Skip to main content

I.v.m. de prijs en 5 keer KPN veilig, dacht ik over te stappen op 200/200

Maar dan komt er een monteur langs om iets aan te passen.

Omdat het momenteel niet uit komt heb ik het via Chat geannuleerd.

Complementen voor KPN, ging echt perfect.

 

Maar wat gaan ze dan aanpassen?

Ze zijn er ongeveer een uur mee bezig?

Ik hoor het graag, alvast mijn dank,

Joop

Hallo @joop2011 het kan zijn dat jij nog een glasvezelkast hebt hangen die maar tot 100Mbit/s aan kan.

Nu je een snelheidverhoging hebt aangevraagd moet de monteur en in de centrale (wijkkast) en bij jou thuis de apparatuur aanpassen voor die snelheidsverhoging, dus je krijgt een andere glasvezelkast die tot 1.000Mbit/s (1Gbit/s) aan kan.

 


@JanD , hartelijk dank voor je antwoord.

 

Ik heb het nu geannuleerd omdat 100-100 ook voor 4K voldoende is.

Alleen bij 200-200 heb je 5 KPN veilig accounts (i.v.m. Desktop en 2 telefoons).

 

Onze glasvezel NTU is inderdaad oud, meer dan 10 jaar. (augustus 2011).

Is het zo wie zo zinvol om deze een keer te laten vervangen?

En wat vervangen ze dan in je huis? (hij zit bij ons in de woonkamer)

 

Mijn dank is groot,

Joop


Hallo @joop2011 ,

Jij als gebruiker van het eerste uur hebt dus nog de oude NTU, deze heeft een maximum van 100 Mbit/s. De nieuwere versie is al geschikt voor 1 Gbit. Vandaar dat je een monteur nodig hebt om een nieuwere versie van de NTU (kosteloos) te laten plaatsen. Ben je meteen op de toekomst voorbereid. 

De NTU zit gekoppeld aan de FTU (Fiber Termination Unit) en die is van KPNNetwerkNL.

Info uit dit topic gehaald : 

 


Hij zit bij ons in de woonkamer in de hoek achter het gordijn.

Daarom ben ik benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Wat vervangen ze precies?

 

En tevens advies, hoe zinvol is het om het te doen?

Voor het prijsverschil heb ik het er wel voor over.

En 5 keer KPN veilig (voor Desktop en de 2 mobiele telefoons (alleen hoe zinvol is dit?)

 

En hoe lang gaan ze mee, 11 jaar is dat nog goed of beter laten vervangen?

 

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop


Daar heb ik dan toch te weinig kennis van. Wellicht wil @wjb of @DennisA78 daar iets over roepen? 


Hallo @joop2011 kun je eens een foto plaatsen van de glasvezelkast?

 


Hij zit bij ons in de woonkamer in de hoek achter het gordijn.

Daarom ben ik benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Wat vervangen ze precies?

Klopt het dat je nu bekabeld via speedtest (klik) een snelheid meet van zo'n 94Mbps en nooit net boven de 100Mbps?

Zo ja, dan ben je nog aangesloten op een EoF (100Mbps) aansluiting en zal je omgezet worden naar een GoF (1Gbps) aansluiting.

Jouw NTU zal zal vervangen worden. Veelal wordt vandaag de dag dan ook de FTU vervangen door een FTU-TK01 en wordt daar een zwarte Genexis Element TK01-P2110-EU-1 NTU op geplaatst.

 

Is het zinvol?

Mijns inziens is het sowieso zinvol om jouw NTU te laten vervangen door een 1Gbps uitvoering, simpelweg omdat daarmee TV streams niet meer van de beschikbare bandbreedte voor Internet af zullen gaan.

En is 200Mbps zinvol? Dat betwijfel ik, ik denk dat jouw verbruik vrijwel nooit meer zal zij dan 100Mbps.


In mijn regio gaat het om dit soort NT's.

Bovenste deel gaat eraf en een nieuwe erop. 1 minuut werk.

