Skip to main content
Beantwoord

Van Odido naar KPN glasvezel in de meterkast: Kan ik de NT blijven gebruiken?

• May 18, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Ik stap komende vrijdag weer terug naar KPN. Nu moet het nieuwe glasvezel kastje (NT) aan de rechterzijde. dwz Odido moet ik verwijderen en daarmee haal ik aansluiting Odido weg. Dat gaat wel lukken.  Nu zit aan de rechterzijde een oude NT. Moet ik deze weghalen en vervangen door de originele afdekplaat waar niks inzit of kan ik de oude NT laten zitten

Beste antwoord door DaveA

KPN stuurt een geschikte NT op die links op de FTU (glasvezelaansluiting) hoort. Er zitten namelijk twee vezels in deze FTU afgewerkt, waarbij alleen op de linker je signaal zit. Deze hoeft dus ook niet omgebouwd te worden. Wat je aan de rechter kant plaats is niet zo belangrijk, die wordt namelijk niet gebruikt. Hier heb je in principe geen monteur voor nodig, tenzij het niet lukt natuurlijk.

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2026

In de eerste helft van je verhaal zeg je dat je de oudere NT, rechts, moet vervangen. Wat volgens mij klopt.

Daarna of hij moet blijven zitten. 

Dat zijn twee tegengestelde opmerkingen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

@Theo9 Je heb sowieso een KPN monteur nodig. Jouw Huawei is een GPON-ONT, KPN AON of XGS-PON. Dus of een ander NT-kastje of ONT en eventuele ombouw de FTU.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 19, 2026

KPN stuurt een geschikte NT op die links op de FTU (glasvezelaansluiting) hoort. Er zitten namelijk twee vezels in deze FTU afgewerkt, waarbij alleen op de linker je signaal zit. Deze hoeft dus ook niet omgebouwd te worden. Wat je aan de rechter kant plaats is niet zo belangrijk, die wordt namelijk niet gebruikt. Hier heb je in principe geen monteur voor nodig, tenzij het niet lukt natuurlijk.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Theo9, welkom op onze community! Kom je er uit zo?
We hebben er ook een artikel over geschreven: