Skip to main content

Net een hele "conversatie" gelezen over dit item. Ik snap NIETS van dat al. Maar intussen moet er NOG STEEDS een 'super wifi punt' met de modem verbonden zijn. (Experiabox V10a) Dat zou ik liever anders zien.

Binnen kort wordt ik aangesloten op glasvezel.

Kan de monteur die het aansluit mijn probleem(pje) oplossen of vraag ik te veel service?

Hoi Sytse, welkom hier. 

Laten we allereerst kijken naar wat er precies aan de hand is. Je probeert een Super WiFi punt aan te sluiten en dit lukt niet? 

Wat de monteur betreft, dit is als ik het goed begrijp de monteur die glasvezel in de meterkast komt aansluiten? Dat is namelijk niet een monteur van ons. 

Of is het een installatiemonteur op een nieuw adres die alles komt aansluiten?


Hallo Alex,

Dank voor je reactie.

Ben 18 mndn geleden verhuisd. Sinds dien kpn-klant.

Glasvezel ligt voor de deur en moet nog ingevoerd worden. Maar dat is idd een aannemer.

Voor de update één super wifi aan de modem en een 2e elders. Werkte goed maar waarom de 1e met een korte kabel aan het modem. Lange draad is praktisch niet wenselijk (te veel beton). Dus de update was ZEER welkom. Maar het werkt niet. Bijde wifi punten ge-reset. Modem ge-reset. Opnieuw geïnstalleerd met update maar er MOET één punt aan het modem vast zitten. Niet logisch en niet praktisch. 

Modem hangt in de meterkast (centraal in de woning). Wifipunt 1 op nog geen 2 meter. Onzin dus. 2e punt vlak achter de voorgevel. Wens 1e punt vlak achter de achtergevel voor goed berijk in m'n tuintje.

Voor een digibeet is elke uitleg Chinees. Helaas, dat spreek ik niet. Analoge netwerken geen probleem. Maar dat is niet meer. Dus . . . nu een probleem.

Zeg het maar,    mijn dank voor je inzet.


Lange draad is praktisch niet wenselijk (te veel beton).

Met “te veel beton” zou ik zeggen. Nu juist alle reden om te kiezen voor “wel” bekabelde aansluitingen.
Beton is doorgaans uitgevoerd met meer of minder ijzeren vlechtwerk als bewapening.
Draadloze connecties hebben daar doorgaans grote moeite mee om er doorheen te dringen.

https://www.wirelessinfo.be/obstakels-voor-de-wifi-frequenties/


Hallo Babylonia,

Dank voor de reactie.

Idd de bewapening kan zeker de verbindingen ernstig schaden maar die ene muur die er tussen zit is van geen betekenis. 

Modem en 1e superwifipunt staan aan één kant. 2e punt op enige afstand aan de andere kant. Zolang de eerste bekabeld is, is er geen probleem. Zodra deze losgekoppeld wordt schiet 2e punt in de stress. Zodra 1e punt zelfstandig moet functioneren op de gekozen plaats schiet deze ook in de stress. Daar heeft het beton niets mee te maken. Zelfs als modem en bijde punten bij elkaar staan gaat het fout.

Dus is er nog niets opgelost.

Mvg. Sytse


Het volgende al eens geprobeerd?

  • Alles loskoppelen
  • V10a resetten (pinnetje achterop)
  • Superwifi’s resetten (pinnetje achterop)
  • 1 superwifi bekabeld aansluiten en 5 minuten laten gaan
  • 2e superwifi erbij bekabeld aansluiten en 15minuten met rust laten.
  • Dan nog eens proberen zonder kabels

Hallo Dennis (A78)

Dank voor je reactie.

Tja ik had het kunnen weten. Het gaat allemaal wat trager in deze supersnelle tijd. Zelfs de apparatuur van KPN heeft het er moeilijk mee. (Ben zelf bij KPN werkzaam geweest ten tijde van de aanleg van de eerste glasvezelkabels.)

Maar goed. Het is zeker hetproberen waard. Mogelijk moet de nodige data weer eerst binnen gehaald worden. Vandaar de wachttijden.

Ik ga het uitvoeren met het benodigde geduld. Lukt het (of niet), ik laat het jullie weten.

Mvg, Sytse


Hallo Dennis (A78),

Helaas, heb exact gedaan wat je aanbevolenhad. Zodra ik, na het weer los koppelen, verplaatsen en weer starten, gaan beide wifipunten op rood.

Ik heb het toch echt netjes gedaan. Voor het afkoppelen wifipunt achterop uitgeschakeld. Kabeltjes los gemaakt en toen verplaatst. 

Dus maar weer 1 wifipunt bekabeld vlakbij het modem. Balen, want het moet toch kunnen volgens KPN.

Dus als er nog meer adviezen zijn? Ik hoor het graag.

Mvg, Sytse 


Ik denk dat je het resetten vergeten bent. Is wel essentieel. Met een tandenstoker, paperclip oid, het pinnetje achterop ingedrukt houden totdat het lampje uit gaat. (+/- 6 sec)

Zowel de v10a als beide superwifi’s. Daarna dus 1 voor 1 bekabeld aansluiten zodat ze weer ingesteld worden.


Ahha! 

Resetten is dus niet even het pinnetje indrukken maar even vasthouden. Tja, alles heeft zijn tijd nodig. Ik ga het nogmaals proberen.

Fingers crossed.

GrtjS. 


Oké !!! Het werkt. Dat is er fijn.

Hartelijk dank. Ik zal je voordragen als hoofdmonteur.

Wat heb ik geleerd?

Dat resetten ook tijd nodig heeft. Goed om te weten.

Nogmaals hartelijk dank. 👌🏻👍🏻


Oké !!! Het werkt. Dat is er fijn.

Hartelijk dank. Ik zal je voordragen als hoofdmonteur.

Wat heb ik geleerd?

Dat resetten ook tijd nodig heeft. Goed om te weten.

Nogmaals hartelijk dank. 👌🏻👍🏻

Wij zijn ook heel blij met @DennisA78 :smile:. Fijn dat het nu is gelukt!