Skip to main content

Goedenavond,

Sinds vandaag heb ik internet via KPN (200 Mbit glasvezel abonnement), de download snelheid is perfect maar de upload snelheid is maar 36 Mbit/s ipv 200.

Getest via de kpn speedtest ( https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/e277d8d0-663f-11eb-93c3-5d19f7019dca ), ziggo speedtest, speedtest.net, en de gedownloade ‘Speedtest by Ookla’ (Windows 10).

Ik heb dit getest met 2 laptops (bedraad, geen wifi).

Voorheen is een uploadsnelheid van 500MBit mogelijk gebleken (via XS4ALL).

Zou dit een instelling kunnen zijn? Of kan ik zelf nog iets doen om de upload snelheid naar 200mbit te krijgen?

Heb het modem al herstart, teruggezet naar fabrieksinstellingen en ook het ‘glas-apparaat’ 2 minuten van de stroom af gehad, helaas zonder succes, de upload snelheid blijft rond de 36mbit hangen.

Groeten, Roel

Heb je dat gemeten zonder verdere aangesloten randapparatuur?


Ik heb het inderdaad zostraks gemeten met alleen een laptop aangesloten met een kabel direct op het modem, verder alle kabels eruit gehaald, maar ook dezelfde snelheid, heb het nu weer via een switch etc aangesloten.


Via wifi: 198,2 download, 36,4 upload


Welke snelheid had je hiervoor?


100 Mbit up/down van XS4ALL


Ik denk toch een administratief foutje.  Een medewerker pakt dit over een paar dagen op. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  Tot die tijd even doorbijten :wink:


Zojuist geprobeerd een andere kabel tussen het “glas-apparaat” (meterkast) en het modem te doen (daarna getest), het modem te herstarten (daarna weer getest) en uiteindelijk het modem naar fabrieksinstellingen te zetten (en weer getest) maar telkens hetzelfde resultaat, download: 200/205 Mbps, upload: zo'n 35/36 Mbps, zowel bedraad als via wifi komt de upload niet hoger. Ik denk inderdaad ook aan een instelling ergens bij KPN...


Geupdate naar een 500Mbit verbinding, download is goed, maar upload blijft weer achter, met zo'n 200 Mbps ipv 500.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/2578fbd0-6ab6-11eb-87f8-7d04501be1bb

 


Hoi @Roel8 . Welkom op het forum.

Erg raar dat die upload zo achter blijft. Je hebt het dus met 2 verschillende apparaten bekabeld getest? 


Hoi @Erwin_  ja klopt, intussen met 3 (2 laptops en een desktop), allemaal bekabeld aangesloten.

 


@Roel8 Wanneer ben jij telefonisch bereikbaar? Ik werk vanavond tot 21:30


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Goedenavond,

Ik vind nu dit bericht van mijzelf terug en ik zit nu al bijna een jaar lang met hetzelfde probleem dat mijn upload snelheid achterblijft.
De download snelheid is wel goed, en het is glasvezel dus download en upload zou gelijk moeten zijn, dus het is toch aannemelijk dat het gewoon ergens een instelling zou moeten zijn?

Bij de meeste mensen is het niet zo'n probleem dat de upload snelheid achter blijft, maar ik maak videogames en wil graag een zo hoog mogelijke uploadsnelheid om het uploaden van nieuwe upgrades (zo'n 1,3GB per keer) te versnellen (tijd = geld...)

De geschiedenis:
03-02-2021: --> Overgestapt naar KPN glasvezel (default KPN modem): 200 Mbit/s
03-02-2021: 204 down/36 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/d0595510-6659-11eb-b967-5d726a65d8fa
08-02-2021: --> Upgrade naar 500 Mbit/s
09-02-2021: 507 down/220 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/2578fbd0-6ab6-11eb-87f8-7d04501be1bb
21-06-2021: --> Upgrade naar Fritz!Box 7590 modem (huur 7,49 p/m)
13-09-2021: 505 down/212 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/ce3caf90-14c1-11ec-94e5-d9d05651ac30
19-09-2021: --> Upgrade naar 1 Gbit/s
20-09-2021: 936 down/175 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/5528e040-1a54-11ec-8600-fdbafcbd0882
17-11-2021: --> Gebeld met KPN klantenservice
17-11-2021: 899 down/219 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/ebda8010-47b9-11ec-a161-65d5d0e65af5
17-01-2021: --> nog geen reactie terug van klantenservice
17-01-2021: --> Gebeld met KPN klantenservice
31-01-2021: --> nog geen reactie terug van klantenservice
31-01-2022: 863 down/307 up: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1bfc21c0-82db-11ec-8180-3f0be5829015

Ondertussen wordt bij elke snelheidsupgrade het contract blijkbaar met een jaar verlengd en blijft het probleem bestaan dat de upload snelheid achterblijft, de maandelijkse kosten zijn intussen wel lekker gestegen.
Twee keer gebeld met de klantenservice, hierbij de reactie gekregen dat er naar gekeken zou worden en dat ik hierover bericht zou krijgen, maar het lijkt erop dat deze issue niet te verhelpen is want tot op heden nog geen bericht ontvangen.

