 😑  

Delta is verantwoordelijk voor zijn onderaannemers. Uw buurman ( is het er zo eentje?) heeft de kabel gesloopt. Conflict derhalve tussen uw buurman en Delta met u als lijdend voorwerp. Lijkt mij een zaak voor een jurist, of vraag het anders Meester Visser :upside_down:

 

 

 

 

Nick83. Ik kom met een serieuze vraag en heb weinig aan die opmerking van je!!!! Ik ben nog steeds jullie klant!

 

Hansaanzet:

Ik ben voldoende juridisch onderlegd om te weten hoe daar mee om te gaan. Delta heeft niets met de buurman te regelen. Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. De buurman mocht de kabel dus verwijderen, al heeft die eikel mij daar ook mee te pakken. Het is er dus inderdaad zo eentje! Delta is aansprakelijk, maar is niet bereikbaar voor een oplossing. Zal dus wel een rechtszaak gaan worden. 

 


 

Nick83. Ik kom met een serieuze vraag en heb weinig aan die opmerking van je!!!! Ik ben nog steeds jullie klant!

 

Ik ben ook een klant, en geen KPN medewerker.

 

Nick83. Ik kom met een serieuze vraag en heb weinig aan die opmerking van je!!!! Ik . Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. 

 

Ze hadden er waarschijnlijk geen flauw benul van dat die grond niet van u was. Of wisten ze dat wel? Had u dat vooraf gezegd bij het schouwen?


@dutchsongwriter  Delta is aansprakelijk, maar is niet bereikbaar voor een oplossing. Zal dus wel een rechtszaak gaan worden. 

 

Dat zeg ik. Veel succes met uw 4G aansluiting :wink:


Door problemen met het glasvezelbedrijf buiten onze schuld, ziet het er naar uit dat wij geen aansluiting krijgen op het glasvezelnet. Het buitengebied hier is nagenoeg klaar met aansluiting. Nu lees ik dat KPN gaat stoppen met diensten via de koperverbinding. Wij maken daar nu gebruik van via de vaste telefoonaansluiting. Als wij geen glasvezel aansluiting krijgen, blijft de dienst voor ons via de koperverbinding dan in stand, anders hebben wij geen internet meer?

 

Ik kan je bevestigen dat KPN jouw koperverbinding niet zal uitschakelen. Niet alle nieuwsberichten hierover zijn even genuanceerd maar het werkelijke verhaal is:

KPN Wholesale zal de koperverbinding op termijn gaan uitschakelen op alle adressen waar zij via glasvezel ook kunnen leveren. Dat is dus op adresniveau. Adressen die geen glasvezelverbinding hebben waarop KPN Wholesale diensten kan leveren aan alle aangesloten providers behouden dus gewoon een koperverbinding. Een glasvezelverbinding van Delta Fiber (voorheen ook bekend als Glasvezel Buitenaf) kan geen diensten krijgen via KPN Wholesale en valt dus niet onder die uitschakeling.

 

Achtergrondbericht:

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/uitfaseren-koper.htm#:~:text=KPN%20heeft%20op%2021%20februari,leggen%20(End%20of%20Sale).


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen ...

Dan zaag je die om... 😑

Delta is verantwoordelijk voor zijn onderaannemers. Uw buurman ( is het er zo eentje?) heeft de kabel gesloopt. Conflict derhalve tussen uw buurman en Delta met u als lijdend voorwerp. Lijkt mij een zaak voor een jurist, of vraag het anders Meester Visser :upside_down:

 

 

Ik ben voldoende juridisch onderlegd om te weten hoe daar mee om te gaan. Delta heeft niets met de buurman te regelen. Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. De buurman mocht de kabel dus verwijderen, al heeft die eikel mij daar ook mee te pakken. Het is er dus inderdaad zo eentje! Delta is aansprakelijk, maar is niet bereikbaar voor een oplossing. Zal dus wel een rechtszaak gaan worden. 

Wellicht ben je niet voldoende juridisch onderlegd als het gaat om de Telecomwet. Delta is de telecompartij en hun aannemer is ongetwijfeld gemachtigd om namens hen met grondeigenaren te spreken. Als jouw buurman niet wil meewerken mag Delta (met wat mitsen en maren qua aankondiging) uiteindelijk zonder zijn toestemming de kabel toch ingraven. Dat is de Gedoogplicht.

Dat zij hiervoor wel eerst hadden moeten praten met hem staat wel buiten kijf. Maar die gedoogplicht is nog niet vervallen. Jij kan daar als bewoner of aanstaande klant echter geen procedure voor starten, aangezien jij geen netwerkbeheerder bent. Dat moet Delta toch echt zelf doen. Of Spie dan wellicht, maar dan nog namens Delta.

 

Zelfs al zou je een civiele procedure willen beginnen, dan nog weet ik niet onder welk wettelijke regels je dat zou willen doen. Die kabel voor jouw woning blijft altijd eigendom van Delta en jij kan niet namens hen een procedure beginnen.

Op dit moment lijkt de simpelste weg (juridisch gezien) dat jij een document opstelt waarin de buurman tekent voor akkoord voor de kabel over zijn grond. Voor de Telecomwet is dat voldoende als jij dat document daarna aan Spie/Delta overhandigt.


 

Nick83. Ik kom met een serieuze vraag en heb weinig aan die opmerking van je!!!! Ik ben nog steeds jullie klant!

Leuk dat kroontje in je logo Nick, hahaha

 

Ik ben ook een klant, en geen KPN medewerker.

 

Nick83. Ik kom met een serieuze vraag en heb weinig aan die opmerking van je!!!! Ik . Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. 

