Skip to main content

Mijn uploadsnelheid blijft achter op de download.

De download gaat vrijwel altijd 940 mbit+ (mits server niet te ver weg is o.i.d., want internationaal is het allemaal niet zo snel, vooral de upload niet)

de upload blijft eigenlijk altijd steken bij de 500-600 mbit.

Dat is op zich niet slecht maar ik denk toch dat gbit wel haalbaar zou moeten zijn al was het alleen maar de speedtest.

Ik had eerst mijzelf de schuld gegeven: ik zal mijn eigen router wel niet goed ingesteld hebben, dat zal wel de oorzaak zijn.

Van de week toch maar eens de router gewisseld naar de experiabox: precies hetzelfde resultaat.

Ik heb nog nooit de volle uploadsnelheid kunnen halen die ik zou moeten hebben. ook niet op rare tijden.

ik zit verbonden met UTP naar een switch en via de switch gaat het naar een Opnsense router.

kabel rechtstreeks in experiabox geeft geen ander resultaat.

 

Ik zit te denken: is misschien het profiel voor de upload nooit aangepast of iets dergelijks? kan dat?

Ben begonnen met 500/500, daarna upgrade gedaan naar 1G/1G.

Het is XGS-PON ipv GPON nu. op de GPON had ik dezelfde uploadsnelheid zo'n beetje. De upload op de GPON was hoger dan de download.

 

Hallo @bastian433 , als je een Windows pc gebruikt, download dan van de MS store de Ookla app en doe daar de speedtest mee, deze geeft tot op heden de meest betrouwbare resultaten en test met diverse servers.

Succes.

 


Ja dat had ik gedaan, had al wel wat dingen doorgelezen: ook daar komt die niet hoger, welke server ik ook neem of welke tijd ook.


Heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modemrouter een fabrieksreset gegeven @bastian433 ?


Ja, zoiets was het wel, nu wel goed.

Ik heb toch ergens iets niet goed gedaan dan, maar waarom alleen de upload…. zucht.

ik weet in ieder geval dat monteurs e.d. niet nodig zijn.

Ik heb hem wel eerder gereset maar nooit 2 minuten ook, dat heb ik nu wel gedaan.

dank.

 

zodra de Qnap switch ertussen zit is het zo dat de upload naar beneden gaat ondanks dat er een 1 gbit / 2,5 gbit /10 gbit link is.


Ja, zoiets was het wel, nu wel goed.

Ik heb toch ergens iets niet goed gedaan dan, maar waarom alleen de upload…. zucht.

ik weet in ieder geval dat monteurs e.d. niet nodig zijn.

Ik heb hem wel eerder gereset maar nooit 2 minuten ook, dat heb ik nu wel gedaan.

dank.

 

zodra de Qnap switch ertussen zit is het zo dat de upload naar beneden gaat ondanks dat er een 1 gbit / 2,5 gbit /10 gbit link is.

Oplossing was uiteindelijk om “Flow Control” in de Qnap managed switch aan te zetten op de poorten


Hallo @JanD , goed om te lezen dat het werkt.

 


Hoi @bastian433, goed om te lezen dat het met die instelling op de switch is verbeterd. De snelheid is daarmee weer hersteld begrijp ik. We kunnen jouw ervaring nu ook meenemen naar mensen die een soortgelijk iets ervaren 🙂