Mijn contract liep bij aanvang tot februari 2022, maar deze loopt na de laatste wijziging nog door tot 19-09-2022 (vanwege de laatste upgrade naar 1 Gbit/s).

De beloofde upload snelheid kan nu al een jaar niet behaald worden en klantenservice is niet in staat mijn probleem te verhelpen.
Ik wens graag dat mijn contract per direct wordt opengebroken zodat ik kan overstappen naar een andere provider.

Met vriendelijke groet,
Roel


Hoi @Roel8 . Heel spijtig hoe dit verloopt.

Ik zie dat jij een abonnement hebt op de serviceplus desk. Die hebben onlangs een ticket voor het probleem aangemaakt. Helaas is dit ticket gesloten.. Hebben ze jou ook gebeld?  Is er een reden genoemd waarom het ticket niet is opgepakt? Alle info is welkom.


Goedenavond,

Ik heb (twee telefoontjes terug) te horen gekregen dat er eerst op een centrale (of iets dergelijks) iets geprobeerd zou worden, en als dat niet lukte dat er dan eventueel een monteur thuis langs zou moeten komen, maar dat ik daar dan bericht van zou krijgen van de monteur.
De laatste keer dat ik gebeld heb kreeg ik te horen dat er daarvan al wel een oudere ticket gevonden werd, maar dat deze gesloten was. Er zou weer iets in gang gezet worden, en ik zou op de hoogte gehouden worden zodra er nieuws was, maar dit gaat dus blijkbaar steeds mis lijkt het, ik weet niet wat daar de reden van is of wat er precies moet gebeuren.
Ik zie ook in mijn belgeschiedenis dat ik vaker gebeld heb, de eerste keer was op 26 febr 2021 (14m 57s), toen had ik nog het KPN modem waarbij deze direct op afstand gereset werd en ik alle instellingen kwijt was van het thuisnetwerk.
Zelf heb ik nu denk ik alle mogelijke stappen ondernomen (alle kabels al eens vervangen, alleen 1 laptop aan het modem gehad bekabeld, andere desktop geprobeerd met 1 kabel, modem van de stroom af, modem gereset, modem naar fabrieksinstellingen, glasvezel kastje van de stroom af, etc) en ook alle mogelijke upgrades (van KPN modem naar FritzBox en al twee keer een snelheids upgrade) om te kijken of het probleem daarmee weg zou gaan, maar nog steeds niet.
Terwijl ik hiervoor een 500 Mbit/s abonnement had bij XS4ALL en daar wel de snelheid haalde, je zou toch zeggen dat KPN hetzelfde zou moeten kunnen leveren aangezien XS4ALL een dochteronderneming was, dus hetzelfde netwerk gebruikt?

Het zorgt gewoon voor een hoop frustratie (en tijd, en intussen ook geld), elke keer hetzelfde uitleggen en dat er nog steeds geen oplossing is, ik ben er nu wel klaar mee en wil het dan ook ergens anders proberen.
En dat mijn einddatum van het contract nu verschoven is naar 19-09-2022 (terwijl ik dacht om na een jaar wel te kunnen overstappen als deze problemen er nog steeds zouden zijn) komt er nu ook bij en is best wel zuur. Als mijn probleem intussen verholpen zou zijn zou ik ook gewoon bij KPN blijven, maar dat is dus niet het geval.

Tot dusver heb ik ook nog geen enkele vorm van compensatie (of intentie tot iets soortgelijks) mogen ontdekken, behalve dan excuses.
Is hier een oplossing voor? Kan ik overstappen naar een andere provider in februari? Is er een bepaalde coulanceregeling mogelijk in dit geval zodat ik niet tot september hoef te wachten maar mijn oorspronkelijke einddatum van het contract terug krijg?

Ik wil nu graag bij een andere provider proberen of daar de download/upload snelheden wel gehaald worden.

Met vriendelijke groet,
Roel
 


Hoi @Roel8 . Ik ben zelf van mening dat we je storing eerst eens moeten oplossen. Kan ik jou telefonisch bereiken?

 


Hoi Erwin,

Sorry maar kan het ook zonder bellen? De telefonische helpdesk heb ik nu reeds 3x geprobeerd en om nu weer een 4e keer een kwartier lang dezelfde vragen te beantwoorden daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in, de antwoorden blijven hetzelfde, en ik mag toch aannemen dat alle informatie ook in de betreffende tickets vermeld staan?

Bij het laatste telefoongesprek is er al geconstateerd dat het probleem hoogstwaarschijnlijk niet bij mij thuis ligt maar elders, anders zou ik de hoge download snelheid ook niet kunnen halen op de glasvezel lijn.

Mocht er alsnog een monteur langs moeten komen dan hoor ik het graag en zal ik bellen voor een afspraak.

Mocht er evengoed toch nog telefonisch contact nodig zijn, dan ben ik meestal na 19:00 wel te bereiken.

Groeten, Roel

 

 


Ik ga je niet door allerlei hoepels laten springen. Ik heb alleen wel even telefonisch wat info nodig.

Ik werk altijd vrijdagavond. Kan ik je dan even bellen? We hoeven niet een heel stappenplan door, geen zorgen.