Skip to main content

Goedeavond,  Is er vandaag een monteur geweest en in meterkast de glasvezel aangepast voor 1Gbit verbinding. wachten tot de tv het deed wat genoeg was voor de monteur. man weg ik pc opstarten en mijn snelheid komt niet boven de 600. is hij misschien niet geactiveerd? had eerst een 500 Mbit verbingen en kwam ik aan de 500 Mbit  Dus verwacht toch wel meer snelheid.

De pc is toch wel bekabeld aangesloten mag ik hopen? Want via WiFi ga je die 1000 mbit niet halen.


Zeker, met een cat 5 kabel.

Wifi haal ik 130Mbit op gsm.


De pc is toch wel bekabeld aangesloten mag ik hopen? Want via WiFi ga je die 1000 mbit niet halen.

met kabel ook niet, Als deze rechtstreeks om Modem zit geen switches routers en zaken is het max 940Mbit.

en mits de speedtest server niet te druk is kan je dit ook wel halen, maarja die servers zijn hier ook niet helemaal op gebouwd.

je Firewall moet ook niet teveel packets te diep willen controleren want dit heeft effect op je bandbreedte met deze snelheden, oh en antivirus wil ook nog wel roet in net eten gooien..  de cache van je NIC in je PC....  het fysieke limiet van de poort die vaak door "Goedkopere" NIC chips niet eens gehaald kan worden.

 

Al met al heeeeel veel factoren waardoor je de 1Gbit niet goed kan meten en aantonen...


De pc is toch wel bekabeld aangesloten mag ik hopen? Want via WiFi ga je die 1000 mbit niet halen.

met kabel ook niet, Als deze rechtstreeks om Modem zit geen switches routers en zaken is het max 940Mbit.

en mits de speedtest server niet te druk is kan je dit ook wel halen, maarja die servers zijn hier ook niet helemaal op gebouwd.

je Firewall moet ook niet teveel packets te diep willen controleren want dit heeft effect op je bandbreedte met deze snelheden, oh en antivirus wil ook nog wel roet in net eten gooien..  de cache van je NIC in je PC....  het fysieke limiet van de poort die vaak door "Goedkopere" NIC chips niet eens gehaald kan worden.

 

Al met al heeeeel veel factoren waardoor je de 1Gbit niet goed kan meten en aantonen...

Hier 940/930 constant, gemeten op een Windows 10 PC vrijwel rechtstreeks op (Caiway) glasmodem. Speedtest naar XS4ALL, die is het meest stabiel.

 

KPN VDSL/4G daarentegen: 40/12 :slight_frown:


Hier 940/930 constant, gemeten op een Windows 10 PC vrijwel rechtstreeks op (Caiway) glasmodem. Speedtest naar XS4ALL, die is het meest stabiel.

 

KPN VDSL/4G daarentegen: 40/12 :slight_frown:

nergens zeg ik dat het onmogelijk is, ik doe het bijna dagelijks met apparatuur waarvan ik weet dat het dit aankan puur om aan te tonen bij mijn klant dat het gehaald wordt in goede condities, maar realistisch zal het bij meerendeel van de apparatuur door een hoop factoren niet als 940 te boeken staan..

Toon het dan aan met speciale meetapparatuur in meest ideale condite met netwerkkabel direct op modem. en resultaat altijd hetzelfde mooi rond de 940…met enkele uitzondering omdat server dan te druk is, en dan pak ik daarna even een andere

 

maar net wat je zegt direct op modem.. geen gedoe ertussen. en met geschikte apparatuur....


Zeker, met een cat 5 kabel.

Wifi haal ik 130Mbit op gsm.

Mag hopen dat het minimaal Cat5e betreft :wink:


Als ik vanmorgen 500 Mbit haal met mijn 500Mbit aansluiting.

Dan waren er geen factoren die mijn snelheid naar beneden halen.

Krijg ik om 13.00 uur 1 Gbit aansluiting, dan zijn die factoren hetzelfde als in de ochtend.

Dus zou ik zeker 940Mbit moeten halen toch?

 


Als ik vanmorgen 500 Mbit haal met mijn 500Mbit aansluiting.

Dan waren er geen factoren die mijn snelheid naar beneden halen.

Krijg ik om 13.00 uur 1 Gbit aansluiting, dan zijn die factoren hetzelfde als in de ochtend.

Dus zou ik zeker 940Mbit moeten halen toch?

