Skip to main content

Solved: Ik had een oude Experia-modem die de UpLoad beperkte tot 500 Mbps. Nieuwe ExperiaBox ontvangen en het werkt als een zonnetje.

 

Hallo @PNF mag ik vragen welk modem je eerst had en welke je nu hebt gekregen? Ik ondervind nl dezelfde problemen met de Experiabox V10.

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Sinds een week is mijn KPN glasvezelverbinding gereed. De WAN aansluiting op het modem (Experiabox V10) met de standaard (rode UTP cat 6 ) aansluiting gaf een prima snelheid van 200 Mbps up/down wat ook toen bij mijn abonnement hoorde. Zelfs met wifi (5) was het netjes en stabiel 200 Mbps. De snelheden heb ik gemeten met de KPN speedtest en die van Ookla.

Omdat ik tevreden was over de glasvezelverbinding heb ik mijn abonnement verhoogd naar 1 Gbit/s.
Aan de aansluitingen heb ik niets gewijzigd en nu meet ik met dezelfde tools een snelheid van max 500 Mbps. Ik heb het nog niet met een vaste kabelaansluiting geprobeerd (heb geen adapter) maar dat verschil mag toch niet zo groot zijn.

Inmiddels heb ik van alles geprobeerd om te kijken of het sneller kan:
- Modem Experiabox V10 naar fabrieksinstellingen. Eerste via resetknop op het modem zelf.  Mijn SSID en wachtwoord bleven hetzelfde dus een andere reset geprobeerd. Via KPN online (hier ook geen wijzigingen in SSID en wachtwoord) en uiteindelijk door in te loggen in het modem zelf en een factory reset uitgevoerd. Nog steeds hetzelfde SSID en wachtwoord en dat vond ik bijzonder. Modem wachtwoord en verbindingen waren wel gereset dus er is iets gewijzigd.
- Wederom speedtest maar geen verhoging, max 500 Mbps via wifi (5)
- KPN superwifi (wifi 6) gereset en aangesloten. Wifi verbinding is mooi stabiel.
- Nogmaals gemeten (zowel KPN als Ookla). Met wifi (5) op de laptop is de max 650 Mbps up/down. Met wifi (6) op de telefoon is de max 450 Mbps. Dit verschil zit 'm  waarschijnlijk in de hardware.
- Wat opvalt is dat de snelheidsmetingen constant fluctueren. Als je een paar keer op dezelfde wijze test zit er zo maar 200-300 Mbps verschil tussen de metingen.

Volgens de opgave van KPN zou er bij een verbinding van 1 Gbit/s minimaal 75% tot 85% van de internetsnelheid haalbaar moeten zijn dus 750 Mbps - 850 Mbps. Ik krijg het er niet uit.
Iemand een idee wat er nog aan te doen is?


die snelheid wordt alleen gegarandeerd via bekebaling

een snelheids garantie op wifi is er niet 


een snelheids garantie op wifi is er niet 

Sterker nog; met Wifi 5 zijn die snelheden niet eens haalbaar. Ik heb wel eens richting de 800 gehaald op een Wifi 5-verbinding maar hoe dat is gelukt snap ik nog steeds niet. 500 op Wifi 5 is wel echt wat er maximaal verwacht mag worden maar 300/350 is normaal.


een snelheids garantie op wifi is er niet 

Sterker nog; met Wifi 5 zijn die snelheden niet eens haalbaar. Ik heb wel eens richting de 800 gehaald op een Wifi 5-verbinding maar hoe dat is gelukt snap ik nog steeds niet. 500 op Wifi 5 is wel echt wat er maximaal verwacht mag worden maar 300/350 is normaal.