Voordat de monteur er is , zet hij/eerst iets om in de wijkkast vlakbij. Dan zit je even zonder diensten. Maar die monteur komt gelijk daarna om die NT te vervangen. Dan werkt alles weer.

 

 


Hallo @wjb de KPNspeedtest werkt wel, maar de speedtest op zich werkt, in mijn geval, niet betrouwbaar.

Van de week een XGS-PON-kast door monteur geïnstalleerd. De snelheidstest via KPN kwam voor mij negatief uit, upload goed, download maar de helft van de upload. Na veel gedoe, ook de (goede) communicatie met de KPN hlpdsk en 2e lijns hlpdsk ontdekte ik uiteindelijk dat de speedtest APP uit de MS-store goed  werkt i.c.m. mijn W11-platform, toen kwam ik ook uit op de meetwaarden van de monteur, die hij met zijn apparatuur deed op mijn aangesloten LAN-kabels.

 

 


Hallo @joop2011 kun je eens een foto plaatsen van de glasvezelkast?

 

 

Hoi @JanD , hierbij de foto van de huidige NTU Glasvezel 2011

 


Hij zit bij ons in de woonkamer in de hoek achter het gordijn.

Daarom ben ik benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Wat vervangen ze precies?

Klopt het dat je nu bekabeld via speedtest (klik) een snelheid meet van zo'n 94Mbps en nooit net boven de 100Mbps?

Zo ja, dan ben je nog aangesloten op een EoF (100Mbps) aansluiting en zal je omgezet worden naar een GoF (1Gbps) aansluiting.

Jouw NTU zal zal vervangen worden. Veelal wordt vandaag de dag dan ook de FTU vervangen door een FTU-TK01 en wordt daar een zwarte Genexis Element TK01-P2110-EU-1 NTU op geplaatst.

 

Is het zinvol?

Mijns inziens is het sowieso zinvol om jouw NTU te laten vervangen door een 1Gbps uitvoering, simpelweg omdat daarmee TV streams niet meer van de beschikbare bandbreedte voor Internet af zullen gaan.

En is 200Mbps zinvol? Dat betwijfel ik, ik denk dat jouw verbruik vrijwel nooit meer zal zij dan 100Mbps.

 

Hoi @wjb , dat klopt. 

94 up en meestal 93 down.

Als de KPN tv decoder aan staat, gaat die snelheid ervan af. 

 

Gebruik lager dan 100MB, dat verwacht ik persoonlijk ook.

Alleen is het maar iets duurder en heb je 5 x KPN veilig. Handig voor de telefoons (denk ik).

 

Als de NTU vervangen moet worden, doen ze dat alleen als je de snelheid verhoogt (denk ik). 


Als de NTU vervangen moet worden, doen ze dat alleen als je de snelheid verhoogt (denk ik). 

Klopt.


Als de NTU vervangen moet worden, doen ze dat alleen als je de snelheid verhoogt (denk ik). 

Klopt.

 

@wjb , vraagje.

Hoe zinvol is het om het toch te doen?

Snelheid kan je altijd later weer terug zetten naar 100-100 natuurlijk.

 

En hoe zinvol vind je KPN veilig op de mobiele telefoon?

Dat is voor mij namelijk de voornaamste reden.

 

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop


@joop2011 

ik haalde altijd zo,n 120/130 zowel down als upload

met een 100mbit pakket dus je gaat er zeker op vooruit

en wat @wjb aangeeft gaat het live itv kijken niet van je internetsnelheid af

je kunt bijvoorbeeld ook weer na een maand 200mbit terug naar 100mbit alleen heb je dan weer geen kpn veilig 5 x

ik zou als ik jou was het om laten zetten


Hoe zinvol is het om het toch te doen?

Snelheid kan je altijd later weer terug zetten naar 100-100 natuurlijk.

Best zinvol, het geeft meer flexibiliteit en TV kijken gaat niet meer van de voor Internet beschikbare bandbreedte af.

 

En hoe zinvol vind je KPN veilig op de mobiele telefoon?