 

Zo werkt het helaas niet. Het probleem zit hem vaak in de apparatuur die gebruikt wordt om te meten, hierin zitten verschillende bottlenecks waardoor er een maximumsnelheid te halen is. Van RAM tot opslag tot processorvermogen tot kwaliteit van de netwerkinterface, alles telt mee en als er ergens iets niet de volle 100% kan geven dan kan dat vaak al resulteren in een lagere snelheid. Ik zie regelmatig laptopjes en PC's voorbij komen die nooit hoger dan 650 gaan halen.


@Roberto1940 mag ik vragen wat de monteur eigenlijk aangepast heeft om van 500 naar 1000 te gaan? Puur uit nieuwsgierigheid. 


@Roberto1940 mag ik vragen wat de monteur eigenlijk aangepast heeft om van 500 naar 1000 te gaan? Puur uit nieuwsgierigheid. 

 

Ik vermoed gpon vervangen voor xgspon. Anders zou er aanpassing nodig zijn.


Hij heeft inderdaad de grond vervangen voor een xgspon.

Nog eens een test gedaan en ik kwam met moeite tot 750Mbit, maar dat was maar even. 


Maar net wat je zelf aangeeft 500 haalde je wel.. dat red je nu ook wel.

Alleen als het gebruikte systeem of manier van koppelen de interface kaarten etc gewoon niet harder willen dan +/- 750 op een goeie dag.  Dan red je de 500 idd makkelijk maar 1000 niet.

Heb je een ander systeem om mee te kunnen testen ? Is het resultaat dan hetzelfde ?

Sluit eens alle achtergrondtaken en maakt dit verschil ? 

Als ook maar iets niet 100% draait red je het niet zo simpel is het.

 

Mocht je het niet vertrouwen kan je altijd een monteur bestelen om het na te lopen alleen wordt het een duur verhaal als deze tot de conclusie komt dat je wel 940Mbit haalt. Op zijn meetapparatuur.

 

Ik ben er vrij zeker van dat de bottleneck hier niet de buitenlijn en/of je modem is maar dat het meer in het systeem zit of de manier waarop deze op de lijn gekoppeld is.

Voorbeeld mijn laptop komt consequent niet boven de 5 a 600 uit, Sluit ik alles maar dan ook alles af wat op de achtergrond draait dan gaat het naar 7 of 800, tijdens dit hele process kan ik na elke meting van me laptop een speedtest starten op mijn vaste PC en of mij meetapparatuur en .. hoppa 940..met een enkele uitzondering gezien server drukte.

 


@Roberto1940 Ik sluit me volledig aan bij wat de monteurs hier hebben uitgelegd. 

Gezien de snelheden die je nu haalt weet ik 99% zeker dat je profiel correct staat en dat je het ergens in je setup thuis zal moeten zoeken.

Als jij tóch vermoed dat er iets niet klopt aan de geleverde snelheid dan is het volgende wenselijk:

Meten met verschillende apparaten (laptops/pc's) die rechtstreeks met een kabel op het modem zijn aangesloten.

Bij voorkeur de ingebouwde speedtest in windows gebruiken (ookla).  

Als de snelheden dan structureel onder de maat blijven, kan ik iets voor je betekenen.  


Zal wel iets zijn, haal een piek van 750Mbit en upload van 940 Mbit.

Wel jammer als je een abo van 500 Mbit heb je, dat wel bijna haalt.

En bij een 1Gbit je 750 haalt en het dan aan je pc ligt.

Wat kan je daar aan doen he?

Heb een netwerk kaart van 1Gbit, zal nog wel eens zoeken. En anders dikke pech.

 


Hallo @Roberto1940 , als je een Windows pc met Win10/11 download dan eens de speedtest app van Ookla uit de Windows store gratis, grote kans dat je nu de juiste waarden ziet.

Succes


Heb ik en dan zijn de waarde zoals eik heb vermeld.

Zouden moeten vermelden als je een 1 Gbit neemt dat dan je pc in top conditie moet zijn en er niets mag meedraaien op de achtergrond 😔.

Heb ook al de firewall en virusscanner even uitgezet maar maakt geen verschil.


Hallo @Roberto1940 , om even te testen is het inderdaad beter om verder even geen actieve toepassingen te draaien, logisch toch?

 


Zouden moeten vermelden als je een 1 Gbit neemt dat dan je pc in top conditie moet zijn en er niets mag meedraaien op de achtergrond 😔.

Nouja, dat het niet gemeten kan worden op een apparaat betekent niet dat je er niets aan hebt. Als ik 10 apparaten te gelijk 100Mbps laat trekken dan heb ik alsnog die 1Gbps nodig om aan de behoefte te voldoen. Of 100 apparaten op 10Mbps. De data moet uiteindelijk toch over dezelfde snelweg.