Skip to main content

Hallo,

Ik zit sinds een paar dagen met het volgende…

Mijn experiabox V10 staat op de 5Ghz band ingesteld op kanaal 100. 

Het probleem is dat de V10 telkens weer omschakelt naar kanaal 36 waar het al stikt van de andere stoorzenders.

Daardoor wordt het 5Ghz kanaal zeer instabiel en dus onbruikbaar.

Het gekke is dat softwarematig nog steeds kanaal 100 staat ingesteld. Maar uitzenden dus niet.

Veranderen van kanaal kan alleen als ik hem even op 40 zet en daarna weer op 100.

De V10 is nu 3x volledig gereset. Het probleem blijft terugkeren.

Achtergrond info..

Ik ben dit weekend van telfort omgeschakeld naar kpn .

In het huis staan nog 2 oude witte wifi versterkers die stabiel op 5Ghz uitzenden op 40 en 48 die daar ook netjes blijven.

 

Wie kan me helpen?

Hallo,

 

Dat komt door DFS oftewel de radardetectie, als er een radarsignaal wordt gedetecteerd dan wordt het 5GHz signaal automatisch teruggezet naar kanaal 36.

Alleen kanalen 36 t/m 48 zijn te gebruiken tijdens zo'n radardetectie omdat die buiten dat frequentiegebied vallen, dus dat die andere 2 er geen last van hebben klopt.

Misschien kan je de experiabox op kanaal 38 zetten of is die ook al te druk?

Na 30 minuten zou hij trouwens weer automatisch naar kanaal 100 moeten gaan als er geen radarsignaal meer wordt gedetecteerd.

In dit topic kan je nog wat meer info vinden: https://forum.kpn.com/internet-9/wi-fi-kanalen-voor-5-ghz-431539


Radar detectie als in de zin van wat? Ik heb hier wel een nixieklok staan waar een bewegingssensor in zit.


Van bijvoorbeeld buienradar.


Bijvoorbeeld vliegtuigen die radar gebruiken, kunnen ook andere radarsignalen zijn maar het komt dus ergens van buiten en niet van iets in huis.


Op kanaal 52 ist ook raak, drukt hem gelijk weg. Weer op 36. Leuk als de hele straat maar dezelfde beperkte kanalen kan gebruiken.

Hoe zit dat met de v10a of 12?

 


Op kanaal 52 ist ook raak, drukt hem gelijk weg. Weer op 36. Leuk als de hele straat maar dezelfde beperkte kanalen kan gebruiken.

Hoe zit dat met de v10a of 12?

Dat maakt niet uit. Alle 5 GHz WiFi apparatuur is wettelijk verplicht zo te werken. Als je snelheid wilt, werk dan gewoon op een bekabeld aangesloten pc of laptop. Dat is gewoon altijd het beste.


Hetzelfde want het is een wettelijke verplichting.


Dit heeft zeer waarschijnlijk niets met radardetectie te maken, in ieder geval is de kans daarop zeer klein. Wat de oorzaak zeer waarschijnlijk wel is, is dat de V10 zich gedraagt als het "braafste jongetje van de klas" en een kanaal vrij maakt zodra hij een andere wifi zender in de omgeving ziet. Dat "braafste jongetje van de klas" zit in de genen van KPN want ook de andere Experia Boxen en wifi accesspoints doen hetzelfde ... keurig aan de kant gaan voor anderen op hetzelfde kanaal.


Dit heeft zeer waarschijnlijk niets met radardetectie te maken, in ieder geval is de kans daarop zeer klein. Wat de oorzaak zeer waarschijnlijk wel is, is dat de V10 zich gedraagt als het "braafste jongetje van de klas" en een kanaal vrij maakt zodra hij een andere wifi zender in de omgeving ziet. Dat "braafste jongetje van de klas" zit in de genen van KPN want ook de andere Experia Boxen en wifi accesspoints doen hetzelfde ... keurig aan de kant gaan voor anderen op hetzelfde kanaal.

Heeft inderdaad wel met DFS te maken, in verband met radar detectie zoals al eerder uitgelegd hierboven.