Skip to main content

Hallo,

 

IK heb een glasvezel abonnement 100/100, maar mijn upload snelheid blijft bij 40 mbps hangen. Dit is gemeten bekabeld met een laptop direct aan de modem.

Na wat rond gesnuffelt te hebben op het forum, heb ik het glasvezelkastje en de modem van het stroom gehaald. Na opstarten is mijn upload snelheid nog steeds 40 mbps. Wantrouwend dat ik stiekem toch niet een 100/10 abonnement heb, heb ik de service desk gebeld. De helpdesk mederwerker zegt dat ik toch echt een 100/100 abonnement heb. Beetje jammer dat ik betaal voor iets wat ik niet krijg, graag zou ik oplossing willen. Wie kan mij helpen?

 

mvg,

Eelco

Gelukkig heb je glasvezel dus de snelheid is gegarandeerd. Er zit dus ergens een probleem in je aansluiting. Vrijwel zeker zal er een medewerker aan te pas moeten komen. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  Je kunt nog proberen het kabeltje tussen het glasvezelkastje en het modem te vervangen en het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen maar dan houdt het wel op met wat je zelf kunt doen.


Ik heb heb inmiddels het kabeltje vervangen tussen het glasvezelkastje en de modem, maar helaas geen verbetering. Ik begin mij serieus af te vragen of ik wel een 100/100 abonnement heb en dat de instellingen niet volgens een 100/10 abonnement staan afgesteld..

 

mvg,

Eelco


Grote kans dat dit gewoon een drukte probleem is. Ook al heb je 100/100 abo, er is overboeking, d.w.z. als iedereen die op dezelfde wijkkast/PoP zit aangesloten op dezelfde tijdstippen maximaal van upload gebruik maakt, kun je niet je 100 Mbps halen. Je kan je upload snelheid eens ergens midden in de nacht checken en kijken of je dan wel meer dan grofweg 90Mbps haalt.

Andere optie is om je abo naar beneden bij te stellen, ik weet niet of dat kan voor glasvezel, ik denk dat bij KPN 100/100 tegenwoordig het minimum is.


Geloof niet dat het een drukte probleem is. Zaterdag avond 21:00 haalde ik 35 mbps upload terwijl ik bij een kennis 2 straten verderop 10 min later 240 mbps haalde (hij heeft wel een 200/200 abonnement).

 

Abonnement naar beneden bij stellen vind ik een beetje raar alternatief. KPN postcode check zegt dat ik tot 500/500 kan, dus dan verwacht ik als ik een 100/100 abonnement neem ook de 100 haal.


Ik dacht dat iedereen tegenwoordig standaard een 100/10 abo kreeg. En als je 100/100 wilt, dat je dan extra bij moet betalen.


Geloof niet dat het een drukte probleem is. Zaterdag avond 21:00 haalde ik 35 mbps upload terwijl ik bij een kennis 2 straten verderop 10 min later 240 mbps haalde (hij heeft wel een 200/200 abonnement).

2 straten verder hoeft totaal niet vergelijkbaar te zijn. Een 100/100 abo kan op een 100Mbps poort zitten met daarachter veel lagere capaciteit dan het geval is bij die kennis van jouw. Ook al zou die kennis buur zijn kan dat de situatie zijn

Abonnement naar beneden bij stellen vind ik een beetje raar alternatief. KPN postcode check zegt dat ik tot 500/500 kan, dus dan verwacht ik als ik een 100/100 abonnement neem ook de 100 haal.

Dat is inderdaad wel de verwachting, maar als bovenstaande de situatie is, zal KPN iets moeten doen, b.v. in de PoP jouw vezel ompluggen, maar dat kost ze alleen maar geld, terwijl jij niet meer betaald. Zelfs al zou je overgaan op 500/500, dan moeten ze onder bovenstaande aannamen jouw ook ompluggen, maar dat doen ze niet vanwege de coronacrisis (heeft lagere prioriteit). Kort gezegd, hoe hard wil je het spelen. Voor veel mensen is KPN glasvezel praktisch gezien monopolist, als je naar coax over zou gaan heb je sowieso veel minder uplink snelheid. Het is gewoon een commercie: Als je iets niet aanstaat of bevalt, moet je het niet kopen of langer voor betalen.

Kijk eerst maar een goed in je contract enz, hoeveel betaal je en wat zijn garanties kwa snelheid.


Geloof niet dat het een drukte probleem is. Zaterdag avond 21:00 haalde ik 35 mbps upload terwijl ik bij een kennis 2 straten verderop 10 min later 240 mbps haalde (hij heeft wel een 200/200 abonnement).

2 straten verder hoeft totaal niet vergelijkbaar te zijn. Een 100/100 abo kan op een 100Mbps poort zitten met daarachter veel lagere capaciteit dan het geval is bij die kennis van jouw. Ook al zou die kennis buur zijn kan dat de situatie zijn

Ook ik denk niet dat het een capaciteitsprobleem is aangezien de kans veel groter is dat dit downstream optreedt i.p.v. upstream. Daarnaast heb ik al jaren glasvezel en ik heb nog nooit een capaciteitsprobleem mogen ervaren.

 

@Eelco V, welke snelheid haal je gemiddeld upstream?

Ligt dat altijd rond de 35Mbps?

En wat is de gemiddelde snelheid downstream?


@wjb Download ligt gemiddeld net boven de 100 mbps en upload zit gemiddeld op 35 a 40 mbps.

 


Helder.

Aangezien jouw download snelheid boven de 100Mbps ligt is jouw aansluiting dus al geschikt voor 1Gbps.

De uploadsnelheid komt sterk overeen met de uploadsnelheid behorende bij een 100/10Mbps abonnement. Ik ben bang dat je gewoon gelijk hebt en dat het profiel van jouw Internet aansluiting nog op 100/10Mbps staat.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om dit recht te gaan zetten.


Heb inmiddels contact gehad met KPN en blijkt toch iets niet goed te zitten tussen de centrale en mijn experiabox. Uitgaande signaal wordt op een of andere manier gedempt. wordt Monteur komt langs om te kijken waar het aan ligt.