 

Ze hadden er waarschijnlijk geen flauw benul van dat die grond niet van u was. Of wisten ze dat wel? Had u dat vooraf gezegd bij het schouwen?

De kabel tot onze poort lag er al toen ze kwamen om te schouwen bij ons. De boze buurman was er toen niet, of is binnen gebleven.   

 


Ja er is een omweg. We hebben een perceel van 4000m2, alleen staat het daar vol met bomen ...

Dan zaag je die om... 😑

Delta is verantwoordelijk voor zijn onderaannemers. Uw buurman ( is het er zo eentje?) heeft de kabel gesloopt. Conflict derhalve tussen uw buurman en Delta met u als lijdend voorwerp. Lijkt mij een zaak voor een jurist, of vraag het anders Meester Visser :upside_down:

 

 

Ik ben voldoende juridisch onderlegd om te weten hoe daar mee om te gaan. Delta heeft niets met de buurman te regelen. Ze hadden eerst moeten vragen of ze daar mochten graven. De buurman mocht de kabel dus verwijderen, al heeft die eikel mij daar ook mee te pakken. Het is er dus inderdaad zo eentje! Delta is aansprakelijk, maar is niet bereikbaar voor een oplossing. Zal dus wel een rechtszaak gaan worden. 

Wellicht ben je niet voldoende juridisch onderlegd als het gaat om de Telecomwet. Delta is de telecompartij en hun aannemer is ongetwijfeld gemachtigd om namens hen met grondeigenaren te spreken. Als jouw buurman niet wil meewerken mag Delta (met wat mitsen en maren qua aankondiging) uiteindelijk zonder zijn toestemming de kabel toch ingraven. Dat is de Gedoogplicht.

Dat zij hiervoor wel eerst hadden moeten praten met hem staat wel buiten kijf. Maar die gedoogplicht is nog niet vervallen. Jij kan daar als bewoner of aanstaande klant echter geen procedure voor starten, aangezien jij geen netwerkbeheerder bent. Dat moet Delta toch echt zelf doen. Of Spie dan wellicht, maar dan nog namens Delta.

 

Zelfs al zou je een civiele procedure willen beginnen, dan nog weet ik niet onder welk wettelijke regels je dat zou willen doen. Die kabel voor jouw woning blijft altijd eigendom van Delta en jij kan niet namens hen een procedure beginnen.

Op dit moment lijkt de simpelste weg (juridisch gezien) dat jij een document opstelt waarin de buurman tekent voor akkoord voor de kabel over zijn grond. Voor de Telecomwet is dat voldoende als jij dat document daarna aan Spie/Delta overhandigt.

Er is voldoende jurisprudentie over dit soort kwesties. Zonder medewerking van de buurman (en dat gaat hij nooit doen) komt er geen aansluiting. Ik kan Delta wel aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van de met hen afgesloten overeenkomst. Het is tenslotte oplosbaar, maar de extra kosten van € 2000,= ga ik niet betalen. Dat moet Delta dan maar fijn uitzoeken met aannemer Spie.


De door jou genoemde jurisprudentie zal vast bestaan maar naar mijn weten niet over deze specifieke gedoogplicht vanuit de Telecomwet. Ik heb dit zelf al eens moeten toepassen en toen is er onder politiebegeleiding gegraven door de grond van de niet-meewerkende buurman.

Het kan uiteindelijk wel zonder medewerking van de buurman maar dan moet er wel voldaan worden aan onderstaande zaken. En dat kan en mag dus alleen de aanbieder van het netwerk (Delta in dit geval) want die valt onder de Telecomwet.

Om nog maar eens te herhalen: Voor Telecompartijen gelden hele andere regels en voorwaarden dan voor andere netbeheerders. 

Telecomwet december 2020:  (rechthebbende is jouw buurman in dit geval)

Voor zover het voor het aansluiten van gebruikers op een openbaar elektronisch communicatienetwerk nodig is, strekt de gedoogplicht zich wat lokale kabels betreft tevens uit tot niet-openbare gronden, met inbegrip van tuinen en erven die met bewoonde percelen één geheel vormen.

  • De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk die het voornemen heeft werkzaamheden uit te voeren in verband met:

    • a.de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels of netwerkaansluitpunten,

      1. het gebruiken van fysieke binnenhuisinfrastructuur of toegangspunten,

    stelt de rechthebbende of de beheerder, bedoeld in artikel 5.2, schriftelijk in kennis van dit voornemen en streeft vervolgens naar overeenstemming over de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden.

  • 2 Indien binnen 2 maanden na de datum van verzending van de schriftelijke kennisgeving geen overeenstemming is bereikt, kan de aanbieder alsmede de rechthebbende of de beheerder, bedoeld in artikel 5.2, binnen 2 weken de Autoriteit Consument en Markt verzoeken een beschikking te geven over de toepasselijkheid van de gedoogplicht of de plaats, het tijdstip en de wijze van de uit te voeren werkzaamheden.

  • 3 De Autoriteit Consument en Markt geeft de beschikking zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 2 maanden na ontvangst van het verzoek. Artikel 12.5, derde lid, is van overeenkomstige toepassing.


Dankjewel Ward. Daar kan ik wel iets mee.  Groet, Ed


@Ward_, bedankt voor je heldere uitleg in deze kwestie! Heel fijn dat je zo op weg bent geholpen @dutchsongwriter, succes met deze situatie en met je buurman!


En om nog even op de initiële vraag terug te komen:

KPN gaat bij jouw het kopernet niet afsluiten. Dat doen ze alleen in gebieden waar ook zij over het glasvezelnet leveren. En dat doet KPN niet via DeltaFiber.

Wat dat betreft is Delta net als jouw buurman t.o.v. andere (providers) zullen we maar zeggen.