Skip to main content

Ik heb veel last van lag spikes.

Elke dag, zowel overdag alsook 's avonds

Servicetool gebruikt en zegt er zit wat fout bij router, dus gaat die tool verder met reset router.

Diverse malen gereset, niks helpt.

Instellingen laptop veranderd, ook dat helpt niks.

Ik wordt er een beetje flauw van.

Ook wifi is hopeloos, ondanks “super-wifi” 

Droevig….100+ euro pmnd

Overal cat6 utp, dus daar ligt het niet aan 

 

help

Welk type modem heb je?


Het modem dat ik gebruik is de Experiabox v10


Graag even wat data aanleveren van pingplotter of tracert, dan kunnen we zien waar d elag zit.


Doe ik morgen even 


Ik heb er geen verstand van, van wat ik zie of wat ik doe, dit is wat ik heb ….zegt me niks

 


Als er bijv WoT ( world of tanks) gespeeld wordt ziet het er zo uit:

 


Weet overigens ook niet of ik dit “pingplotter” goed gebruik


En zo ziet het er 2 uur later uit:

 


Heb je ook last van een hoge ping op andere apparaten? Voor ook op verschillende momenten van de dag een speedtest uit waarbij je de pingsnelheid kunt aflezen. Komt het voor op meerdere apparaten en niet alleen in jouw specifieke game, dan zou je jouw modem kunnen laten uitlezen via de klantenservice.


De latency in jouw huis, daar is zo te zien niets aan mis. een 10 ms tot aan de KPN server is echt normaal.

 Je ziet dat de latency verderop op internet heel hoog is. Daar kun jij niets aan doen. Waarschijnlijk zelfs buiten het KPN netwerk als ik het zo zie, tenzij je een issue hebt met vpn of DNS.

Welke DNS server gebruik je? de standaard van KPN?

Wat ik wel zie aan de tweede plot, is dat er in je eigen netwerk thuis al een packet loss van een paar procent is. En dat is niet normaal. Dat duidt op slechte hardware of een overload van een component.

Heb jij een server thuis draaien of een apparaat dat multicast uitzendt?  Zijn de switches wel van het type dat IMGP snooping ondersteunt? Er zijn wel tools die het netwerkverkeer kunnen monitoren.

Je kunt ook eens kabel voor kabel uit je router trekken om te zien of je de packet loss kunt pinpointen.


Ik ga proberen antwoorden te geven:

Ik gebruik de experia v10 box en heb daar verder niks aan veranderd mbt DNS etc.

Ik gebruik geen server, en een apparaat wat multicast uitzendt, geen idee , denk het niet.

Ik heb op elke slaapkamer een switch van Netgear, de GS 105, gigabit. IMGP snooping nooit van gehoord en staat ook niet aangevinkt bij deze switch.

Op deze switch zitten per kamer bij een laptop, op 1 kamer een xbox, en op 2 kamers een superwifi punt, die ook te wensen overlaat

Gebruik deze switch al jaren en nooit geen problemen gegeven.

2e plot... is dat de regel met de 2 ervoor waar achteraan staat PL%  2,6% ?

En ja , zou kamer voor kamer is alles kunnen doormeten, maar dan zal ik maar eerst beginnen rechtstreeks op experiabox


Als ik trouwens de servicetool van kpn draai, geeft deze aan dat er een probleem is met de experia, en niet met het netwerk.

Als je dan verder gaat vraagt ie uiteindelijk om te ressetten.

En als je dit gedaan hebt, geeft ie nog steeds hetzelfde weer.

 


Oh, en voordat ik het vergeet.

Ik heb in 3 kamers natuurlijk het tv kastje van kpn, ivm tv kijken


Over de juiste switch kun je hier op het forum en ook op de kpn FAQ alles vinden.

Je eerste stap moet zijn het vervangen van de switches waar een TV aan hangt door switches die IMGP snooping ondersteunen. De Netgear GS105 te vervangen door bijvoorbeeld GS105E of TP-Link TL-SG105E.

je kunt die kopen bij o.a. mediamarkt, Bol, de KPN winkel of waar je ze dan ook vindt vanaf zo 25 euro.

Dit is nodig omdat deze voorkomen dat er een broadcast door je netwerk gaat waardoor het netwerk nodeloos verstopt. dit leidt zeker tot vertraging, en blijkbaar zelfs tot package loss. (data die niet behandeld kan worden en die dus gedumpt wordt).

 

Het kan zijn dat de foutmelding komt omdat de experiabox overloaded wordt.


Ik ga eens war zaken uitvogelen, uitvoeren en testen.

Kom weer terug op het net, als ik wat zaken gedaan heb


 


Weer wat geleerd :-)

Maar wat ik eigenlijk niet zo begrijp is dat ik al een tijdje dit netwerk zo heb.

En sinds 2 weken ervaar ik nu die lag/ latency

Niet dat ik al het bovenstaande niet geloof , it all makes sence, dus ik zie er ook wel wat in en ga er ook zeker mee aan de slag.

 


Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze 2 afbeeldingen van pingplotter

                                                                  Afbeelding 1


Afbeelding 2

 


Wat wil je weten?

Beide plotjes geven de weg van jouw PC naar de site www.pingplotter.com weer.

De weg is in beide gevallen anders, dan kan zijn omdat internetverkeer gerouteerd wordt over verschillende servers, dat kan per moment van de dag anders zijn, bijvoorbeeld omdat servers het druk hebben.

Elke stap, van server naar server, daar wordt de tijd van vastgelegd. Als er packets verloren gaan, dan wordt dat ook aangegeven, die verloren packets worden opnieuw verstuurd, evt over een andere route.

In jouw geval loopt de weg via jouw pc en je router, via de dns server van KPN, naar een 5 tot 6 tal tussenliggende routers naar het doel. 

84.116.139.125 is een server van liberty global

213.46.182.38 is een server van ziggo,

etc

je kunt dit opzoeken in https://whatismyipaddress.com/ip/213.46.182.38

 

Op afbeelding 1 zie je dat er packet losses zijn op jouw router, en op de weg naar de DNS server van KPN, overigens ook verderop. Mogelijk dus een issue met je router, en in meeste gevallen een overbelasting.

 

Als je wilt spelen, tracert eens naar je eigen router 192.168.2.254, naar de DNS server van kpn etc.

Kijk eens naar het mogelijke verschil tussen een www.pingplotter.com of direct naar de 216.92.151.75 (in het eerste geval moet de DNS server iets meer werk doen).

 

 

 


Oké, ga er weer mee verder 

 


Heb nu alles van het modem losgegooid en er zit nu alleen mijn laptop aan, om te meten

Heb de servicetool van KPN gedraaid en deze geeft nu géén foutmelding.

Download blijft nog wel achter 500mb, upload 900 mb, volgens speedtest

Dit meet ik nu met pingplotter:

Zijn deze gegevens goed ??

 


en zo ziet het er dan uit als ik rechtstreeks naar het ip adres van kpn ping, nog steeds verder niks aan modem, behalve mijn laptop.

ik zie met mijn leek-ogen geen probleem, en toch geeft de servicetool van kpn weer een probleem

( rood kruis) door mijn modem

 


Dat ziet er goed uit


misschien is het modem niet meer je van het, ook omdat het regelmatig voorkomt dat ik wifi verlies op tel's en pc's, ( kan ip's niet toewijzen), maar dat is overigens weer een ander probleem.

Eerst die lag/packet loss oplossen


die lag/packet loss kan veroorzaakt worden door het modem