Met wifi 5 zijn bovenstaande snelheden bij mij goed haalbaar. Het is bij mij ook zo dat het op een ander moment zomaar 650 Mbps of 400 Mbps is. Waar dat verschil vandaan komt is mij onduidelijk. Als je betaald voor een 1 Gbit/s abonnement mag je toch zeker 75% daarvan verwachten. Ik ben niet geheel ontevreden maar ik had er meer van verwacht.


de snelheid is van heel veel dingen afhankelijk ik haal dit met eigen wifi 6 router en wifi 6 device smartphone van 400 euro wel bij ziggo 

 


Ook de experiabox updaten/swappen met het nieuwste model. Lijkt mij niet meer dan redelijk dat ze die geven aangezien je net je abonnement hebt geupdate.


@PNF welk type modem heb je nu? Experiabox V10, V10a of de KPN Box 12?


Inmiddels mijn Experiabox V10 omgeruild voor een KPN Box 12b. De eerste testresultaten zijn niet goed mbt zowel de down- als upload snelheid. Ik kom nu zelfs lager uit dan eerder met mijn V10…. In huis heb ik  alles nu geprobeerd en aangepast dus moet het haast in de glasvezelaansluiting zelf zitten. Waar ik op dezelfde testwijze eerst rond de 650 Mbps zat haal ik nu net de 300 Mbps down. Als dit zo blijft zal ik mijn abonememt weer terugzetten naar de standaard snelheid want de meerprijs voor 1 Gbit heeft zo geen zin. @Marcia_  weet jij wat er aan de hand is?

 


Is dit getest via wifi of bekabeld, Hans?


Is dit getest via wifi of bekabeld, Hans?

@Erik_ Ja met bekabeld internet op de laptop. Ik ben inmiddels gebeld door de techneuten van KPN (backoffice) maar die zien er verder niets aan. De tip was wel om een een andere ethernetkabel te proberen rechtstreeks op het modem en alleen de laptop aansluiten. Dat moet ik nog doen.

Mocht dit geen verbetering opleveren zou ik van de betreffende medewerker nog een direct telefoonnummer en/of sms krijgen zodat ik hun één-op-één kan contacten. Deze gegevens heb ik echter nooit ontvangen dus dat is weer vervelend.


Is dit getest via wifi of bekabeld, Hans?

@Erik_Ja met bekabeld internet op de laptop. Ik ben inmiddels gebeld door de techneuten van KPN (backoffice) maar die zien er verder niets aan. De tip was wel om een een andere ethernetkabel te proberen rechtstreeks op het modem en alleen de laptop aansluiten. Dat moet ik nog doen.

Mocht dit geen verbetering opleveren zou ik van de betreffende medewerker nog een direct telefoonnummer en/of sms krijgen zodat ik hun één-op-één kan contacten. Deze gegevens heb ik echter nooit ontvangen dus dat is weer vervelend.

@Erik_ Update:
Gisteren getest volgens de tips van de KPN techneut. Laptop wederom bekabeld rechtstreeks op het modem (Box 12) aangesloten maar nu met een andere UTP kabel. De overige  aansluitingen uit het modem gehaald. De snelheden waren nu wel hoger maar erg onregelmatig. De down liep van 500 Mbps naar 800 Mbps en de up bleef redelijk stabiel op 800 Mbps. Niet geheel ontevreden maar voor een pakket dat constant 1 Gbit/s zowel down al up zou moeten leveren is dit niet oké.


@HansjePansje heeft u een utp poort op de laptop? Of gebruikt u daar een utp naar usb adapter voor?


@HansjePansje heeft u een utp poort op de laptop? Of gebruikt u daar een utp naar usb adapter voor?

@Nick83 zo, das een goeie. Mijn laptop heeft géén UTP poort en ik heb inderdaad een usb-c adapater gebruikt. Maakt dat verschil?


Ja... die adapters zijn doorgaans niet zo betrouwbaar. Bij de meeste is 1000 mbit in de praktijk niet haalbaar. 


Ja... die adapters zijn doorgaans niet zo betrouwbaar. Bij de meeste is 1000 mbit in de praktijk niet haalbaar. 

