Skip to main content

Hoi KPN forum,

 

Een tijdje terug heeft KPN de jaarlijkse prijsverhoging doorgevoerd en daarbij kwam mijn 500/500 abonnement even duur uit als het 1GB abonnement (nog steeds jammer dat de 500 optie überhaupt weg is, hint hint!).

Maar goed, de snelheid opgehoogd naar 1GB en de downloadsnelheid komt nu op +/- 930 MB/s uit. Prima. Echter is de upload snelheid blijven hangen op +/- 500 MB/s. Ik heb de modem opnieuw opgestart maar dit verhelpt het probleem niet.

Opties die de snelheid mogelijk beperken kan ik zo 1 2 3 ook niet vinden op de Experia Box (V10).

Testmethode: Netgear Orbi router met een LAN kabel kan via de app een snelheidsmeting uitvoeren.

Aanpassing:

alternatieve testmethode: computer met een korte LAN kabel direct aan de modem gekoppeld. Resultaat is tussen de 508 en 512 MB/s.

 

Iemand een idee? Is dit een instelling bij KPN?

 

Alvast bedankt!

Wat is de snelheid als je meet met een korte kabel direct aan het modem zonder dat er verder iets is aangesloten? En dan gemeten met de Ookla app. 


Hallo @LennartP1  installeer op een Windows pc via de MSstore de Ookla speedtest app, die is het meest betrouwbaar en zul je 930/930 plusminus kunnen meten.

 


Wat is de snelheid als je meet met een korte kabel direct aan het modem zonder dat er verder iets is aangesloten? En dan gemeten met de Ookla app. 

Ik moest even zoeken naar een goede korte LAN kabel, die metingen (altijd 3x testen) komen uit tussen de 508 en 512 MB/s.


Misschien kan @Erwin_  of een andere moderator ff kijken of je niet toevallig een 1000/500 profiel hebt.


Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?


Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?

Nee, zal ik morgen eens proberen. Als ik de verbinding nu weer onderbreek sluit m'n vriendin me op in de meterkast. 


Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?

 

Vandaag de stekker een paar minuten uit het glasvezelkastje gehaald: helaas, nog altijd 930d/508u ipv +/- 930/930.


Hallo @LennartP1  installeer op een Windows pc via de MSstore de Ookla speedtest app, die is het meest betrouwbaar en zul je 930/930 plusminus kunnen meten.

 

Hallo @LennartP1 heb je al op bovenstaande manier getest?

 


Hallo @LennartP1  installeer op een Windows pc via de MSstore de Ookla speedtest app, die is het meest betrouwbaar en zul je 930/930 plusminus kunnen meten.

 

Hallo @LennartP1 heb je al op bovenstaande manier getest?

 

Ja, toen ik de bekabelde aansluiting testte heb ik dat meteen met de app gedaan.


Goedenavond @LennartP1

Ik begrijp dat jouw upload snelheid rond de 500Mbit/s blijft hangen, terwijl jij een 1000/1000 Mbit/s abonnement hebt… Even op een rij:

  • Je hebt het modem, een V10, opnieuw opgestart.
    Hoe heb je het modem precies opnieuw opgestart? Even stroomloos gemaakt of heb je het modem ook teruggezet naar de fabrieksinstellingen? 
    Je kunt het modem namelijk ook een handmatige reset geven. Houdt er rekening mee dat persoonlijke wijzigingen in het modem en aangesloten producten opnieuw geinstalleerd moeten word
  • Je heb het glasvezelaansluitpunt voor minimaal 2 minuten stroomloos gemaakt.
  • De snelheidsmetingen zijn uitgevoerd op een laptop/PC rechtstreeks aangesloten op het modem, zonder andere aangesloten apparatuur.

Misschien kan @Erwin_  of een andere moderator ff kijken of je niet toevallig een 1000/500 profiel hebt.

Hele goede suggestie, @edwin.vdb. Ik heb dit gecontroleerd en het profiel staat goed, dus dat hebben wij bij deze uitgesloten.

Ik ben benieuwd of je ook met een andere kabel of ander apparaat de snelheidsmeting hebt getest? Ben je er ook zeker van, dat het apparaat waarmee je meet, de snelheid van 1Gbit/s aan kan?


Goedenavond @LennartP1

Ik begrijp dat jouw upload snelheid rond de 500Mbit/s blijft hangen, terwijl jij een 1000/1000 Mbit/s abonnement hebt… Even op een rij:

  • Je hebt het modem, een V10, opnieuw opgestart.
    Hoe heb je het modem precies opnieuw opgestart? Even stroomloos gemaakt of heb je het modem ook teruggezet naar de fabrieksinstellingen? 
    Je kunt het modem namelijk ook een handmatige reset geven. Houdt er rekening mee dat persoonlijke wijzigingen in het modem en aangesloten producten opnieuw geinstalleerd moeten word
  • Je heb het glasvezelaansluitpunt voor minimaal 2 minuten stroomloos gemaakt.
  • De snelheidsmetingen zijn uitgevoerd op een laptop/PC rechtstreeks aangesloten op het modem, zonder andere aangesloten apparatuur.

