Skip to main content

Mijn Experia Box v10 lijkt ervoor te zorgen dat bepaalde apparaten in huis problemen hebben met het onderhouden van de verbinding met de 5 GHz-netwerkband. Ik denk dat de KPN Box een aantal van deze problemen kan verlichten. Is het mogelijk om voor vervanging te zorgen?

Dat denk ik niet. Kan het niet met de afstand te maken hebben? De 5Ghz band heeft een kort bereik en muren, deuren etc zijn een groot obstakel voor de 5GHz band.  


Hey @CarpeVinum, welkom op het forum!

@Joep1965 noemt een goed punt. Het verschil tussen 2.4 Ghz en 5.0Ghz is dat het 2.4 signaal verder reikt, maar vaak door drukte op de wifi-kanalen wat minder stabiel is. Het 5.0 signaal is juist stabieler omdat de wifi-kanalen nog wat rustiger zijn, maar dit signaal reikt minder ver. Het zou dus heel goed kunnen dat het daarmee te maken heeft. 

Voor problemen met de wifi-verbinding vervangen we het modem niet gauw, omdat het vervangen van het modem vaak niet de problemen met wifi oplost. Dat zit hem veel vaker in de instellingen van de wifi en storingsbronnen in en om het huis. Daarvoor hebben we op onze website de Wifi Manager! Deze online tool gaat samen met jou de instellingen van de wifi-verbinding bij langs om het signaal te verbeteren. Helpt dit niet en blijft de snelheid van de wifi onder de 20 Mbit/s, dan komt de tool met een gratis oplossing. Denk hierbij aan een gratis Experia Wifi set of een gratis afspraak met de wifi-monteur. Het is belangrijk om de Wifi Manager twee keer achter elkaar te doorlopen. Heb je dat al eens gedaan?