Skip to main content

Een vreselijke ervaring. Sinds 3 weken ben ik verhuisd en moeat ik mijn ubiquity in de lade doen omdat het nieuwe huis niet bekabeld was en ik geen zin/tijd had cat kabels te trekken. 
Installateur gekomen, upselling met 3 super wifi punten, en vanaf dag 1 wegvallende wifi precies zoals hierboven beschreven. Meermaals gebeld en ook al monteur gehad, toen bleek het euvel dat een tele2monteur iemand anders aansluiting op ons had gezet. Na een dag ging het goed en toen weer wegvallende wifi en kabel. De tv viel zojuist volledig stil en de router ging op rood. Wifi punten vallen op willekeurige momenten op rood op de dag. Ik kan het soms forceren door andere apparaten te willen laten koppelen: een Lenovo wekker met Google Home, een Tivoli digitale radio met de tivoli app of een deurbel met Tuya app. Alle drie de apparaten lukt het niet op de wifi te komen en te blijven en triggeren soms zelfs uitval van het netwerk.

Bellen heeft geen zin. Net zoals hierboven beschreven is het met een paar minuten meestal weer vanzelf opgelost, tegen de tijd dat ik door alle wachtmenu’s heen ben is het vaak alweer klaar. De mijnthuisapp is vreselijk, ik mag telkens alleen maar de wifi manager beginnen ipv gewoon een probleem melden, en dan ook nog wordt de helft van de tijd de expedia box niet herkend en verzoekt de app mij om deze te installeren. Stappen om stekkers op juiste volgorde eruit te halen en erin te doen inmiddels 3x geprobeerd. De fun wordt eruit gehaald op deze manier. Wat kan ik nog verder doen, hoe kan KPN mij helpen? 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Heeft u dit soort dingen in huis?

 


Hoi @SKoers, welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat je baalt van de wegvallende wifi. 

Als ik het zo lees zijn er meerdere problemen. Allereerst de wegvallende verbinding. Want dan gaat het modem op rood en valt ook de tv weg. Heb je het modem al gereset. Mocht je glasvezel hebben, heb je dan ook het glasvezelkastje al eens stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? 

 

En verder krijg je bepaalde smarthome producten niet op de wifi begrijp ik. Ik wil je aanraden om ze eens op de Extra Wifi aan te sluiten. Lukt het dan?


Dank voor de berichten. 

@Joep1965 , de bekabelde versterker kende ik niet maar heb ik overwogen, en zou alleen een versterker betekenen voor de super wifi punten, die nu op dit moment het wifi signaal versterken door zelf de wifi van de hoofdrouter op te vangen ipv via een ethernetkabel. het probleem was niet zozeer geen goede verbinding, maar wegvallende verbinding. Om dan zo'n experiment aan te gaan ben ik weer zo'n 200 euro verder, dus die heb ik even gelaten.

Ik heb nu het volgende gedaan:

  • in de routeromgeving alle netwerken verwijderd (naam hoofdnetwerk en wachtwoord, gastnetwerk gedeactiveerd, extra aangemaakte netwerk gedeactiveerd),
  • alle apparaten de oude netwerken laten ‘vergeten zo veel mogelijk als dat kon
  • Superwifi punten opnieuw laten synchroniseren met het nieuwe bestaande netwerk middels ethernet kabels rechtstreeks aan de router voor 15 minuten
  • Alle apparaten een voor een aan te sluiten op het nieuwe netwerk.

Dus één nieuw netwerk voor alle apparaten. Niet meer een gastennetwerk aangemaakt. Dit lijkt te werken.

Telefonisch support van een KPN medewerker suggereerde ook nog naar de verbinding van 2,5 vs. 5 ghz te kijken, hoe het netwerk dat verspreid. Ik meen dat mijn initiële installateur heeft gezegd dat hij het aangemaakte netwerk zo veel mogelijk op 5 ghz zou zetten omdat dat lekker snel zou zijn in conflicterende signalen met bijv. buren. Dit kon ik niet terug zien bij de router instellingen. Ik heb wel 2,5 en 5 ghz aan en uit gezet bij aanmaken van nieuwe netwerk.

 

So far so good, de verbinding lijkt nu al een week stabiel zonder weg te vallen. Nog steeds hebben sommige apparaten moeite met het detecteren van het netwerk, maar dat neem ik voor nu voor lief.

 

Bedankt voor het meedenken!


Dat klinkt helemaal top. Fijn dat het werkt. 


Dag allemaal, en toch vallen mijn apparaten weer weg van de verbinding. Ik probeer te werken met de Google Home app, maar die kan ook de apparaten niet meer terug vinden. Nu zie ik dat alleen de modem, die ver van de apparaten af staat, zowel 2.5 als 5ghz uitzendt, maar alle drie de superwifi punten alleen op 5ghz. Hoe zet ik dat om? Al eerder opgezocht, dat lukt niet handmatig (antwoord Joep1965 2 dagen geleden andere vraagsteller) maar door een extra wi-fi netwerk in te stellen met alleen de 2.5ghz aan. 

