Skip to main content

14 jan

Netwerk (monteur in huis): KPN bellen, wij zijn klaar

Ik (website): 1gbit glasvezel besteld via website KPN

KPN (website): aansluitdatum 21 jan & modem is verstuurd

 

15 jan

Modem met alleen grijs/gele ethernet kabel komt binnen, geen rode kabel

Ik: handleiding klopt niet, het witte vierkante kastje staat niet in de lijst, ook niet op de website

KPN (71 minuten gesprek): moet zelf ook even googlen

Ik: op KPN forum bericht van 1 jaar out: lijkt erop dat ik (zwart) NT kastje mis, (wit) Fiber Termination Unit kastje zit er wel

KPN: kan nog geen aansluitmonteur sturen die zo’n NT kastje bij zich heeft zolang Netwerk nog niet gereed gemeld heeft

 

21 jan

KPN (14 minuten gesprek): nog niet gereed gemeld, kan even duren, mailtje komt tussen 10:00 en 11:00

Netwerk (20 minuten gesprek): wij zijn klaar, kan paar werkdagen duren bij KPN

 

24 jan

Netwerk (45 minuten gesprek): zal met KPN bellen, want in onze systemen is alles gereed, KPN zal binnen 3 werkdagen mailen

 

25 jan

Netwerk (email): ons werk is klaar.

 

26 jan

KPN (11 minuten gesprek): nog niet gereed gemeld, bel Netwerk maar

 

27 jan

Netwerk (90 minuten gesprek): heb met aannemer gebeld, alles is gereed gemeld op 20 jan 12:00, probleem ligt bij KPN, back-office is er mee bezig, kan 3 werkdagen duren

KPN (46 minuten gesprek): niet gereed gemeld, bel Netwerk maar weer en zeg dat je geen NT/FTU kastje hebt, want dat is hetzelfde, KPN heeft geen monteurs met NT kastjes

Goedemorgen @Paul_2022, welkom op het forum! Dit is letterlijk een kastje-muur verhaal. Ik begrijp hieruit dat je bij glasvezel aansluitpunt alleen een wit kastje hebt, en geen zwarte. Zou je voor de volledigheid een foto willen plaatsen? Vul ook je forumprofiel in, dan gaan we verder nakijken waar dit op hangt. 


Inderdaad. Foto van 14 jan:

Profiel is ingevuld met postcode + huisnummer.


Dank je, @Paul_2022. Ik zie hier dat ons leversysteem nog steeds aangeeft dat KPN Netwerk het niet afgemeld heeft. Wat ik op zich ook logisch vindt want zou moeten duidelijk de boel nog afmaken bij jou. Het lijkt er dan ook sterk op dat er bij hun administratie dingen niet lekker lopen. Aan onze kant is inmiddels een melding gemaakt voor de back office. Dat is ook de afdeling die hierover in conclaaf kan gaan met Netwerk. Ik heb een toevoeging gedaan op die melding met verwijzing naar dit topic. Zo hebben zij ook direct de foto beschikbaar om, als het nodig is, deze foto door te zetten naar Netwerk. Betekent dat ik op dit moment verder niet echt iets voor je kan doen. Behalve vragen om nog een beetje geduld. Er wordt vanuit de back office komende week contact met je opgenomen.


Aanvulling van vandaag:
 

28 jan

KPN (forum): administratie van Netwerk klopt niet, foto van witte kastje betekend dat Netwerk nog werk moet afmaken, KPN kan niets voor je doen, melding bij KPN back office gemaakt die binnenkort contact met je opneemt

Netwerk (45 minuten gesprek): wij zijn klaar, heb met KPN gebeld en KPN medewerker geeft aan dat het wel aan KPN ligt en dat binnenkort contact met mij wordt opgenomen door KPN

 


Update:

 

1 feb

KPN (teruggebeld, 23 minuten gesprek): Netwerk moet NT plaatsen, niet wij, ga intern mailen, kan een week duren, meer haast kunnen we niet maken.