Dat is goed om te weten. Dank! 👍🏻


@Erik_ Update:
Gisteren getest volgens de tips van de KPN techneut. Laptop wederom bekabeld rechtstreeks op het modem (Box 12) aangesloten maar nu met een andere UTP kabel. De overige  aansluitingen uit het modem gehaald. De snelheden waren nu wel hoger maar erg onregelmatig. De down liep van 500 Mbps naar 800 Mbps en de up bleef redelijk stabiel op 800 Mbps. Niet geheel ontevreden maar voor een pakket dat constant 1 Gbit/s zowel down al up zou moeten leveren is dit niet oké.

Ja... die adapters zijn doorgaans niet zo betrouwbaar. Bij de meeste is 1000 mbit in de praktijk niet haalbaar. 

Dat is goed om te weten. Dank! 👍🏻

 

Met deze twee dingen verwacht ik dat je aansluiting en verbinding in orde is, @HansjePansje. En dat de lagere download een gevolg is van een niet-ideale aansluitmanier. 


@Erik_ Ja dat denk ik ook. Vandaag nog telefonisch contact gehad met de servicedesk over de glasvezelaansluiting zelf. Volgens deze medewerker is er wél of géén glasverbinding, een beetje of slechte verbinding zoals bij koper schijnt niet te kunnen. Ik denk dat er nu alles aan gedaan is dus ik kijk het nog wel aan hoe het zich verder ontwikkeld. Dank voor de reacties iedereen!!👍🏻


@Erik_ Update:
Gisteren getest volgens de tips van de KPN techneut. Laptop wederom bekabeld rechtstreeks op het modem (Box 12) aangesloten maar nu met een andere UTP kabel. De overige  aansluitingen uit het modem gehaald. De snelheden waren nu wel hoger maar erg onregelmatig. De down liep van 500 Mbps naar 800 Mbps en de up bleef redelijk stabiel op 800 Mbps. Niet geheel ontevreden maar voor een pakket dat constant 1 Gbit/s zowel down al up zou moeten leveren is dit niet oké.

Ja... die adapters zijn doorgaans niet zo betrouwbaar. Bij de meeste is 1000 mbit in de praktijk niet haalbaar. 

Dat is goed om te weten. Dank! 👍🏻

 

Met deze twee dingen verwacht ik dat je aansluiting en verbinding in orde is, @HansjePansje. En dat de lagere download een gevolg is van een niet-ideale aansluitmanier. 

 

Volgens deze medewerker is er wél of géén glasverbinding, een beetje of slechte verbinding zoals bij koper schijnt niet te kunnen. 

Is in de kern waar, maar met een beetje nuancering. Het signaal an sich dat is er, of dat is er niet. Dat werkt bij glasvezel namelijk door licht pulsen door die vezel te sturen. De vezel heeft een schild waardoor er geen verstoring kan ontstaan door lichtsignalen in een naastgelegen vezel. En bij een koperkabel wordt het signaal door elektrische pulsen verzonden, en die kunnen elkaar wel storen, of last hebben van andere zaken onderweg. 

Maar, ook bij glasvzel kunnen er issues met de verbinding zijn. Alleen zit dat hem dan eigenlijk altijd aan het eindpunt van de vezels. Daar wordt het signaal van licht weer omgezet naar elektrisch voor het verdere transport naar je modem en de rest van jouw netwerk. Het kan, bijvoorbeeld, voorkomen dat er wat vuiligheid aan het eindpunt zit. Dat kan die omzetting dan lastiger maken. Waardoor je onderbrekingen kan ervaren. Vezels worden echter schoongeblazen tijdens het plaatsen van het glasvzezelkastje. Dus in de meeste gevallen is daar niets aan de hand. 

Kijk het inderdaad nog even een poosje aan. Mocht het nou wel zo blijven, zie of je eens een laptop kunt lenen die wel een Gbit ethernetpoort heeft, en test daarmee. Als je dan wel op de Gbit zit, dan is het echt jouw laptop waar de oorzaak zit. Maar als het ook met zo'n andere laptop dezelfde issues heeft, dan kunnen we nog even verder kijken.