Skip to main content

Gisteren heb ik Ultrasnel (1Gbit/s) internet aangeschaft. Natuurlijk was ik vandaag benieuwd hoeveel Mb/s ik qua wifi over zou houden. Natuurlijk ging ik er niet vanuit dat ik de 1 Gbit/s aan zou tikken.

Na gebruik te hebben gemaakt van alle wifi-verbeteringsopties via de app, kwam ik tot de conclusie dat de wifi niet verder komt dan 250 Mbit/s. Zoals gezegd ging ik er niet vanuit dat ik de 1 Gbit/s zou halen maar een ‘gat’ van 750 Mbit/s vind ik toch wel erg veel.

Dus contact opgenomen met KPN. Ik heb mijn bevindingen met een zeer behulpzame en vriendelijk KPN medewerker besproken. Uitgelegd dat ik een Experia V10 heb en op elke verdieping een bekabelde (Cat6) Experia Wifi-versterker.  Na alles nogmaals doorgenomen te hebben, was de eindconclusie: “dit is wat het is”.

Op mijn vraag of de KPN box 12 (nieuwer product, verbeterde technologie) wellicht een oplossing zou zijn, kreeg ik het antwoord dat ik daar niet voor in aanmerking kom omdat mijn huidige ‘set-up’ voldoende is. Door mijn opmerking dat ik dan maar alles op zou zeggen en mij aan te melden als nieuwe abonnee zodat ik wel de KPN box 12 zou krijgen, hebben we nog even wat lol gehad.
Uiteindelijk heb ik besloten het nieuw aangeschafte abonnement van 1 Gbit/s gelijk weer terug te laten zetten naar mijn oude abonnement van 200 Mbit/s wat rond de 150-175 Mbit/s qua wifi oplevert.

Ik heb verder geen vraag maar vind het wel vreemd dat KPN 1Gbit/s aanbiedt terwijl dat (in mijn geval) maar 250 Mbit/s wifi oplevert ... 

Hallo @Vince Lakefield je maakt een denkfout. een Gigabitverbinding levert bekabeld op 1 pc ongeveer 930/930Mbit/s netto op, met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Dat zul je via de wifi met jouw KPN-apparatuur nooit halen en is het verstandig weer terug te zijn gegaan naar de 200Mbit/s verbinding.

 


Hallo allemaal,

Gisteren heb ik Ultrasnel (1Gbit/s) internet aangeschaft. Natuurlijk was ik vandaag benieuwd hoeveel Mb/s ik qua wifi over zou houden. Natuurlijk ging ik er niet vanuit dat ik de 1 Gbit/s aan zou tikken.

Na gebruik te hebben gemaakt van alle wifi-verbeteringsopties via de app, kwam ik tot de conclusie dat de wifi niet verder komt dan 250 Mbit/s. Zoals gezegd ging ik er niet vanuit dat ik de 1 Gbit/s zou halen maar een ‘gat’ van 750 Mbit/s vind ik toch wel erg veel.

Dus contact opgenomen met KPN. Ik heb mijn bevindingen met een zeer behulpzame en vriendelijk KPN medewerker besproken. Uitgelegd dat ik een Experia V10 heb en op elke verdieping een bekabelde (Cat6) Experia Wifi-versterker.  Na alles nogmaals doorgenomen te hebben, was de eindconclusie: “dit is wat het is”.

Op mijn vraag of de KPN box 12 (nieuwer product, verbeterde technologie) wellicht een oplossing zou zijn, kreeg ik het antwoord dat ik daar niet voor in aanmerking kom omdat mijn huidige ‘set-up’ voldoende is. Door mijn opmerking dat ik dan maar alles op zou zeggen en mij aan te melden als nieuwe abonnee zodat ik wel de KPN box 12 zou krijgen, hebben we nog even wat lol gehad.
Uiteindelijk heb ik besloten het nieuw aangeschafte abonnement van 1 Gbit/s gelijk weer terug te laten zetten naar mijn oude abonnement van 200 Mbit/s wat rond de 150-175 Mbit/s qua wifi oplevert.

Ik heb verder geen vraag maar vind het wel vreemd dat KPN 1Gbit/s aanbiedt terwijl dat (in mijn geval) maar 250 Mbit/s wifi oplevert ... 

 

Admin: topics samengevoegd


Dat klopt.


Hallo @Vince Lakefield je hebt hier al een topic over geopend.

Nogmaals een topic openen is zinloos, werkt verwarrend, je wordt er niet sneller mee geholpen en is tegen de huisregels.

Zie mijn reactie in je eerste topic.

 

 


Ha JanD en kevster,

Dank voor jullie reactie.

Ik snap dat ik niet de volle pond qua wifi krijg maar is 250 Mb/s niet heel weinig bij een 1 Gb/s abonnement?


excuus


Misschien moet KPN dit duidelijker vermelden in hun communicatie naar de klant toe. Bij een 1gb abonnement moeten de klanten ook een Box12 krijgen vind ik, deze kunnen met WiFi6 hogere snelheden halen dan de oudere V10. Anders heeft het voor sommige klanten, die alleen wifi gebruiken weinig zin om over te stappen als de snelheid nauwelijks hoger wordt. 


Hallo @Vince Lakefield nee hoor, je maakt nog steeds een denkfout, Gigabit haal je alléén bekabeld op 1 pc, zoals ik eerder uitgelegd heb.

Als je de wifi-apparatuur aanpast naar wifi 6 (ax) kun je theoretisch hogere snelheden halen, maar dan moet je dus een geschikt modem/router, geschikte versterkers, geschikte tablets en  telefoons hebben.

Jouw apparuut ondersteunt maximaal wifi5 (ac).

 


Dan is het zoals het is en maakte ik inderdaad een fout door te denken dat bij ik bij een 1 Gb/s abonnement een wifi signaal van meer dan 250 Mb/s zou halen. Dank voor de reacties.


Bekabeld zou je het moeten halen. 930 Mb/s up/down i.v.m. een beetje data ruimte wat voor andere zaken in gebruik is. Zoals het in stand houden van de verbinding.

Wifi 4 (802.11 n) en 5 (802.11 ac)

Via 2,4 Ghz : 100, duplex 150 Mb/s

Via 5 Ghz: 150 Mb/s

Via 2,4 Ghz: tot 150 Mb/s

Via 5 Ghz: 800 Mb/s (802.11 ac)

Wifi 6 (802.11 ax, dit heeft bij kpn alleen de Box12 modem)

Via 5 Ghz: 1200 Mb/s (802.11 ax)

Je zult echter op één apparaat zelden meer nodig hebben dan zo'n 15 Mb/s (4k live video streaming). Bestanden kunnen wel op hoge(re) snelheid, maar de gemiddelde gebruiker doet dat nooit.

Wil je weten wat de snelheid is die binnenkomt dan kun je het beste even in de het modem kijken door er op in te loggen.

Een speedtest met één apparaat bekabeld verbonden (rest er even uit) kan ook. Download dan het best Ookla speedtest app voor Windows op je pc.

Snelheid zal altijd verdeeld worden over de appparaten.

Heb je ook TV van kpn? Dan is het zeer belangrijk dat switches de juiste versie van IGMP Snooping ondersteunen. Er staat dan bij Netgear en TP eeb E achter het typenummer.
Modem moet IGMP proxy ondersteunen.