 

2 feb

KPN (SMS): Uw internetaansluiting is actief. Sluit nu uw pakket aan en geniet ervan.

KPN (email): Uw aansluiting is gereed om aan te sluiten. Vandaag wordt ook de facturatie gestart.

KPN (website): Alle apparatuur is goed aangesloten. Veel plezier ermee.

 

KPN (45 minuten gesprek): wij plaatsen NT altijd zelf, Netwerk heeft gelijk.

Ik: Kunt u afdeling facturatie misschien een seintje geven?

KPN: Nee, is buiten kantoortijd.

KPN: koperlijn is misschien actief, betalen ongeacht of je het gebruikt. Graag even testen.

Ik: ga ik niet doen, dan heb ik het gedaan straks.

KPN: gebruik dan gewoon ADSL, prijs blijft half jaar gelijk.

Ik: Daar ga ik niet mee akkoord. Kunt u afdeling facturatie misschien een seintje geven?

KPN: Nee die zijn naar huis.

Ik: een interne email misschien? Anders bel ik morgen nog wel een keer.

                KPN: heb ik geen optie voor in het systeem. Ik kan u wel morgen terugbellen.

                KPN: uit ervaring: facturatie wordt wel gecorrigeerd en recht getrokken.

KPN: XGS-PON staat hier. Even testen of koperlijn actief is door te modem eraan te hangen. Krijg alleen op adres VDSL max. 38/10 te zien, ik kan niet zien of daar signaal op staat, waarschijnlijk niet. Administratief up, in de praktijk down. Glasvezel undefined.

Ik: ga niets aansluiten dat niets met glasvezel te maken heeft.

KPN: wordt al actie ondernomen, nieuwe melding vertraagd de boel alleen. Kan morgen terugbellen voor afdeling facturatie.

Ik: als u het intern kunt oplossen graag, als u mij nodig hebt bel maar.

 

N.B.: er is nog steeds geen NT kastje geplaatst en geen afspraak met een installatie monteur van KPN mogelijk!


Wat jammer dat dit zo ontzettend omslachtig loopt en je hier zo veel tijd in moet steken. @Erik_ kan er geen monteur naar toe worden gestuurd? Want hier wordt nu naar elkaar gewezen omdat officieel de taak bij KPNNetwerk ligt. Maar dat betekend niet dat wij monteurs het niet kunnen doen… Verder lijkt het me dat het koper niet gaat werken. Neem aan dat je een 50/50 100/100 etc. Abonnement hebt aangevraagd en niet een 50/5 abonnement? Want dan zal dat koper echt niet werken.


Wat jammer dat dit zo ontzettend omslachtig loopt en je hier zo veel tijd in moet steken. @Erik_ kan er geen monteur naar toe worden gestuurd? Want hier wordt nu naar elkaar gewezen omdat officieel de taak bij KPNNetwerk ligt. Maar dat betekend niet dat wij monteurs het niet kunnen doen… Verder lijkt het me dat het koper niet gaat werken. Neem aan dat je een 50/50 100/100 etc. Abonnement hebt aangevraagd en niet een 50/5 abonnement? Want dan zal dat koper echt niet werken.

 

Ik heb een 1.000 Mbps (1gbit) abonnement besteld op 14 jan.

Het is een normale glasvezelaansluiting (zie foto hierboven), maar KPN weigert tot nu toe een installatiemonteur te sturen om het (O)NT kastje erop te klikken om het werk af te maken.

De facturatie loopt soepeler dan de oplevering...