Hier heb ik vragen over: wat is wijs? moet dit dezelfde naam hebben als mijn hoofdnetwerk? Moet ik hetzelfde wachtwoord hiervoor instellen? Als ik de apparaten wil opzoeken in mijn Google Home app, Lenovo, Samsung of welke app dan ook in mijn telefoon, moet mijn telefoon dan eerst verbinding maken met dat netwerk? Switcht mijn telefoon automatisch, of is het een soort slaafnetwerk dat opgaat in het hoofd netwerk? Graag hier wat meer uitleg bij over hoe het werkt en wat ik kan verwachten.

Alvast dank,

Scott


Het lijkt er op dat jij diverse appartuur in gebruikt die niet om kunnen gaan met de bandsteering van de wifipunten.  Dat zien we vaker. Ik zou het hele standaard wifinetwerk vergeten en alleen gebruik maken van het extra wifi netwerk.  Je geeft de 2.4ghz en de 5ghz band allebei een eigen naam. Dat moet dus anders zijn dan het standaard netwerk.  Stel je noemt het standaard wifi netwerk joep1965 dan noem je de 2.4ghz joep19651 en de 5ghz band joep19652. Dit betekent wel dat je voor alle apparaten joep19651 gebruikt. Ook voor je mobiel.  Snap je wat ik bedoel?


Lees hier meer over Extra Wifi. Gaat het daar mee lukken?


Dag @Bart_Z en @Joep1965 

Joep, bedankt voor je reactie. Ik ga deze tip uitvoeren. Toch wel interessant: al mijn apparatuur is momenteel van KPN zelf: 3 superwifi punten en de V12 modem. Daarnaast kan ik mij nog vaag herinneren dat de installateur heeft gezegd de superwifi op 5ghz te programmeren zodat het signaal lekker snel zou zijn en niet zo conflicteren met een 2,5ghz van de buren. Misschien heb ik het gesprek niet goed onthouden, maar als het alsnog wel waar zou zijn: waarom zou ik dan zelf wel de modem kunnen instellen tussen 2,5 en 5ghz, maar de superwifi punten zelf niet maar een installateur wel?

Bart, hier namens KPN nog informatie of ideeën over?


Of je de 2.4ghz band of de 5ghz band gebruikt mag je natuurlijk zelf bepalen.  De 5ghz band heeft echter een kort bereik maar kan wel een hoge snelheid aan. Dat kortere bereik zou nadelig kunnen zijn. Tot een jaar of twee geleden was het heel normaal dat je handmatig schakelde tussen de twee banden. Dat sommige appartuur niet omgaan met het schakelen tussen de twee banden is niet de schuld van kpn maar van de betreffende appartuur. Uiteraard kan je zowel het modem als de SuperWiFi's handmatig instellen op de door jou gewenste band.


Dankjewel Joep, en toch wil ik extra uitleg over hoe ik het moet opzetten en wat ik moet doen. Je zegt het ligt niet aan KPN, maar aan de apparatuur. Deze is echter geleverd door KPN. Dus KPN zal mij wegwijs moeten maken met de door hun geleverde producten. Ik neem aan uit je naam dat je geen medewerker bij KPN bent, dus ik richt me nu tot 

@Bart_Z : Bart, ik heb inmiddels twee keer een monteur over de vloer gehad. 1 keer voor installatie, 1 keer omdat Tele2 mijn verbinding op straat had omgezet. Ik heb inmiddels 2 keer telefonisch assistentie gevraagd, en as we speak zit ik in de wachtlijn van KPN klantcontact waar ik zojuist voor de tweede keer wordt weggedrukt. Dit wordt te gortig, kunnen jullie met mij in contact komen om mij te helpen?


Ik zou gewoon de SuperWifi instellen zoals je normaal zou doen. De apparaten die de verbinding dan niet vinden, daarvoor kun je de Extra wifi op 2,4 GHz. gebruiken. Dan heb je alles verbonden met de wifi. 


Hallo,

Deze week voor de tweede keer in KPN Thuis app gedoken, omdat mijn verbinding wegvalt. Als ik naar de KPN Superwifi punten kijk, knippert het dichtsbijzijnde lampje groen, gaat af en toe over op rood en dan weer op knipperend. Wanneer ik in de KPN Thuis app ga kijken, zie ik bij Overview “No Experia Box found” en eronder “Install modem”. 

Lijkt me erg vreemd. Wie kan me vertellen hoe dit kan en wat te doen? Tweede keer deze week, vorige maand diverse malen ook gehad. En een optie “Stekker eruit halen en weer terug doen” of “Superwifi punten naar beneden halen en met kabel laten connecteren met de modem” is een tijdelijke oplossing, dat ik best een keer wil proberen maar niet constant. 

 

Admin: samengevoegd met eigen topic


Groen knipperend is goed. Rood uiteraard niet. 

Nog steeds alleen de wifi toch? Zou je de stappen voor een schone installatie eens willen doorlopen? Dat heb je nog niet gedaan toch?


 


Dag Bart, zie hierboven de melding die ik de vorige keer had in mijn Thuis App. Best vreemd toch?

Een schone installatie heb ik ook al eens geprobeerd. Voor nu is het de afgelopen dagen weer goed gegaan zonder uitval of wegval van wifi. Uiteraard klim ik graag weer in de pen wanneer het door onverklaarbare redenen wegvalt. 


Dan hoor ik inderdaad graag weer van je.