Dat is voor mij namelijk de voornaamste reden.

Ik heb geen van de vijf KPN veilig licenties in gebruik.

Wat mij betreft is KPN veilig volstrekt overbodig.

Jouw telefoon is zo veilig als jouw eigen gedrag en gezond verstand.

Wat ik daarmee aan wil geven is dat er weinig fout kan gaan op de telefoon zelf zolang je er maar voor zorgt dat alleen apps uit de play store geïnstalleerd mogen worden en dat is standaard zo ingesteld.

Daarnaast is het gebruik van de (een) anti-malware DNS server aan te raden om zo malafide sites niet te kunnen benaderen.

En uiteraard ben je alert bij het lezen van mails en sites met foutieve bedoelingen en het klikken op links in mails en op sites.


Volgens mij ben je al volledig voorzien van het antwoord. Maar ik zou het ook omzetten, kom je op GoF i.p.v. EoF. Dus nieuwe techniek die een hogere snelheid aankan. :)


@joop2011 Na je laatste foto ben je niet meer voorzien van een antwoord. Het glasvezelkastje (die bij de plint) bestaat uit twee delen. Het bovenste deel wordt er afgeschoven, een nieuwe wordt er weer opgeschoven, stekkers er weer in en klaar. Ziet er vrijwel hetzelfde uit daarna. 

De mail die je kreeg is duidelijk een standaard mail. Dit kost uiteraard geen uur werk maar hooguit een minuut. Je mag en kan het echter niet zelf dus vandaar de monteur. 

 

@DennisA78 Jullie hebben toch nog steeds Gbit NT's voor de GN02 FTU? 


Jullie hebben toch nog steeds Gbit NT's voor de GN02 FTU? 

Zekers. Standaard hebben we voor Gbit-NT's voor de GN02, TY-01 en TK-01 FTU's. Uiteraard voor de TK-01 ook nog PON-ONT's. In sommige gebieden hebben monteurs nog afwijkende typen NT's voor bijvoorbeeld levering op een netwerk van derden. De standaard NT's zijn overigens ook allemaal geschikt voor EoF.


Ik heb het aangevraagd, ben benieuwd.

Misschien hou ik het wel, want KPN veilig gebruik ik nu op de telefoon van mijn vrouw en op de desktop PC.   Daarna kan ik hem ook op mijn telefoon zetten (wel de nieuwe, die ik begin 2022 ga kopen).

 

Wel vreemd.

Op mijnKPN staat het totaal bedrag met Pluspakket gratis.

In de bevestigingsbrief per mail staat Pluspakket met € 5,-- hussel korting).

Dus op MIJNKPN was het totaalbedrag met Pluspakket gratis lager (hoop dat deze ook straks wordt gefactureerd. 


Als je Hussel Thuis en Mobiel hebt, dan krijg je het Pluspakket inderdaad gratis tegenwoordig. Daar heb je een mail over gehad. 

Hoor graag weer van je als de monteur is geweest om het glasvezelkastje te installeren. 


 


Zie nieuwe foto boven.

Hij is vanmorgen gemonteerd.

Ging heel erg snel.

 

Netwerk werd uitgezet (zag ik op de PC, geen verbinding meer).

Paar minuten later was hij bij ons en enkele minuten later was hij weer weg.

Werkt perfect en ik zag dat dit modem zwart was (de oude was grijs, zie foto enkele dagen geleden geplaatst achter het gordijn).

 

In de brief staat dat ik mij WIFI wachtwoord moet aanpassen, klopt dat?

Alvast mijn hartelijke dank.

 

KPN wederom bedankt voor de goede en snelle service.

 

Groetjes,

 

Joop


Hallo @joop2011 dat van dat wifi-wachtwoord is een standaard opmerking van KPN om zich in te dekken, daar KPN-monteurs inzage hebben in je wachtwoord als zij met je modem bezig zijn.

Speel je op zeker, verander het dan, maar in de praktijk zal een monteur daar niets mee doen, of hij moet weer in de buurt van jouw modem komen, welke kans nihil is.