Skip to main content

In april 2023 glasvezel van KPN genomen met 1 GB up en download snelheid. Alles aangelegd door KPN. De downloadsnelheid is rond de 800mbits maar de upload de 4 mbits. voor het bekabelde internet naar de pc  De kabel die KPN heeft getrokken is een 5E. Als ik de pc op wifi zet haalt de pc een snelheid van rond de 600 mbts up en download. Dat uploaden gebruik ik vooral om bestanden van foto’s te uploaden en back ups te maken.

mijn pc is een dell xps 8930 met een 1 GB netwerkkaart

Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing??

 

Geen idee of het een kant-en-klare kabel is, danwel dat de monteur er zelf een stekkertje heeft aangezet.

Mogelijk stekkertje niet goed gemonteerd ?


Hallo @Barttel , welkom bij de KPN Community waar klanten elkaar helpen.

Als je met de wifi wel een nette snelheid haalt en bekabeld niet, dan ligt het probleem waarschijnlijk in je eigen netwerk en/of bekabeling.

Je kan proberen alle tussenliggende apparatuur uit te sluiten door eens rechtstreeks aan je experiabox verbonden een speedtest te doen op je PC (alle andere apparatuur loskoppelen en de wifi uit zetten zodat echt alleen je pc verbonden is). Als dat al niet goed gaat, probeer dan eens een andere kabel. Ook kan je netwerkaansluiting stuk zijn, maar vaak uit zich dat in andere problemen dan een trage upload. Probeer ook eens een andere netwerkpoort op je experiabox.

Mocht het rechtstreeks verbonden goed gaan met de speedtest, plaats dan al je andere apparatuur er een voor een weer bij om te zien wanneer het mis gaat.


De monteur heeft aan beide zijden van de kabel een stekkertje gemonteerd. toevallig kreeg mijn buurman nieuw internet en nieuwe bekabeling. met zijn oude 5E kabel dit vanmiddag getest maar zelfde resultaat bij bekabeld internet.

dus het zit niet in de stekkertjes of de kabel. Netwerkkaart het probleem??


dus het zit niet in de stekkertjes of de kabel. Netwerkkaart het probleem??

Grote kans dan. Wellicht heb je nog een andere oude pc om het te testen. Eventueel in Windows Event Log kijken of de kaart fouten genereert.


Wat is de experiabox?

 


Het modem/router van KPN heet in de volksmond experiabox 


Via wifi gaat het via dezelfde kabel tussen de WAN aan de modem kant en de LAN aan de NT kant. Aan dié 5e kabel ligt het dus niet als het via wifi wel goed is.

Meest waarschijnlijk is de netwerk kabel tussen modem en computer. Of de netwerk kaart IN de computer is niet goed.

En het kán natuurlijk zijn dat de router (voor de fysieke poorten) in het modem defect is. Maar dat is een grote uitzondering.

Welk modem heb je?


Hoi @Barttel, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al een heel eind op weggeholpen heeft. Kom je er een beetje uit zo?


Hoi @Barttel, aan de Wifi snelheid te zien komt de verbinding wel goed binnen op het modem (de Experia Box). De verbinding van het modem naar de pc lijkt hierin het punt te zijn waar de schoen wringt. De netwerkkaart in de PC kan het zijn, het kan ook een instelling daarvan zijn. Is het een directe kabel tussen de PC en het modem, of zit er bijvoorbeeld een switch tussen? Die kan mogelijk ook voor een vertraging zorgen als die deze snelheid niet ondersteund.


Wordt er moedeloos van. Heb gisteren met een andere 5E kabel rechtstreeks met alles afgekoppeld gecheckt. De downloadsnelheid is prima zo rond de 750/800 mbts en upload blijft rond de 4 mbts. Haal ik de kabel eruit en gaat de pc over op wifi dan haal ik rond de 400 up en download.

ik krijg de indruk dat het in de netwerkkaart zou kunnen zitten of er moet ergens nog een beperking io de upload zitten. ik weet niet of dat bestaat maar dat ga ik dan maar eens googlen of wellicht heeft iemand op dit forum een idee of dat bestaat. hoor het wel.

allen bedankt voor jullie input en ik ga voorlopig maar over op wifi in afwachting van andere oplossingen.


Ik heb zoiets dergelijks..  echter minder dramatisch en drastisch gezien op een laptop waar een bepaalde virusscanner ervoor zorgde dat de upload snelheid veel minder werd dan het zou moeten zijn. 

Ik kan dat echter niet bewijzen of onderbouwen.   Het verwijderen van die virusscanner heeft er wel voor gezorgd dat de volledige uploadsnelheid weer beschikbaar kwam. 

 

Het makkelijkst troubleshooten is altijd als je iemand kent met een computer of laptop om even aan je router/modem te hangen en te checken of die wel de volledige snelheid haalt. (bekabeld)  


Je zou de eigenschappen van de netwerkkaart ook nog kunnen checken, staat deze wel op full duplex ?


Ga beide suggesties nog even checken. Voorlopig pc maar op wifi gezet

nogmaals dank voor alle input. Ik laat nog weten of het iets heeft opgeleverd. 


GELUKT PROBLEEM OPGELOST

Via Eddy 75 met de firewall stuitte ik op een app met de naam Killer. Ergens hier had ik al iets gelezen over een switch. niet direct duidelijk toen maar als je die opent zie je dat die app als een verkeersagent werkt. bij  snelle instellingen heb ik Prioritze engine en automatische bandbreedte uitgeschakeld. Die tip had ik van een it expert gekregen en nu draait mijn glasvezel top.

download rond de 800 en upload rond de 900 mbts.

  allen dank voor de input