Misschien kan @Erwin_  of een andere moderator ff kijken of je niet toevallig een 1000/500 profiel hebt.

Hele goede suggestie, @edwin.vdb. Ik heb dit gecontroleerd en het profiel staat goed, dus dat hebben wij bij deze uitgesloten.

Ik ben benieuwd of je ook met een andere kabel of ander apparaat de snelheidsmeting hebt getest? Ben je er ook zeker van, dat het apparaat waarmee je meet, de snelheid van 1Gbit/s aan kan?

 

De modem is even stroomloos geweest. Een volledige reset naar fabrieksinstellingen, daar ben ik geen fan van. Elke andere snelheidswijziging met die modem is tot nu toe goed gegaan dus een dergelijke handeling bewaar ik liever als laatste optie.

Er is onderhand met 3 kabels en 3 apparaten getest:

-Netgear Orbi 750 router (bridge modus) met eigen meting in app

-Laptop van de baas

-Desktop middels een wat langere LAN kabel (want die ga ik niet in de lucht houden: beetje zwaar.) en ook via de Orbi.

Overigens is de internetsnelheid op de desktop via de Orbi mesh 780/500. De computer is middels een LAN kabel verbonden met een satteliet. Via een LAN kabel is het, jawel: 930/500.

Beide computers kunnen zeer zeker een 1Gb aan over de LAN chip.

 

 


Bedankt voor je reactie.

Ik wil graag over één ding meer duidelijkheid. Jij gebruikt een Orbi router?
Vervangt die de V10 of is dat een apparaat die je op de V10 hebt aangesloten? Het zou mooi zijn om die Orbi even helemaal buiten deze analyse te houden. Ik heb snelheidstests nodig op 2 verschillende computers/laptops, bekabeld die rechtstreeks op de V10 zijn aangesloten. 


Bedankt voor je reactie.

Ik wil graag over één ding meer duidelijkheid. Jij gebruikt een Orbi router?
Vervangt die de V10 of is dat een apparaat die je op de V10 hebt aangesloten? Het zou mooi zijn om die Orbi even helemaal buiten deze analyse te houden. Ik heb snelheidstests nodig op 2 verschillende computers/laptops, bekabeld die rechtstreeks op de V10 zijn aangesloten. 

Goedemorgen Shyrin,

 

Dank voor je bericht, ik zal proberen om het duidelijk uit te splitsen:

De Orbi router vervangt de Experiabox modem/router niet. De Netgear Orbi is middels een LAN kabel verbonden met de Experiabox, maar de routerfunctionaliteit laat ik door de Experiabox uitvoeren. De Orbi router staat in bridge modus en functioneert gewoon als een extra mesh satelliet. Het ding kan wel nog steeds bepaalde taken van de Netgear app uitvoeren, maar krijgt netwerkgegevens en instellingen gewoon van de Experiabox.

De snelheidstesten die ik heb uitgevoerd met de laptop en desktop zijn niet via de Orbi gegaan. De LAN kabels heb ik direct met de Experiabox en laptop / desktop verbonden. Het zou niet netjes zijn als ik hier de Experiabox / KPN de schuld geef terwijl er een kans bestaat dat het de Orbi is omdat die er tussen zit 😅. Die zat er echter niet tussen!

De reden dat ik de Orbi meeneem is omdat die al in de meterkast hangt met een korte LAN-kabel naar de modem en een snelheidstest uit kan voeren tussen zichzelf en het internet. Het is de snelste manier.

 

De laptop en desktop, die dus direct met een LAN kabel zijn aangesloten op de Experiabox, geven beide 930 Mb/s download en 500 tot 512 Mb/s upload.


@LennartP1 : Ik denk dat een reset de oplossing is.  Maar ik durf mijn spaargeld er niet op in te zetten ;-)

Laat je weten hoe het afloopt?


Even een update - KPN heeft tot nu toe prima geholpen, ik kom er zelf even niet aan toe om de modem te resetten. Er is op het werk sprake van de zomersprint (alles af voordat mensen met vakantie gaan) en heb de tijd nog niet gevonden om de modem te resetten. Als hier de verbinding nu wegvalt hebben we een probleem.

 

Maandag een dagje vrij genomen, dan ga ik het proberen!


Iets later dan gepland, maar ik heb de reset uitgevoerd. In het gesprek met @Erwin_  zei ik dat ik schoorvoetend terug zou komen op het moment dat een reset de oplossing zou zijn. Nou, hier ben ik dan: *mompelt dat de reset heeft geholpen en er nu 930/930 bij de test verschijnt*

Alle gekkigheid op een stokje: dank voor de hulp!

@Shyrin_  kwam als eerste met het verzoek om de modem te resetten, dus zij krijgt de "beste antwoord” beoordeling :)