Skip to main content

Voorlichting bij helpdesk nier geweldig. Omdat er problemen waren met omschakelen wifi netwerk van V10 naar Experia WiFi. Advies van helpdesk om v10 te vervangen door een V10a omdat de V10 geen wifi signaal zou uitzenden, waardoor  de wifi dekking in huis slecht is. De V10a zou wel WiFI signaal uit zenden? Kan dit niet vinden in handleiding. Wifi met V10 opnieuw geïnstalleerd, V10 en Experia WiFi hebben nu dezelfde naam. Dekking bij V10 is slecht en daarna in buurt van de  Experia WiFi wordt ondanks instelling "automatisch verbinding maken", niet overgeschakeld naar de Experia WiFi. Eerst wifi op gsm uitzetten en daarna weer aanzetten helpt enkel. Hoe zit het nu echt?

De WiFi van de Experia Box V10 (zonder a) hoort automatisch uitgeschakeld te worden bij gebruik van een Experia WiFi of een "super"WiFi.

De reden hiertoe is dat de V10 (zonder a) geen smart/fast roaming ondersteunt en dat daardoor mobiele apparaten minder snel, of zelfs helemaal niet, overschakelen naar een ander wifi toegangspunt met een sterkere wifi. Dat is dus precies het fenomeen waar jij nu tegenaan loopt. Zorg er dus absoluut voor dat de wifi van de V10 uit staat.

De V10a ondersteunt wel smart/fast roaming en daarom kan de wifi van de V10a wel aan blijven staan.


Bij de Experiabox v10 zonder a word de WiFi uitgeschakeld zodra je een Experia WiFi of SuperWifi aankoppeld. Je moet er daarom eigenlijk 2 kopen.

Het is wel mogenlijk soms om de WiFi op de Experiabox weer aan te zetten. Maar dan krijg je dus het effect wat u beschrijft. Je telefoon blijft "plakken" aan het wifi punt waar je vandaan wegloopt.

Op de Experiabox v10a is dat niet het geval. Daar werkt het wel goed. Maar KPN ruilt normaliter geen Experiabox om die niet defect is. Ook niet om deze reden. Het kan wezen dat je een medewerker treft die het wel voor je wil doen. Dan heb je geluk…

Maar... heb je pairbounding of heb je een 2de telefoonnummer bij KPN, dan kan je Experiabox niet eens omgeruild worden. Want de v10a ondersteund geen pairbounding. En ook geen 2de nummer.


Hoi @Frivo, welkom hier op het forum. Wjb en Nick leggen het verschil tussen de V10 en de V10a met roaming al duidelijk uit, daar kan ik weinig aan toevoegen. Is het daarmee voor jou duidelijk?


Inmiddels een na vele uren en onkundige kpn medewerkers uiteindelijk een V10a ontvangen. Uit installatie kaart V10a bleek, dat deze niet met 1 experia wifi versterker werkt, maar met minimaal twee. Dus weer problemen met het WiFI  signaal dat regelmatig terugzakt naar 0mb/s of bijna 0mb/s. Ook nu weer na uren telefoneren en diverse kpn medewerkers,die niet wisten dat de V10a niet met 1  versterker werkt, uiteindelijk een kpn monteur gesproken, die wel hulp kon bieden en voor twee nieuwe versterkers wil zorgen. Wacht wel weer af. Verplaatsen modem is geen optie.


Maar de V10a is juist de enige Experia Box die wel met één Experia WiFi gebruikt kan worden.


Klopt niet! 

Zie foto bijlage van installatiekaart uit de doos.

Ook de installatie manager geeft aan dat er 1 experia WiFi versterker mist.....

 


Klopt niet! 

Zie foto bijlage van installatiekaart uit de doos.

Ook de installatie manager geeft aan dat er 1 experia WiFi versterker mist.....

Klopt wel, een V10a kan prima samen met één Experia WiFi gebruikt worden.


Wat een onzin op die installatiekaart. KPN mag hier wat mij betreft zelf op reageren.


Waarom staat dit dan expliciet zo vermeld in de handleiding van de V10a?

Ik heb begrepen dat de nieuwste versie van de V10a andere software heeft,of hardware?.

Waarom dan ook de vraag bij de app manager test dat er 1 versterker mist (van de twee)?

Ik heb de wps uitgezet van het modem. Ook dit helpt niet. Op onverwachte momenten zakt de snelheid van wifi richting 0. Waarna bij uit en aanzetten de snelheid weer goed is.

Ik heb via instellingen en systeem op mijn smartphone netwerk gereset. Heb Android 10. Eerder geen problemen. Vermoedelijk versterker stuk?


Waarom staat dit dan expliciet zo vermeld in de handleiding van de V10a?

Gewoon omdat KPN nog altijd niet begrepen heeft dat een goede en actuele handleiding gewenst is.

Hoelang heeft wel niet in de handleiding gestaan dat LAN poort 3 voor de TV ontvanger(s) was terwijl deze sinds de V7 op elke LAN poort aangesloten kunnen worden.

Waarschijnlijk is het ze te duur om een aparte handleiding te maken voor de V10a waardoor deze dus ook bij een V10 meegeleverd wordt en dan heb je er dus wel twee nodig.


