Skip to main content

Ik kom meestal niet verder dan 800 mbit upload terwijl ik nu rechtstreeks op de modem zit, en de download wel goed is.

Ik had ooit een probleem met de switch maar die zit er nu ook niet tussen, en was later ook geen probleem meer.

Het modem is de nieuwe box 14, wel met een oranje power lampje.

de download is goed, maar de upload blijft achter, welke combinatie ik ook maak.

Het maakt ook niet uit of ik 2.5 gbit gebruik of 10 gbit qua upload, of dat ik mijn eigen router gebruik of de KPN box 14. bij de 2.5 gbit router die ik heb is wel de download uiteraard geknepen op 2300/2400 mbit.

Je zou denken dat er een capaciteitsprobleem is, of ergens geknepen wordt.

 

 

 

En toen bleef het stil, maar dan vraag ik me nog steeds af waarom die upload zo ver achter blijft?


Ik dacht dat ik de enige was, heb ook hetzelfde probleem


Zelfde grapje hier. Download tussen de 3.7-4gbit, maar de upload blijft hangen op ~900-1100mbit.


Hi @svenvanvossen! Het is beter hier een eigen topic voor aan te maken. Geef aan hoe je de snelheid gemeten hebt. En welke stappen je allemaal hebt ondernomen. Met je eigen topic blijft alles mooi overzichtelijk en kunnen we je beter helpen. 


@bastian433 zou je nog willen aangeven of je op meerdere apparaten dezelfde snelheid ziet? En of op zowel de wifi als bedraad de snelheid op dezelfde 600Mbit/s tot 850Mbit/s blijft hangen?


Ik begin met zoals ik het nu heb wat niet een door KPN ondersteunde configuratie is, wat op zich goed werkt behalve de upload:

OPNsense router (Intel N6005) (2,5 gbit interfaces) →cat 6a →  switch → cat6a →  10 GBe in pc.

Momenteel 2.4 gbps download en 1.0 gbps upload op fast.com

En: 2.3 gbit download en 822 mbit upload met speedtest app.

OPNsense router (2,5 gbit interfaces)→cat6a →  switch → cat5e →  switch 2.5 gbe ->2.5 GBe in laptop.

test 1: 2.2 gbit download 977 upload

test 2: 2.2 gbit download 1.2 gbit upload

OPNsense router (2,5 gbit interfaces) → cat5e → laptop op lan poort

test 1: 2.3 gbps download, 552 upload.

test 2 2.3  gbps download, 670 upload

Die wat ik vind domme Genexis ONT moet ik herstarten voordat ik experiabox aansluit vanwege verschil tussen 2.5 gbit en 10 gbit uplink kennelijk, waarom ziet dat ding het verschil niet?

Doe ik dit niet dan krijg ik bursts naar 2 gbit die heel snel terugvallen naar 1

Experiabox 14 → 2.5 gbe laptop er direct naast. 2.2 gbps download, 589 up. met cat6a geen noemenswaardig verschil steeds tussen 600-800.

Experiabox 14 → 10 gbps pc

3879 mbit download, 600 upload

4071 mbit download 614 upload

als ik de 10000mb.bin download van nforce haal ik ook gewoon de 400 mbyte /sec download.

steeds 4 gbit down, 600-800 mbit upload.

op de fast.com site haal ik zelfs 5.8 gbps download, maar ook nu 700 mbit

Die experiabox vind mijn Asus XG-C100C maar niks, echter op 2.5 gbps is die wel stabiel, en krijg ik hetzelfde resultaat als de hele tijd.

dezelfde Asus kaart werkt wel stabiel op 10 gbit met mijn qnap switch zonder errors.

Bij de Experiabox begint die goed, en daarna gaat die klapperen, alsof iets in de box warm wordt of in mijn pc en het dan niet meer werkt. Ik kan dus eerst testen uitvoeren en testbestanden downloaden. Daarna gaat het klapperen.

Maar diezelfde Asus kaart is berucht dat hij problemen kan geven.

Ik heb nog steeds het idee dat het de Genexis ONT zou kunnen zijn of een bandbreedtebeperking ergens.

Ik heb onderhand alles vervangen en gewisseld aan mijn kant namelijk of andere wegen gebruikt of andere UTP kabels, een laptop, kabel tussen ONT en Experiabox/router vervangen. Er is niks wat helpt.

 

 

 

 

 


Oh ja via wifi op de experiabox met laptop ernaast: 1.7 gbps download, en 550 upload.


monteur staat in de planning


Hoi, de oplossing is inmiddels bekend en ligt inderdaad bij KPN en vereist een monteur. Mensen die een 4 gigabit abonnement hebben moeten een Nokia ONT kastje hebben en helaas hebben de meeste mensen een Genexis ONT kastje.

De monteur moet de Genexis ONT kastje omwisselen met een Nokia variant (is een nieuwere) en daarna is je upload gelijk aan je download.


Omwisseling naar Nokia ONT kastje heeft het opgelost!

 

 


Bij mij is nu de glasvezel stuk, omdat die de ont met het dopje erop heeft geschoven :-(

dus nu heb ik niks meer en kan ik fijn gaan wachten op kpn netwerk


Ik haal het nu ook met een Nokia ONT bijna. goed genoeg.

Opgelost dus met een Nokia ONT

Â