Ik heb zojuist een klacht ingediend vanwege de facturatie omdat ik er niet gerust op ben dat dit goed gaat aflopen en er juridische problemen volgen vanwege onterechte facturen, met het volgende formulier:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm


Dank je, @Paul_2022. Ik zie hier dat ons leversysteem nog steeds aangeeft dat KPN Netwerk het niet afgemeld heeft. Wat ik op zich ook logisch vindt want zou moeten duidelijk de boel nog afmaken bij jou. Het lijkt er dan ook sterk op dat er bij hun administratie dingen niet lekker lopen. Aan onze kant is inmiddels een melding gemaakt voor de back office. Dat is ook de afdeling die hierover in conclaaf kan gaan met Netwerk. Ik heb een toevoeging gedaan op die melding met verwijzing naar dit topic. Zo hebben zij ook direct de foto beschikbaar om, als het nodig is, deze foto door te zetten naar Netwerk. Betekent dat ik op dit moment verder niet echt iets voor je kan doen. Behalve vragen om nog een beetje geduld. Er wordt vanuit de back office komende week contact met je opgenomen.

 

Het is nog vreemder… De NT opdracht is op 20 januari al gecancelled door KPN Netwerk. Dat was in dit geval akkoord en volgens de afspraken (opdracht kwam binnen op de avond van de dag dat de aansluiting al gemaakt was). Bedoeling is dan dat de KPN Monteur alsnog de NT plaatst en activeert. En daar blijft het hangen...


Ik heb zojuist een klacht ingediend vanwege de facturatie omdat ik er niet gerust op ben dat dit goed gaat aflopen en er juridische problemen volgen vanwege onterechte facturen, met het volgende formulier:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

Ik ben zojuist teruggebeld door de klachtenafhandeling-afdeling van KPN (zeer snel, complimenten!): "De installatiemonteur kan maandag tussen 1 en 3 bij u langskomen, is dat goed?" Binnen 2 min geregeld!

Ik heb weer hoop dat het gewoon goedkomt!


Fijn dat het gelukt is om een installatiemonteur gepland te krijgen, @Paul_2022. Omdat de order nu op de 2e op gereed is gesprongen, hebben we dan wel de gelegenheid om alsnog een installatiemonteur in te plannen. Wat dan niet lukt terwijl de boel nog openstaat.

Dan ga ik er vanuit dat maandag de boel ook in orde gaat komen. En ook dat de klachtencollega dan het financiële stuk met je afrond qua crediteren van de periode dat de boel nog niet werkte. Mocht dat niet zo zijn, of er gaat onverhoopt wat mee mis, voel je dan vrij om hier weer aan te kloppen. Want daar kan ik wel actief mee helpen :)


De monteur is geweest en de verbinding werkt! Zie foto hieronder:

Zo ziet het er nu uit, want de monteur was het met me eens dat het zo dicht bij de verwarming niet goed geïnstalleerd was.

 

@Erik_ hoe gaat het nu met de facturatie? Ik heb al een rekening op de mat voor de periode “2 feb t/m 2 feb” en “3 feb t/m 2 mrt” plus “activatiekosten”. Kun je dat corrigeren voor me naar 7 februari in plaats van 2 februari? Alvast bedankt!

 

Snelheid is rond de 935 - 940 symmetrisch, dus dat is ok.

TEST_DATE,TIME_ZONE,DOWNLOAD_MEGABITS,UPLOAD_MEGABITS,LATENCY_MS,SERVER_NAME,DISTANCE_MILES,CONNECTION_MODE,SERVER_COUNT
02/07/2022 14:37,GMT,934.15,941.98,5,Schiphol-Rijk,0,multi,1
02/07/2022 14:36,GMT,942.06,931.28,8,Den Haag,0,multi,1
02/07/2022 14:23,GMT,937.84,941.78,4,Rotterdam,0,multi,4

 

foto 7 feb

 


De monteur is geweest en de verbinding werkt!

 

@Erik_ hoe gaat het nu met de facturatie? Ik heb al een rekening op de mat voor de periode “2 feb t/m 2 feb” en “3 feb t/m 2 mrt” plus “activatiekosten”. Kun je dat corrigeren voor me naar 7 februari in plaats van 2 februari? Alvast bedankt!

Ben zojuist teruggebeld door klachtenafhandeling-afdeling van KPN en die hebben mij de eerste (al afgeschreven) factuur helemaal vergoed, dus ik ben meer dan tevreden over de uiteindelijke afhandeling!