Het klopt wat WJB aangeeft, de V10A kan je juist wél met 1 Experia Wifi gebruiken. Ik ga de opmerking over de installatiehandleiding even doorgeven zodat hier naar gekeken kan worden. Wellicht is er per abuis een ouder exemplaar in de doos terecht gekomen.

 

Verder zijn actuele handleidingen en hulp bij installatie dingen op de website te vinden.


????? Heel vreemd! Handleiding zat in keurig dicht gesealde doos en inhoud leek duidelijk ook  fabrieksnieuw. Consumentenbond test laat zien dat deze versterkers weinig reikwijdte hebben. Misschien daarom voor twee gekozen?

Geen antwoord op de vraag waarom de app manager aangeeft dat bij aansluiting van 1 versterker er nog 1 mist.

Inmiddels nieuwe versterkers geïnstalleerd. Helaas geen verschil! Dus bij een keer een minder signaal, daarna blijft snelheid laag. Enkel bij uit en aanzetten wifi weer prima signaal.

Zou het dan toch aan de update naar Android 10 liggen? Op een wat oudere Motorola met Android 8 ontdekte ik geen problemen. Misschien andere forum leden met zelfde ervaringen?


De oudere Motorola zal misschien op 2,4 GHz zitten. Dat is best heel aardig bij de Experia WiFi's. De nieuwe telefoon zal willen verbinden met 5 GHz wifi. Dat is iets minder bij de Experia WiFi's. De 5 GHz van de SuperWifi's is beter dan bij de Experia WiFi's. 


Wat zijn "Super wifis"?


Wat zijn "Super wifis"?

Dat zijn deze:

Wel een beetje bijblijven hoor 😉


Hallo @Nick83 , als je "bij wilt blijven" zou ik ook de V9 omruilen voor een V10a:thinking:


Hallo @Nick83 , als je "bij wilt blijven" zou ik ook de V9 omruilen voor een V10a:thinking:

Waarom? WiFi op dat ding gebruik ik sowieso toch al niet. Ik heb een 2de router waar ik alles achter heb zitten. Ook deze SuperWifi's. En KPN ruilt hem ook niet om. Want hij komt daar nog niet voor in aanmerking. 


Ik heb geen V9 maar een V10a. Maar ondanks de 2 nieuwe experia wifis nog steeds wel problemen met de internetsnelheid. Die nunog regelmatigsteeds zomaar terugloopt van 70 mb/s naar 7mb)s .

Ik begreep dat deze bedrade  versterker moeite heeft met de 5ghz, dus de bandbreedte zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het probleem, begrijp ik.

. Lange bedrading door de woning is geen optie met de huidige experia wifi. Misschien wil  morgen de  KPN hier nog eens naar kijken? 


Ik denk dat da geen zin heeft. Voor goede wifi is bedrading essentieel. Als alternatief kun je gebruik maken van powerlines / een draadloze verbindingsset. 

https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm

Maar zo'n setje kost ook weer 80 euro. Kun je veel kabel voor kopen.


Het probleem is niet dat het signaal vsn de versterker te zwak is maar dat ik ,als de signaalsnelheid helemaal is teruggelopen ik dus vlak bij de versterker of het modem de melding krijg, als ik weer eens een time error krijg, "verbonden maar geen internet of " beperkte internet verbinding".. Kennelijk is toch de ontvangst van het modem via mijn smartphone de oorzaak.


Heeft u na het plaatsen van de v10a de Experia WiFi's al eens gereset? (reset knopje minimaal 15 seconden vast houden)


Heb eerst de v10a gereset met pinnetje,toen pas de nog nieuwe versterkers geïnstalleerd. Ook met het wps knopje in uitstand,zodat v10a niet zend en enkel versterkers aanstaan werkt niet. 

Voorbeeld. Was net even weg ,dus geen wifi signaal, kom terug doe de test: slechts 5mb/s zittend naast de versterker. Zet op smartphone wifi uit en weer aan en heb direct weer 70mb/s snelheid. Heb dit probleem,denk ik na update van Android 9 naar 10 gekregen.  Ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben sinds uitrol van Android 10.

BELANGRIJKSTE is HOE KRIJG IK DIT OPGELOST?


De WPS knop is niet bedoelt om wifi aan en uit te zetten. Wifi op de Experiabox zal gewoon aan zijn. Als u inlogt op de versterkers, via http://192.168.2.150, dan krijgt u een mooi overzicht van uw netwerk te zien. Bijvoorbeeld:

Ziet u in dit overzicht ook uw Experiabox staan? Op de plek linksboven waar bij mij een zwart naamloos kastje staat, staat daar bij u de naam van de Experiabox bij?

Ik denk dat u Experiabox niet op de juiste manier gekoppeld is met de versterkers. En dat uw telefoon aan de Experiabox blijft plakken en niet over hopt naar de versterkers.


Ok, zal vanmiddag nog eens kijken en een screenshot sturen.

Wps knop uitzetten,is trouwens idee van de kpn monteur....


WPS is per definitie ook ooit eens als uiterst onveilig verklaard, ik begrijp niet dat hard- en softwaremakers nog steeds WPS in devices monteren.

Â