De monteur is geweest en de verbinding werkt! Zie foto hieronder:

Zo ziet het er nu uit, want de monteur was het met me eens dat het zo dicht bij de verwarming niet goed geïnstalleerd was.

Waarom niet? Zit de leiding in de weg? Komt die tegen het zwarte kastje aan ofzo? En hoe moet het nu verder? Want dit kan toch ook niet zo blijven?

Had het glasvezelkastje niet beter in de meterkast kunnen zitten?


De monteur is geweest en de verbinding werkt! Zie foto hieronder:

Zo ziet het er nu uit, want de monteur was het met me eens dat het zo dicht bij de verwarming niet goed geïnstalleerd was.

Waarom niet? Zit de leiding in de weg? Komt die tegen het zwarte kastje aan ofzo? En hoe moet het nu verder? Want dit kan toch ook niet zo blijven?

Had het glasvezelkastje niet beter in de meterkast kunnen zitten?

FTU moet verplicht minimaal 10 cm van een verwarmingselement zitten. Van de radiator maar ook van de buis. Vanwege die ONT bijvoorbeeld.

 

@Paul_2022 Als je het nog aan durft zou je een klacht en verzoek tot verplaatsing onder garantie kunnen indienen bij KPN Netwerk maar hopelijk heeft deze monteur dat al voor je gedaan middels een na-zorg ticket. Zou hij wel hebben moeten doen.

@Nick83 FTU heeft nooit in de meterkast gezeten. Zie ook de eerste foto in dit topic.


Goedemorgen @Paul_2022. Ik ben blij te horen dat de monteur geweest is, én dat de klachtcollega ook de facturatie inmiddels met je geregeld heeft. Alleen ik ben het zeker met jou én @Ward_ eens dat de plaatsing van je FTU niet in orde is. Dat pak ik dan ook graag verder met je op. Heb daarvoor je gegevens inmiddels intern doorgezet. Ik kom er bij je op terug zodra ik daar verdere reactie op heb.


FTU moet verplicht minimaal 10 cm van een verwarmingselement zitten. Van de radiator maar ook van de buis. Vanwege die ONT bijvoorbeeld.

 

@Paul_2022 Als je het nog aan durft zou je een klacht en verzoek tot verplaatsing onder garantie kunnen indienen bij KPN Netwerk maar hopelijk heeft deze monteur dat al voor je gedaan middels een na-zorg ticket. Zou hij wel hebben moeten doen.

@Nick83 FTU heeft nooit in de meterkast gezeten. Zie ook de eerste foto in dit topic.

Dat heeft de monteur niet gedaan voor zover ik weet, hij zei alleen dat hij zou noteren dat hij het op deze manier heeft aangesloten. Hij had het nog wel over “mijn huis aansluiting .nl” om een verplaatsing aan te vragen, maar daar heb ik niets mee gedaan.

Ik heb nu zelf deze kabel besteld: https://www.utp-kabel.nl/os2-simplex-glasvezel-kabel-sc-apc-sc-apc-20m.html om het zwarte NT kastje ergens anders op te hangen (uit het zicht). De monteur had gezegd dat er geen langere kabels waren dan die witte die je op de foto ziet (1m).

Ben nu blij dat het allemaal gewoon werkt, dus liever de boel niet weer overhoop halen als dat het risico geeft dat het dan niet meer werkt.


We zagen hier geen nazorg melding voor de verplaatsing, @Paul_2022. Dus dit is nu intern uitgezet om te zorgen dat er alsnog een FTU verplaatsing wordt opgestart. Er zal van daaruit contact met je worden opgenomen. En als ik verder informatie heb dan kom ik dat natuurlijk ook melden. 

Ik kan me voorstellen dat je wat huiverig bent, vooral nu alles werkt. Maar geen zorgen. Bij de verplaatsing wordt alles werkend achtergelaten.